Det är med ganska stor säkerhet en heller ett par kondingar som sa upp sig i nätdelen.
Det finns även risk att det kan vara en heller flera kondingar på moderkort,grafikkort istället för nätdelen men den är väldigt liten.
Det första du ska göra är att dra ur sladden ur väggen och ABSOLUT INTE sätta på datorn igen innan du har lokaliserat vad det är som har havererat.
För är det nätdelen som sagt upp sig så kan ALLT (JA ALLT inklusive fläktar,hd,etc) i datorn gå sönder om du provar starta den igen och det är inte helt ovanligt att diverse komponenter redan kan vara skadade.
Hur lokaliserar du vad som är trasigt då? jo med näsa och ögon och om du har mätinstrument.
Dvs skruva ur allt som är ganska lätt att få ur som nätagg,grafikkort,hd sen luktar du på en sak i taget och det som luktar mest bränt är ju troligen det som är åt helvete.
Efter det kan du börja inspektera närmare och titta i nättaget,etc och se om du ser några läckande kondingar (googla så du vet hur en läckande konding ser ut) du kommer troligen att se lite vitt,gult gunk på en del spolar,kondingar detta ska vara där då det är lim som håller fast sakerna.
Hittade lite info om just ditt nätagg och det verkar som det är ca 100w för högt specifierat då det inte klarar av att ge ut stabil spänning osv på 12v och 3,3v vid en del laster vid testen och detta var ju när det var nytt nu efter 1-2år (som jag antar att ditt är) så är ju den siffran lite högre då nätagg åldras.
Samtidigt var det ganska ok under 450w så det är ju inte det sämsta nätagg du kunde köpt men det är långt ifrån det bästa.
http://www.techpowerup.com/reviews/R...RAPM550/8.html
Och jag har läst en del andra tester av rasurbo under åren och dom har även dom i bästa fall varit som den övre och ofta något sämre.
Har din dator varit ostabil någon gång och gett bluescreens med jämna mellanrum?
Isåfall kan det med stor säkerhet vara att nätagget inte ger en jämn volt som har lett till det om inte så har du haft tur.
Så med andra ord
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tawen
så man bäddar får man ligga
Japp köper man billigt skit kan man räkna med att det luktar efter ett tag
I alla fall så har du ett par nya nätagg här och köp helst inget med mindre än silver i 80 plus standard.
Alla dessa har silver,guld,platinum (vilket är i den ordningen platinum är bäst).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...mn&l=s91925422
Men om du verkligen vill snåla så kan du ta ett brons nätagg (det skiljer en hundring på dom två billigaste 650w brons,silver).
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...mn&l=s91925412
Jag själv skulle ej köpt sämre än guld idag.
Det är inte bara att det drar mindre ström och ger ut mindre värme ju högre 80 plus standard man har som jag säger detta.
Utan den största anledningen är att komponenterna i nätagget måste vara valda med mer omsorg från tillverkarna för att dom ska klara av dessa standarder vilket då självklart leder till bättra kvalitet på allt i nätagget och därmed längre hållbarhet (och stabilare volt,etc).
fan vad svar det kom under tiden jag satt och filade på detta inlägg