Verktyg Visningsval
2012-11-12, 19:28   #1

Dreamtool

Medlem

Registrerad: sep 2012

Corsair 850i vs 850

Enkel fråga... Någon som vet skillnaden mellan Corsairs nya 2 860w nät agg.? Läste på deras hemsida att 860i är "digitalt" Det är den enda skillnaden jag hittar mellan dessa men ingen aning om vad det innebär. Någon som vet mer angående det här?

Fick lov att tänka om eftersom Corsairs gamla 850w agg är slut hos alla leverantörer för tillfället. Vilket är mest värt att köpa? Det är ju nästan samma pris!
Snabba svar får tummen upp
Dreamtool är inte uppkopplad
2012-11-12, 19:34   #2

Focal

Medlem

Registrerad: maj 2012

Du kan monitorera temperaturer, strömförbrukning etc. med hjälp av Corsair Link.
Focal är inte uppkopplad
2012-11-12, 19:37   #3

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Focal Visa inlägg
Du kan monitorera temperaturer, strömförbrukning etc. med hjälp av Corsair Link.
Plus att AX850 är 80+ Gold och AX860i är 80+ platinum. Sedan kan man även ändra mellan en eller flera aktiva 12 V-linor
2012-11-12, 19:42   #4

Rosslan

Medlem

Rosslans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2003

Annars kan du ju vänta tills den "vanliga" 860 släpps, ska också vara 80+ platinum, utan Link dock är det passivt upp till 60-70% istället för enbart 30%
Rosslan är inte uppkopplad
2012-11-12, 19:50   #5

Dreamtool

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rosslan Visa inlägg
Annars kan du ju vänta tills den "vanliga" 860 släpps, ska också vara 80+ platinum, utan Link dock är det passivt upp till 60-70% istället för enbart 30%
Så 860i är endast passivt upp till 30% och "vanliga" 860 till 60-70% för lägre temperatur/högre prestanda? (eller lyckades jag vända på orden nu?)
Fast iofs det borde väll bara gälla tills du ställer om det i Link... För dom möjligheterna borde ju finnas...
2012-11-12, 19:58   #6

Rosslan

Medlem

Rosslans avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: nov 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Dreamtool Visa inlägg
Så 860i är endast passivt upp till 30% och "vanliga" 860 till 60-70% för lägre temperatur/högre prestanda? (eller lyckades jag vända på orden nu?)
Fast iofs det borde väll bara gälla tills du ställer om det i Link... För dom möjligheterna borde ju finnas...
Tror du har koll på orden

I sweclockers artikel om de så stod det att 860i var passiv upp till 30% belastning medan "vanliga" var passiv upp till 60-70% belastning. Sen vet jag inte om du kan styra till vilken %-enhet som nätagget ska vara passivt med hjälp av Link.

Citat:
Corsair adderar även styrsystemet Link för övervakning av temperaturer, verkningsgrad, effekt och varvtal.
http://www.sweclockers.com/nyhet/161...rsystemet-link
Rosslan är inte uppkopplad
2012-11-12, 20:07   #7

Dreamtool

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Rosslan Visa inlägg
Tror du har koll på orden

I sweclockers artikel om de så stod det att 860i var passiv upp till 30% belastning medan "vanliga" var passiv upp till 60-70% belastning. Sen vet jag inte om du kan styra till vilken %-enhet som nätagget ska vara passivt med hjälp av Link.

http://www.sweclockers.com/nyhet/161...rsystemet-link
Coolt! Blir nog ett 860i I alla fall... Kan va coolt att se hur mycket min dator tuggar i sig ström och så jag kan få ner ljudet max! Jävligt synd att 850w inte gick att få tag i (knappt) hade varit rejält mycket mer värt, men men... Kan ju inte vänta tills jul som jag fick rekommendation om på alina och webbhallen!

Tack! +1 till alla!
2012-11-12, 20:43   #8

screamin-daemon

Moderator

screamin-daemons avatar

Registrerad: jan 2005

Tycker 70% låter lite orealistiskt, speciellt med tanke på aggets design (tänker på luftflödet) Dessutom finns det inga uppgifter på Corsairs hemsida som stödjer detta påstående, vilket är grymt skumt då det, om något, borde sälja. Det står endast (om AX860):

"Zero RPM mode for silent operation at low loads
The fan doesn’t even spin when your system is idle or doing basic work like surfing the web or running office applications."
2012-11-12, 20:46   #9

Rydisen

Medlem

Rydisens avatar

Plats: Lund

Registrerad: okt 2010

Citat:
Coolt! Blir nog ett 860i I alla fall... Kan va coolt att se hur mycket min dator tuggar i sig ström och så jag kan få ner ljudet max! Jävligt synd att 850w inte gick att få tag i (knappt) hade varit rejält mycket mer värt, men men... Kan ju inte vänta tills jul som jag fick rekommendation om på alina och webbhallen!

Tack! +1 till alla!
Du kan nog inte styra fläkten, bara se vilket varvtal den snurrar på.
Projekt: IceCase
Rydisen är inte uppkopplad
2012-11-13, 02:40   #10

JohanFalk

Medlem

JohanFalks avatar

Plats: Norrland

Registrerad: jul 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg
Spoiler:
Tycker 70% låter lite orealistiskt, speciellt med tanke på aggets design (tänker på luftflödet) Dessutom finns det inga uppgifter på Corsairs hemsida som stödjer detta påstående, vilket är grymt skumt då det, om något, borde sälja. Det står endast (om AX860):

The fan doesn’t even spin when your system is idle or doing basic work like surfing the web or running office applications."
Håller med, 70% låter väldigt orealistiskt. I ett chassi med extremt bra luftflöde kan jag möjligtvis tro 50%. Fläktstyrningen kommer säkerligen vara beroende på temperatur, så möjligtvis att den kan klarar upp till 70% utan fläkten snurrande i bästa möjliga fall. Alltså typ i en iglo...
JohanFalk är uppkopplad nu
2012-11-13, 16:22   #11

lacrits

Medlem

lacritss avatar

Plats: Malmö

Registrerad: maj 2008

Citat:
Enkel fråga... Någon som vet skillnaden mellan Corsairs nya 2 860w nät agg.? Läste på deras hemsida att 860i är "digitalt" Det är den enda skillnaden jag hittar mellan dessa men ingen aning om vad det innebär. Någon som vet mer angående det här?

Fick lov att tänka om eftersom Corsairs gamla 850w agg är slut hos alla leverantörer för tillfället. Vilket är mest värt att köpa? Det är ju nästan samma pris!
Snabba svar får tummen upp
AX860i är byggt av Flextronics, AX860 är byggt av Seasonic.. olika OEM mao.
AX860i har en DSP, digital signal processor, som styr strömmen på sekundärdelen av nätagget.. alltså strömmen från agget till datorkomponenterna. Det får som följd att voltreglering, ripple etc. blir ännu tightare än i ett traditionellt nätagg. Prestandan blir alltså ytterligare förfinad.
Nu skilljer det sig inte så jättemycket mot "vanilla" AX860, men vill man ha det bästa så är det AX860i man ska ha.
Sen Corsair Link är inget nytt, det finns på andra produkter från Corsair (pump/kylning). Men det kan vara väldigt trevligt att kunna monitorera linorna, effektfaktor etc. direkt på nätagget. Det är ju inget du får på "vanilla" AX860.
Sen fläktstyrningen är annorlunda som nån nämnt.. inte konstigt, det är olika tillverkare.. och interna komponenterna skiljer sig ju och kräver kanske lite olika fläktprofiler beroende på intern design och kanske inte bara filosofiskt(?).
Båda varianterna kommer med 7 års garanti.. så spara kvitto!!! Hursom, Corsair litar verkligen på sina grejjer om dom ger 7 års garanti!
The burk: FD R3 vit, extra Nexus RS 120 i fronten || NZXT Hale90 650W || Intel i5 2500K m. CM Hyper 212+ & 2st GT 1850rpm push/pull || Asus P8P67 Pro B3 || Asus EAH6950 DCII 2GB || OCZ Agility 3 120GB || WD Caviar green 2TB || Corsair Vengeance DDR3 1600MHz CL9 2x4GB || Asus Xonar DX || Asus VE247H LED TN || Saitek X52 HOTAS || TrackIR 3 || Ducky Shine II MX-red green LED keyboard || Steelseries Sensei mus
lacrits är inte uppkopplad
2012-11-13, 22:41   #12

SeF.Typh00n

Hedersmedlem

SeF.Typh00ns avatar

Plats: Malmö

Registrerad: sep 2006

Citat:
Det lär inte spela någon roll vad du väljer, det som skiljer är att du kan specifiera vilken hastighet du vill fläkten ska snurra i (eller stänga av för den delen). (Utöver DSP då)
Annars är det minimal skillnad

Citat:
Ursprungligen inskrivet av screamin-daemon Visa inlägg

Det verakr stämma med runt 30% då fläkten börjar röra på sig.

http://www.legitreviews.com/article/2072/7/

En liten notis är att jag har AX1200i själv, där snurrar inte fläkten ens vid ~500W belastning. Vilket jag är riktigt imponerad av!

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb