Permalänk
Medlem

Gtx 690 nätagg

Hejsan! Jag tänkte skaffa en Evga Gtx 690, och undrar vad för nätagg behöver jag?

Jag har en intel 17 2600 proccesor och en P67 moderkort. Säg till om ni behöver mer info!

Visa signatur

i7 2600k - Evga gtx 690 - Corsair 750w - P67 - 2x asus 2560x1440

Permalänk
Medlem

Har du något nätagg nu??

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

japp har ett nätaggnu som är 600 wat

Visa signatur

i7 2600k - Evga gtx 690 - Corsair 750w - P67 - 2x asus 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haraldbj:

japp har ett nätaggnu som är 600 wat

Märke och modell?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haraldbj:

Hejsan! Jag tänkte skaffa en Evga Gtx 690, och undrar vad för nätagg behöver jag?

Jag har en intel 17 2600 proccesor och en P67 moderkort. Säg till om ni behöver mer info!

Jag rättar bara lite:

Intel Core i7 2600 och ett moderkort med P67 chipset

( vilken tillverkare på moderkort? )

Och ett AX850 watt från corsair skulle jag satsa på.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett 900W Nätagg med mitt 690 Funkar utmärkt!

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Jag rättar bara lite:

Intel Core i7 2600 och ett moderkort med P67 chipset

( vilken tillverkare på moderkort? )

Och ett AX850 watt från corsair skulle jag satsa på.

Det var överdrivet mycket tycker jag. Han har ju en I7 2600 som är oklockningsbar.
Eftersom att ett gtx 690 drar mindre än 500 watt så är ett AX850 onödigt imo. Men TS, vilket märke och vilken modell är det? Skulle bli enklare att hjälpa dig med den faktan.

Dold text
Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikkey:

Det var överdrivet mycket tycker jag. Han har ju en I7 2600 som är oklockningsbar.
Eftersom att ett gtx 690 drar mindre än 500 watt så är ett AX850 onödigt imo. Men TS, vilket märke och vilken modell är det? Skulle bli enklare att hjälpa dig med den faktan.

Nåväl, har du hört talas om framtida uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Nåväl, har du hört talas om framtida uppgradering?

Men om hans nätagg inte är av skitkvalite så räcker 600W utan problem, så då kan han spara lite pengar till en större framtida uppgradering istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men om hans nätagg inte är av skitkvalite så räcker 600W utan problem, så då kan han spara lite pengar till en större framtida uppgradering istället?

Jo men varför inte vara på den säkra sidan med än gång ? Om man ändå ska köpa ett 690 liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Jo men varför inte vara på den säkra sidan med än gång ? Om man ändå ska köpa ett 690 liksom...

Är det därför du har ett AX1200?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Nåväl, har du hört talas om framtida uppgradering?

brukar väl vara att nya grejer blir strömsnålare änn föregående, sen vad ska han uppgradera efter en 2600 och ett 690 igentligen?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

brukar väl vara att nya grejer blir strömsnålare änn föregående, sen vad ska han uppgradera efter en 2600 och ett 690 igentligen?

Men du, inte vet väl jag ? Det är ju bara han själv som kan svara på det! Han kanske får för sig att han vill ha en klockningsbar prolle och klocka den as högt?

I mina datorer sitter det alltid nätagg som räcker mer än väl.

Därför sa jag AX 850 watt, för det är vad jag hade gått på... jag sa ju t.o.m det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Jo men varför inte vara på den säkra sidan med än gång ? Om man ändå ska köpa ett 690 liksom...

Därför att ett 690 med en betydligt strömtörstigare CPU som dessutom är klockad drar <500W, så 600W räcker mer än väl. Det är inte ens säkert att han någonsin kommer behöva mer då allt fler tillverkare sattsar på prestanda/watt ist för ren prestanda. Då har han plöttsligt sparat 1.5K som han kan göra något mycket roligare för

Permalänk
Medlem

kör ett BeQuiet Straight Power 680
Klockrent agg, knäpptyst och bra verkningsgrad

kostar ca 1200kr.
Halv modulärt

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Därför att ett 690 med en betydligt strömtörstigare CPU som dessutom är klockad drar <500W, så 600W räcker mer än väl. Det är inte ens säkert att han någonsin kommer behöva mer då allt fler tillverkare sattsar på prestanda/watt ist för ren prestanda. Då har han plöttsligt sparat 1.5K som han kan göra något mycket roligare för

Fortfarande...Jag sa bara vad jag skulle köpt, sen är det upp till honom . Läs ordentligt nästa gång

Men i full load drar ju ett 690 hela 500 watt och sen en klockad strömtörstig CPU 150 watt, hårddiskar, minnen, etc, ( visst dom drar inte så mycket) men han kommer komma en bra bit över 500 watt ....så köp ett 750 istället, eller 700 watt skulle jag säga, så har man ju 150-200 watt till godo ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Fortfarande...Jag sa bara vad jag skulle köpt, sen är det upp till honom . Läs ordentligt nästa gång

Men i full load drar ju ett 690 hela 500 watt och sen en klockad strömtörstig CPU 150 watt, hårddiskar, minnen, etc, ( visst dom drar inte så mycket) men han kommer komma en bra bit över 500 watt ....så köp ett 750 istället, eller 700 watt skulle jag säga, så har man ju 150-200 watt till godo ...

nej nej nej, HELA systemet med 690 drar 500 watt i full load, då som sagt med en törstigare cpu änn vad han har, finns ju länk till det längre upp i tråden till och med

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Fortfarande...Jag sa bara vad jag skulle köpt, sen är det upp till honom . Läs ordentligt nästa gång

Men i full load drar ju ett 690 hela 500 watt och sen en klockad strömtörstig CPU 150 watt, hårddiskar, minnen, etc, ( visst dom drar inte så mycket) men han kommer komma en bra bit över 500 watt ....så köp ett 750 istället, eller 700 watt skulle jag säga, så har man ju 150-200 watt till godo ...

Som ovanstående sa så är det hela systemet som drar 500W. Och detta med en 3960X som är rätt rejält klockad.

Permalänk

Behåll 600W aggregatet! räcker mer än väl!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Ja kör med dubbla GTX680 DCII Överklockade, samt en I7 2600K överklockad, samt lite krimskrams som 2ssd 1 hdd ett ton fläktar samt ljudkort som kräver ström osv, & har ett TX750 som ja klarar mig mer än väl på, så du kommer inte behöva nå 800+ W för att köra ditt system iaf

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Axelind:

Jo men varför inte vara på den säkra sidan med än gång ? Om man ändå ska köpa ett 690 liksom...

Lite OffTopic men ändå...

Jag studerar just nu till Elkraft och har läst mycket om transformatorer (vilket är ett nätagg, fast utan elektronik) och där vet jag faktiskt att om du överdimensionerar transformatorer istället för att anpassa dom till just det du kommer utnyttja så drar faktiskt en transformator mer ström, p.g.a. inre förluster än ett nätagg som passar just din konsumption. Så har du 2 nätagg med exakt samma verkningsgrad t.ex. ett på 600 w och ett på 850 w så kommer det på 850 w dra mer ström vid just 600 watt än det nätagget på 600 watt. Då transformatorer helst ska gå på märkeffekt, det de är designade för. Där är förlusterna som minst.
Nu har jag ingen aning om vad denna förlusten är, men är definitivt inte stor, men kan vara kul att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Lite OffTopic men ändå...

Jag studerar just nu till Elkraft och har läst mycket om transformatorer (vilket är ett nätagg, fast utan elektronik) och där vet jag faktiskt att om du överdimensionerar transformatorer istället för att anpassa dom till just det du kommer utnyttja så drar faktiskt en transformator mer ström, p.g.a. inre förluster än ett nätagg som passar just din konsumption. Så har du 2 nätagg med exakt samma verkningsgrad t.ex. ett på 600 w och ett på 850 w så kommer det på 850 w dra mer ström vid just 600 watt än det nätagget på 600 watt. Då transformatorer helst ska gå på märkeffekt, det de är designade för. Där är förlusterna som minst.
Nu har jag ingen aning om vad denna förlusten är, men är definitivt inte stor, men kan vara kul att veta.

De flesta nätagg har som bäst effektivitet vid 50% belastning. Hur stor förlusten är beror på nätagg men ett 80 Plus Gold nätagg till exempel måste minst ha 90% effektivitet vid 50% belastning. http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar Men vilken ska jag ha 850 eller 600 blev lite förvirad

Visa signatur

i7 2600k - Evga gtx 690 - Corsair 750w - P67 - 2x asus 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haraldbj:

Tack för snabba svar Men vilken ska jag ha 850 eller 600 blev lite förvirad

Du har inte skrivit vad du har för nätagg.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De flesta nätagg har som bäst effektivitet vid 50% belastning. Hur stor förlusten är beror på nätagg men ett 80 Plus Gold nätagg till exempel måste minst ha 90% effektivitet vid 50% belastning. http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus

.. Sen får du inte glömma bort att effektkurvan för dagens 80-plus Guld agg är väldigt flack jämfört med hur det var en gång i tiden när 80-plus var nytt. Förr kunde effekten variera väldigt mkt mellan 20 och 80% belastning, allt från under 75 till över 85% effektivitet. Numera så brukar effektiviteten ligga mellan 88% och lite drygt 90% mellan 20 - 80% belastning. PFC är nära nog .99 över hela belastningsregistret.
Så valet av nätagg och effekt kan pushas lite högre upp i förväntad belastning. Om systemet drar 500W i peak/hög belastning så rent praktiskt skulle ett 500W agg från en kvalitets-OEM klara biffen. Sen får man spela in fläktljud i det hela och kanske lite utrymme för uppgraderingar (SLI/CF?) och då lägger man på några watt till för att det hela ska passa ännu bättre.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haraldbj:

Tack för snabba svar Men vilken ska jag ha 850 eller 600 blev lite förvirad

600 - 650W agg kommer klara driva ditt system utan problem. Välj nu inte billigaste du kan hitta i den klassen, utan ta ett välkännt märke med en bra OEM som Seasonic, Delta, Enhance, SuperFlower eller t.om. FSP. Fundera på om du vill ha modulärt eller inte.. det gör ett ofta par hundralappar på priset. Tänk på att du också får med rätt typ av PCI-e kontakter till ditt GTX690.. Vet inte om det behövs 2st 8pins PCI-e eller?

Kan "varmt" rekomendera något av dessa agg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=640132,1398459,1339092,9...
Tre av som kommer från Seasonic (Corsairs är Seasonic OEM) och två misstänker jag är SuperFlower.. NZXT är definitivt SuperFlower och jag tycker det ser ut som om FD agget också är ett SuperFlower om du tittar på Swecs recension av FD Newton R3 600W.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

600 - 650W agg kommer klara driva ditt system utan problem. Välj nu inte billigaste du kan hitta i den klassen, utan ta ett välkännt märke med en bra OEM som Seasonic, Delta, Enhance, SuperFlower eller t.om. FSP. Fundera på om du vill ha modulärt eller inte.. det gör ett ofta par hundralappar på priset. Tänk på att du också får med rätt typ av PCI-e kontakter till ditt GTX690.. Vet inte om det behövs 2st 8pins PCI-e eller?

tack

Visa signatur

i7 2600k - Evga gtx 690 - Corsair 750w - P67 - 2x asus 2560x1440

Permalänk
Medlem

min i5 2500k@ 4.6ghz och ett 690 som går i 1150/7200 och lite andra prylar i datorn drar runt 500 watt enligt min "mätare" men den är väll inte direkt exakt. Men den visar väll på ett ungefär iaf.
Så du klarar dig bra på ett 600watt.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nej nej nej, HELA systemet med 690 drar 500 watt i full load, då som sagt med en törstigare cpu änn vad han har, finns ju länk till det längre upp i tråden till och med

Jag menade det( trött) Men man kommer ju ändå komma en bit över 500 watt i sluttampen, ( om man har törstig prolle) Jag skulle satsat på 850 watt P.G.A att man har mycket inkopplingsmöjligheter, alltså man kan ha fler hårddiskar etc, men jag rekomenderar ett HX650 watt till ditt system (TS) .

Som sagt, jag skulle haft ett 850 watt, men du behöver ju bara 600 så varför inte ett HX650 watt? 80 + gold finns ju ett med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

.. Sen får du inte glömma bort att effektkurvan för dagens 80-plus Guld agg är väldigt flack jämfört med hur det var en gång i tiden när 80-plus var nytt. Förr kunde effekten variera väldigt mkt mellan 20 och 80% belastning, allt från under 75 till över 85% effektivitet. Numera så brukar effektiviteten ligga mellan 88% och lite drygt 90% mellan 20 - 80% belastning. PFC är nära nog .99 över hela belastningsregistret.
Så valet av nätagg och effekt kan pushas lite högre upp i förväntad belastning. Om systemet drar 500W i peak/hög belastning så rent praktiskt skulle ett 500W agg från en kvalitets-OEM klara biffen. Sen får man spela in fläktljud i det hela och kanske lite utrymme för uppgraderingar (SLI/CF?) och då lägger man på några watt till för att det hela ska passa ännu bättre.

Jo tänkte skriva till det men syns tydligt i länken att effektiviteten max får vara runt 3% lägre vid 25% och 100% än vid 50%.

Skrivet av Haraldbj:

Tack för snabba svar Men vilken ska jag ha 850 eller 600 blev lite förvirad

Som sagt systemet kommer dra ca500w så runt 600w är rätt lagom, kolla på typ Corsair AX/HX 650w, Be-Quiet Straight Power E9 680w eller ZXT Hale90 650W. Om du vill ha nått billigare så kolla på Be-Quiet Pure Power L8 630W eller Cooler Master Silent Pro M II 620W. Alla dessa är rätt tysta, modulära och av bra kvalitet.