Permalänk
Medlem

Watt hysteri eller ej?

Om nu alla grafikkort och komponenter blir mer och mer strömsnåla för varje generation hur kommer det sig att det rekommenderas starkare och starkare nätagg? Ett värsting grafikkort idag borde ju dra mindre kräm än ett motsvarande som var aktuellt för 3 år sedan eller är jag helt av banan i mina resonemang? Funderade lite över detta då jag flera gånger sett folk rekommendera nätagg på 800 watt eller mer. Hur hänger det ihop egentligen? Ta t.ex. en rigg med 2-3 diskar, dubbla grafikkort m.m. Så som jag förstått så är en motsvarande konfiguration som är t.ex 4 år gammal betydligt törstigare än en setup som är av modernt snitt?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Var inte lika vanligt med att ha 2-4 grafikkort i datorn. Nu har många gamers SLI / CF i sin dator.
Men om du nu skulle bygga en liten dator till din mamma som köper kläder på Ellos så krävs det inga mirakel till PSU.

En sak som är sant är att det är någon form av watt hysteri här på forumet. Allt och alla rekommenderar ofta mer än dubbla watten som krävs för att köra ett system med allt i full load.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Samtidigt höjs klockfrekvenserna. Man kan väl säga att komponenter idag är snålare / Hz.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

man kanske tycker man får mer för pengarna om man köper större strömagg.

varför måste man köpa precis det som behövs? och köra det på 90% kapacitet? när man kan köpa större och låta det gå med 50% effekt.

det stora agget kommer ju inte dra mer watt ur väggen så allt handlar om kostnadsfråga,

Jag gillar stora agg. bra kvalitet och blir inte lika varma.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket stor watt-hysteri. Säkert pga. okunskap som folk rekommenderar mer watt än vad som behövs.

Visst är det inte fel att ha 50% mer kraft än datorn drar, men absolut inte nödvändigt.

Min dator i signaturen drar 380 watt i vägguttaget när jag spelar Bf3, och den är ju en ganska normal speldator med lätt över klockad i5 och ett GTX 580.

Permalänk
Medlem

Finns flera anledningar till överdimensionerad nätdel!

- moderna nätdelar är mest effektiva vid ca 50% last
- mindre värmeutveckling vid hög effektivitet -> lägre ljud
- flexibilitet vid framtida uppgradering till SLI/CF

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Finns flera anledningar till överdimensionerad nätdel!

- moderna nätdelar är mest effektiva vid ca 50% last
- mindre värmeutveckling vid hög effektivitet -> lägre ljud
- flexibilitet vid framtida uppgradering till SLI/CF

Jovisst, men de flesta gångerna nån rekommenderar ett kraftigt nätagg är det "för att du måste ha minst 2000 watt annars så klarar den inte driva 2 X."

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Jag tror att denna hysteri byggs på att i specsen står det rekommenderad wattstyrka till alla grafikkort
Ta denna med 500 watt. http://www.inet.se/produkt/5405103/asus-radeon-hd7970-3072mb-...
Då tänker folk att om de ska köra crossfire måste de ju ha 500+500 watt= 1000 watt.
Och för att vara på den säkra sidan om man ska klocka så kör man med 1200 watt.
När egentligen hela systemet drar typ 400 watt om jag inte är ute o cyklar.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vad folk håller på å tjatar om egentligen, kör en 3570k överklockad, ett gtx 660, några hdd's, 12gb minne och 10 fläktar på ett 500 watts agg som inte ens är bronzeklassat... Samtidigt sitter vissa polare på samma setup, fast med ett 670, och har 1200 watt guld agg "för att man måste ha det annars tar strömmen slut"... Finns nog många som inte har en aning om vad det är dom snackar om när det gäller drivström

Permalänk
Medlem

Det har alltid rått lite av en watthysteri, men sanningen är att i stort sett inget system med ett grafikkort behöver mer än ett 550W-agg. Till SLI/CF behöver man kanske 650W-750W.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Jag har ett 650w agg, men det är för att jag hade tänkt skaffa CF till mitt 6870/6970 förut, men det blev aldrig av.
Kanske skaffar jag ett till 7870 någon gång i framtiden, vi får se

Mätte mitt system vid väggen förut och vid idle drar pendlar det mellan 100-130w och i load är det runt 250-315w (inklusive skärm å smacket)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Finns flera anledningar till överdimensionerad nätdel!

- moderna nätdelar är mest effektiva vid ca 50% last
- mindre värmeutveckling vid hög effektivitet -> lägre ljud
- flexibilitet vid framtida uppgradering till SLI/CF

Nja, om du tänker efter så är det bättre med en nätdel som är mer anpassat till systemet, om du nu inte "foldar" konstant (eller utför andra distribuerade beräkningar).
- Nja, inte riktigt, men du får även tänka dig att du belastar inte datorn konstant (om du nu inte som sagt "foldar"). Mycket av tiden står datorn i idle och om du då har ett överdimensionerat nätaggregat så kommer du gå under 20% av maxbelastningen och då sjunker effektiviteten kraftigt vilket gör att du slösar mer energi än vad du tjänar dom få gångerna du utnyttjar komponenterna maximalt.
- Skillnaden i effektivitet är bara några procent mellan 20 och 100% belastning, det resulterar i några enstaka watt i skillnad oavsett hur du dimensionerar din nätdel. Ljudnivån beror mer på hur företaget som har tillverkat nätdelen har satt upp sin fläktkurva och hur stora kylflänsar den använder än hur effektivt din nätdel är. Om nu ljudnivå är beroende på hur effektivt din nätdel är så förstår jag inte att många rekommenderar 80+brons nätdelar istället för guld och platina?
- Sitter du inte med det värsta grafikkortet från början så har man egentligen inte behov av mer än 600-700W (oavsett om de klockar processorn eller inte), för i många fall så skaffar de som vill ha fler grafikkort de när de köper systemet för det första. Sen förstår jag inte heller varför personer som köper itx datorer behöver ens så kraftfulla nätaggregat, de kan ju omöjligt få i mer en ett grafikkort.

Så ja det råder en watt hysteri hos många här. Satsa heller på ett nätaggregat av bra kvalitet och hög effektivitet istället och välj ett som passar systemet istället, datorn blir inte snabbare bara för att man har ett nätaggregat på över 1000W...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Sen förstår jag inte heller varför personer som köper itx datorer behöver ens så kraftfulla nätaggregat, de kan ju omöjligt få i mer en ett grafikkort.

Orsaken att det sitter ett Corsair 650W nätagg i min HTPC som inte har ett grafikkort är för att det var det billigaste nätagget jag kunde få tag på av ett känt märke.
Kan tänka mig att det är samma orsak som att många sitter på liknande saker i sina HTPCn att just priset är det som bestämmer och inte effekten på aggregatet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Samtidigt som grafikkort blir strömeffektivare så blir de ofta starkare med högre strömkrav på toppmodellerna. Det är bara senaste generationen som nVidia gått ner lite. Men Radeon 2900 XT som ansågs extremt varmt är inget att höja ögonbrynen för i dagsläget. Och billiga strömsnåla budgetkort drar betydligt mer än ett 7900GTX gjorde. Ett Radeon 9800 PRO låg på runt 50W. Det är vad ett sketet Geforce 630 ligger på. Och GT 630 har typ 7% av prestandan från ett Titan.

Men med det sagt så överdriver folk nätaggregat å det grövsta. När de rekommenderar 550W till ett grafikkort så är det för att de inte kan veta ifall du har tio diskar och en överklockad Bulldozer eller om du sitter på en SSD och en i3. Så de tar worst case scenario. Och när de sätter rekommendationer på processorn så kan de inte veta ifall du har ett Radeon 7990 eller kör på inbyggt, så de tar det värsta scenariot där också. Sen kommer folk och adderar alla rekommendationer när de köper grejer sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Orsaken att det sitter ett Corsair 650W nätagg i min HTPC som inte har ett grafikkort är för att det var det billigaste nätagget jag kunde få tag på av ett känt märke.
Kan tänka mig att det är samma orsak som att många sitter på liknande saker i sina HTPCn att just priset är det som bestämmer och inte effekten på aggregatet.

Vad hade du mer att välja på? Måste ha varit en usel butik om de bara hade Corsair nätdelar. Du skulle ha undersökt mera innan du slog till, de hade säkert något annat i en lägre prisklass som skulle kunna klara av din dator utan problem.
Sen tycker jag även att en stor mängd av datorköpare lägger sin budget på fel saker, men det är mer en personlig åsikt...

Permalänk

Kör man 2st Geforce Titan i Sli kanske man behöver runt 1000W, annars klarar dom flesta gamer datorer sig på runt 550W. Men som sagt så är känslan ändå bättre att ha för mycket kräm över än för lite.
Komponenterna mår ju bättre av att vara svala.
Idag är det ju ändå ganska lätt att bygga extremt strömsnåla datorer om man bara ska ha den som kontorsdator.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Kör man 2st Geforce Titan i Sli kanske man behöver runt 1000W, annars klarar dom flesta gamer datorer sig på runt 550W. Men som sagt så är känslan ändå bättre att ha för mycket kräm över än för lite.
Komponenterna mår ju bättre av att vara svala.
Idag är det ju ändå ganska lätt att bygga extremt strömsnåla datorer om man bara ska ha den som kontorsdator.

Och här fortsätter just det som diskuteras i tråden. De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W, och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt. I Sweclockers test så drog systemet uppskattningsvis max 650W från nätaggregatet. Och det med en relativt strömhungrig 3960X överklockad rätt duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nja, om du tänker efter så är det bättre med en nätdel som är mer anpassat till systemet, om du nu inte "foldar" konstant (eller utför andra distribuerade beräkningar).
- Nja, inte riktigt, men du får även tänka dig att du belastar inte datorn konstant (om du nu inte som sagt "foldar"). Mycket av tiden står datorn i idle och om du då har ett överdimensionerat nätaggregat så kommer du gå under 20% av maxbelastningen och då sjunker effektiviteten kraftigt vilket gör att du slösar mer energi än vad du tjänar dom få gångerna du utnyttjar komponenterna maximalt.
- Skillnaden i effektivitet är bara några procent mellan 20 och 100% belastning, det resulterar i några enstaka watt i skillnad oavsett hur du dimensionerar din nätdel. Ljudnivån beror mer på hur företaget som har tillverkat nätdelen har satt upp sin fläktkurva och hur stora kylflänsar den använder än hur effektivt din nätdel är. Om nu ljudnivå är beroende på hur effektivt din nätdel är så förstår jag inte att många rekommenderar 80+brons nätdelar istället för guld och platina?
- Sitter du inte med det värsta grafikkortet från början så har man egentligen inte behov av mer än 600-700W (oavsett om de klockar processorn eller inte), för i många fall så skaffar de som vill ha fler grafikkort de när de köper systemet för det första. Sen förstår jag inte heller varför personer som köper itx datorer behöver ens så kraftfulla nätaggregat, de kan ju omöjligt få i mer en ett grafikkort.

Så ja det råder en watt hysteri hos många här. Satsa heller på ett nätaggregat av bra kvalitet och hög effektivitet istället och välj ett som passar systemet istället, datorn blir inte snabbare bara för att man har ett nätaggregat på över 1000W...

Det är ju så att det är lättare att få ett effektivt agg att bli tyst, så det finns en viss korrelation där. Man kanske tänker att det inte är så stor skillnad på 80% och 90%, men i det första fallet har vi ju faktiskt dubbelt så stora förluster att kyla bort.

Sedan ska vi inte glömma att förlusterna beror av belastningen. Så även om verkningsgraden inte är på topp vid 20% belastning så är det rätt små förluster det handlar om.

Med det sagt så brukar jag sikta på 60~70% belastning vid full load. De flesta agg är konstruerade så att dom beter sig ganska bra på den nivån, och man har plats för ngn uppgradering utan att hamna jobbigt nära gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

En sak som är sant är att det är någon form av watt hysteri här på forumet. Allt och alla rekommenderar ofta mer än dubbla watten som krävs för att köra ett system med allt i full load.

Nu generaliserar du ganska ordentligt.. Och du är då hjälten som vågar gå emot strömmen?
Jag vet att det finns en hel del här på forumet som är väldigt vettiga med sina råd och som kan motivera också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vad hade du mer att välja på? Måste ha varit en usel butik om de bara hade Corsair nätdelar. Du skulle ha undersökt mera innan du slog till, de hade säkert något annat i en lägre prisklass som skulle kunna klara av din dator utan problem.
Sen tycker jag även att en stor mängd av datorköpare lägger sin budget på fel saker, men det är mer en personlig åsikt...

CDON och det fanns inte mycket under 400kr man kunde välja på med SWEC 15% rea.

Skrivet av lacrits:

Nu generaliserar du ganska ordentligt.. Och du är då hjälten som vågar gå emot strömmen?
Jag vet att det finns en hel del här på forumet som är väldigt vettiga med sina råd och som kan motivera också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns säkert många som kan ge vettiga råd men finns en hel del som inte kan det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

I de flesta fall handlar det om okunskap.
Men jag personligen lägger gärna på några hundra watt för att framtidssäkra mig lite samt att hålla agget tystate och effektivare.
Sitter fortfarande på mitt Corsair HX 620 som jag haft i runt 5 år give or take, och det fungerar fortfarande exemplariskt fast går i tankarna att byta nu.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

I de flesta fall handlar det om okunskap.
Men jag personligen lägger gärna på några hundra watt för att framtidssäkra mig lite samt att hålla agget tystate och effektivare.
Sitter fortfarande på mitt Corsair HX 620 som jag haft i runt 5 år give or take, och det fungerar fortfarande exemplariskt fast går i tankarna att byta nu.

Varför byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varför byta?

Bra fråga ärligt talat, men efter 5 år så känns det bara rätt antar jag

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Bra fråga ärligt talat, men efter 5 år så känns det bara rätt antar jag

Och jag som tyckte att jag var lurad av konsumtionssamhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och jag som tyckte att jag var lurad av konsumtionssamhället.

Precis, hurvida man är lurad eller inte av konsumtionssamhället är precis vad denna tråd handlar om, fan jag måste nog sälja alla saker jag har så jag inte blir lurad av vårat onda konsumtionssamhälle... För ett nätagg var 5-6 år är en synd!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen så försökte jag välja ett nätaggregat som skulle ligga runt 70-80% belastning när jag pressade alla komponenter till max. Jag hade även tanke på att komponenter blir mer och mer effektiva, och eftersom ett nätaggregat oftast är en komponent som rätt så ofta flyttar över till nya datorer när man uppgraderar så försökte jag vara framtidssäker, men ändå kostnadseffektiv. Till alla ni som säger att "ett nätaggregat är effektivare på 50% last än på 80%, därför är det bättre att överdimensionera" tycker jag vi kan räkna på det hela lite.

Säg att vi har ett 500W nätaggregat och ett 1000W nätaggregat, det mindre nätaggregatet kostar i grova drag 775kr mindre än det stora. En ungefärlig uppskattning av verkningsgraden på ett 80+ Gold aggregat vid 50% och 100% belastning bör då vara ungefär 90% respektive 87%.

Om vi har en dator som drar 500W vid absolut maxbelastning kommer då det lilla aggregatet dra 500/0,87=575W från väggen. Det stora kommer dra 500/0,9=556W. Det är en skillnad på 19W vid maxbelastning.
Om vi säger att 1kWh kostar 1kr (förmodligen väldigt högt räknat) så måste du ha igång datorn på maxbelastning i 40789h, eller 4 år och 240 dagar för att du ska tjäna in mellanskillnaden mellan det stora och lilla nätaggregatet. 775kr/(0,019kW/1kWh*1kr)=40789h
Om man inte har datorn på maxbelastning hela tiden (vilket väldigt få personer har), om mellanskillnaden är större eller om elpriset är lägre blir tiden det tar att tjäna in mellanskillnaden ännu länge.

"Men ett nätaggregats uteffekt försämras ju med tiden, det måste man också tänka på!" Visst, med innan dagen kommer då ett 1000W nätaggregat bara klarar av att mata ut 500W så slår jag vad på min egen dator att nätaggregatet sedan länge har dött av andra orsaker.

Mitt tips när man köper nätaggregat är alltså följande; köp ett aggregat baserat på din effekt vid maxbelastning och lägg på 20-25%. Skillnaden i inmatad effekt mellan ett stort och ett litet nätaggregat kan du istället tjäna in genom att t.ex. stänga av datorn när du inte använder den.

Förtydligande
Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Precis, hurvida man är lurad eller inte av konsumtionssamhället är precis vad denna tråd handlar om, fan jag måste nog sälja alla saker jag har så jag inte blir lurad av vårat onda konsumtionssamhälle... För ett nätagg var 5-6 år är en synd!

Det handlar inte om hur ofta man köper, utan om man köper bara för köpandets skull. Om du har otur och det dör ett nätagg om året så är det en sak, men att byta ut ett modulärt kvalitetsaggregat som har gott om extra kapacitet mot ett annat som inte tillför något som helst nytt är inget annat än slöseri med resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det handlar inte om hur ofta man köper, utan om man köper bara för köpandets skull. Om du har otur och det dör ett nätagg om året så är det en sak, men att byta ut ett modulärt kvalitetsaggregat som har gott om extra kapacitet mot ett annat som inte tillför något som helst nytt är inget annat än slöseri med resurser.

Så då menar du att alla som har en hobby och liknande bara köper för att köpa?
Trollar du eller?
Och sluta med slöseri med resurser, lovar att du gör/har gjort precis likadant så sluta hyckla.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så då menar du att alla som har en hobby och liknande bara köper för att köpa?
Trollar du eller?
Och sluta med slöseri med resurser, lovar att du gör/har gjort precis likadant så sluta hyckla.

Man undrar ju vart fan samhället är på väg om man blir anklagad för att vara ett troll bara för att man ifrågasätter varför någon köper en helt ny PSU utan något som helst skäl än att bara köpa nytt. En sak om det nya har något användbart som det gamla inte har, men bara köpa för att köpa har inte med entusiasm att göra. Som entusiast vill man åtminstone ha någon funktionskillnad. Går man så långt som du så är det konsumtionshysteri.

Permalänk
Medlem

Just nätaggregat tycker jag man kan byta bara för att det är gammalt (cirka sju år). Elektronik åldras och nätagg som är allt för gamla riskerar att förstöra komponenter. Generellt ogillar jag att köpa nytt och gjorde därför misstaget att köra mitt förra nätagg för länge, vilket kostade tre hårddiskar och en massa tid till följd av det.

Som vanligt i sådana här trådar undrar jag varför TS inte påpekar felaktigheter där hen stöter på dem. Då slapp vi på köpet kanske även påhittade citat av den här typen, vilka jag alltid finner smått retliga:

Skrivet av Weuffelhjaern:

Jovisst, men de flesta gångerna nån rekommenderar ett kraftigt nätagg är det "för att du måste ha minst 2000 watt annars så klarar den inte driva 2 X."

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.