Sidan 3 av 3 12 3

Verktyg Visningsval
2013-04-11, 09:42   #61

Tangentbord

Medlem

Tangentbords avatar

Plats: Norrbotten

Registrerad: dec 2003

För er som är intresserade av riktiga siffror startade jag en tråd för det.
http://www.sweclockers.com/forum/74-...ing-av-natagg/

Sen är det självklart inte att rekommendera 100% belastning på nätagget, men å andra sidan inte heller 5% belastning pga tappad effektivitet vid idle/lätt användning som surfning osv, dvs den belastning de flesta datorerna ligger på störst tid.
2013-04-11, 09:54   #62

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tangentbord Visa inlägg
För er som är intresserade av riktiga siffror startade jag en tråd för det.
http://www.sweclockers.com/forum/74-...ing-av-natagg/

Sen är det självklart inte att rekommendera 100% belastning på nätagget, men å andra sidan inte heller 5% belastning pga tappad effektivitet vid idle/lätt användning som surfning osv, dvs den belastning de flesta datorerna ligger på störst tid.
Mycket bra initiativ.

Lånat från tråden:
1. Förbrukning: 95W | 320W
2. Processor: Intel i5 3570k @ 4,3GHz
3. Grafikkort: GeForce GTX 680
4. Minne: 4x4GB Corsair Vengence low profile
5. 1 SSD | 2 HDD
6. Fläktar: 2
7. Nätagg: Corsair HX750
Under 300W med GTX 680 i en ganska normal överklockad gamerdator i load. Står fast vid att ett 550W har god marginal för de flesta gamingdatorer. Bara datorerna i den extremare änden av spektrat behöver mer.
Aleshi är inte uppkopplad
2013-04-11, 09:54   #63

Broken-arrow

Medlem

Broken-arrows avatar

Plats: sweden

Registrerad: dec 2008

Brukar rekommenderar 550 watt agg för dom är billiga och svårt att hitta bra kvalité till bra pris under det (finns så klart ett 450 watt som är lätt att hitta i Sverige som inte har kass kvalité).

Brukar rekommendera just 550 watt för såna med ett grafikkort (alltså gaming datorer med i5 och 7950/670 och över). Annars försöker jag hitta agg med högre eller lägre watt beroende på vad för dator som ska byggas.
Bygglogg Fri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr\\
Broken-arrow är inte uppkopplad Folding
2013-04-11, 09:55   #64

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Broken-arrow Visa inlägg
Brukar rekommenderar 550 watt agg för dom är billiga och svårt att hitta bra kvalité till bra pris under det (finns så klart ett 450 watt som är lätt att hitta i Sverige som inte har kass kvalité).

Brukar rekommendera just 550 watt för såna med ett grafikkort (alltså gaming datorer med i5 och 7950/670 och över). Annars försöker jag hitta agg med högre eller lägre watt beroende på vad för dator som ska byggas.
Precis, drygt 500W brukar det bli, då kan man få bra kvalitet rätt billigt, och dessutom inte så svårt att få till modulära aggregat till rimliga priser heller.
2013-04-12, 09:06   #65

Gamers

Medlem

Gamerss avatar

Plats: Uppland

Registrerad: dec 2002

7
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aleshi Visa inlägg
Du hade varit med länge sa du? Alla recensioner visar samma sak, drygt 200W per Titan. Bara hemma hos dig drar det 265W. Men det kanske beror mer på dig än på recensionerna, du vet ju trots allt inte skillnad mellan effektuttag vid nätaggregatet och effektuttag vid väggkontakten.
INGEN review säger 200W ALLA säger runt 250-265W på relevanta sidan vilket är det vi ALLTID diskuterar(utom du då förståss som gillar att snedtolka saker utan anledning) och har diskuterat då det är det vi i slutändan betalar för. Vi betalar inte mindre för att förluster och allt möjligt finns utan det är vi som betalat för dom också, dom är inte gratis.

Citat:
Fast det är du mot hela världen när du säger att det drar 250W out of the box. Recensioner brukar peka på drygt 200W.
Just det, bättre att lyssna på killen som inte kan matte på ett litet svenskt forum än "källor" som Hexus, Guru3D och PCPerspective.

Hoppas du inser att dina gissningar inte väger så tungt i mina ögon jämfört med siffror från recensioner.
Det är du mot resten av värden, du med dina"200"W mot resten av värden med korrekta 250-265W men några skumma resultat på 235-240W som inte kan valideras.
"I dina ögon" är ingen merit what so ever då du är vilken annan typ som helst, detta är inte facebook/lunarstorm för vuxna där man skall gilla/gillas.
Till skilnad från dig kan jag räkna ut att 730-475 INTE är 200.
Citat:

Men peka ut vilket av mina påståenden från mitt första inlägg som är falskt istället för att slåss mot halmgubbar. Är det så svårt?
Är redan gjort, tänker inte ta det igen.
- LG GGW-H20L- 2X256GB Samsung 840ProSeries SSD@Raid0- Corsair AX1200i- Win8.1 Pro X64- ASUS PQ321QE 4K UHD- X-Fi Titanium HD -Lian-Li P80 custom cooling of separate CPU-loop, MB-loop and GPU-loop by EK, TC140.3 and 2xFeser 480 quadrad.
Gamers är uppkopplad nu
2013-04-12, 09:25   #66

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Gamers Visa inlägg
7
INGEN review säger 200W ALLA säger runt 250-265W på relevanta sidan vilket är det vi ALLTID diskuterar(utom du då förståss som gillar att snedtolka saker utan anledning) och har diskuterat då det är det vi i slutändan betalar för. Vi betalar inte mindre för att förluster och allt möjligt finns utan det är vi som betalat för dom också, dom är inte gratis.

Det är du mot resten av värden, du med dina"200"W mot resten av värden med korrekta 250-265W men några skumma resultat på 235-240W som inte kan valideras.
"I dina ögon" är ingen merit what so ever då du är vilken annan typ som helst, detta är inte facebook/lunarstorm för vuxna där man skall gilla/gillas.
Okej, du behöver uppenbarligen skolas i ämnet. Här har vi grunderna för när man mäter grafikkorts strömkrav med hjälp av mätare vid väggkontakten.

1. Mät skillnaden mellan 1 grafikkort och 2 grafikkort av samma typ. Mät inte från idle till ett grafikkort eller från inbyggt till ett grafikkort. Det ger fel värden.
2. Titta på vilket nätaggregat som används i testet, dra av nätaggregatets förluster vid den angivna effekten. Vi vill inte att nätaggregatets förluster överdriver siffrorna med 12-20%.

Effektdifferens*nätaggregatets effektivitet.

Exempel:
243W*0,85=206,5W

Citat:
Är redan gjort, tänker inte ta det igen.
Nej, du tramsar runt för du inte kan svara rakt på sak. Om du nu är så säker på din sak varför vågar du inte svara rakt? Vilket av påståendena är felaktiga? Och i så fall hur är det felaktigt?

EDIT:
Du som tycker att 550W är för klent för ett GTX 680. Hur förklarar du datorn i mitt inlägg ovan? Med normal nätaggregatseffektivitet blir det runt 270-288W från nätaggregatet. Hur är det gränsfall för vad ett 550W klarar?

Senast redigerad av Aleshi 2013-04-12 klockan 09:33.
2013-04-12, 18:19   #67

Casgar

Medlem

Casgars avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2011

Citat:
7
Källor på det?

Sen skulle det uppskattas om du kunde förklara lite mer vad du menar med "det vi i slutändan betalar för".

Citat:
Sweclockers med ett Antec High Current Pro 1200W @ ca 50% belastning ger 730W-475W=255W som GTX Titan drar från väggen via nätaggregatet. 255W*0,9=230W som kortet drar från nätaggregatet, d.v.s. verklig förbrukning för kortet.
HARDOCP med ett Enermax Maxrevo 1350W @ ca 40% belastning ger 646W-406W*0,9=216W
Guru3D med ett Corsair AX1200i @ ca 20% belastning ger 251W*0,9=226W
Hexus med ett Corsair AX 750W @ ca 50% ger 487W-261W*0,9=203W

Eftersom nätaggregatstillverkare inte märker sina aggregat efter vad de drar från väggen varför ska vi då basera grafikkorts effekt utifrån vad de drar från väggen? T.ex. skulle du kunna ha en dator som drar 1500W från väggen med ditt nätaggregat och ändå ha 15% marginal kvar på nätaggregatet. Inte förrän det drar ca 1765W från väggen är ditt nätaggregat maxat. Dessutom så klarar säkert aggregatet överlast ett tag också utan problem.

Att dessutom påstå att GTX Titan drar över 250W borde också vara direkt felaktigt eftersom Nvidia specificerar kortet med en TDP på just 250W. Skulle de då dra mer vid standardutförande är det direkt kriminellt eftersom de då ljuger för sina kunder. Dessutom är alltid en marginal inräknad i TDP jämfört mot vad kortet kommer dra i verkligheten.

Nu har jag, som egentligen inte ens var med i diskussionen från början, kommit med fakta från respektabla sidor som källor. Om du inte vill att dina argument ska falla platt är det bäst att du hänvisar till dina källor, eller överväga alternativet att du kanske hade fel i den här diskussionen. Det är ingen som kommer att korsfästa dig, såvida du inte fortsätter att slänga ur dig "fakta" och "egna erfarenheter" utan några källor eller bevis.

Citat:
Du baserar ju hela din argumentation på gissningar
Citat:
Tyvärr inte bara rena fakta och givetvis relevanta sådanna delvis från egna erfarenheter vilket är dom viktigaste och mest relevanta dä div tester inte ger rätt eller ens en bild av det hela.
Här skulle jag t.ex. vilja veta vad dina uppmätta resultat på effekten blev när du belastar din dator maximalt med 1 respektive 2 kort.
Casgar är inte uppkopplad
2013-04-12, 19:20   #68

dr. Dunkel

Medlem

dr. Dunkels avatar

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2005

Citat:
Just det, jag lever i en bubbla för att jag ser ett par steg längre i konsekvenskedjan. Stick ut i världen och res lite innan du anklagar någon för att sitta i en bubbla.
Vart ska man resa för att lära sig att det är fel att göra vad man vill med sina pengar och vara entusiast?
2013-04-12, 19:34   #69

Casgar

Medlem

Casgars avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dr. Dunkel Visa inlägg
Vart ska man resa för att lära sig att det är fel att göra vad man vill med sina pengar och vara entusiast?
Återuppliva inte en diskussion som varit avslutad sedan 10 dagar tillbaka, och som dessutom inte hade något med tråden att göra tack.
2013-04-12, 19:51   #70

dr. Dunkel

Medlem

dr. Dunkels avatar

Plats: Malmö

Registrerad: apr 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Casgar Visa inlägg
Återuppliva inte en diskussion som varit avslutad sedan 10 dagar tillbaka, och som dessutom inte hade något med tråden att göra tack.
Ok, Aleshi, svara inte (även om jag tycker det är klart relevant).
2013-04-12, 22:20   #71

Casgar

Medlem

Casgars avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dr. Dunkel Visa inlägg
Ok, Aleshi, svara inte (även om jag tycker det är klart relevant).
:/

Kan du motivera det så visst. Men gör det inte bara för att kunna kasta paj på folk.
2013-04-12, 22:35   #72

VituraZ

Medlem

VituraZs avatar

Plats: Piteå

Registrerad: jan 2013

Har en kompis som har i3 och 7850 och köpte nyligen ett 750 watts nätagg och han har inga planer på CF eller överklockning *facepalm*
VituraZ är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb