Permalänk
Medlem

Hjälp med val av chassi

Dags att byta burk, men har beslutsångest!

Det står mellan tre olika modeller:

Silencio 650: https://www.inet.se/produkt/6901582/cooler-master-silencio-65...

Nanoxia Deep Silence 1: https://www.inet.se/produkt/6911398/nanoxia-deep-silence-1-sv...

Corsair Obsidian 550d: https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d

Har redan sett massor av tester på de olika burkarna men det har bara gjort det svårare, därför frågar jag er vad ni tycker!

Permalänk
Medlem

jag röstar på Corsair Obsidian 550d
2:a kommer Silencio 650.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag skulle nog köra 1.Corsair 2.Nanoxia (Sitter på ett själv)

Permalänk
Skrivet av burto:

Dags att byta burk, men har beslutsångest!

Det står mellan tre olika modeller:

Silencio 650: https://www.inet.se/produkt/6901582/cooler-master-silencio-65...

Nanoxia Deep Silence 1: https://www.inet.se/produkt/6911398/nanoxia-deep-silence-1-sv...

Corsair Obsidian 550d: https://www.inet.se/produkt/6911358/corsair-obsidian-550d

Har redan sett massor av tester på de olika burkarna men det har bara gjort det svårare, därför frågar jag er vad ni tycker!

Skulle satsa på ett fractal design define R4 ist för Nanoxia. För R4 är bättre och tjockare plåtar osv. och de är lika med.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Skulle satsa på ett fractal design define R4 ist för Nanoxia. För R4 är bättre och tjockare plåtar osv. och de är lika med.

Utveckla "bättre" tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet om originalfläktarna i de nämnda burkarna är "relativt" tysta? (har annars lite fläktar liggandes)

Permalänk
Skrivet av burto:

Någon som vet om originalfläktarna i de nämnda burkarna är "relativt" tysta? (har annars lite fläktar liggandes)

Nanoxias tyckte jag lät ganska mycket på full rulle men sedan kan man skruva ner dom och det blir väldigt behagligt faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Utveckla "bättre" tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej.. Vill du ha alla nackdelar som den har så okej.
Detta är en jämförelse med R4:A:
- Luckan på toppen som ska ta ut varmluften är plastig. (R4: om man inte ska ha fläktar i toppen sätter man ljud isolerade material så den blir tystare.)
- dålig plats för att dra kablar på baksidan.
- hdd vaggorna sitter inte bra i buren. Låter ganska mycket om man har mekaniks disk.
- passformen är inte jätte bra.
- usb luckan är plastig. känns som den ska gå sönder direkt när man petar på den.
- lite plats för att dra kablarna från hdd:erna till moderkortet.
- plåten är tunnare än vad den är på R4:an.
Så varför köpa detta chassi om R4:an är bättre. Har byggt en dator i detta chassit och flera i R4:an. Och R4:an kostar lika mycket och är bättre. Jag är inget Fractal design fanboy. Jag har inte äns deras chassi. För jag ville ha en liten dator.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

Okej.. Vill du ha alla nackdelar som den har så okej.
Detta är en jämförelse med R4:A:
- Luckan på toppen som ska ta ut varmluften är plastig. (R4: om man inte ska ha fläktar i toppen sätter man ljud isolerade material så den blir tystare.)
- dålig plats för att dra kablar på baksidan.
- hdd vaggorna sitter inte bra i buren. Låter ganska mycket om man har mekaniks disk.
- passformen är inte jätte bra.
- usb luckan är plastig. känns som den ska gå sönder direkt när man petar på den.
- lite plats för att dra kablarna från hdd:erna till moderkortet.
- plåten är tunnare än vad den är på R4:an.
Så varför köpa detta chassi om R4:an är bättre. Har byggt en dator i detta chassit och flera i R4:an. Och R4:an kostar lika mycket och är bättre. Jag är inget Fractal design fanboy. Jag har inte äns deras chassi. För jag ville ha en liten dator.

- Luckan på toppen som ska ta ut varmluften är plastig. (R4: om man inte ska ha fläktar i toppen sätter man ljud isolerade material så den blir tystare.) vad gör det att den är i plast?
-Jag tycker det är mycket skönt att få ner ljudnivån lite om man stänger alternativt släppa ut lite mer värme genom att öppna den.

- dålig plats för att dra kablar på baksidan.
-Hur svårt kan det vara? Visst 2-3 millimeter till skulle inte skada men hur ofta drar man om kablar? (fick lägga chassit ner och sätta på luckan tog inte många sekunder..

- hdd vaggorna sitter inte bra i buren. Låter ganska mycket om man har mekaniks disk.
-Sitter inte bra? Visst är det inte tjock metall (en av mina slog sig när jag vålda lite) men sitter bra gör dom

- passformen är inte jätte bra.
-?

- usb luckan är plastig. känns som den ska gå sönder direkt när man petar på den.
-Ja den fjädern är inte bästa kvalitet, helt klart en besvikelse!

- lite plats för att dra kablarna från hdd:erna till moderkortet.
-Behöver du mycket plats att dra sata kablar? Tycker det gick väldigt enkelt

- plåten är tunnare än vad den är på R4:an.
-Kan inte uttala mig om detta

Hoppas det blev synligt och bra nu. Plast på chassin ser jag inte som en nackdel alls eftersom chassit skulle väga X antal kilo mer annars.. Har faktiskt inte provat R4 men måste säga att fläkt kontrollerna är mycket bättre i DP1 (2 st steglösa istället för 1 3-stegs) Detta är då mina erfarenheter och tycker att det är väldigt skönt chassi (väger lite mycket jämfört med mitt gamla cooler master 430 elit) Men jag ser det mer som ett försök på en utveckling av R4 och inte en "kopia" som många på Swec har påstått.
Edit: Gjorde texten lite tydligare (förhoppningsvis)

Permalänk
Medlem

Är själv på jakt och var sugen på 550d, men det var dyrt och inte riktigt det jag sökte så jag tror det blir ett sånthär istället:
Fractal Design Arc Midi r2
https://www.inet.se/produkt/6909845/fractal-design-arc-midi-r...

Verkar riktigt nice!
Har även varit och känt på det, lite plastigt men många hdd-platser och bra platser för vattenkylningskit etc!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en burk åt en kompis för ett tag sen, R4 är nog det bästa chassit jag pillat i. Är helt underbart att jobba med samt stora tysta fläktar.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R4 är det bästa köpet i ljuddämpade chassi kategorin, oslagbart mycket funktioner, material och byggkvalitén är väldigt bra för prisklassen(få detaljer man kan klaga på) och ett av de billigaste alternativen.

Flera problem med Nanoxia har du redan fått uppradade i tråden och fler finns i sweclockers recension. http://www.youtube.com/watch?v=G_qt6HCOfF4
550d är väldigt snyggt men förutom det ser jag ingen annan anledning att välja det framför R4.
Silencio har jag ingen koll på, vissa detaljer ser lite billiga ut men det är långt ifrån lika illa som Nanoxia.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Fractal Design Define R4 är det bästa köpet i ljuddämpade chassi kategorin, oslagbart mycket funktioner, material och byggkvalitén är väldigt bra för prisklassen(få detaljer man kan klaga på) och ett av de billigaste alternativen.

Flera problem med Nanoxia har du redan fått uppradade i tråden och fler finns i sweclockers recension. http://www.youtube.com/watch?v=G_qt6HCOfF4
550d är väldigt snyggt men förutom det ser jag ingen annan anledning att välja det framför R4.
Silencio har jag ingen koll på, vissa detaljer ser lite billiga ut men det är långt ifrån lika illa som Nanoxia.

Haha tillomed om man kollar nanoxia recensionen på kommentarerna så säger dom att R4:an är bättre, lite ironiskt...

"En billigare version av Fractal R4. Bara att den inte är billigare..." *51* Likes...

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.