Varför så många fläktar?

Permalänk
Medlem

Varför så många fläktar?

Lite nyfiken...

Läser ofta i inlägg att folk pratar om "välventilerade" chassin med 4 och ibland tom 6 chassifläktar. Undrar lite, Varför?

Jag har 1 chassifläkt igång i mitt CM Silencio 550. En tyst långsam 140mm Noctua som låter nada, zipp, zero.
Med denna ensamma stackare håller mitt system 32-34c grader vid "vanligt" användande och runt 40-42c när jag spelar, CPUn håller 24-26c vid idle/lättare last.

Känns som "svalt" för mig, iaf när jag jämför med andra maskiner jag haft. Så än en gång, varför drar man in 4-6 chassifläktar i sina lådor ?

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Många system producerar mer värme. Strömhungriga grafikkort, CF eller SLI lösningar och överklockade processorer/grafikkort är alla legitima orsaker till varför man kan behöva många fläktar.

Visa signatur

CPU: 2600K+H100 kylning, GPU: GTX470, RAM: 8GB DDR3, HDD: Force3 128GB, Mobo: Asrock P67,
Chassi: Antec P280, Skärmar: Acer 245HQ + Nån billig 60Hz 24".

Citera mig för garanterat svar.

Permalänk
Medlem

Många använder faktiskt sina processorer och grafikkort.

Kör full load om du ska snacka temp, mitt grafikkort ligger kring 80c nu på sommaren(börjar kring 75c och stiger till 82~ efter en timme). Håller din cpu 24-26c vid load så antar jag att du har datorn i ett kylrum eller dåliga sensorer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Undrar samma, det är väl COOLT med alla fläktar så man kanske slipper dammsuga där hemma? Visst jag förstår folk som överklockar som fan men även jag har normal-överklockat och har samma temps som du.

Har man redan fyra chassifläktar så känns det det inte som 2 extra fläktar gör så himla stor skillnad, kanske 1 grad eller två i lådan - snarare har man väl confat dom fyra man har fel.

En fläkt fram för inblås, en fläkt bak till utblås. (SLI/CF en fläkt i sidan). Enought.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

istället för att köra med 4 120mm så kan man ju köpa 2 st 230mm

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
99:e percentilen

Jag har fyra 200mm-fläktar, en 140mm och två 120mm (som sitter i push-pull på radiatorn). Plus två 60mm som blåser in luft mellan grafikkorten. (De gör verkligen skillnad: Utan dem blir det övre kortet ca 10 °C varmare än med dem. Det är t o m kallare än det undre kortet!) Alltså totalt nio fläktar varav fyra stora.

Ändå ligger mina 7970 över 80 °C och CPU:n kanske strax under 80-strecket. Och det är en 2600K @ 4,2 GHz.

Jag antar att jag bara helt enkelt är totalt värdelös på att kyla en dator, men ja ... Fläktar behövs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tja...Det känns lite ihåligt, om man har plats för fläktar och inte använder möjligheten...
Där har ju FD Define rätt bra, då de fläktplatser som inte används har ljuddämpade luckor.
Men som tidigare i tråden, om man kör på för fullt en varm sommardag, då behövs det lite omsättning på luften.
Många har ju dessutom en extra bordsfläkt som blåser på lådan, när det är extremt.
För min del så vill jag ha alla fläktar monterade i en låda...man kan ju ha dom på låga varv eller avstängda...men om det hettar till, då är et bra att ha...
Lite signum för detta forum, är att det oftast blir varmt om man har lite varma prylar i burken

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

18 diskar i maskinen. 1 fläkt är skrattretande. Måste bli av med värmen.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Många använder faktiskt sina processorer och grafikkort.

Kör full load om du ska snacka temp, mitt grafikkort ligger kring 80c nu på sommaren(börjar kring 75c och stiger till 82~ efter en timme). Håller din cpu 24-26c vid load så antar jag att du har datorn i ett kylrum eller dåliga sensorer.

OK, Jag glömde skriva cpu temp vid last, my bad! Mitt 770 ligger också på runt 80c vid load eftersom det tydligen är "target temp" för kortet. Spelar nog ingen roll om jag stoppar in en Jetmotor från en 777 i chassiet för grafikkortet kommer ändå att "sikta" på att ligga runt 80c

Jag medger att jag inte håller på att klocka cpu/minne, grafikkort m.m. till bristningsgräns, kör stock och låter mitt 770 köra med standard fabriks överklockning. Med det sagt så spelar jag faktisk ibland (BF3, Metro, Eve online mfl) antar att det räknas som att "använda" prylarna? Även då håller alla komponenter ok temp med 1 ensam chassi fläkt bak i lådan.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Entusiast

Beror ju helt på vad man har för övrig kylning. T.ex. om man har ett grafikkort med kylare som tunnlar ut luften eller en av tredjepartskylarna som bara viftar runt det inne i chassit. Men visst, det är onödigt att överdriva.

Och folk under 15 tycker ju att man automatiskt vinner om man har flest fläktar.

Sen måste jag fråga, vad är det du spelar? Harpan? 770 är mycket likt 680, mina 680 pungar ut 80ºC vid tunga spel.

Kör detta http://unigine.com/products/heaven/ och se vad ditt grafikkort åstadkommer i temperatiur

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett Haf X chassi som har 4 fläktar med sig från grunden. Eftersom jag gillar starkt luftflöde på grund av att jag har mycket höga temperaturer i mitt datorrum så är det i mitt tycke perfekt.
Innan hade jag stora problem med luftströmningen i mitt gamla chassi och datorn blev obehagligt varm över alla komponenter. Detta trots att jag inte överklockar!

Man har helt enkelt så många fläktar man anser sig behöva och att ha "för många" finns egentligen inte när det kommer till kylning.
Det finns däremot dåliga fläktar och dåliga chassi eller att man har fläktarna riktade helt fel osv.

Gillar man inte oväsen så kan man ju välja att ha färre fläktar, större fläktar på lägre varv eller en massa fläktar på låga varv.

Vad det gäller dina 24-26 grader vid idle på CPU så kan jag meddela att det är en omöjlighet om du inte bor i ett kylskåp eller aktivt skapar kyla vid processorn. Det går inte att lita på sensorerna i CPUn och dom ger bara en hint om vilken faktisk temperatur du har.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Hejsan alexander.hall,

Skrivet av alexander.hall:

Lite nyfiken...

Läser ofta i inlägg att folk pratar om "välventilerade" chassin med 4 och ibland tom 6 chassifläktar. Undrar lite, Varför?

Jag har 1 chassifläkt igång i mitt CM Silencio 550. En tyst långsam 140mm Noctua som låter nada, zipp, zero.
Med denna ensamma stackare håller mitt system 32-34c grader vid "vanligt" användande och runt 40-42c när jag spelar, CPUn håller 24-26c vid idle/lättare last.

Känns som "svalt" för mig, iaf när jag jämför med andra maskiner jag haft. Så än en gång, varför drar man in 4-6 chassifläktar i sina lådor ?

Dels beror det på att de antagligen har många komponenter i sitt chassi som genererar värme; tex flera grafikkort, en hel drös hårddiskar etc. Har man det, behöver man fläktar som kan föra ut värmen och då kan man antingen välja ett fåtal fläktar som snurrar fort, eller ett flertal som snurrar långsamt. Man väljer olika beroende på om datorn skall stå i en kall skrubb i källaren eller i TV-bänken.

En annan orsak till varför det finns så många fläktplatser i ett chassi är att man skall kunna välja att placera sina fläktar där man vill, eller om man har otur, där det går.

Permalänk
Medlem

Precis som ett propellerplan, ju fler motorer du har destå mer lyftkraft. Antal fläktar i ett chassi är direkt relaterat till PC prestanda.

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

OK, Jag glömde skriva cpu temp vid last, my bad! Mitt 770 ligger också på runt 80c vid load eftersom det tydligen är "target temp" för kortet. Spelar nog ingen roll om jag stoppar in en Jetmotor från en 777 i chassiet för grafikkortet kommer ändå att "sikta" på att ligga runt 80c

Jag medger att jag inte håller på att klocka cpu/minne, grafikkort m.m. till bristningsgräns, kör stock och låter mitt 770 köra med standard fabriks överklockning. Med det sagt så spelar jag faktisk ibland (BF3, Metro, Eve online mfl) antar att det räknas som att "använda" prylarna? Även då håller alla komponenter ok temp med 1 ensam chassi fläkt bak i lådan.

Så du tycker inte det kan bara bra att flytta ut den varma luften?
Även om grafikkortet klarar 110c så fyller det ju chassit med varm luft och andra komponenter kanske inte direkt mår bra av extra värme.
Har totalt 10 fläktar i mitt chassi, skulle inte vilja ta bort någon av dem. Tror saker skulle dö/throttla pga värmen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

OK, Jag glömde skriva cpu temp vid last, my bad! Mitt 770 ligger också på runt 80c vid load eftersom det tydligen är "target temp" för kortet. Spelar nog ingen roll om jag stoppar in en Jetmotor från en 777 i chassiet för grafikkortet kommer ändå att "sikta" på att ligga runt 80c

Du vet att det är satt så att den ska försöka att inte gå upp över 80 grader, men kortet har inget emot att vara svalare vilkte det nog skulle vara om du hade mer luftgenomströmning. Det går också ställa ladda ner program beroende på vart det kommer från, mitt EVGA kort kan jag ladda ner deras och ställa in aggresivare fläktkurva så att kortet håller sig svalare.

Sen så problem med många eftermarknads versioner av kylare är att de bara snurrar runt varmluften i chassit utan att skjuta ut det bakvägen vilket en referenskylare gör.

Därför man kanske vill ha några fler fläktar än det som kommer med chassit i grund, andra skäl kan vara att man inte tycker om flätkarna som kommer med då de ofta brukar föra mer ljud än de behöver samt de flyttar väldigt lite luft.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Sommar och den värme som kommer med den i kombination med en hel del värmealstrande komponenter innebär i mitt fall extremt varm hårdvara om jag inte har ett bra luftlöde genom chassit då inomhustemperaturen oftast blir högre sommartid än vad jag själv skulle vilja.

Systemet mitt skulle säkerligen klara sig utan chassifläktar men då med betydligt högre ljudnivå och temperaturer, något jag helst undviker.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Beror ju helt på vad man har för övrig kylning. T.ex. om man har ett grafikkort med kylare som tunnlar ut luften eller en av tredjepartskylarna som bara viftar runt det inne i chassit. Men visst, det är onödigt att överdriva.

Och folk under 15 tycker ju att man automatiskt vinner om man har flest fläktar.

Sen måste jag fråga, vad är det du spelar? Harpan? 770 är mycket likt 680, mina 680 pungar ut 80ºC vid tunga spel.

Kör detta http://unigine.com/products/heaven/ och se vad ditt grafikkort åstadkommer i temperatiur

OK,

Kört heaven precis. Quality High, Tessellation Normal, X2 Anti-Aliasing och systemets upplösning är 1920X1200. Temp på grafikkortet som visas inne i benchmarken stiger långsamt upp mot 70c och efter ca 10min pendlar gpu temp mellan 67-72c, såg en peak på 74c.Eftersom jag inte kunde se mb och cpu temp när heaven var igång alt-tabba jag mig ut efter ca 10min och kollade EasyTune som var igång i bakgrunden, visade 52c på cpu och 38c på system .

Tittade precis på termometern som visar en rumstemp på 23c just nu

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander.hall:

Lite nyfiken...

Läser ofta i inlägg att folk pratar om "välventilerade" chassin med 4 och ibland tom 6 chassifläktar. Undrar lite, Varför?

Jag har 1 chassifläkt igång i mitt CM Silencio 550. En tyst långsam 140mm Noctua som låter nada, zipp, zero.
Med denna ensamma stackare håller mitt system 32-34c grader vid "vanligt" användande och runt 40-42c när jag spelar, CPUn håller 24-26c vid idle/lättare last.

Känns som "svalt" för mig, iaf när jag jämför med andra maskiner jag haft. Så än en gång, varför drar man in 4-6 chassifläktar i sina lådor ?

För att hålla t.ex. grafikkort kallare och då få grafikkortets egna fläkt att gå långsammare vid belastning, annars vispas bara luften runt i datorn och blir varmare och varmare.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alexander.hall:

OK,

Kört heaven precis. Quality High, Tessellation Normal, X2 Anti-Aliasing och systemets upplösning är 1920X1200. Temp på grafikkortet som visas inne i benchmarken stiger långsamt upp mot 70c och efter ca 10min pendlar gpu temp mellan 67-72c, såg en peak på 74c.Eftersom jag inte kunde se mb och cpu temp när heaven var igång alt-tabba jag mig ut efter ca 10min och kollade EasyTune som var igång i bakgrunden, visade 52c på cpu och 38c på system .

Tittade precis på termometern som visar en rumstemp på 23c just nu

Ja det låter ju mycket rimligare

Själv körde jag två fläktar (totalt 5 inklusive allt (grafikkorten och psu)) innan jag bytte till vattenkylning, nu har jag 5 inklusive allt men kommer nog bli en sjätte eftersom jag inte har någon chassifläkt alls atm

Permalänk
Entusiast

24-26 grader idle med en rumstemp på 23... nej du, den gubben gick inte

Permalänk
Medlem

Allt handlar ju om vilka temperaturer man tycker är ok i datorn.
Själv har jag 3 fläktar (4 om man inkluderar nätaggets).
120mm + nätagg ut. 140mm in. 92mm från cpu-kylare.

Skulle gärna komma ner till en fläkt ut. Men då skulle tempen stiga för mkt i mitt itx.
40c idle och 75c load är vad jag tycker är ok. Men då blir det ju oxå en fläkt som snurrar på 750rpm och därmed låter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

24-26 grader idle med en rumstemp på 23... nej du, den gubben gick inte

Det var ju fan va alla är tykna här

Det är inte ovanligt att min cpu temp ligger 1-2 grader över rumstemp och håller sig där vid vanligt slösurfande mail m.m.

Nu har jag otursamt nog precis kört heaven och öppnade balkongdörren för en stund sedan så rumptemp har sjunkit till strax under 22 och cpu
tempen har inte hunnit gå ner till mer är 27c efter heaven

Bif en bild jag tog precis, inte så lätt att få fokus både på skärmen och termometern samtidigt

https://www.dropbox.com/sh/bkd7ms0kpubcr9q/v-Rw2pyphw

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat så blir det varmt under belastning.

En annan sak som jag tror spelar in här är att många överskattar effekten av chassifläktar när det gäller kylningseffekt; har man tillräckligt luftflöde i chassit så vinner man väldigt lite på att ha fler fläktar. Vad man egentligen vill ha är bättre kylning direkt på komponenterna. Jag tror att det är vanligt att folk inte förstår skillnaden.

edit:

Skrivet av alexander.hall:

Det var ju fan va alla är tykna här

Det är inte ovanligt att min cpu temp ligger 1-2 grader över rumstemp och håller sig där vid vanligt slösurfande mail m.m.

Nu har jag otursamt nog precis kört heaven och öppnade balkongdörren för en stund sedan så rumptemp har sjunkit till strax under 22 och cpu
tempen har inte hunnit gå ner till mer är 27c efter heaven
*klipp*

Man kan inte lite fullt på tempsensorer, särskilt i idle. Dom är kalibrerade för att vara någorlunda pålitliga främst i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

24-26 grader idle med en rumstemp på 23... nej du, den gubben gick inte

Så, nu börjar det likna nåt. 22,2c i rumstemp och 25c på CPUn (se länk)https://www.dropbox.com/sh/bkd7ms0kpubcr9q/v-Rw2pyphw#f:temp2.jpg

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av alexander.hall:

Så, nu börjar det likna nåt. 22,2c i rumstemp och 25c på CPUn (se länk)https://www.dropbox.com/sh/bkd7ms0kpubcr9q/v-Rw2pyphw#f:temp2.jpg

Det tror jag inte ett ögonblick på.

Min i5 3570K, visserligen överklockad till 4,3GHz, men inte högre än 1,2V, kyls med vattenkylning, närmare bestämt en 6cm tjock 1080 radiator.

Delta på 3ºC? Nah, inte en chans.

Grafikkorten ligger visserligen på ca Δ6ºC i idle men det är för att de är grymma på att leda ut värmen. (Sen är det ju lite si och så men precisionen på sensorerna i idle)

Haswell har såvitt jag vet precis samma problem som ivy-bridge med att leda ut värme ur processorn. Något är tokigt.

Kollar du temperaturerna med HWMonitor så finns där en sensor som heter package intill alla kärnorna, den brukar ge en rätt bra bild över det hela. Jag tror du kollar den lägsta kärnan som i vissa fall kan vara helt flippad. På ivy tex är det inte ovanligt att en kärna ligger 10ºC under de andra

Permalänk
Medlem

Hur många gånger skall vi behöva säga det? Din CPU temp sensor är inget bra på att mäta låga temperaturer. Spelar ingen roll om den visar -10 grader för det är det inte.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det tror jag inte ett ögonblick på.

Min i5 3570K, visserligen överklockad till 4,3GHz, men inte högre än 1,2V, kyls med vattenkylning, närmare bestämt en 6cm tjock 1080 radiator.

Delta på 3ºC? Nah, inte en chans.

Grafikkorten ligger visserligen på ca Δ6ºC i idle men det är för att de är grymma på att leda ut värmen. (Sen är det ju lite si och så men precisionen på sensorerna i idle)

Haswell har såvitt jag vet precis samma problem som ivy-bridge med att leda ut värme ur processorn. Något är tokigt.

Kollar du temperaturerna med HWMonitor så finns där en sensor som heter package intill alla kärnorna, den brukar ge en rätt bra bild över det hela. Jag tror du kollar den lägsta kärnan som i vissa fall kan vara helt flippad. På ivy tex är det inte ovanligt att en kärna ligger 10ºC under de andra

Skrivet av TheCadde:

Hur många gånger skall vi behöva säga det? Din CPU temp sensor är inget bra på att mäta låga temperaturer. Spelar ingen roll om den visar -10 grader för det är det inte.

Då har jag en fråga till er. Min CPU visar 28-30 grader på 3 kärnor (har väl en rumstemp på ca 22) men sedan på den fjärde så visar den 15-18 o.O i IDLE. Trasig sensor eller vad kan vara felet

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av frizzy10:

Då har jag en fråga till er. Min CPU visar 28-30 grader på 3 kärnor (har väl en rumstemp på ca 22) men sedan på den fjärde så visar den 15-18 o.O i IDLE. Trasig sensor eller vad kan vara felet

Vad tror du själv?

Permalänk

Det kan vara bra med fläktar, jag har ca 7 fläktar och grafikkortet ligger runt 98grader i load...

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Beror ju helt på vad man har för övrig kylning. T.ex. om man har ett grafikkort med kylare som tunnlar ut luften eller en av tredjepartskylarna som bara viftar runt det inne i chassit. Men visst, det är onödigt att överdriva.

Och folk under 15 tycker ju att man automatiskt vinner om man har flest fläktar.

Sen måste jag fråga, vad är det du spelar? Harpan? 770 är mycket likt 680, mina 680 pungar ut 80ºC vid tunga spel.

Kör detta http://unigine.com/products/heaven/ och se vad ditt grafikkort åstadkommer i temperatiur

Så med andra ord så skulle jag säga att min mormors gammla burk vinner mot tex Tvelanders om jag bara stoppade in fler fläktar i den? Jasså du, stämde inte riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com