Sidan 4 av 4 123 4

Verktyg Visningsval
2013-06-25, 20:44   #91

TiasE

Medlem

Registrerad: jun 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zpnk Visa inlägg
I min mediarigg som står här i mitt varma vardagsrum visar core temp att den kallaste kärnan ligger på 28 grader... enligt core temp har den även legat på 24. Du hör ju själv hur tokigt det låter...

http://i.imgur.com/H0t7mIC.png
Äsch, idle temps kan man väl lita på?
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus P8P67 PRO B3 | CPU: I5 2500K @ 4.5GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 970 | Nätagg: Corsair TX 650W 80+ | HDD: OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Seagate Barracuda 1.5TB, 1x Western Digital My Book Essential Edition 3.0 3TB
TiasE är inte uppkopplad
2013-06-25, 20:56   #92

Killbom

Medlem

Killboms avatar

Plats: Lund

Registrerad: feb 2006

Det är klart att man kan få en idle temp på närmare rumstemperatur. Om man låter processorn klocka ner och sänka spänningen kommer den ju inte göra av med mer än 1 - 5 watt. Inga större problem
Killbom är inte uppkopplad
2013-06-25, 21:21   #93

lord_vasagos

Medlem

lord_vasagoss avatar

Plats: falun

Registrerad: apr 2002

många har overkill med fläktar då dom flesta system med nån medium 24/7 oc klarar sig bra på en 120mm fram en bak sen en på cpu utan större problem och även om man slänger i 10 till så blir det inte nån större skillnad på temp utan fördelen är väll mer att det blir lättare att köra oc med lägre rpm eller få ner temp i sli/cf burkar och få vettiga temps men tempen beror oftast på kylaren mer än fläkt mängden annars

sen när det gäller fläktar så tycker jag många kastar pengarna i sjön för man ska ha noctua 120mm 4-5st ca800 - 1000kr eller liknande när man oftast kan hitta fläktar för 50kr st och köra dom på 5-7v eller slänga dit ett motstånd och få ungefär samma ljudnivå och flöde vist dom är inte riktigt lika bra men är ganska nära
2013-06-25, 22:11   #94

TheCadde

Medlem

TheCaddes avatar

Plats: Bästkusten

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deadich Visa inlägg
Om kortet turboboostar till 1200mhz när man börjar spela och en timme senare bara ligger på 1050mhz pga värme så tycker jag att det har klockat ned sig. Visst har det inte throttlat ned under standardklock men det har ändå klockat ned sig jämfört med tidigare frekvens. Den behöver inte gå under standardklock för att klocka ned sig.
Om du tar en bilmotor med dubbelturbo på så anser du att om man inte har 4 bars tryck i motorn och varvar den över 6000 rpm hela tiden så har man strypt motorn? Jojo visst, jag kan mata min GPU med övervolt konstant och öka frekvensen till 1200 MHz och hoppas att den håller också.

Men det spelar ingen roll vad man kallar det, i slutändan handlar det ju om kylförmågan vilket också denna tråden handlar om.
Om jag kan hålla min GPU i 50c konstant även med boost så behöver jag inte tänka på om den kör boost eller inte rent temperaturmässigt.
Däremot kanske man skall undra lite varför boost i så fall finns om den ändå kör med boost på hela tiden.

Boost finns för att ta de tillfällen då det är riktigt tungt för grafikkortet, på samma sätt som turbo finns där när du behöver accelerera till 100 snabbare än vanligt. När du väl accelererat klart så har du knappt något turbotryck i motorn då den klarar sig fint utan.
Den är inte designad att köra på turbotryck konstant och det samma gäller för din GPU.
TheCadde är inte uppkopplad
2013-06-26, 17:26   #95

deadich

Medlem

Registrerad: jul 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av TheCadde Visa inlägg
Om du tar en bilmotor med dubbelturbo på så anser du att om man inte har 4 bars tryck i motorn och varvar den över 6000 rpm hela tiden så har man strypt motorn? Jojo visst, jag kan mata min GPU med övervolt konstant och öka frekvensen till 1200 MHz och hoppas att den håller också.

Men det spelar ingen roll vad man kallar det, i slutändan handlar det ju om kylförmågan vilket också denna tråden handlar om.
Om jag kan hålla min GPU i 50c konstant även med boost så behöver jag inte tänka på om den kör boost eller inte rent temperaturmässigt.
Däremot kanske man skall undra lite varför boost i så fall finns om den ändå kör med boost på hela tiden.

Boost finns för att ta de tillfällen då det är riktigt tungt för grafikkortet, på samma sätt som turbo finns där när du behöver accelerera till 100 snabbare än vanligt. När du väl accelererat klart så har du knappt något turbotryck i motorn då den klarar sig fint utan.
Den är inte designad att köra på turbotryck konstant och det samma gäller för din GPU.
Hur fan får du det jag säger till att tro att den ska boosta hela tiden? Och att strypa motorn är inte samma sak som att klocka ned. Går klockfrekvensen från 1500 till 1400mhz så har kortet klockat ned sig oavsett om standardklocken är 1500mhz eller 600mhz. Den behöver inte gå ned under standardklock för att klocka ned sig.
| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595
deadich är inte uppkopplad
2013-06-26, 20:00   #96

TheCadde

Medlem

TheCaddes avatar

Plats: Bästkusten

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av deadich Visa inlägg
Hur fan får du det jag säger till att tro att den ska boosta hela tiden? Och att strypa motorn är inte samma sak som att klocka ned. Går klockfrekvensen från 1500 till 1400mhz så har kortet klockat ned sig oavsett om standardklocken är 1500mhz eller 600mhz. Den behöver inte gå ned under standardklock för att klocka ned sig.
Orka...
Jaja, vi kan komma överens om att vi inte är överens och istället hålla oss on topic.

Det spelar ingen roll om den klockar åt ena eller andra hållet, lägre temperatur = bättre prestanda.
Bättre fläktflöde i lådan = lägre temperatur i lådan och på komponenterna.
2013-06-30, 11:14   #97

candyraver

Medlem

candyravers avatar

Plats: Sweden

Registrerad: nov 2006

Lite värmeproblem jag installera ett extra 670 i min Define R3. Inte allt för står låda som ni alla vet...
Övereste grafikkortet kom upp i över 95 grader när jag pressade det i MSI Kombuster, men ingen fara, det är knappt några spel som sätter sådan press på GPUn iaf

Det ska bli skönt i vinter med några extragrader. Anyway, Define R3 har plats för en 140mm i sidan - tro fan inte den precis är i linje med båda grafikkorten! Så installera en fläkt (som blåser utåt?) och kan nu andas ut lite och börja klocka Fick ner överste kortet med viktiga 15 grader när jag maxar MSI Kombuster

En dator ska va tyst men om man spelar så gör det inget Så visst behövs fläktar i ett high-end system, ställer man bara in fläktkurvor och allt så ska man knappt höra datorn när man bara porrsurfar...
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker