Ström i videoutgångar när datorn är avstängd, farligt? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Ström i videoutgångar när datorn är avstängd, farligt? Hjälp!

Hej, först vill jag börja med att säga att jag är inte helt säker på om jag la tråden på rätt ställe, feel free to move it

Iallafall, ja, problemet är som står ovan, jag skulle koppla in en ny HDMI kabel idag i datorn, datorn har då varit avstängd hela natten och var fortfarande det.
När jag råkade känna på en DVI utgång till mitt grafikkort så kände jag en ganska stark ström som gick igenom fingret, inte som en stöt utan mer som en kontinuerlig ström av elektricitet, det var inte jättestarkt, men jag skulle inte kalla det svagt heller. Sedan kände jag på DVI utgången i moderkortet där jag också kände ström men inte lika stark men tillräckligt för att kännas. Jag drog sedan ur strömsladden och stängde av nätagget och väntade sedan 1 minut, sedan satt jag i sladdarna och slog på nätagget via knappen på nätagget igen, nu kände jag ingen ström i någon av uttagen.
Är detta något jag behöver vara orolig för eller är det fullt normalt? Mitt nätagg (Datorn) är inkopplad i en jordad förgreningsdosa som är inkopplad i ett ojordat uttag i väggen ifall ni ville veta detta
Är tacksam för snabbt svar! Men som sagt allt i datorn funkar precis som det ska, GPU, CPU, Moderkort, allt funkar

// Vizuka

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Om din dator inte är kopplad till ett jordat uttag så har chassit en spänningspotential mot jord på ca 110Volt, dock mycket låg strömstyrka.

Om du kopplar in kablar mot en annan enhet som är jordad, eller få kontakt via jord på något vis (antennsladd, jordat nätverksuttag, vattenrör/element etc) så känner man strömmen, det känns rätt obehagligt, men är inte direkt farligt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om din dator inte är kopplad till ett jordat uttag så har chassit en spänningspotential mot jord på ca 110Volt, dock mycket låg strömstyrka.

Om du kopplar in kablar mot en annan enhet som är jordad, eller få kontakt via jord på något vis (antennsladd, jordat nätverksuttag, vattenrör/element etc) så känner man strömmen, det känns rätt obehagligt, men är inte direkt farligt.

Så det är alltså inget att oroa sig över om jag förstått rätt?

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vizuka:

Så det är alltså inget att oroa sig över om jag förstått rätt?

Det innebär ingen personfara men kan definitivt förstöra prylar om du kopplar utan att dra ur strömkablarna på alla ihopkopplade delar när du kopplar en signalkabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det innebär ingen personfara men kan definitivt förstöra prylar om du kopplar utan att dra ur strömkablarna på alla ihopkopplade delar när du kopplar en signalkabel.

Ok tack för infon

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE