Permalänk

Letar EXTREMT tyst nätagg!

Söker ett riktigt tyst nätagg till min FD Node 304. Har ett FD Integra R2 500w just nu, men det överröstar allt i datan. Förutom Hårddisken när den väl jobbar hårt. Har dessutom märkt att när jag kör med ett GTX 670 i burken så klarar inte nätagget av extrema tillfällen då jag pressar allt till nästan max.
Och begränsas av 140mm på längd av nätagget. Och vill ha helst 600+w.
Så nu behöver jag eran hjälp att få tag på ett tyst nätagg som ligger på 600w eller mer!

Specs i burken:
Prolle: Intel i5 3570k@4,5GHz
Moderkort: Msi Z77IA-S01
Grafikkort: Nvidia Geforce 9500GT OC'd ( Kommer ersättas av ett GTX 670 inom kort. )
2 st Hårddiskar
Resterande info är nog lite onödigt att slänga in.

Mvh Mulle

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Läst mkt positiva omdömmen om dessa nya nätagg http://www.sweclockers.com/recension/18482-cooler-master-v700...

Sedan är BeQuiet nätagg riktigt fina också, har ett själv och låter ingenting. Enda jag hör av datorn är fläktarna av dem delarna i sign.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Läst mkt positiva omdömmen om dessa nya nätagg http://www.sweclockers.com/recension/18482-cooler-master-v700...

Sedan är BeQuiet nätagg riktigt fina också, har ett själv och låter ingenting. Enda jag hör av datorn är fläktarna av dem delarna i sign.

BeQuiet är ett alternativ, dock så är det längden på nätagget som är problemet för mig.
Cooler master V700 är 170mm långt, jag har 140mm's agg nu och kablarna tar nästan i grafikkortet när jag kör med GTX 670.

Men tackar för svar

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Har ett Super Flower Golden Silent själv. Fläktlöst, klarar över 650w. Är några år gammalt nu, men tror fortfarande inte något bättre har släppts än.

*edit* Såg att svenska återförsäljare faktiskt tar in det nu. Var lite på tiden.

( http://www.inet.se/produkt/6911809/super-flower-500w-80-plati... )

Både denna och Seasonic Platinum Series 520W som FÖ också är köpvärd är specificerade till runt 500w men det är bara för platinum-certifikatet. Båda klarar klart högre belastning.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del som är ljudlösa om du inte ska ta ut mer mer effekt och är villig att betala för en platinum eller bättre nätdel
http://www.silentpcreview.com/section10.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Cooler Master V650S 650W, lägre effekt men fortfarande en del av Cooler Masters Vanguard-serie. Hittar dock inga recensioner, så kan inte med all säkerhet säga att den lever upp till samma standard som ≥700w nätaggen i serien. Förövrigt måste du hitta någonstans att gömma de resterande kablarna då denna är semi-modulär gentemot övriga modeller med högre effekt.

Lite svårt att hitta något som är tyst, kompakt och 600w+. Finns ju annars Seasonic Fanless 520w, platinum specificerad, om det är av intresse.

-Edit-
Insåg just att Seasonics fläktlösa nätagg är 160mm djupa. FD Node 304 ska väl ändå kunna ta 160mm nätagg (ifall man ska tro på deras hemsida)? Blir det verkligen så tight med kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theckapaz:

Cooler Master V650S 650W, lägre effekt men fortfarande en del av Cooler Masters Vanguard-serie. Hittar dock inga recensioner, så kan inte med all säkerhet säga att den lever upp till samma standard som ≥700w nätaggen i serien. Förövrigt måste du hitta någonstans att gömma de resterande kablarna då denna är semi-modulär gentemot övriga modeller med högre effekt.

Lite svårt att hitta något som är tyst, kompakt och 600w+. Finns ju annars Seasonic Fanless 520w, platinum specificerad, om det är av intresse.

-Edit-
Insåg just att Seasonics fläktlösa nätagg är 160mm djupa. FD Node 304 ska väl ändå kunna ta 160mm nätagg (ifall man ska tro på deras hemsida)? Blir det verkligen så tight med kablarna?

CM VS är enhance-agg. De är inte i närheten av lika roliga som vanliga V.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMattsson:

BeQuiet är ett alternativ, dock så är det längden på nätagget som är problemet för mig.
Cooler master V700 är 170mm långt, jag har 140mm's agg nu och kablarna tar nästan i grafikkortet när jag kör med GTX 670.

Men tackar för svar

Kan du tänka dig och ta bort fästet för nätagget får du plats med större agg. Jag kör corsair 760 i min node, det är 160mm och modulärt.

Nätagget kan jag också rekommendera även om det är overkill, i hybridläge tror jag aldrig fläkten startar med bara en GPU.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett AX860 och fläkten står ALLTID stilla. Så det kan man säga är tyst
Specsen för min rig ser du i sign, så du borde klara dig.

Permalänk

Det finns inte så många 140mm agg med modulära kablar och mer än 600W.
Har själv letat tidigare och hittat denna:
Silverstone Strider ST65F-G 650W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422898

Hur tyst den är vågar jag inte uttala mig om.

Jag skulle gissa att du får kompromissa på något av dina krav...

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

CM VS är enhance-agg. De är inte i närheten av lika roliga som vanliga V.

Ah. Inte lika kalas som en Seasonic OEM-enhet inte.

Skrivet av Sweede:

Kan du tänka dig och ta bort fästet för nätagget får du plats med större agg. Jag kör corsair 760 i min node, det är 160mm och modulärt.

Nätagget kan jag också rekommendera även om det är overkill, i hybridläge tror jag aldrig fläkten startar med bara en GPU.

Har för mig att jag har läst att om man kör agget med hybrid-mode påslaget drar inte fläkten igång förrän det ligger i runt 70% load (d.v.s. runt 532w) i en rumstemperatur på 25°C. Verkar stämma rätt så bra att fläkten oftast inte drar igång ifall man tittar på hur mycket diverse single GPUer drar.

http://www.sweclockers.com/recension/18544-amd-radeon-r9-295x...

Permalänk
Medlem

Nätagg som är passiva under viss procent är nog vad du letar efter. Låt säga ett RM-agg från corsair tror jag kör igång fläkten vid 50-60% användning. Så om du väljer ett på runt 800w så kommer det troligtvis vara passivt hela tiden.

RM1000 kanske är att föredra då jag såg att du hade gtx 670 sli... men dom lever om MYCKET mer än typ alla nätagg (om du inte kör vattenkylt)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185204

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Hur är det med antecs nyare nätagg. De är kompakta ivf.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Tror att detta ska vara tyst och passa bra för dig.
http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Nätagg som är passiva under viss procent är nog vad du letar efter. Låt säga ett RM-agg från corsair tror jag kör igång fläkten vid 50-60% användning. Så om du väljer ett på runt 800w så kommer det troligtvis vara passivt hela tiden.

RM1000 kanske är att föredra då jag såg att du hade gtx 670 sli... men dom lever om MYCKET mer än typ alla nätagg (om du inte kör vattenkylt)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185204

RM aggen är bra mycket längre än 140mm.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för Seasonic Platinum 660, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1476347

Riktigt bra och tyst agg, finns en switch på den som gör att fläkten står helt still tills den blir riktigt varm.
Fast längden är ca 16cm så det funkar inte för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMattsson:

Söker ett riktigt tyst nätagg till min FD Node 304. Har ett FD Integra R2 500w just nu, men det överröstar allt i datan. Förutom Hårddisken när den väl jobbar hårt. Har dessutom märkt att när jag kör med ett GTX 670 i burken så klarar inte nätagget av extrema tillfällen då jag pressar allt till nästan max.
Och begränsas av 140mm på längd av nätagget. Och vill ha helst 600+w.
Så nu behöver jag eran hjälp att få tag på ett tyst nätagg som ligger på 600w eller mer!

Specs i burken:
Prolle: Intel i5 3570k@4,5GHz
Moderkort: Msi Z77IA-S01
Grafikkort: Nvidia Geforce 9500GT OC'd ( Kommer ersättas av ett GTX 670 inom kort. )
2 st Hårddiskar
Resterande info är nog lite onödigt att slänga in.

Mvh Mulle

Jag känner inte till nått agg som lever upp till dina krav; +600W, under 140mm djup och riktigt tyst.. Du får tumma på något av kraven. Det värsta är nog kravet på att det inte får vara mer än 140mm djupt! Tror det bara är Silverstone just nu som kommer i närheten, men dom aggen är nog inte så jättetysta om du pressar dom. Silverstone Strider ST65F-G är 140mm.. Hur tyst, vet inte. ADDA fläkt som nog hörs när den kommer uppåt en 400W belastning. Men då tror jag GTX760kortet också varvar upp.. vet inte vilket som kommer höras mest då?! ST65F-G är byggt av Enhance, tyvärr verkar det lite underdimensionerat som gör att 5 och 3.3V linorna sviktar lite.. Fast det har ingen stor betydelse.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Nätagg som är passiva under viss procent är nog vad du letar efter. Låt säga ett RM-agg från corsair tror jag kör igång fläkten vid 50-60% användning. Så om du väljer ett på runt 800w så kommer det troligtvis vara passivt hela tiden.

RM1000 kanske är att föredra då jag såg att du hade gtx 670 sli... men dom lever om MYCKET mer än typ alla nätagg (om du inte kör vattenkylt)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2185204

Du kollar på fel specs ^^
Det är min spelburk, letar till min Server/HTPC
Specs står i första inlägget, skriver dom även här nu
"Specs i burken:
Burk: Fractal Design Node 304
Prolle: Intel i5 3570k@4,5GHz
Moderkort: Msi Z77IA-S01
Grafikkort: Nvidia Geforce 9500GT OC'd ( Kommer ersättas av ett GTX 670 inom kort. )
2 st Hårddiskar
Resterande info är nog lite onödigt att slänga in."

Skrivet av lacrits:

Jag känner inte till nått agg som lever upp till dina krav; +600W, under 140mm djup och riktigt tyst.. Du får tumma på något av kraven. Det värsta är nog kravet på att det inte får vara mer än 140mm djupt! Tror det bara är Silverstone just nu som kommer i närheten, men dom aggen är nog inte så jättetysta om du pressar dom. Silverstone Strider ST65F-G är 140mm.. Hur tyst, vet inte. ADDA fläkt som nog hörs när den kommer uppåt en 400W belastning. Men då tror jag GTX760kortet också varvar upp.. vet inte vilket som kommer höras mest då?! ST65F-G är byggt av Enhance, tyvärr verkar det lite underdimensionerat som gör att 5 och 3.3V linorna sviktar lite.. Fast det har ingen stor betydelse.

Tyvärr så är det ju väldigt dåligt med såna nätagg. FD är rättså tyst, men när man kör med passivt grafikkort och enormt tysta fläktar så märks det att det låter ganska när man tex. spelar, och det är nästan inget " ljud " i omgivningen

Så länge det inte låter mer än FD agget vid en belastning på 450-500w (Vilket jag förmodligen inte kommer komma upp i ) så är jag nöjd
För då kommer nog mitt 670 varva upp rejält och överrösta allt i lägenheten För Asus kylare är inte direkt min favorit, och inte den bästa heller

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk

Köp ett corsair AX agg (800-1000W) ifall man inte belastar mer än ungefär 50-70 procent (inte säker där) så startar inte äns fläkten. Inget coilwhine eller något annat från mitt agg som jag haft i 2 år nu.

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Tror att detta ska vara tyst och passa bra för dig.
http://www.inet.se/produkt/6911393/corsair-cx-600m-80-bronze-...

Har ingen bra erfarenhet när det gäller " tyst " hos Corsair's CX serie :/

Skrivet av Hcz:

Jag kör med ett AX860 och fläkten står ALLTID stilla. Så det kan man säga är tyst
Specsen för min rig ser du i sign, så du borde klara dig.

Tror inte ett AX860 får plats i en node 304 med ett GTX 670?

Skrivet av Sweede:

Kan du tänka dig och ta bort fästet för nätagget får du plats med större agg. Jag kör corsair 760 i min node, det är 160mm och modulärt.

Nätagget kan jag också rekommendera även om det är overkill, i hybridläge tror jag aldrig fläkten startar med bara en GPU.

Nu blev jag nyfiken, hur tänkte du att jag skulle ta bort fästet?
Har du något galleri där du har gjort det eller så?

Skrivet av shauni:

Har ett Super Flower Golden Silent själv. Fläktlöst, klarar över 650w. Är några år gammalt nu, men tror fortfarande inte något bättre har släppts än.

*edit* Såg att svenska återförsäljare faktiskt tar in det nu. Var lite på tiden.

( http://www.inet.se/produkt/6911809/super-flower-500w-80-plati... )

Både denna och Seasonic Platinum Series 520W som FÖ också är köpvärd är specificerade till runt 500w men det är bara för platinum-certifikatet. Båda klarar klart högre belastning.

Längd på detta?
Är antingen blind eller så har jag inte hittat det efter lite googling

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Skrivet av Lightning|Strike:

Köp ett corsair AX agg (800-1000W) ifall man inte belastar mer än ungefär 50-70 procent (inte säker där) så startar inte äns fläkten. Inget coilwhine eller något annat från mitt agg som jag haft i 2 år nu.

Notera att nätagget INTE får vara längre än ca 140mm.
Och alla AX agg jag sett är 160mm+ :/

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MulleMattsson:

Du kollar på fel specs ^^
Det är min spelburk, letar till min Server/HTPC
Specs står i första inlägget, skriver dom även här nu
"Specs i burken:
Burk: Fractal Design Node 304
Prolle: Intel i5 3570k@4,5GHz
Moderkort: Msi Z77IA-S01
Grafikkort: Nvidia Geforce 9500GT OC'd ( Kommer ersättas av ett GTX 670 inom kort. )
2 st Hårddiskar
Resterande info är nog lite onödigt att slänga in."

Är detta server/htpc ? Varför överdimensionera grafiken och överklockning i så fall ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är detta server/htpc ? Varför överdimensionera grafiken och överklockning i så fall ?

Jag kör bland annat en LFS server, Feed The Beast server ( rättså CPU krävande ) och en filserver samtidigt som jag spelar på den
Och jag ska i början av sommaren köpa mig ett 780 till min spelburk, så då blir det ett GTX 670 i HTPCn och sedan säljer jag det andra 670

EDIT: kan tilläga att processorn jobbar ca 20 - 45% utan att det är någon inne på både LFS servern och FTB servern
http://i.imgur.com/P7gn1dW.png

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMattsson:

Nu blev jag nyfiken, hur tänkte du att jag skulle ta bort fästet?
Har du något galleri där du har gjort det eller så?

Inget galleri tyvärr men skulle la kanske kunna knäppa någon bild.

Fästet är enkelt att ta bort, 2 skurvar på undersida chassi och 2 st skruvar bakom frontpanelen, öppna o kika så ser du snabbt hur det ser ut.

Själv modifierade jag om originalfästet lite så jag kan fortfarande fästa nätagget i det, flera kör dubbelhäftande tejp, men det ha det löst också om man inte springer runt med datorn.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Inget galleri tyvärr men skulle la kanske kunna knäppa någon bild.

Fästet är enkelt att ta bort, 2 skurvar på undersida chassi och 2 st skruvar bakom frontpanelen, öppna o kika så ser du snabbt hur det ser ut.

Själv modifierade jag om originalfästet lite så jag kan fortfarande fästa nätagget i det, flera kör dubbelhäftande tejp, men det ha det löst också om man inte springer runt med datorn.

Skicka gärna nån bild i PM på hur det ser ut eller här, för skulle gärna vela få dit ett lite större nätagg!

Visa signatur

Spel Rigg | i7 3770k| 4x 4GB RAM | Asus RTX 2060S | Samsung EVO 1TB + 2x2TB |

Permalänk
Medlem

Node 304

Citat:

ATX PSUs, up to 160mm in length (To fit in combination with a long graphics card, PSUs with modular connectors on the back typically need to be shorter than 160 mm)

Graphics cards, up to 310mm in length, when 2 HDD slots (1 HDD hanging bracket total) are removed (Graphics cards longer than 170 mm will conflict with PSUs longer than 160mm)

Inget modulärt då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Forumledare

Jag kör med detta i mitt node, fungerar bra, är riktigt tyst och levererar än så länge. Kör det ihop med ett msi gtx770. Det blir tight men inga större problem.
Men ja, ska man köra modulärt så är det nog 140mm som gäller.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Corsair AXi, fläktarna går inte förrän vid 80% load.. knäpptyst!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Se mitt nätaggregat i sign. vet dock inte om det finns att köpa längre men passar bra med gtx480 i chassit. Har aldrig hört ljudet från den då 480it låter en del men tror stt det är tyst, seasonic gör bra skit

Skickades från m.sweclockers.com