Permalänk
Medlem

530W, räcker det?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6954712/2014-07-19

Jag har tänkt att bygga ihop en dator med dessa delarna. Frågan är, räcker 530W?

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem

aah

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6954712/2014-07-19

Jag har tänkt att bygga ihop en dator med dessa delarna. Frågan är, räcker 530W?

moderkortet du valt kommer du inte kunna överklocka med (Z97 är rätt isåfall)
annars kommer det nätagget i kundvagnen räcka gott och väl ^^

derp såg inte att det låg nätagg i kundvagnen
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Att bygga en dator utan att överklocka är som att äta karamellen med pappret på

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Grafikkorts tillverkaren rekommenderar minst 600W för ett system med det grafikkortet i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Grafikkorts tillverkaren rekommenderar minst 600W för ett system med det grafikkortet i

Vad grafikkortstillverkaren rekommenderar kan man skita i. De överdimensionerar för att ha sitt på det torra.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av Barak:

Vad grafikkortstillverkaren rekommenderar kan man skita i. De överdimensionerar för att ha sitt på det torra.

Agreed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Grafikkorts tillverkaren rekommenderar minst 600W för ett system med det grafikkortet i

Dom siffrorna stämmer aldrig, ett sånt system kanske drar 3-400w som max. Han skulle nog nästan klara av att ha 2 grafikkort med 600W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:
Skrivet av mini-z1994:

moderkortet du valt kommer du inte kunna överklocka med (Z97 är rätt isåfall)
annars kommer det nätagget i kundvagnen räcka gott och väl ^^

Skrivet av Chris_Kadaver:

Att bygga en dator utan att överklocka är som att äta karamellen med pappret på

Skrivet av Magoomind:

Grafikkorts tillverkaren rekommenderar minst 600W för ett system med det grafikkortet i

Skrivet av Barak:

Vad grafikkortstillverkaren rekommenderar kan man skita i. De överdimensionerar för att ha sitt på det torra.

Tack för svar. Varför är det så viktigt att kunna överklocka då?

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

Tack för svar. Varför är det så viktigt att kunna överklocka då?

För att du får prestanda motsvarande en betydligt dyrare processor utan att betala för det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Nokiz:

Tack för svar. Varför är det så viktigt att kunna överklocka då?

Viktigt och viktigt. Om du känner i framtiden att du vill öka hastigheten på processor så är det väl tråkigt om moderkort inte skulle klara av det. Vad vet jag, jag sysslar inte med överklockning men kanske i framtiden då man vill öka lite så kanske det hade känts gott att ha lagt till några kronor mer på sitt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

För att du får prestanda motsvarande en betydligt dyrare processor utan att betala för det.

Skrivet av Kadjoopplo:

Viktigt och viktigt. Om du känner i framtiden att du vill öka hastigheten på processor så är det väl tråkigt om moderkort inte skulle klara av det. Vad vet jag, jag sysslar inte med överklockning men kanske i framtiden då man vill öka lite så kanske det hade känts gott att ha lagt till några kronor mer på sitt moderkort.

Aa jag får verkligen fundera på detta då.

Visa signatur

|CPU: AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.10 GHz|GPU: ATI Radeon HD 4600|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nokiz:

Tack för svar. Varför är det så viktigt att kunna överklocka då?

Är väl inte jätteviktigt men det är dumt att köpa en K-processor med ett H-moderkort. Bättre att välja t.ex. 4690 istället och spara hela 50kr eller ett z-moderkort så du kan överklocka om du ändrar dig.

4690 har några funkationer som 4690K inte har men de har nog ingen betydelse för ditt datoranvändande i alla fall.
http://ark.intel.com/compare/80811,80810

EDIT: Såg nu att du får med 2 spel till 4690K vilket gör att det kanske inte är så dumt att den istället för 4690.

Permalänk
Inaktiv

Watt spelar ingen roll. Hittar du ett nättaggregat som är perfekt fördelet för dina komponenter, så kan du till och med köra riggen på ett så kallat 400w agg. Ett 600w agg kan inte driva din rigg ifall 12v linan är värdelös.

Så länge du kan få ut 30A på 12v linan så fungerar ditt nätaggregat med ett 280. Be Quiet Pure Power L8 530w kan ge 28A på 12v1 och 20A på 12v2 linan. Får du problem med att bara köra på 12v1 linan, så kan du dela bördan igenom att ta en kabel från 12v2. Kort och gott så kan du köra 280 med det nätaggregatet.

58A ger otroligt mycket headroom för framtida singelkort. Det kan dock finnas ett bättre alternativ för samma peng.

Permalänk
Skrivet av Barak:

Vad graftkkortstillverkaren rekommenderar kan man skita i. De överdimensionerar för att ha sitt på det torra.

Jag menar dock bara att det är bra att ha god marginal och om folk inte håller med skiter jag i.

Och fördelen med ett lite kraftigare nätaggregat är också att man slipper maxa agget hela tiden.

Och mindre belastning = lägre tempraturer.

Så man kan vinna på att ha ett kraftigare nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Jag menar dock bara att det är bra att ha god marginal och om folk inte håller med skiter jag i.

Och fördelen med ett lite kraftigare nätaggregat är också att man slipper maxa agget hela tiden.

Och mindre belastning = lägre tempraturer.

Så man kan vinna på att ha ett kraftigare nätaggregat.

Men om frågan är "Räcker 530W?" så är svaret "Ja".

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Men om frågan är "Räcker 530W?" så är svaret "Ja".

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magoomind:

Jag menar dock bara att det är bra att ha god marginal och om folk inte håller med skiter jag i.

Och fördelen med ett lite kraftigare nätaggregat är också att man slipper maxa agget hela tiden.

Och mindre belastning = lägre tempraturer.

Så man kan vinna på att ha ett kraftigare nätaggregat.

Nej, så är det inte. Nätagg har olika effektivitet vid olika belastningar. För låga temperaturer ska nätaggets belastning vara inom det intervall som nätagget är effektivast.

"Debunking Power Supply Myths"
http://www.anandtech.com/show/2624/3

Alltså kan även ett kraftigare nätagg ge sämre temperaturer än ett med lägre kraft.

Permalänk
Skrivet av Magoomind:

Grafikkorts tillverkaren rekommenderar minst 600W för ett system med det grafikkortet i

Du har inte förstått hur dom räknar när dom säger det... systemet kommer dra ungefär 300 watt (50 watt +-) under max load... men tillverkaren rekommenderar 600w för då är det säkert att dom inte får in klagomål som de skulle få in om dom rekommendera 400w te.x för man kan ha 2-4 processorer 100 fläktar och 1000 hårddiskar men tillverkaren vet inte om just du har det så dom rekommenderar det, IFALL du har något liknanade men det behöver inte vara 2 processorer det kan vara en vattenkyld dator med många radiatorer = (många fläktar) och kanske 7 hårddiskar och en dator med 2011 plattformen för tung video/bild redigering med ett inte jätte bra grafikkort för det behövs kanske inte just för den personens behov. då kanske behövs det 600w på riktigt.

Till trådskaparen det räcker fint och blir över men...
Byt moderkort till ett Z97 moderkort om du vill överklocka för du har en Intel Core i5 4690(k) märkt processor som gör det möjligt för överklockning men bara med ett Z97 moderkort. eller om du inte vill överklocka byt till i5 4690 utan k och ett moderkort som inte är z97 eller till i5 4440 i5 4570 eller 4670

Jag ser också ingen hårddisk/ssd i vagnen och inget chassi, onödigt dyra ramminnen ta istället några andra som inet adata svarta eller några andra, köp också en processor kylare den som följer med låter som ett flygplan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon185723:

Watt spelar ingen roll. Hittar du ett nättaggregat som är perfekt fördelet för dina komponenter, så kan du till och med köra riggen på ett så kallat 400w agg. Ett 600w agg kan inte driva din rigg ifall 12v linan är värdelös.

Så länge du kan få ut 30A på 12v linan så fungerar ditt nätaggregat med ett 280. Be Quiet Pure Power L8 530w kan ge 28A på 12v1 och 20A på 12v2 linan. Får du problem med att bara köra på 12v1 linan, så kan du dela bördan igenom att ta en kabel från 12v2. Kort och gott så kan du köra 280 med det nätaggregatet.

58A ger otroligt mycket headroom för framtida singelkort. Det kan dock finnas ett bättre alternativ för samma peng.

Pure Power L8 530W ger 40A totalt på 12V och ingenting annat. Man kan i princip aldrig addera strömmen på multirailagg.

Med ditt sätt att räkna skulle effekten på enbart 12V vara 696W, för ett 530W-agg. 28+20 blir också 48 och inte 58.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro