Kolla hur mycket mitt system drar!

Permalänk

Kolla hur mycket mitt system drar!

Som alla här på SweClockers så har jag börjat fundera på att göra ett eget chassi, och vill ha ett relativt litet system såklart!
Så om ni har något bra program att kolla hur mycket mitt system drar så lämna gärna en länk så jag kan kolla upp det!

Tänkte också lämna mitt specc här:

i7 2600k (Ej överklockat)
ASUS maximus V GENE
R9 290X TRI-X (Ej överklockat)
2x4 RAM (Vet inte vilka men det kan jag säkert kolla upp)
SSD 250gb EVO Från SAMSUNG
En 1TB hårdisk
Runt 5 till 8 fläktar

Och Självklart planerar man ju på att skaffa en vattenkylnings loop!

D5 (Ända saken som drar ström antar jag?)

Tack i förhand iallafall!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem

cirkus 520W exl. clock.

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar gå att låna mätare av kommunens energirådgivare och/eller biblioteken, annars är det inte så dyrt att köpa en egen heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Snubblade över en sajt alldeles nyss. Google heter den. Man kan hitta allt möjligt där

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Köp en sån här på classe så vet du

http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/Pr362897000

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Snubblade över en sajt alldeles nyss. Google heter den. Man kan hitta allt möjligt där

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Jo jag vet, men jag har ju ingen kolla på vilka man kan lita på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Man tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Skrivet av Imme:

cirkus 520W exl. clock.

Ojdå, trodde inte det var så mycket, ajdå :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewandNeedhelp:

Jo jag vet, men jag har ju ingen kolla på vilka man kan lita på

Skickades från m.sweclockers.com

Då ska du inte lita på oss på Sweclockers. Vi ljuger jämt. Vi brukar hålla i tävlingar om vem som kan ljuga mest

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewandNeedhelp:

Man tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Här få du ett alternativ.
Jag har två stycken sådana och dom mäter perfekt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Förutom att den har dålig precision, men bättre än inget förstås. Vill minnas att den kan visa ganska mycket för lite, vilket förstås inte är helt bra i ett sånt här fall. För bra precision rekommenderar jag tyskproducerade NZR SEM, men den är lite svår att hitta i Sverige av någon anledning, och kostar mer, ca 700-800:-.

Skrivet av NewandNeedhelp:

Jo jag vet, men jag har ju ingen kolla på vilka man kan lita på

Extreme Outer Vision PSU Calculator, som länken går till, är helt klart pålitlig. Har använt den ofta under många års tid, och den ger ett bra estimat. Har t.o.m. köpt livstidslicens för Pro-varianten, då det ändå är så billigt ($10).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Förutom att den har dålig precision, men bättre än inget förstås. Vill minnas att den kan visa ganska mycket för lite, vilket förstås inte är helt bra i ett sånt här fall. För bra precision rekommenderar jag tyskproducerade NZR SEM, men den är lite svår att hitta i Sverige av någon anledning, och kostar mer, ca 700-800:-.

Extreme Outer Vision PSU Calculator, som länken går till, är helt klart pålitlig. Har använt den ofta under många års tid, och den ger ett bra estimat. Har t.o.m. köpt livstidslicens för Pro-varianten, då det ändå är så billigt ($10).

Den där sidan var helt åt helvete förut kommer jag ihåg. Sa att jag skulle ha 520w fast jag har kört med 380w i mitt system i 4-5år, har iofs bytt till snålare grafikkort på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Den där sidan var helt åt helvete förut kommer jag ihåg. Sa att jag skulle ha 520w fast jag har kört med 380w i mitt system i 4-5år, har iofs bytt till snålare grafikkort på senare tid.

Det är skillnad på vad man kan köra på och vad som är säkert att köra på.

Jämnförelse

Bara för du alltid kör hem efter krogen utan bilbäkte och medelhastighet på 150km på större vägar och aldrig skadat dig eller åkt fast. Så betyder inte det att det är säkert och bästa sättet att köra.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Skrivet av fesen:

Den där sidan var helt åt helvete förut kommer jag ihåg. Sa att jag skulle ha 520w fast jag har kört med 380w i mitt system i 4-5år, har iofs bytt till snålare grafikkort på senare tid.

Den har faktiskt blivit bättre. Slår man in TS system så säger den minimum 465W och rekommenderat minst 520W vilket är helt rimligt med en oklockad 2600k och ett 290x.

Men visst, jag kommer också ihåg för ett par? år sen när den hängde med i watt hysterin och gjorde som alla tillverkare och rekommenderade gärna dubbla effekten man behövde för att skydda sig från klagomål om folk köpte dåliga agg. Som att nVidia rekommenderar typ minst 650W nätagg till ett gtx 760 kort fortfarande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Den har faktiskt blivit bättre. Slår man in TS system så säger den minimum 465W och rekommenderat minst 520W vilket är helt rimligt med en oklockad 2600k och ett 290x.

Men visst, jag kommer också ihåg för ett par? år sen när den hängde med i watt hysterin och gjorde som alla tillverkare och rekommenderade gärna dubbla effekten man behövde för att skydda sig från klagomål om folk köpte dåliga agg. Som att nVidia rekommenderar typ minst 650W nätagg till ett gtx 760 kort fortfarande...

Fast simplaste sättet idag är att kolla tester tex på Sweclockers, dom har en ny overklockad cpu sen kollar man test med det grafikkortet man har så mäter dom uhr mycket det blir sen får man utgå från det för många ljuger fortfarande när man köper gafikkort tex, R7 250 behöver 400w det kortet drar 65w på sin höjd typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewandNeedhelp:

Som alla här på SweClockers så har jag börjat fundera på att göra ett eget chassi, och vill ha ett relativt litet system såklart!

Va? Det är inte många som funderar på att göra egna chassin...att alla här skulle göra det är ju helt befängt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewandNeedhelp:

Ojdå, trodde inte det var så mycket, ajdå :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det drar inte så mycket, men man rekommenderar alltid ett nätagg som klarar av mer än du ska använda, så 520W nätagg är rekommenderat för det. En D5 drar inte speciellt mycket, men du bör ha minst 600W om du frågar mig för att vara på säkra sidan.

Skrivet av fesen:

Den där sidan var helt åt helvete förut kommer jag ihåg. Sa att jag skulle ha 520w fast jag har kört med 380w i mitt system i 4-5år, har iofs bytt till snålare grafikkort på senare tid.

Det har ju lite med kvaliteten på nätagget att göra, ett riktigt bra nätagg kan du belasta långt över dom specade Watten, det är mer intressant att kolla på A på bryggorna. Går man enbart efter Watt kanske man köper ett riktigt billigt nätagg som inte klarar av att mata ett törstigt grafikkort eller flera grafikkort för den delen, men jag tror det är väldigt ovanligt idag att hitta sådana nätagg i svenska butiker.

Men sidan är ändå ganska off, SDRAM är det enda minnet som man kunde välja vad jag kunde se, det är betydligt mer törstigt än dagens minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Snubblade över en sajt alldeles nyss. Google heter den. Man kan hitta allt möjligt där

http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Tack för denna. Har alltid undrat, och nu vet jag. Mitt bygge är ultimat.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Den där sidan var helt åt helvete förut kommer jag ihåg. Sa att jag skulle ha 520w fast jag har kört med 380w i mitt system i 4-5år, har iofs bytt till snålare grafikkort på senare tid.

Den har aldrig varit "helt åt helvete". Den har alltid varit sparsam i sina rekommendationer, och har lett till att jag alltid köpt nätagg med lägre kapacitet än jag annars skulle gjort. Min gissning är att 380W är underdimensionerat för ditt system, men du har klarat dig bra ändå, eller så råkade du ställa in fel värden i kalkylatorn (t.ex. 100% belastning, vilket är ett extremfall som inte rekommenderas).

Skrivet av lanbonden:

Den har faktiskt blivit bättre. Slår man in TS system så säger den minimum 465W och rekommenderat minst 520W vilket är helt rimligt med en oklockad 2600k och ett 290x.

Men visst, jag kommer också ihåg för ett par? år sen när den hängde med i watt hysterin och gjorde som alla tillverkare och rekommenderade gärna dubbla effekten man behövde för att skydda sig från klagomål om folk köpte dåliga agg. Som att nVidia rekommenderar typ minst 650W nätagg till ett gtx 760 kort fortfarande...

Att den skulle hängt med i watthysterin förut stämmer illa med mina erfarenheter. Tvärtom. För mig har den alltid visat lägre siffror än vad folk i allmänhet har rekommenderat.

Skrivet av Skuggan74:

Det har ju lite med kvaliteten på nätagget att göra, ett riktigt bra nätagg kan du belasta långt över dom specade Watten, det är mer intressant att kolla på A på bryggorna. Går man enbart efter Watt kanske man köper ett riktigt billigt nätagg som inte klarar av att mata ett törstigt grafikkort eller flera grafikkort för den delen, men jag tror det är väldigt ovanligt idag att hitta sådana nätagg i svenska butiker.

Jepp, man bör som sagt kolla både på rekommenderad effekt och strömstyrkorna. Minns inte hur det är med PSU Calculator Lite, men Pro som jag kör med visar även strömstyrkorna.

Skrivet av Skuggan74:

Men sidan är ändå ganska off, SDRAM är det enda minnet som man kunde välja vad jag kunde se, det är betydligt mer törstigt än dagens minnen.

Då såg du fel: där finns att välja SDRAM, DDR SDRAM, DDR2 SDRAM, DDR3 SDRAM (och t.o.m. RDRAM).

Notera att alla DDR-versioner är SDRAM.

Mitt eget system:

i7 4770K (ej överklockad)
ASUS Maximus VI Impact (mini-itx)
2st DDR3-stickor
GTX 780 Ti
SSD
3st 120mm-fläktar

PSU Calculator Pro rekommenderar som allra minst 343W och för säkerhets skull 393W, och estimerar följande strömstyrkor:

3,3V: 2,9A
5V: 6,0A
12V: 29,5A

Jag kör på ett 450W nätagg, vilket egentligen är i överkant (pga att jag hade ett 290X tidigare).

Mina egna mätningar vid spelande visar som allra mest 341W AC vid vägguttaget, vilket vid 89% verkningsgrad (gäller mitt specifika nätagg vid den specifika lasten) motsvarar 303W DC. PSU Calculator Pros rekommendation på allra minst 343W är klart rimligt.

Visa signatur

5950X, 3090