Permalänk
Avstängd

Göra rent borstad alu?

Har en massa fingeravtryck på den borstade aluminium fronten på mitt enthoo primo. Hur gör jag rent?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

En fuktig trasa går utmärkt t.ex.

Permalänk
Medlem

Tjenix!
Du tar en fin och mjuk mikrofiberduk och sprayar på lite vätska kan vara fönsterputs tex. Sedan rengör du fronten på ditt chassi.

Ungefär såhär :

Lycka Till!

Mvh
Emicem

Visa signatur

A clean room is a sign of a broken computer

Permalänk
Avstängd

Jag provade T-röd efter tips från overclock.net, men det hjäjpte INGENTING.
Så fönsterputs ?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig testat fönsterputs på borstad alu, men vet att kemikalier kan fläcka metallen och att dessa fläckar går aldrig bort.

Cillit Bang är tydligen precis en sån kemikalie, fick en vän surt erfara.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

ren disktrasa med lite diskmedel brukar fungera utmärkt också

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

jag använde bara den lilla duken jag fick med min bärbara dator och det fungerade utmärkt. har dock inte våldsamt dragit mina fingrar över fronten med chipshänder utan bara små fläckar från när jag har vänt och lyft på det.

Permalänk

vanlig yes sopa blandat med vatten i en spruta funka fint på min alu på min 350D front

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedenVirre:

vanlig yes sopa blandat med vatten i en spruta funka fint på min alu på min 350D front

Yes är mycket användbart. När jag sommarjobbade som fönsterputsare lärde jag mig att många firmor bara använde Yes som fönsterputsmedel och sen dess har jag använt det till en massa saker. Typ alla feta ytor som tål vatten eller så.

Permalänk
Avstängd

Autosol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Autosol

Skickades från m.sweclockers.com

jag använde autosol på mitt avtgasrör, hur funkar det på svart lackad alu?

Skrivet av snajk:

Yes är mycket användbart. När jag sommarjobbade som fönsterputsare lärde jag mig att många firmor bara använde Yes som fönsterputsmedel och sen dess har jag använt det till en massa saker. Typ alla feta ytor som tål vatten eller så.

Har inte jobbat som fönsterputtsare men efter egen erfarenhet så vet jag att yes funkar till mycket! funkar bra att ta bort kylpasta med också!

lite yes på ett papper och sen gnuggar man bort pastan, väldigt effektivt! anävnde aceton innan men föredrar yes, kanske inte tar bort det lika lätt men känner att det är lite mer safe

Permalänk
Skrivet av Jfqvist:

Autosol

Skickades från m.sweclockers.com

Autosol polerar upp en högblank yta. vet en som polerade in "PUTSA" på pissoaren på Berga regemente, står fortfarande kvar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kanske kan testa lacknafta. Det är min favorit för envist kladd , men jag har inte testat på aluminium.
Jag tror man ska hålla sig ifrån aceton i varje fall.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda mjukt toapapper med 25procentigt utspädd fönsterputs på datorchassit såväl som skärmarna och än har det inte blivit några repor eller fläckar.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Desk Master

Kungsvatten (slang för salpetersyra). Då blir du av med allt!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Khezan:

Kungsvatten (slang för salpetersyra). Då blir du av med allt!

salpetersyra och saltsyra. om nu TS inte jobbar på Labb så lär det vara svårt få tag i högre procenthalt än 15%
jag skulle rekommendera C4, ANFO, Fälthaubits, Uran.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kan vara svettiga fingeravtryck som oxiderat metallen ? Isf är det svårare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

TS, bidra gärna med en bild

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Yes är mycket användbart. När jag sommarjobbade som fönsterputsare lärde jag mig att många firmor bara använde Yes som fönsterputsmedel och sen dess har jag använt det till en massa saker. Typ alla feta ytor som tål vatten eller så.

Har jobbat som fönsterputsare med och putsat fönster på industrier, diskmedel över lag och såpa är det absolut bästa fönsterputs som finns

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Har jobbat som fönsterputsare med och putsat fönster på industrier, diskmedel över lag och såpa är det absolut bästa fönsterputs som finns

Jo, min firma bytte ett tag till någon form av fönsterputssåpa som fungerade ganska precis som Yes, men man slapp den (i längden) äckliga lukten. Den var dock ganska mycket dyrare så vi bytte till ett annat diskmedel, Vips, som var billigare än Yes och luktade bättre. Det skummade inte riktigt lika mycket men det var inte negativt för fönsterputsningen.

Permalänk
Medlem

T-sprit på en trasa och gnugga bör fungera ganska bra men kan tänka mig att isopropanol (IPA) fungerar ännu bättre då det är mindre polärt än t-spriten och löser då fett bättre enligt principen lika löser lika, finns att köpa på bla Kjell. Är det jobbiga fettfläckar kan nog en omgång Yes följd av IPA fungera.

Permalänk
Medlem

Sabbar du din aluminium är det bara att borsta om den på stället. Det är inte så svårt, fungerar med sandpapper och slipkloss som drages rakt åt ett håll. Om den inte är eloxerad, dvs. Att eloxera om den är en mycket jobbigare process.

Permalänk
Entusiast

Beror på hur ytan är behandlad. Många alu-chassin är ju lackerade ned en transparent klarlack. Andra är eloxerade. Sällan de är helt obehandlade, då aluminium oxiderar lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Här finns en tråd att läsa där du får veta hur du kan/ska gå till väga

Rengöring av Aluminium

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Brakeclean kanske funkar? Dock vet jag inte hur det blir med färgen

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Avstängd

Kan säga att en microfiberduk lätt fuktad med vatten löste problemet