Permalänk

EVGA Supernova G2

Hej

Hade tänkt satsa på ett nytt Nätaggregat då det jag äger nu (Corsair CX 600W) är enormt dåligt. Det jag har kollat på är EVGA Supernova G2 antingen 750w eller 850w. Tänkte att det var värt att satsa på en 850w då de bara kostar 250kr mer på Inet. De som har skrivit recensioner på Inet ang 850 wattaren har dock nämnt att båda har haft Coil Whine medan bara 1/4 som skrivit recension på 750w har nämnts coil whine. Självklart har det gått på garantin. Är det här bara en slump eller har 850w nätagget större chans att få coil whine? Är det också värt att köpa en 850w istället för en 750w?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Köpte ett 750W av nämnda modell. Inget coilwhine på mitt. Pratade med en av grabbarna på Inet i butiken, han körde själv 850W i sitt då 750W var slut.

Coilwhine tas in som RMA och/eller felsökning och hamnar under garanti om det går att fastställa.

Jag rekommenderar starkt köp.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Vad bra då vet jag, visste inte vad coil whine var först för ett par dagar sen men sen så såg jag en video på youtube och det verkade som ett väldigt jobbigt ljud. Frågan är då om jag ska köpa 750w eller 850w. Tror att jag kör på 850 då nätaggregatet är en sån viktig del, men jag vet inte om det är nödvändigt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk

Kör du på 850w så har du lite utrymme...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tackar men det var allt jag behövde veta Tack för så snabbt svar, jag återkommer senare med hur de är när jag har fått dem

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Skrivet av Christian9812:

Tackar men det var allt jag behövde veta Tack för så snabbt svar, jag återkommer senare med hur de är när jag har fått dem

Du lär inte blir missnöjd

Du har väl läst sweclockers recension av nätagget?
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Visa signatur

4690K, GTX 1080, 16GB RAM, 750W, 250GB SSD x2, iPhone 7, Macbook Pro 2012

Permalänk
Skrivet av Coffeesauce:

Du lär inte blir missnöjd

Du har väl läst sweclockers recension av nätagget?
http://www.sweclockers.com/recension/18746-evga-supernova-g2-...

Ja, jag såg den och det var nog det som gjorde så att jag blev intresserad av ett köpa den

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk

Jag kör med G2 750 varianten och det är knäpptyst och har inte dummat sig nånting. Klockrent till priset.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Och jag kör med P2 1000w och är nöjd.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Tack allihopa, jag har bestämt mig för att beställa en G2 850w imorgon tillsammans med ett par andra grejer

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Investerade själv i ett 850W och är supernöjd, bara byggkvalitén på agget får en att le lite extra. Grattis till ett bra beslut!

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
99:e percentilen

Har ett 850 W som driver en 4790K och ett GTX 780 och det som gör det så bra är att det är helt modulärt och i praktiken knäpptyst. När fläkten går igång, till exempel under någon halvminut ibland när man startar datorn, låter den för mycket för min smak, men den står i princip alltid stilla vad jag märkt, både vid låg och hög belastning.

Tyvärr måste jag säga att passformen är dålig. Hålen sitter ca 2 mm off (jämfört med andra agg jag har använt), vilket gör att det är snudd på omöjligt att montera agget med fläkten nedåt i exempelvis 350D. Har även jämfört med ett annat exemplar, som led av samma fel, varför jag tror att G2 helt enkelt är sådant per design.

Att agget är praktiskt taget passivt, fullt modulärt och i övrigt högkvalitativt gör att jag ändå vill rekommendera det! Att man kan köpa sleevade kabelset i olika färger är en fin bonus!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christian9812:

Hej

Hade tänkt satsa på ett nytt Nätaggregat då det jag äger nu (Corsair CX 600W) är enormt dåligt. Det jag har kollat på är EVGA Supernova G2 antingen 750w eller 850w. Tänkte att det var värt att satsa på en 850w då de bara kostar 250kr mer på Inet. De som har skrivit recensioner på Inet ang 850 wattaren har dock nämnt att båda har haft Coil Whine medan bara 1/4 som skrivit recension på 750w har nämnts coil whine. Självklart har det gått på garantin. Är det här bara en slump eller har 850w nätagget större chans att få coil whine? Är det också värt att köpa en 850w istället för en 750w?

Kolla även in https://www.komplett.se/cooler-master-v850-850w-psu/791774

Permalänk

Ser bra ut, jag ska dock köpa andra saker på Inet som komplett inte har och samma produkt på Inet kostar 1500kr så jag kör nog med Supernova G2.
Tack ändå!

Skrivet av Alling:

Har ett 850 W som driver en 4790K och ett GTX 780 och det som gör det så bra är att det är helt modulärt och i praktiken knäpptyst. När fläkten går igång, till exempel under någon halvminut ibland när man startar datorn, låter den för mycket för min smak, men den står i princip alltid stilla vad jag märkt, både vid låg och hög belastning.

Tyvärr måste jag säga att passformen är dålig. Hålen sitter ca 2 mm off (jämfört med andra agg jag har använt), vilket gör att det är snudd på omöjligt att montera agget med fläkten nedåt i exempelvis 350D. Har även jämfört med ett annat exemplar, som led av samma fel, varför jag tror att G2 helt enkelt är sådant per design.

Att agget är praktiskt taget passivt, fullt modulärt och i övrigt högkvalitativt gör att jag ändå vill rekommendera det! Att man kan köpa sleevade kabelset i olika färger är en fin bonus!

Tråkigt att det inte går att montera med fläkten ner, jag gillar mer att montera med fläkten ner. Det kanske bidrar med några graders temperaturskillnad i chassit men äsch det kan jag nog stå ut med det när det är ett så pass bra nätagg.

Har sett det där med färgade kablar och det ser asgrymt ut! Måste investera i såna.

Skrivet av bjuhr:

Investerade själv i ett 850W och är supernöjd, bara byggkvalitén på agget får en att le lite extra. Grattis till ett bra beslut!

Hehe tackar kan knappt vänta på att kunna beställa imorgon, kul att du är nöjd med det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Christian9812:

Tråkigt att det inte går att montera med fläkten ner, jag gillar mer att montera med fläkten ner. Det kanske bidrar med några graders temperaturskillnad i chassit men äsch det kan jag nog stå ut med det när det är ett så pass bra nätagg.

Har sett det där med färgade kablar och det ser asgrymt ut! Måste investera i såna.

Det GÅR om du tvingar in det med kraftigt våld och/eller använder skruvarna för att dra det på plats. Risken är att du böjer moderkortsplåten, så var uppmärksam på det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det GÅR om du tvingar in det med kraftigt våld och/eller använder skruvarna för att dra det på plats. Risken är att du böjer moderkortsplåten, så var uppmärksam på det!

Jag tvingar helst inte in den på plats så jag hoppas att det går utan för mycket våld på min Fractal R4 annars får jag lov att montera med fläkt upp

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Att agget är praktiskt taget passivt, fullt modulärt och i övrigt högkvalitativt gör att jag ändå vill rekommendera det! Att man kan köpa sleevade kabelset i olika färger är en fin bonus!

Skickar EVGA till Sverige? För de finns väl inte på svenska marknaden?
Såg nu att de fanns på EVGA Europe. 66€ med frakt.

Permalänk
Skrivet av MiG-15 UTI:

Skickar EVGA till Sverige? För de finns väl inte på svenska marknaden?
Såg nu att de fanns på EVGA Europe. 66€ med frakt.

Skulle man kunna få en länk till det?
Edit: Hittade det: http://eu.evga.com/products/prodlist.asp?switch=23 om man scrollar ner lite så ser man det

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem

Har en fråga angående kablarna som någon kanske kan svara på. På vilket sätt är dessa modulära kablarna olika från andra tillverkares modulära psu kablar?

Permalänk

Så där ja, installerade G2 850W igår och nu har det gått 1 dag utan coil whine, jag har testat att köra spel också och det blir ingen coil whine där heller. Det funkar jättebra och jag är jättenöjd att jag köpte den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium Grey | MSI GTX 770 | MSI Z97 Gaming 5 | i7-4770K med Noctua NH-D15 luftkylare | EVGA Supernova G2 850W | Samsung SSD 250 GB | 1 TB HDD | 8GB RAM 1600Mhz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vitkanin:

Har en fråga angående kablarna som någon kanske kan svara på. På vilket sätt är dessa modulära kablarna olika från andra tillverkares modulära psu kablar?

Det finns ingen standard så alla tillverkarna gör som de vill. Även om när är samma märke men olika modeller kan det skilja sig. Bara tillverkarna vet säkert. Antar du vet att folk sabbat delar när de blandat kablar från olika modulära nätagg.