Vart ska chassit stå för maximal kyleffekt?

Permalänk
Medlem

Vart ska chassit stå för maximal kyleffekt?

Läste runt lite och såg att några skrev på diverse forum att datorn blir varmare om det står under bordet. Kall luft samlas ju nära golvet så borde det inte bli kallare då? Damm är förstås en nackdel, men har man dammfilter borde det inte vara något problem.

Vars har ni chassit? På bordet eller under? Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Läste runt lite och såg att några skrev på diverse forum att datorn blir varmare om det står under bordet. Kall luft samlas ju nära golvet så borde det inte bli kallare då? Damm är förstås en nackdel, men har man dammfilter borde det inte vara något problem.

Vars har ni chassit? På bordet eller under? Vad rekommenderar ni?

Jag antar att om datorn står under ett bord så cirkulerar den varma luften, det blir liksom en varm luftficka under bordet. Dock är såklart luften lite svalare närmast golvet, så om det står i det öppna så att säga så borde det bli som svalast.
Står lådan uppe på skrivbordet har du fördelen att luften är "fri" uppåt, samt att fläktfiltren inte täpps igen lika snabbt.

Jag har dock min undet skrivbordet, då jag har ett FD Define XL som skulle ta allt för stor plats uppe på bordet tillsammans med två skärmar, skrivare, högtalare och externa diskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har ståendes på golvet nu. Kommer behöva ställa nya datorn i fönstret, då chassit är kring 1 meter högt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Redblaze:

Läste runt lite och såg att några skrev på diverse forum att datorn blir varmare om det står under bordet. Kall luft samlas ju nära golvet så borde det inte bli kallare då? Damm är förstås en nackdel, men har man dammfilter borde det inte vara något problem.

Vars har ni chassit? På bordet eller under? Vad rekommenderar ni?

Ställ den där du har plats. Det mest avgörande är att det finns lite luftcirkulation, så det inte samlas varmluft runt burken i onödan.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv

Jag har mitt så långt bort som möjligt under längst ner längst bort under mitt ganska stora skrivbord. Där hör man den inte lika mkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Ställ den där du har plats. Det mest avgörande är att det finns lite luftcirkulation, så det inte samlas varmluft runt burken i onödan.

Japp, men tenk også på at ikke stille burken ved steder der regn og fukt kan komme inn, som ved vinduer der av og til kan stå åpen for å få inn frisk luft. Det viktigste er i for seg ikke temperaturen på luften utenfor burken, uten hvordan luften vil være i langsom bevegelse over hele systemet. Prosessor, PSU og grafikk kortet har jo ofte egen kjøling med ekstra sirkulasjon rundt seg, så for disse ville det holde med den luft der vil bli trukket inn og ut igjen under lav trykk. Luft der sirkulerer med alt for mye trykk, kan gi lyd i fra seg som en helst vil unngå.

Selv vil jeg nok plassere min mikroATX burk på bordet. Dette fordi både hårene fra min katt og finkornet støv fra kattesand ville få en mindre sjanse å havne i bruken på trass av støvfilter. Siden er jo forskjellen mellom gulv og bordet ikke mer enn 1 m, så jeg vil ikke tro at effekten mellom å la bruken stå på gulvet eller på et bord er så stor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gigantrix:

Japp, men tenk også på at ikke stille burken ved steder der regn og fukt kan komme inn

lol, det ska till en norrman för att säga att man inte ska ställa burken där det kan regna på den...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

lol, det ska till en norrman för att säga att man inte ska ställa burken där det kan regna på den...

Og hva har det med at jeg skriver på norsk med saken å gjøre?

Det var noen her som snakket om stille boksen ved vinduet (antagelig for å få bedre luftsirkulasjon) og da kan det lett skje at regn vil kunne komme inn i et rom når det vinden vil blese inn i vinkel, slik det kan gjøre i hvert fall her i Skåne til tider. Så utrolig er det ikke at en vil gå fra et åpent vindu og været vil kunne skifte fra solskinn til tordenvære i løpet av kun få timer, slik det gjør akkurat i dag....så ta din LOL et annet sted og vis respekt for det finnes både nordmenn, dansker og en hel del andre nasjonaliteter innenfor det du så gjerne vil kalle Norden.