Permalänk
Medlem

Gjorde jag ett bra köp?

Tjena..fick nu mitt nätaggregat som jag köpte för 895 kr.
Men blev genast osäker.. va det värt det?
Gjorde jag ytterligare ett dåligt planerat köp?

Det jag har nu är ett FSP700-50ARN SI Series.

Försökt leta efter reviews men verkar ovanligt.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga när du inte skriver vad du köpte. Har dock inte hört mycket gott om fsp. Förutsatt att det går så hade jag returnerat det du köpte och lagt på en hundring för evga g2 750w. Extremt bra nättagg till en bra prislapp.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Svårt att säga när du inte skriver vad du köpte. Har dock inte hört mycket gott om fsp. Förutsatt att det går så hade jag returnerat det du köpte och lagt på en hundring för evga g2 750w. Extremt bra nättagg till en bra prislapp.

Det jag köpte var det jag sa att jag hade nu. Alltså FSP

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaks och gör som HallonsyltarN säger, väldigt värt det.

Visa signatur

-

Permalänk
Skrivet av Tobbe_:

Tjena..fick nu mitt nätaggregat som jag köpte för 895 kr.
Men blev genast osäker.. va det värt det?
Gjorde jag ytterligare ett dåligt planerat köp?

Det jag har nu är ett FSP700-50ARN SI Series.

Försökt leta efter reviews men verkar ovanligt.

för 900kr kan du hitta bättre
var det detta ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953692 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1645744

finns det några större butiker? som netonnet, webhallen, inet, ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

för 900kr kan du hitta bättre
var det detta ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1953692 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1645744

finns det några större butiker? som netonnet, webhallen, inet, ?

Det var det första du nämnde, men köpte det inte från en butik, köpte det från en jag känner, han är egenföretagare och sjukt bra när det gäller service men.. produkterna är så ovanliga så det inte är sant.. missade det denna gången också, lär inte hända igen. Fick dock pengarna tillbaka!

Permalänk
Medlem

Så ni har gett lite tips på nätagg som jag kan köpa men som jag också har i tankarna nu när jag kan fundera klarare, vad bör jag skaffa om man försöker planera för framtiden? Kommer ju skaffa mig ett bättre grafikkort snart också så vet inte ifall det som var på 750 W är tillräckligt för att klara en lång framtiden när det kommer till effekten, så vill inte köpa ett splirrans nytt agg och sen är det för lite effekt på det. Min budget ligger på runt 1000 kr i detta laget, kan såklart överstigas men är beredd att lägga ut minst den summan. Det grafikkortet jag har nu är ett GeForce GTX 560 Ti 2Gb. Kommer aldrig köra på SLI än på ett tag.

Modulärt agg kvittar men ja, man betalar ju extra för det så.. kanske bättre utan? har rätt stort chassi med gott om plats för sladdarna. Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Så ni har gett lite tips på nätagg som jag kan köpa men som jag också har i tankarna nu när jag kan fundera klarare, vad bör jag skaffa om man försöker planera för framtiden? Kommer ju skaffa mig ett bättre grafikkort snart också så vet inte ifall det som var på 750 W är tillräckligt för att klara en lång framtiden när det kommer till effekten, så vill inte köpa ett splirrans nytt agg och sen är det för lite effekt på det. Min budget ligger på runt 1000 kr i detta laget, kan såklart överstigas men är beredd att lägga ut minst den summan. Det grafikkortet jag har nu är ett GeForce GTX 560 Ti 2Gb. Kommer aldrig köra på SLI än på ett tag.

Modulärt agg kvittar men ja, man betalar ju extra för det så.. kanske bättre utan? har rätt stort chassi med gott om plats för sladdarna. Tacksam för alla tips!

Köp ett modulärt på 500-550W istället om du har pengar att spendera. Annars tar du ett vanligt agg på ca 500W.
Om du ändå bara kör ett grafikkort så är det onödigt att köra på mer effekt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Köp ett modulärt på 500-550W istället om du har pengar att spendera. Annars tar du ett vanligt agg på ca 500W.
Om du ändå bara kör ett grafikkort så är det onödigt att köra på mer effekt!

Dom nya grafikkorten drar inte så mycket eller? För det jag har nu verkar ge upp inom en snar framtid, låter inte bra om det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_:

Dom nya grafikkorten drar inte så mycket eller? För det jag har nu verkar ge upp inom en snar framtid, låter inte bra om det i alla fall.

Nej även dagen grafikkort drar inte så mycket. en intel 2011 cpu i denna rigg så drar det lite mer:

Men tycker ändå runt 700w är en bra nivå för dig och EVGA agget som har rekommenderats skulle jag också köpt om jag vore du.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Nej även dagen grafikkort drar inte så mycket. en intel 2011 cpu i denna rigg så drar det lite mer:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5019?k=5899134049e13...

Men tycker ändå runt 700w är en bra nivå för dig och EVGA agget som har rekommenderats skulle jag också köpt om jag vore du.

Tack för ditt utförliga svar, jo funderar på det med, men drygt att det inte finns på lager på så många ställen :s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HallonsyltarN:

Svårt att säga när du inte skriver vad du köpte. Har dock inte hört mycket gott om fsp. Förutsatt att det går så hade jag returnerat det du köpte och lagt på en hundring för evga g2 750w. Extremt bra nättagg till en bra prislapp.

What fsp har väl alltid gjort bra nätagg?

Sen är det FSP som tillverkar evgas nätagg, det enda evga gör är att sätta på sitt eget klistermärke på ett FSP agg.

http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufact...

FSP gör agg till Fractal Design, Enermax, EVGA och Gigabyte

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

What fsp har väl alltid gjort bra nätagg?

Sen är det FSP som tillverkar evgas nätagg, det enda evga gör är att sätta på sitt eget klistermärke på ett FSP agg.

http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufact...

FSP gör agg till Fractal Design, Enermax, EVGA och Gigabyte

Så dom har sina egna men sen även gör dom till andra också? Oh det visste jag inte!
Men varför är det så svårt att hitta något om dem? Reviews osv jämfört med andra?

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid sett FSP som riktigt bra nätagg? 750w räcker, du kan även köra SLI med det men då äre det på gränsen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe_:

Så dom har sina egna men sen även gör dom till andra också? Oh det visste jag inte!
Men varför är det så svårt att hitta något om dem? Reviews osv jämfört med andra?

Ja det finns väldigt många företag som säljer nättagg men få som tillverkar dom, FSP är en av dom få som tillverkar sina egna och många andras.

Ja det verkar vara dåligt med tester på det agget som du köpt men jag har svårt att tänka mig att dom bygger sämre agg till sig själv än vad dom bygger till EVGA.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Anledningen också att jag blev osäker var då först att så fort jag hade fixat i det i datorn och startat den så lät det som en motor, aldrig hört det förut och hann inte kolla ifall det var agget eller något annat, men antog att det var agget. När detta väl hände sökte jag genast upp agget på internet men lyckades inte hitta något om det, endast deras egna sida. Så blev som jag sa genast osäker på mitt köp och kände att var det verkligen värt 900 kr.

Men fick pengarna tillbaka så har tid att fundera ut lite mer, funderar på det där EVGA då det fått så bra i test, nu är det ju samma tillverkare men där vet jag att det fått bra i test i alla fall. Tack så mycket för alla era svar! Hjälpte!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaya:

What fsp har väl alltid gjort bra nätagg?

Sen är det FSP som tillverkar evgas nätagg, det enda evga gör är att sätta på sitt eget klistermärke på ett FSP agg.

http://www.tomshardware.com/reviews/power-supply-oem-manufact...

FSP gör agg till Fractal Design, Enermax, EVGA och Gigabyte

Du skriver som att det enbart är FSP som gör EVGAs agg men de bra aggen som rekommenderas för närvarande är gjorda av Super Flower, inte FSP. FSP gör ok konstruktioner men i princip alltid med budgetinriktning även i de lite högre klasserna och älskar CapXon-kondensatorer som definitivt inte tillhör de bättre sorterna, men är väldigt billiga. En sådan sak att FSP skippat transientskydd (MOV/TSV) för några tiotal ören i en del sina budgetserier säger en del om hur de snålar.

De var tidigt ute med 80+ Gold-agg men det var enbart därför att de lyckades göra en enklare och billigare konstruktion än vad andra körde (tror eventuellt de även fick patent) och de aggen byggdes även då med CapXon, ofta rakt igenom. Billigt men med sämre livslängd än bättre grejer. Det är givetvis ok så länge man vet vad man köper. Det blir ju tråkigare när man köper ett BeQuiet för dyra pengar och så är det FSP-budget under skalet med billigast möjliga delar (utom fläkten då).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du skriver som att det enbart är FSP som gör EVGAs agg men de bra aggen som rekommenderas för närvarande är gjorda av Super Flower, inte FSP. FSP gör ok konstruktioner men i princip alltid med budgetinriktning även i de lite högre klasserna och älskar CapXon-kondensatorer som definitivt inte tillhör de bättre sorterna, men är väldigt billiga. En sådan sak att FSP skippat transientskydd (MOV/TSV) för några tiotal ören i en del sina budgetserier säger en del om hur de snålar.

De var tidigt ute med 80+ Gold-agg men det var enbart därför att de lyckades göra en enklare och billigare konstruktion än vad andra körde (tror eventuellt de även fick patent) och de aggen byggdes även då med CapXon, ofta rakt igenom. Billigt men med sämre livslängd än bättre grejer. Det är givetvis ok så länge man vet vad man köper. Det blir ju tråkigare när man köper ett BeQuiet för dyra pengar och så är det FSP-budget under skalet med billigast möjliga delar (utom fläkten då).

Så EVGA är inget bra köp då eller vad menar du?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tobbe_:

Så EVGA är inget bra köp då eller vad menar du?

EVGA G2-serien är riktigt bra och det är den som rekommenderas. Gjord av Super Flower som jag skrev och som numera gör riktigt bra konstruktioner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

EVGA G2-serien är riktigt bra och det är den som rekommenderas. Gjord av Super Flower som jag skrev och som numera gör riktigt bra konstruktioner.

Okej, beställt den från netonnet, men den fanns inte på lager någonstans så får vänta lite mer än en vecka..
Proshop hade den fast den såg inte alls likadan ut.. så vågade inte köpa den, konstigt det där asså