Chassivibrationer som går i vågor

Permalänk
Medlem

Chassivibrationer som går i vågor

Tjenare!

Är i farten att byta ut chassifläktarna och tänkte försöka få bukt med ett otroligt störande problem samtidigt. Har ett gammalt Antec midtower, två tysta 120mm-fläktar (en i nätagget) som styrs via fläktkontroller, tyst cpu-fläkt och tre mekaniska hårddiskar. Problemet är att jag får vibrationer i chassit som går i vågor, var tredje-fjärde sekund "brummar" det till lite extra. Finns det någon som kan känna igen problemet och kanske ha en tanke om vad det är som orsakar det?

Väldigt tacksam för tips!!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Diskarna?
Ta loss och testa eller koppla ur och testa.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Inte alls omöjligt. Det som talar emot är att det låter även fast de inte "arbetar" (kör SSD till systemdisken). Men skall absolut prova att koppla ur dem.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

min äldre hårddisk gick också i vågor på det sättet, ännu mer irriterande än vanligt ljud. mitt tips är att köra på bara ssd, möjligtvis med en stor hårddisk du har som masslagring för film och dylikt som sover när du inte använder den. ett annat alternativ är bara ssd med en nas.

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu-kylare? Min Hyper 212 har lite obalans i ena fläkten tror jag och det blir brummande och även lätt skakande i bordet när jag hade datorn på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tack för svaret! Inte alls omöjligt. Det som talar emot är att det låter även fast de inte "arbetar" (kör SSD till systemdisken). Men skall absolut prova att koppla ur dem.

Diskar roterar oftast även om de inte arbetar, annars tar det ett par sekunder innan disken snurrar igång vilket gör att det tar lång tid att komma åt data. Så kallade "green"-diskar brukar ofta parkera sina läshuvuden väldigt snabbt, och blir på så sätt tystare.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Om du har en fri 5.25 plats eller plats på ett annat ställe, så är Scythe Himuro grymt bra på att ta bort oljud och minska vibrationer från hårddiskar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ni tror alltså hårddiskarna, verkar ju inte orimligt! Finns det nåt mer man kan göra och låta de sitta kvar på sina platser? Det är ju iaf nån liten gummiring där man skruvar, men det är ju inte mycket..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Jag hade några gamla Seagate diskar som skapade rejält med vibrationer, de jag har nu Barracuda Green nånting är mycket tystare. Antar att lagren blir slitna med tiden och skapar en massa vibrationer i chassit, är dock ganska enkelt och rycka strömkabeln till hårddisken och se om den blir tystare.
Om några år kanske man kan köra bara SSD och slippa mekaniska diskar, måste nog ha åtminstone 2TB för lagring.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan även vara luftflödet i lådan som skapar nån vibration, men Bitumenmattor på sidorna brukar funka mot sånna vibrationer, de brukar även försvinna om man använder de med tjockare skumplast på men de kanske inte ryms.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.