Dämpa högfrekventa ljud med dämpat chassi

Permalänk
Medlem

Dämpa högfrekventa ljud med dämpat chassi

Har nyligen satt in två hårddiskar som tidigare satt i min nas men som nu fått hamna i hyllan då den ej uppfyller mina krav (transcoding etc). Dessa diskar ger ett högfrekvent ljud nästan som coil whine. Mitt nuvarande chassi (node 304) är inte överdrivet dämpat så tänkte om man skulle byta till ett med inbyggd dämpning typ Define R4 så borde väl dessa ljud stanna inne i chassit. Låter detta troligt i era öron eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns ju ljuddämpningskitt för datorchassin. Du kanske kan testa det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det finns ju ljuddämpningskitt för datorchassin. Du kanske kan testa det

Problemet är att mitt nuvarande är så litet. Får med nöd och näppe plats med komponenterna i den. Men nog borde väl ett väldämpat chassi klara att hålla dessa pipljud borta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det kan jag inte svara på. Node 304 är liten, det är riktigt trångt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

R4 är ett shysst chassi som dämpar det mesta från hhd brus iaf i mina öron. Sen hur känslig du är, eller om dina diskar är onormalt högljudda vet jag inte
Men jag tycker R4 låter som ett säkert kort.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

R4 är bra ljudmässigt men det är inte något magiskt chassi på något sätt. Allt beror på de komponenter du installerar och hur högljudda dessa är. Mitt R4 är knäpptyst, måste sätta igång alla fläktar på max för att höra det men med tillräckligt höga ljud från nått i lådan så kommer det höras utan tvekan. Oavsett dämpmattor eller inte har ett chassi alltid öppningar här och var som kommer att släppa ut ljud, om du inte skulle ha det skulle dina komponenter koka efter en liten stund. Jag kan rekommendera R4, utan tvekan, till någon som vill ha ett tyst chassi. Förvänta dig inte några mirakel bara.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Pipljuden från hårddiskarna är inte direkt höga så jag chansar nog på ett R4. Problemet är min tinnitus som gör att jag reagerar lite extra på högfrekventa ljud. För övrigt är datorn knäpptyst med passiv vattenkylning etc. Blir nog kalas. Tack.

Visa signatur