Behöver jag byta nätaggregat, och till vad isf? (520w nu, byta från gtx650 till 970)

Permalänk

Behöver jag byta nätaggregat, och till vad isf? (520w nu, byta från gtx650 till 970)

Hejsan!

Jag ska byta chassi till ett define r4 har jag tänkt, eftersom jag vill få en lite tystare dator.
Tanken är även att byta fläkten till processorn i samma veva, då jag ändå ska montera loss moderkortet.
Alltså blir det en viss kostnad totalt och jag undviker helst ytterligare investeringar.

Nu till problemet dock.
Just nu har jag ett väldigt enkelt grafikkort. Tror det heter Gainward GTX650. Alltså en billigt instegskort som är väldigt strömsnålt, men inte heller så kraftigt.
I framtiden kommer jag med stor sannolikhet skaffa ett gtx 970 eller motsvarande/liknande för att kunna gå över från att spela på Xbox360 till att spela på datorn. Alternativet är att köpa en av dom nya konsolerna, men det känns inte 100% tilltalande tyvärr.

Det som sitter i datorn i övrigt är:
Moderkort: AsRock z77 Extreme 4
CPU: Intel i5 3570k
Ram: Corsair pc12800 1600mhz (eller hur nu dom siffrorna hänger ihop), 8gb på två kretsar
Sdd: inteldisk, par år gammal, 120gb
3.5" disk: nån wd eller seagate 500gb
Option på en optisk enhet.

Inget i övrigt.

Detta drivs då just nu av ett Corsair HW520, alltså ett 520w aggregat som har ganska många år på nacken.
Skall visst vara ett ok aggregat vad jag förstår, men det har inte rätt anslutningar för modernare grafikkort. Bara för det enkla 650-kortet jag har var jag tvungen att skaffa en adapter.

Kommer jag kunna behålla detta nätagget även om jag vill ha ett 970, och finns det möjligen någon strömadapter som är bättre eller sämre att använda? Fått tips om att det inte är bra att köra med adaptrar eftersom strömbelastningen kanske inte blir rätt, samt att nätagg trots allt har ett okänt bäst före datum, men hur viktigt är detta tror ni?

Om jag bör byta, vad skall jag satsa på? Det behöver inte vara billigast, men gärna modulärt och i en effektklass som inte skjuter onödigt högt. Det är inte troligt att jag kommer vilja köra dubbla grafikkort, men däremot kan det tänkas att jag siktar på ett 980 istället för 970 om jag nu ändå måste byta agg.

Jag har tyvärr inte googlat så mycket om detta själv. Jag har precis kommit på vilket chassi jag skall ha, och jag har tänkt beställa det snart. Därför skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med att reda ut detta med nätagg.

Medan ni här på forumet funderar på saken ska jag läsa dom recensioner som finns i testcentret.

Tack på förhand!

// Björn

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hx 520 är ett välbyggt nätag men fler år kvar kör vidare inga problem!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Man tackar!
Vad tror vi om effekten då, visst borde den räcka till ett 970? Jag tycker mig ha sett en liknande tråd om samma agg och samma gpu där det ansågs räcka till.

Vad för sorts adaptrar ska jag ha tror ni? Kommer ihåg att det var svårt att hitta till mitt nuvarande grafikkort, men jag vill minnas att det har en fyr-pins kontakt, vilket tycks vara väldigt udda.

Tips mottages tack!

// b

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Bara att tuta och köra, du måste klocka livet ur dina grejer innan effekten inte kommer räcka till.

Permalänk

Haha

Jag får tacka för svar från er som är säkra på saken, det adderar lite trygghet till min velighet!

Edit: Har kollat lite adaptervarianter nu, och det verkar ju inte vara några problem att lösa det. Det var nog min 4-pin kontakt som var lite udda bara.

Tack igen för hjälpen!

// b

Visa signatur

.:bjorn