Delay vid uppstart EVGA Suprenova G2

Permalänk
Medlem

Delay vid uppstart EVGA Suprenova G2

Har precis köpt mig ett nytt PSU, EVGA Supernova G2.

Efter installation fick jag problem med att det är en fördröjning efter jag tryckt på startknappen tills att datorn verkligen startar. Denna fördröjning är ungefär mellan 5-10 sekunder. Jag har aldrig haft detta problem med mitt tidigare PSU. Jag har provat med Eco mode och utan på nätagget.

När jag stoppar in det gamla nätaggregatet så startar datorn upp direkt.

Jag vet att det är ofarligt men det är irriterande.

Finns det något som kan orsaka detta problem?

Mvh.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zn3:

Har precis köpt mig ett nytt PSU, EVGA Supernova G2.

Efter installation fick jag problem med att det är en fördröjning efter jag tryckt på startknappen tills att datorn verkligen startar. Denna fördröjning är ungefär mellan 5-10 sekunder. Jag har aldrig haft detta problem med mitt tidigare PSU. Jag har provat med Eco mode och utan på nätagget.

När jag stoppar in det gamla nätaggregatet så startar datorn upp direkt.

Jag vet att det är ofarligt men det är irriterande.

Finns det något som kan orsaka detta problem?

Mvh.

Provat att starta datorn från moderkortet??
Har du gjort några ändringar på minnet i bios?
Prova resetta bios också. Sitter alla kablar fast ordentligt? Power sw och allt fan vad dom heter..

Återkom!

Permalänk
Medlem

Du kan också kolla om nätagget startar långsamt även utan något inkopplat. Det följer med en 24-pinnars ATX-kontakt med en liten sladd mellan startstiften, om du kopplar in den på ATX-sladden så bör nätagget starta direkt. Se till att stänga av Eco-läget då bara, annars går inte fläkten igång så att du ser om nätagget är på eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Provat att starta datorn från moderkortet??
Har du gjort några ändringar på minnet i bios?
Prova resetta bios också. Sitter alla kablar fast ordentligt? Power sw och allt fan vad dom heter..

Återkom!

Har tyvärr ingen power button på moderkortet vad jag vet, endast MemOK. Kör med Asus Sabertooth P67. Om den inte startar som den ska imorgon bitti så antar jag att jag bara får leva med det. Väldigt oroväckande moment att datorn verkar livlös när man trycker på startknappen, och att behöva hoppas på att datorn ska starta efter några sekunder gör inte saken lättare.

Skrivet av perost:

Du kan också kolla om nätagget startar långsamt även utan något inkopplat. Det följer med en 24-pinnars ATX-kontakt med en liten sladd mellan startstiften, om du kopplar in den på ATX-sladden så bör nätagget starta direkt. Se till att stänga av Eco-läget då bara, annars går inte fläkten igång så att du ser om nätagget är på eller inte.

Provade just precis att kortsluta och provköra nätagget med 24-pinnars ATX-kontakten. Nätagget verkade starta direkt. Dock så uppstår problemet aldrig om jag stänger av datorn och startar den direkt igen, så det kanske var därför som det funkade så bra. Det sker varje morgon när jag slår på datorn när den varit avstängd i en längre stund.

Min sista utväg blir att testa att göra en clear på CMOS och se om det hjälper, skulle väldigt gärna vilja slippa det dock...

Återkommer imorgon, tack för hjälpen

Permalänk

Spännande trådar man kan hitta via Google.

Är fenomenet fortfarande kvar? Jag har haft mitt Supernova över helgen nu, och noterar samma sak. Sitter på ett P67 Sabertooth jag med.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zn3:

Har precis köpt mig ett nytt PSU, EVGA Supernova G2.

Skrivet av n_sandstrom:

Är fenomenet fortfarande kvar? Jag har haft mitt Supernova över helgen nu, och noterar samma sak. Sitter på ett P67 Sabertooth jag med.

Vilka modeller har ni? (Dvs 750, 850W eller annat)

Intressant att se om det är signifikativt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Spännande trådar man kan hitta via Google.

Är fenomenet fortfarande kvar? Jag har haft mitt Supernova över helgen nu, och noterar samma sak. Sitter på ett P67 Sabertooth jag med.

Har märkt ungefär samma sak med mitt G2 under det halvår jag har haft det nu men har slutat bry mig om det. Det jag har noterat är att det endast sker när strömmen till nätagget har stängts av. Låter jag datorn ha ström under hela tiden som den är avstängd så startar den upp direkt utan problem. Varför detta sker kan jag dock inte svara på. Kan tillägga att jag sitter på ett VII Hero så ASUS-kort tycks ju vara en gemensam nämnare så här långt.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Vilka modeller har ni? (Dvs 750, 850W eller annat)

Intressant att se om det är signifikativt...

750W för min del.

Skrivet av Qnott:

Har märkt ungefär samma sak med mitt G2 under det halvår jag har haft det nu men har slutat bry mig om det. Det jag har noterat är att det endast sker när strömmen till nätagget har stängts av. Låter jag datorn ha ström under hela tiden som den är avstängd så startar den upp direkt utan problem. Varför detta sker kan jag dock inte svara på. Kan tillägga att jag sitter på ett VII Hero så ASUS-kort tycks ju vara en gemensam nämnare så här långt.

Min gör så även när en stått inkopplad.
Dock provade jag att bara stänga av datorn nån minut nu, då startar den direkt.

Som en sidonotis så konstaterar jag att mitt tangentbord och mus numera släcks när jag stänger av, med förra nätagget lös dom hela tiden.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vilka modeller har ni? (Dvs 750, 850W eller annat)

Intressant att se om det är signifikativt...

850W har jag.

Skrivet av n_sandstrom:

Min gör så även när en stått inkopplad.
Dock provade jag att bara stänga av datorn nån minut nu, då startar den direkt.

Som en sidonotis så konstaterar jag att mitt tangentbord och mus numera släcks när jag stänger av, med förra nätagget lös dom hela tiden.

Det borde vara en BIOS inställning. För min del lyser inte musen men glömmer jag caps-lock på tangentbordet så lyser LEDen. Men då är mitt tangentbord kopplat via PS/2 och dessutom inställt på att starta datorn med Spacebar. Notera dock att uppstarten för datorn inte skiljer sig mellan start från tangentbord eller powerknapp på chassit

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Ett långsökt förslag:

Prova disabla "CPU C6/C7 low power state" i BIOS.
(Heter CPU C6 Report på Sabertooth)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Intressant fenomen. Har ju bara haft min nya dator i en vecka, men den går igång direkt när jag trycker på startknappen. Kan tillägga att jag alltid slår av strömmen på PSU:n och drar ur kontakten ur väggen (fråga mig inte varför, går av gammal vana) under natten/om jag är borta en längre stund.

Har Asus Z97-A och Evga Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknisktObegåvad:

Intressant fenomen. Har ju bara haft min nya dator i en vecka, men den går igång direkt när jag trycker på startknappen.

Det är för att du är tekniskt begåvad, min går också igång direkt även vid kallstart.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

Mina problem har plötsligt förvärrats, sedan en total låsning av datorn då jag pressade höga settings i GTA5.

Jag har mina 10 sekunders delay, innan fläktar börjar snurra, och datorn börjar boota upp.

Datorn postar dock inte klart, strax innan operativet skall laddas fastnar jag på en skärm som säger "USB over current detected, system will shut down in 15 seconds".

Efter att datorn då stängts av så kan jag starta upp normalt. Ingen delay på nätagget, inga påstådda fel på USB-portar.

Jag har svårt att tro att jag har några faktiska fel på portarna. Alla portar fungerar felfritt under drift.
Om jag stänger av nätagget med strömbrytaren strax innan uppstart, så startar det även då felfritt.
Så nånting händer när nätagget försöker vakna från standby.

Edit:
Jag noterade också, när nätagget precis var nytt, och jag lekte med min effektmätare, att det drog 20W i standby. Vilket är väldigt mycket för ett bra nätagg.
Eftersom min effektmätare är en billig historia från Clas Ohlson så tänkte jag att det helt enkelt var mätfel, men nu är jag inte så säker längre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*