Permalänk
Medlem

Värt att byta chassi?

Sitter just nu på ett Define R4 som jag haft i ca 2 år och har letat efter något nytt utan att hitta något som både är snyggt och kyler bättre än R4an. Hade ögonen på NZXT H440 men det sägs ha riktigt kass luftgenomströmning. Sen tittade jag även på Carbide Air 540 men det har för många konstiga designaspekter (hål i botten vid hårddiskarna, inget dammfilter vid PSU eller toppen av chassit osv). Sen kikade jag även på FD Arc XL som verkar bra förutom att det inte är ljuddämpat.

Är det någon som gått från R4 till Arc XL och kan berätta hur ljudnivån är? På pappret verkar det grymt eftersom det har fästen för SSD (har bara 2 SSD och 2 externa HDDs) vilket gör att man kan ta bort HDD burarna för optimal luftgenomströmning.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det här chassit kanske kan vara något för dig :D

Skrivet av Mocka:

Sitter just nu på ett Define R4 som jag haft i ca 2 år och har letat efter något nytt utan att hitta något som både är snyggt och kyler bättre än R4an. Hade ögonen på NZXT H440 men det sägs ha riktigt kass luftgenomströmning. Sen tittade jag även på Carbide Air 540 men det har för många konstiga designaspekter (hål i botten vid hårddiskarna, inget dammfilter vid PSU eller toppen av chassit osv). Sen kikade jag även på FD Arc XL som verkar bra förutom att det inte är ljuddämpat.

Är det någon som gått från R4 till Arc XL och kan berätta hur ljudnivån är? På pappret verkar det grymt eftersom det har fästen för SSD (har bara 2 SSD och 2 externa HDDs) vilket gör att man kan ta bort HDD burarna för optimal luftgenomströmning.

Det här chassit kanske kan vara något för dig ( Phanteks Enthoo Pro ) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/phanteks-...

Finns även en SweClockers resention
http://www.sweclockers.com/recension/18767-phanteks-enthoo-pr...

Det finns även en utan fönster om du inte vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sitter just nu på ett Define R4 som jag haft i ca 2 år och har letat efter något nytt utan att hitta något som både är snyggt och kyler bättre än R4an. Hade ögonen på NZXT H440 men det sägs ha riktigt kass luftgenomströmning. Sen tittade jag även på Carbide Air 540 men det har för många konstiga designaspekter (hål i botten vid hårddiskarna, inget dammfilter vid PSU eller toppen av chassit osv). Sen kikade jag även på FD Arc XL som verkar bra förutom att det inte är ljuddämpat.

Är det någon som gått från R4 till Arc XL och kan berätta hur ljudnivån är? På pappret verkar det grymt eftersom det har fästen för SSD (har bara 2 SSD och 2 externa HDDs) vilket gör att man kan ta bort HDD burarna för optimal luftgenomströmning.

denna kanske? ser bra ut för optimal luftgenomströmning val av fläktplatser.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor...

Om du inte går efter någon spec färg så utan finess på fläktplats : http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Själv så har jag FD R2Midi ljudnivån är sådär- inge vidare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sitter just nu på ett Define R4 som jag haft i ca 2 år och har letat efter något nytt utan att hitta något som både är snyggt och kyler bättre än R4an. Hade ögonen på NZXT H440 men det sägs ha riktigt kass luftgenomströmning. Sen tittade jag även på Carbide Air 540 men det har för många konstiga designaspekter (hål i botten vid hårddiskarna, inget dammfilter vid PSU eller toppen av chassit osv). Sen kikade jag även på FD Arc XL som verkar bra förutom att det inte är ljuddämpat.

Är det någon som gått från R4 till Arc XL och kan berätta hur ljudnivån är? På pappret verkar det grymt eftersom det har fästen för SSD (har bara 2 SSD och 2 externa HDDs) vilket gör att man kan ta bort HDD burarna för optimal luftgenomströmning.

Inga problem med luftenflödet i ett H440 så länge du inte kör med 3000rpm AF fläktar. Och vem gör det? Man vill ju inte ha en dator som låter som ett jetplan brevid säg.

H440 är ett riktigt toppen chassi. Tycker det är det självklara valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUPERMACKAN:

Det här chassit kanske kan vara något för dig ( Phanteks Enthoo Pro ) http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/phanteks-...

Finns även en SweClockers resention
http://www.sweclockers.com/recension/18767-phanteks-enthoo-pr...

Det finns även en utan fönster om du inte vill ha det.

Hm, det har jag faktiskt inte tänkt på. Måste kika igenom recensionen en gång till När jag kollade snabbt verkade den bara ha en SSD plats därbak men om man kan ta bort alla HDD vaggorna en och en och behålla den nedersta för spel SSDn kan det vara intressant.

Skrivet av Hardy:

denna kanske? ser bra ut för optimal luftgenomströmning val av fläktplatser.
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/cor...

Om du inte går efter någon spec färg så utan finess på fläktplats : http://www.inet.se/produkt/6911352/nzxt-switch-810-vit

Själv så har jag FD R2Midi ljudnivån är sådär- inge vidare.

Tack för tipset, den var inte alls dum.

Hehe, nej den var verkligen inte fin

Skrivet av Nex3r:

Inga problem med luftenflödet i ett H440 så länge du inte kör med 3000rpm AF fläktar. Och vem gör det? Man vill ju inte ha en dator som låter som ett jetplan brevid säg.

H440 är ett riktigt toppen chassi. Tycker det är det självklara valet.

Tänk på att jag har SLI också. Den hade säkert varit okej om jag bara haft ett grafikkort. Jag förstod det som så att perforeringarna på sidan av fronten är så små att fläktarna inte suger inte tillräckligt med luft.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Som svar på trådens rubrik: Nej, det är inte värt att byta chassi.

Det har bra kylningsmöjligheter. Är ljuddämpat. Bra med plåt, robust. Minimalistiskt och snyggt. Jag hade inte bytt iallafall, är rätt så nöjd med mitt R4.

Permalänk

R4an är ju skitbra! Du måste också plocka ut alla komponenter och sätta in dom igen om du vill byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaan:

Som svar på trådens rubrik: Nej, det är inte värt att byta chassi.

Det har bra kylningsmöjligheter. Är ljuddämpat. Bra med plåt, robust. Minimalistiskt och snyggt. Jag hade inte bytt iallafall, är rätt så nöjd med mitt R4.

Hehe, mjo det är ju definitivt inte kasst men klart, jag hoppades på om det fanns något bättre just med tanke på att det har några år på nacken. Kan iofs bar byta ut alla fläktarna vilket borde göra det lite extra fräscht.

Skrivet av Swagger McJagger:

R4an är ju skitbra! Du måste också plocka ut alla komponenter och sätta in dom igen om du vill byta.

Fast det är ju halva nöjet

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

H440 har inte det bästa luftflödet, men är inte påtagligt mycket sämre än Define R4 i de tester jag har läst (t.o.m bättre temps i h440). Mina temps i h440 var *ok* till en början, men jag var lite missnöjd med GPU-temps över 80 C på GTX 770 x 1.

Behöver man inte alla HDD-vaggorna finns dock en enkel lösning för GPU-kylning. Lite Ghetto, men mycket enkel. Fäst helt enkelt en 120 eller 140 mm fläkt i en av HDD-vaggorna (funkar faktiskt lätt med lite vävtejp och syns inte från utsidan) i nivå med ditt/dina grafikkort. Min GPU gick från ca 82 till 73 C utan att behöva driva chassifläktarna för hårt. Skulle själv inte vara orolig för att köra SLI med denna lösning.

Permalänk
Medlem

Ja men enda anledningen att byta är om du behöver mer plats, att det tar mindre plats eller att du inte gillar designen! R4 är fortfarande ett riktigt bra chassi!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta http://www.maxfps.se/mid-tower/antec/p280-midtower-black har det själv och det ger stor expansionsmöjlighet och mycket god kylning och även väldigt tyst!!!

Permalänk

Jag gick från R4 till air 540 och köpte lite extra dammfilter, kunde inte vara mer nöjd. De absolut bästa chassi jag har byggt i, otroligt trevligt chassi, men en fläktkontroller samt extra dammfilter behöver man köpa vid sidan om, Men med facit i hand var det helt klart värt det.

Ville bara få de sagt, men lycka till i din jakt på nytt chassi, i know the struggle!

Permalänk
Avstängd

JAg gick från Define R4, till Corsair 540, till mitt nuvarande; Phanteks Enthoo Primo.
Det absolut bästa chassit jag haft (r4 och 540 är riktigt bra med)
Dock har 540 sina svagheter, som jag iofs löste. Precis som du nämner, så saknar den fläktfilter på vissa ställen. I botten är det helt öppet! Idiotiskt enligt mig.
Även om ingen fläkt sitter där så kommer det in damm och skit. Tycker Corsair kan fixa filter i botten samt för PSU. Men men..
I botten tog jag R4ans fläktfilter och satt dit på 540in. Köpte ett magnetiskt fläktfilter till PSUn. Och filter till toppen.

Phanteks har allt detta. Så genomtänkt chassi. Är ju optimerat för vattenkylning men tyckte det var så jäkla bra (efter ha sett swec´s recension) att jag slog till.
Bättre luftgenomströmmning går knappast att få. 2x140mm front, 2x140mm sidan, 2x140mm botten + utblås.
Kvaliteten är super. Fläktfilter på samtliga ställen.

H440 är snyggt och olikt andra chassin.. men luftgenomströmmningen är inte bra. Möjligtvis om man tar ut några hårddiskvaggor och stoppar in kraftigare fläktar ..

Tycker du ska kolla upp Phanteks Enthoo PRO/LUXE/PRIMO (finns video recensioner här på swec)

Permalänk
Mattecoach

Vad är det mer specifikt du är missnöjd med med R4an?

Det är ju inte svårt att plocka ut hårddiskburarna ur det chassit och fästa SSDs på valfritt sätt, t.ex. med spännband/kardborreband.