Permalänk
Avstängd

fractal design define r4

hej jag har ett fractal design define r4 och förut idag så gick mina fläktar fram sönder (dom där vid framluckan) jag undrar om det spelar någon roll om inte dem funkar. gör det någon skillnad fett orolig tacksam för svar <3

Visa signatur

FellaN till din tjänst! :)

Permalänk
Entusiast

Ptja, utan fläktar där fram så blir ju luften i chassit ganska varm med tiden men så länge fläkten där bak fungerar och du har koll på temperaturerna på CPU'n och GPU'n så är det såklart inga problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fläktar? Hur kommer det sig att två fläktar gick sönder samma dag?

Permalänk
Medlem

Om dom inte har gjort om chassits fläktar sedan R2 så blåser väl dessa fläktar ut luft framåt, har du många diskar? Som Uzanar säger så är det väl lugnt så länge du håller koll på tempsen, men det blir ju klart mycket värmare utan dessa två då det även sitter ljuddämpning i frontluckan vilket gör att varmluften inte tar sig ut speciellt enkelt på egen hand..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Om dom inte har gjort om chassits fläktar sedan R2 så blåser väl dessa fläktar ut luft framåt, har du många diskar? Som Uzanar säger så är det väl lugnt så länge du håller koll på tempsen, men det blir ju klart mycket värmare utan dessa två då det även sitter ljuddämpning i frontluckan vilket gör att varmluften inte tar sig ut speciellt enkelt på egen hand..

I mitt r4 standard så är de in fläktat, ut bak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Am86:

I mitt r4 standard så är de in fläktat, ut bak

Aha, då kanske jag kommer ihåg fel.. Det känns dock som att det vore mer logiskt att ta in kall luft där bak då inga komponenter sitter i vägen.. Tar min in luft där fram så tar man ju med värmen från diskarna in.. För mig som kör SSD plus 5 vanliga diskar blir det jäkligt mycket varmluft

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Aha, då kanske jag kommer ihåg fel.. Det känns dock som att det vore mer logiskt att ta in kall luft där bak då inga komponenter sitter i vägen.. Tar min in luft där fram så tar man ju med värmen från diskarna in.. För mig som kör SSD plus 5 vanliga diskar blir det jäkligt mycket varmluft

Standard för luft flöde är följande

IN luft i front, botten och sida.

UT luft i top och back

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Standard för luft flöde är följande

IN luft i front, botten och sida.

UT luft i top och back

Jo vi har förstått det... Någon förklaring till varför?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Jo vi har förstått det... Någon förklaring till varför?

För att varmluft stiger.

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Påverkan på kylförmågan av att varmluft stiger tror jag ärligt talat är försumbar då konvektionsströmningen (påtvingad strömning) är så enormt mycket större än diffusionsströmningen (statisk strömning). Hade varit intressant att se skillnaden i temperatur på CPU och GPU med en fläkt nere i fronten och en uppe i baksidan, i två scenarion med luftflödet riktat åt vardera håll.

Däremot tror jag att det ur luftflödessynpunkt är lättare att få ett välriktat flöde rakt mot processor och grafikkort med två fläktar framifrån och sedan i princip nyttja bak/topp-fläktar för att tömma ut varmluften.

edit: För att förtydliga så tror jag absolut att det är bättre med insug fram och utblås bak, men snarare på grund av att man får ett flöde rakt mot särskilt grafikkortet och inte på grund av diffusion.
edit2: Råkade skriva konvektion istället för diffusion i sista stycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille044:

För att varmluft stiger.

Vad har det med fram och bak att göra? iofs sitter ju fläkten bak lite högre än dem fram, men att ha det som förklaring känns långsökt.. Det förklarar dock tak och bottenfläkten..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Påverkan på kylförmågan av att varmluft stiger tror jag ärligt talat är försumbar då konvektionsströmningen (påtvingad strömning) är så enormt mycket större än diffusionsströmningen (statisk strömning). Hade varit intressant att se skillnaden i temperatur på CPU och GPU med en fläkt nere i fronten och en uppe i baksidan, i två scenarion med luftflödet riktat åt vardera håll.

Däremot tror jag att det ur luftflödessynpunkt är lättare att få ett välriktat flöde rakt mot processor och grafikkort med två fläktar framifrån och sedan i princip nyttja bak/topp-fläktar för att tömma ut varmluften.

edit: För att förtydliga så tror jag absolut att det är bättre med insug fram och utblås bak, men snarare på grund av att man får ett flöde rakt mot särskilt grafikkortet och inte på grund av konvektion.

Din förklaring gillar jag.. Lite mycket där i början, men ganska konkret i slutet.. Jag kan hålla med om att flödet in blir bättre om man kör från front till bak..

Och om jag förstår dig rätt så menar du att kylförmågan inte bör försämras av att frontfläkten tar med sig eventuell värmen in i chassiet från övriga komponenter som i mitt fall, en drös med diskar? Eller missuppfattar jag dig då?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Och om jag förstår dig rätt så menar du att kylförmågan inte bör försämras av att frontfläkten tar med sig eventuell värmen in i chassiet från övriga komponenter som i mitt fall, en drös med diskar? Eller missuppfattar jag dig då?

Jag har i och för sig tagit ur bägge hårddiskburarna i mitt R4 och hängt upp mina två hårddiskar i 5,25"-vaggan samt fäst mina två SSD:er på lämpliga platser med kardborreband för att få ett så obehindrat flöde som möjligt. Jag tror inte att hårddiskar fram påverkar temperaturen på luftflödet mer än möjligen några grader (en hårddisk brukar ju inte ligga i några skyhöga temperaturer direkt), däremot blockerar de ju luftflödet delvis. Hur mycket detta påverkar sluttemperaturen på CPU/GPU vågar jag inte spekulera kring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndraBullar:

Jag har i och för sig tagit ur bägge hårddiskburarna i mitt R4 och hängt upp mina två hårddiskar i 5,25"-vaggan samt fäst mina två SSD:er på lämpliga platser med kardborreband för att få ett så obehindrat flöde som möjligt. Jag tror inte att hårddiskar fram påverkar temperaturen på luftflödet mer än möjligen några grader (en hårddisk brukar ju inte ligga i några skyhöga temperaturer direkt), däremot blockerar de ju luftflödet delvis. Hur mycket detta påverkar sluttemperaturen på CPU/GPU vågar jag inte spekulera kring.

Det låter vettigt.. Har du köpt någon form av vaggor för att få upp diskarna i 5.25 plaster?

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Det låter vettigt.. Har du köpt någon form av vaggor för att få upp diskarna i 5.25 plaster?

Övervägde att köpa vaggor men det slutade istället med att jag köpte 15mm breda resårband för en spottstyver på Panduro och gjorde en egen upphängning. Lite bökigt men det blev riktigt bra i slutändan!

Permalänk
Medlem

Har du fläktarna kopplat till den inbyggda controllern? Det kan inte vara denna som gått sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazile:

Aha, då kanske jag kommer ihåg fel.. Det känns dock som att det vore mer logiskt att ta in kall luft där bak då inga komponenter sitter i vägen.. Tar min in luft där fram så tar man ju med värmen från diskarna in.. För mig som kör SSD plus 5 vanliga diskar blir det jäkligt mycket varmluft

Ja som andra skrivit varmluft stiger, kall luft ligger längs med golvet (om man inte har golv värme) jag har 3 in , en i botten 2 i front och 2 ut top och bak, diskarna alstrar mindre värme än att suga all din varmluft från CPU och gfx igenom hela datorn och ut mellan diskarna och gör diskarna varmare

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Är det inte allmänt känt att varmluft STIGER?? Blir bara irriterad av sådana här trådar där folk inte begriper hur fläktarna skall sitta