Ljudproblem med Phanteks enthoo luxe chassi + behov av bättre processor kylare

Permalänk
Medlem

Ljudproblem med Phanteks enthoo luxe chassi + behov av bättre processor kylare

Blir första inlägget nu efter månaders av lurkande.
Har nu haft jätte problem med fläktarna som ingick i chassit då det verkar som att dels så blåser de mycket luft hela tiden (mer eller mindre verkar de högvarva).
Samt att de har ett extremt irriterande pulserande vibrationsljud, då de antagligen snurrar i snarlika hastigheter. De ska vara pwm styrda enligt en cpufanheader port som är länkad till en pwmhubb, men tysta är de aldrig.
Sedan så vart jag rekommenderad att ha kvar intelkylaren, då jag misstänker att den kan vara en bov i hur högljudd systemet är.

Mer info så handlar det om två 140mm fläktar (med inet gummibuffer, fast med metallskruvar), en 200mm frontfläkt som är hur tyst som helst, fast bunden till samma hubb. En MSI gaming 7 moderkort med fläktarna i CPUFAN2 headern, samt installerat MSI afterburner 4.0.0 och MSI gamingapp

Bra tips på kvalitets grejer som är prisvärda är ytterst uppskattad, STORT plus om det är grejer som också ser lite snygga ut då en av mina sysselsättningar har nu blivit att bara titta in i chassifönstret och sucka glatt. Tillräckligt lågt så flickvännen inte hör och blir avis....

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBaxter:

Blir första inlägget nu efter månaders av lurkande.
Har nu haft jätte problem med fläktarna som ingick i chassit då det verkar som att dels så blåser de mycket luft hela tiden (mer eller mindre verkar de högvarva).
Samt att de har ett extremt irriterande pulserande vibrationsljud, då de antagligen snurrar i snarlika hastigheter. De ska vara pwm styrda enligt en cpufanheader port som är länkad till en pwmhubb, men tysta är de aldrig.
Sedan så vart jag rekommenderad att ha kvar intelkylaren, då jag misstänker att den kan vara en bov i hur högljudd systemet är.

Mer info så handlar det om två 140mm fläktar (med inet gummibuffer, fast med metallskruvar), en 200mm frontfläkt som är hur tyst som helst, fast bunden till samma hubb. En MSI gaming 7 moderkort med fläktarna i CPUFAN2 headern, samt installerat MSI afterburner 4.0.0 och MSI gamingapp

Bra tips på kvalitets grejer som är prisvärda är ytterst uppskattad, STORT plus om det är grejer som också ser lite snygga ut då en av mina sysselsättningar har nu blivit att bara titta in i chassifönstret och sucka glatt. Tillräckligt lågt så flickvännen inte hör och blir avis....

Tack på förhand!

Byggde om min speldator (i signaturen) i ett Phanteks Enthoo Luxe för några veckor sedan och passade även på att gå över till sluten vattenkylning för CPU:n och slängde även in nya grafikkort. Jag bytte ut alla medföljande fläktar till totalt 8st Nanoxia Deep Silence fläktar (5st 120mm och 3st 140mm). Av alla dessa fläktar sitter 4st (push-pull) på min Corsair H105-kylare och resten funkar som rena chassifläktar.

Alla fläktar kör jag genom Phantaeks fläkthubb och styrs via moderkortet med hjälp av Asus programvara. Funkar klockrent för mig då fläktarna ligger runt 550-750 rpm under lägre belastning vilket gör dem tysta och fina.

Det första du borde göra är att skippa Intels orginalkylare och skaffa något tystare och bätttre. Innan jag bytte till Corsair H105 som är tyst med de fläktar jag kör hade jag en Noctua NH-U14S som också var mycket tyst. Sedan kan du börja fundera på att byta chassifläktarna. Kör du med vanliga hårddiskar kan de vara orsak till vibrationsljud. Även nätagget kan vara boven i en del fall.

Du hittar alla detaljer om mitt bygge i mitt galleri här: http://www.sweclockers.com/galleri/12727-phanteks-enthoo-luxe-corsair-h105-uppdatering-gamingdator

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@ Bascule666

Om bara min dator var så snygg

Jo byta CPU fläkten hajar jag, bara blir så osäker på vad man kan investera i.... blir skrämd av perfomance priserna samt att luftkylarna ser ju generellt fula ut samt att vattenkylarna verkar ha ton av skräckhistorier av att vara i högre risk av att gå sönder.
Rätt så säker på att det är 140mm fläktarna som härjar då ljudet kommer rätt så mycket just från dem, samt att intelkylaren får PWM att varva hårt.

Nanoxiafläktarna led ju inte av noctuas estetiska problem, så om du säger att de är riktigt tysta och bra så kommer jag tro på dig och se om jag kan skaffa de. Annars så verkar Linustech och Jayz på youtube syfta på att corsairs fläktar ska vara bra.

Bra tips på prisvärda, estetiska, och säkra cpu-kylare uppskattas starkt

PS: extra info på delar är:
CPU: Intel 4790K
Nättagg: EVGA 750 supernova G2
Grafikkort: MSI GTX 970 (dvs KALL!)
HDD: WD red pro 3TB I snabbvagga

Stavfel
Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k Moderkort: MSI gaming 7 z97
RAM: Gskill Tridentx 2x8GB Grafikkort: Nvidia MSI GTX 970
Nätagg: EVGA 750W Supernova G2 Chassi: Phanteks enthoo luxe
Storage: 1x Corsair SSD GS 128GB, 1x WD red pro 3TB