Bra chassi för nybörjare med vattenkylning?

Permalänk

Bra chassi för nybörjare med vattenkylning?

Jag har tidigare byggt ett par datorer som inte på något sätt har varit några skrytbyggen, men nu hade jag tänkt att ge mig in på överklockning och vattenkylning på rikitigt och skulle behöva lite tips.

Har kollat upp ett par chassin och jag tycker att dessa ser intressanta ut när det gäller storlek, och de har fått bra omdömen:
Corsair Obsidian 750D
Phanteks Enthoo Pro

Så, de ser ju ganska lika ut när de gäller kylningsmöjligheter och jag undrade helt enkelt vilken av dessa som är bäst ur vattenkylningssynpunkt. Båda hade plats för upp till 360 mm radiator, men den ena hade ju möjlighet för upp till 420 mm radiator, men är det ens något som folk har i praktiken?

Om ni har ett annat chassi som ni tycker passar bättre, eller andra bra tips när det gäller chassin+vattenkylning i största allmänhet är det också välkommet.

Tack så mycket på förhand!

Permalänk
Skrivet av ThePancakerizer:

Jag har tidigare byggt ett par datorer som inte på något sätt har varit några skrytbyggen, men nu hade jag tänkt att ge mig in på överklockning och vattenkylning på rikitigt och skulle behöva lite tips.

Har kollat upp ett par chassin och jag tycker att dessa ser intressanta ut när det gäller storlek, och de har fått bra omdömen:
Corsair Obsidian 750D
Phanteks Enthoo Pro

Så, de ser ju ganska lika ut när de gäller kylningsmöjligheter och jag undrade helt enkelt vilken av dessa som är bäst ur vattenkylningssynpunkt. Båda hade plats för upp till 360 mm radiator, men den ena hade ju möjlighet för upp till 420 mm radiator, men är det ens något som folk har i praktiken?

Om ni har ett annat chassi som ni tycker passar bättre, eller andra bra tips när det gäller chassin+vattenkylning i största allmänhet är det också välkommet.

Tack så mycket på förhand!

Dold text

Jag röstar för Phanteks! Sen kör du 140mm fläktar på alla platser som går och fyll på med radiatorer och extra fläktar för p&p där det får plats! ^^

Permalänk
Medlem

Finns ju Luxe också om du ha push/pull i taket, fast frågan är om det är värt dom extra pengarna för dom flesta?

CM Stacker 935 ger ju möjligheter men kanske inte är det snyggaste chassit?

Fractal´s D5 kommer ju snart också.. Det rör på sig på chassi marknaden nu känns det som

Permalänk

Tack för svaren!

Skrivet av StuntmanMike:
Dold text

Jag röstar för Phanteks! Sen kör du 140mm fläktar på alla platser som går och fyll på med radiatorer och extra fläktar för p&p där det får plats! ^^

Jag bara undrade lite över resonemanget bakom det du sa, är det för att det är billigare, är det PGA fläktkontrollen som det har eller för att det är mer plats? Eller något annat?

Permalänk

Jag gillar Phanteks, specielt deras fläktar. Chassit valde jag mest för att jag blandade ihopa det med primo. men pro funkar ju också. Luxé som fark sa är ett mellanting av dom två... Nånting alla dessa tre har gemensamt är att Phanteks har haft vattenkylning i åtanke så det finns massa finurliga finesser för detta.

Fractal Design Define R5 är ju som sagt på ingående som kommer ha mer "vatten-möjligheter" än syskonen. Jag valde R3 när jag byggde min dator i sign pgr det stilrena utseendet och ljuddämpningen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag gillar Phanteks, specielt deras fläktar. Chassit valde jag mest för att jag blandade ihopa det med primo. men pro funkar ju också. Luxé som fark sa är ett mellanting av dom två... Nånting alla dessa tre har gemensamt är att Phanteks har haft vattenkylning i åtanke så det finns massa finurliga finesser för detta.

Fractal Design Define R5 är ju som sagt på ingående som kommer ha mer "vatten-möjligheter" än syskonen. Jag valde R3 när jag byggde min dator i sign pgr det stilrena utseendet och ljuddämpningen...

Sorry för tråd-highjacking men har själv en fråga till stuntman, vet du om Luxe fixar en 60mm tjock 360 radiator i taket med 25mm fläktar i push/pull? Tänkte isf såklart ha pull fläktarna i mellan utrymmet under filtret i taket men vill inte att radiatorn hänger ner alltför mycket och börjar täcka moderkortet, funder dessutom på ett EK VRM block på Asus X99-A så behöver lite plats där. Well, det + av estetiska skäl fast dom är inte lika viktiga faktiskt.

Ville ha ett pro som är billigare men verkar inte gå så bra med det chassit om jag förstått det hela korrekt fetre att ha läst Phantek Enthoo tråden, den sk officiella engelsk språkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePancakerizer:

Jag har tidigare byggt ett par datorer som inte på något sätt har varit några skrytbyggen, men nu hade jag tänkt att ge mig in på överklockning och vattenkylning på rikitigt och skulle behöva lite tips.

Har kollat upp ett par chassin och jag tycker att dessa ser intressanta ut när det gäller storlek, och de har fått bra omdömen:
Corsair Obsidian 750D
Phanteks Enthoo Pro

Så, de ser ju ganska lika ut när de gäller kylningsmöjligheter och jag undrade helt enkelt vilken av dessa som är bäst ur vattenkylningssynpunkt. Båda hade plats för upp till 360 mm radiator, men den ena hade ju möjlighet för upp till 420 mm radiator, men är det ens något som folk har i praktiken?

Om ni har ett annat chassi som ni tycker passar bättre, eller andra bra tips när det gäller chassin+vattenkylning i största allmänhet är det också välkommet.

Tack så mycket på förhand!

Kan varmt rekommendera Enthoo Pro. Mycket trevligt chassi att jobba med och det går in väldigt mycket radiatoryta för att vara en förhållandevis liten låda. Har för mig att man är tvungen att plocka bort hårddiskburarna för att få in radiatorn i fronten, så det kan vara värt att tänka på om man har många diskar.

Skickades från m.sweclockers.com