Byggråd för ASUS X99-E WS, case, kylning, nätagg

Permalänk

Byggråd för ASUS X99-E WS, case, kylning, nätagg

Tänkte bygga en ny tyst Haswell-E workstation och behöver lite hjälp från experterna här i forumet. Moderkortet har jag redan bestämt ska vara ASUS X99-E WS och CPU:n 5930K. Jag vill ha ett case som passar, med möjligheter för bra kylning och 2-3 Titan beroende på budget i slutändan. Målet är inte att klocka sönder datorn utan mer att få det så tyst det går och med lite lagom överklockning.
Moderkortet är ju i det närmaste ett E-ATX så jag har kollat på några case men har beslutsångest:
Phantek Enthoo Luxe (ser ju dessutom fräckt ut i mörkret)
Fractal Define XL R2
Corsair Obsidian 750D
Har ni andra tips på case till detta ändamål?
3:e parts case fläktar för att göra det tystare?

Om man vill kyla med luft, vad ska man ha för kylare till CPU:n som passar?
Om man vill kyla med vatten, vad är bra då?

Sen är det ju det där med nätagg... storlek och modell. Hur långt räcker ett 1000w? Corsair RM1000?
Och så ska allt vara tyst. Bygget får hellre bli lite dyrare och tyst och med bra kvalitet än tvärtom.

Tacksam för era erfarenheter!

Permalänk
Medlem

skulle nog köra på enthoo luxe av de chassin du föreslår.

vad gäller kylare så kanske nh-u14s eller nh-d15 är fint.

corsair rm känns ju inte som drömmen och dumsnålt med en så dyr dator. 1000w känns ganska lagom om du ska köra 3st titans och en 5930k. kan rekommendera hxi annars, valde det då jag är jävligt kräsen vad gäller ljud och kan inte vara nöjdare. sedan får du också tänka på att dina 3 luftkylda grafikkort lär låta en del, så det är inte direkt agget som är problemet. ett p2 1000 kanske också är kul.

Permalänk
Skrivet av versions:

skulle nog köra på enthoo luxe av de chassin du föreslår.

vad gäller kylare så kanske nh-u14s eller nh-d15 är fint.

corsair rm känns ju inte som drömmen och dumsnålt med en så dyr dator. 1000w känns ganska lagom om du ska köra 3st titans och en 5930k. kan rekommendera hxi annars, valde det då jag är jävligt kräsen vad gäller ljud och kan inte vara nöjdare. sedan får du också tänka på att dina 3 luftkylda grafikkort lär låta en del, så det är inte direkt agget som är problemet. ett p2 1000 kanske också är kul.

Ja, Enthoo Luxe är nog min favorit hittills. Får se vad Fractal Design kommer med i helgen. R5:an är nog för liten dock...
Corsairs hxi är ju fint som du sa.

Om man vill ha ett bra alternativ för vattenkylning vad ska man välja då?

Permalänk
Skrivet av Mathelino:

Ja, Enthoo Luxe är nog min favorit hittills. Får se vad Fractal Design kommer med i helgen. R5:an är nog för liten dock...
Corsairs hxi är ju fint som du sa.

Om man vill ha ett bra alternativ för vattenkylning vad ska man välja då?

Vatten låter mer än luft så jag skulle rekommendera NH-U14S. Finns D15 också men efter att ha installerat en twin-torn åt en kompis så fördrar jag single torn. Man får inte ut så mycket extra prestanda i alla fall.

Behöver du verkligen 6GB VRAM? Annars är ju 980 med 4GB en bra mycket bättre deal. Har du tid att vänta så kanske det är värt att se vad priset på 980 8GB kommer kosta.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Skrivet av gustav901:

Vatten låter mer än luft så jag skulle rekommendera NH-U14S. Finns D15 också men efter att ha installerat en twin-torn åt en kompis så fördrar jag single torn. Man får inte ut så mycket extra prestanda i alla fall.

Behöver du verkligen 6GB VRAM? Annars är ju 980 med 4GB en bra mycket bättre deal. Har du tid att vänta så kanske det är värt att se vad priset på 980 8GB kommer kosta.

Tack för tipset.
Kör mycket CUDA rendering på min workstation så mer VRAM är alltid att önska.
Har redan ett titan så kanske blir ett par till eller så får vi se om NVidia kommer snart med titan 2 kanske

OK, luft låter mindre än vatten... Bra att veta.
Är originalfläktarna i Enthoo Luxe eller ska man fixa några andra som är tystare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathelino:

Tack för tipset.
Kör mycket CUDA rendering på min workstation så mer VRAM är alltid att önska.
Har redan ett titan så kanske blir ett par till eller så får vi se om NVidia kommer snart med titan 2 kanske

OK, luft låter mindre än vatten... Bra att veta.
Är originalfläktarna i Enthoo Luxe eller ska man fixa några andra som är tystare?

har inte kollat upp vad det är för fläktar som sitter i men de som sitter i enthoo primo är bra, går att köra på 0 rpm om man vill när det inte behövs och verkar gå runt 300rpm som lägst.

Permalänk
Skrivet av versions:

har inte kollat upp vad det är för fläktar som sitter i men de som sitter i enthoo primo är bra, går att köra på 0 rpm om man vill när det inte behövs och verkar gå runt 300rpm som lägst.

jag gillar enthoo luxe fläktarna förutom att dom är vita

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |