Bygga ihop en egen dator för första gången

Permalänk

Bygga ihop en egen dator för första gången

Jag funderar lite på att bygga ihop min egna första dator.
Jag har dock kollat på en lite enklare variant då med ett moderkort med inbyggd processor:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/integr...

Dock funderar jag på vilket nätaggregat jag behöver till den. Och om det är svårt att koppla ihop det. Ni som har byggt ihop tidigare står det tydligt hur allt ska kopplas?

Jag funderar också på om det är bättre att köpa ett banana pi kort
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/moderkort/banana...
Då jag har en raspberry pi sedan tidigare så vet jag hur enkelt det är att koppla upp.

Dock så hade jag velat skaffa en annan dator som är lite bättre än en raspberry pi så jag kan installera lite andra linux distrubitioner som ubuntu, mint osv.

Jag har bytt hårddiskar, ram-minnen, grafikkort, dvd och lite enklare saker. Men just att byta processor och nätaggregat är nytt för mig.

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Google och youtube finns för att hjälpa dig, om inte annat har du ingen polare som är lite mer kunnigare inom att bygga datorer? köp inte inbyggt, det är väldigt lätt att skruva ihop en dator, så länge du har ESD, anti statisk skydd samt är försiktig. allt finns förfan på youtube.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt, kan man montera en ikea-möbel så kan man montera en dator. Kontakterna passar bara på ett sätt.

Kortet du länkade klarar sig med en 90w Pico-psu om du inte skall ha ett separat grafikkort. Ska du bygga i en låda där det får plats så kan du lättast köra med ett 400w ATX-nätagg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Tack för era svar.

Jag ska kolla lite grann på youtube och se lite mer.

pico-PSU såg smidigt och litet ut att använda.

Säkert du fråga men jag har 2 äldra stationära datorer hemma (Ca 10år gamla) med 300watt nätaggregat i båda. De har helt andra kontakter till moderkort va?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Se bara till att vara försiktig när du ska sätta i CPU'n om du nu inte väljer ett moderkort med inbyggd processor. Jag böjde några stift på moderkortet men lyckades (med förstoringsglas och synål) fixa pinnarna i processorsockeln

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248