Permalänk
Medlem

Är 550W tillräckligt

Hej. Har ett 550W nätagg. kommer det att räcka om jag byter till ett GTX 780.

Mina nuvarande spec.
Intel Core i7 965
8 gb ram
GTX 660

Permalänk
Medlem

Ja.
(Det skulle räcka med 250W)

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ggwp:

Ja.
(Det skulle räcka med 250W)

förklara gärna hur man ska driva en hel dator med bara 250W?

Ont: det ska räcka, behövs ca 400W med ett 780

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Förklara vad det är som drar mer än 250W

EDIT: my bad 780 har visst TDP på 250W... IAF 550W räcker mer än väl

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Förklara vad det är som drar mer än 250W

förklara gärna att det är mer än watt som räknas. exempel kvalitén på det nätagget ger,
annars räcker det ju med ett ace of sweden agg. verkligen top notch

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ggwp:

Förklara vad det är som drar mer än 250W

processor och övriga delar behöver också ström. syftade du Bara på grafikkortet eller tänkte du även på resten av burken?
...TDP är inte hur mycket ett del drar, det är hur mycket värme den generera i Watt.

"Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad."
-Wikipedia

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag mindes fel, det var bara 500W. Det här nätagget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339075

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jomakr:

Jag mindes fel, det var bara 500W. Det här nätagget.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339075

effektmässigt så ska det räcka men är lite skeptisk emot OCZ nättagg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Ja var lite tveksam om det skulle räcka. Har ni tips på ett billigt tyst nätagg, gärna modulärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Förklara vad det är som drar mer än 250W

EDIT: my bad 780 har visst TDP på 250W... IAF 550W räcker mer än väl

Grejen är ju att det är fler saker än grafikkortet som drar ström XD men ja som du sa så är det grafikkortets TDP och inte hur mycket det drar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast

Ditt nätaggregat klarar av max 36A på 12V railen, GTX780 kräver minst 41A enligt denna graf.
Om grafen stämmer och jag inte misstar mig, så kommer det inte att fungera, tyvärr.

Det handlar inte bara om effekten ett nätaggregat kan punga ut, det är oftast lite mer komplicerat än så.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Skrivet av jomakr:

Hej. Har ett 550W nätagg. kommer det att räcka om jag byter till ett GTX 780.

Mina nuvarande spec.
Intel Core i7 965
8 gb ram
GTX 660

Jag skulle uppgradera till 750 watt ifall du vill köpa ett till med sli. Varför köpa ett 780? Jag skulle myyycket hellre köpa ett 970 om jag skulle uppgradera. Det är en anledning att det är hyfsat svårt att få tag på ett 780 idag. Det är sämre än 970, dyrare och drar mer ström. Köp 970!

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av superwifibattler:

Jag skulle uppgradera till 750 watt ifall du vill köpa ett till med sli. Varför köpa ett 780? Jag skulle myyycket hellre köpa ett 970 om jag skulle uppgradera. Det är en anledning att det är hyfsat svårt att få tag på ett 780 idag. Det är sämre än 970, dyrare och drar mer ström. Köp 970!

Jag kommer kanske få tag på ett begagnat 780 annars har du nog rätt angående köpa ett 970. Tänker inte köra med SLI.

Permalänk
Avstängd

Ska du ha ett fullt modulärt agg vilket är att föredra, med snygga kablar, skulle jag köra på EVGA G2 750
Overkill jo, men bra pris
eller Fractal Design Newton 600w

Fractal Design Integra M 550w fick bra betyg av swec testlab, kostar runt 600kr

Permalänk
Medlem

Ok men räcker 550W, jag vet att det är annat som spelar in också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonssown:

Ditt nätaggregat klarar av max 36A på 12V railen, GTX780 kräver minst 41A enligt denna graf.
Om grafen stämmer och jag inte misstar mig, så kommer det inte att fungera, tyvärr.

Det handlar inte bara om effekten ett nätaggregat kan punga ut, det är oftast lite mer komplicerat än så.

Den listan var ju dock inte sann nånstanns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ditt nätaggregat klarar av max 36A på 12V railen, GTX780 kräver minst 41A enligt denna graf.
Om grafen stämmer och jag inte misstar mig, så kommer det inte att fungera, tyvärr.

Det handlar inte bara om effekten ett nätaggregat kan punga ut, det är oftast lite mer komplicerat än så.

Enligt den "grafen" skulle ett GTX780 dra 504W

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ditt nätaggregat klarar av max 36A på 12V railen, GTX780 kräver minst 41A enligt denna graf.
Om grafen stämmer och jag inte misstar mig, så kommer det inte att fungera, tyvärr.

Det handlar inte bara om effekten ett nätaggregat kan punga ut, det är oftast lite mer komplicerat än så.

Urusel lista som inte stämmer

Skrivet av jomakr:

Ok men räcker 550W, jag vet att det är annat som spelar in också.

Ja det räcker, har själv byggt en i7 dator + GTX780 med ett XFX 550watt nätagg för ca 1 år sedan som fortfarande fungerar utan problem, men du bör inte överklocka för då kan det dra iväg.

Permalänk
Skrivet av jomakr:

Jag kommer kanske få tag på ett begagnat 780 annars har du nog rätt angående köpa ett 970. Tänker inte köra med SLI.

Sålänge du inte får den för åtminstone 2600 så är det inte riktigt värt tycker jag. Mindre VRAM dessutom...

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomakr:

Hej. Har ett 550W nätagg. kommer det att räcka om jag byter till ett GTX 780.

Mina nuvarande spec.
Intel Core i7 965
8 gb ram
GTX 660

bör gå finemang, sitter med ett coolermaster 500w i min burk (signaturen) + 3 fläktar

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

processor och övriga delar behöver också ström. syftade du Bara på grafikkortet eller tänkte du även på resten av burken?
...TDP är inte hur mycket ett del drar, det är hur mycket värme den generera i Watt.

"Thermal Design Power (TDP) (ung. Termisk avledningseffekt) representerar den maximala värmeeffekt ett kylsystem i exempelvis en dator behöver avleda för att hålla datorkomponenten på en temperatur som inte överstiger komponentens maximala driftstemperatur. Till exempel kan en processor i en dator ha ett TDP-värde på 60 watt. Då måste fläns och fläkt på processorn tillsammans kunna leda bort 60 watt värmeeffekt för att processorn inte ska bli överhettad."
-Wikipedia

Men all effekt blir ju värme då det inte utförs något arbete:) men tdp är inte ett mått på faktisk effektanvändning är ju sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du får ge för kortet? Amd 290 finns nya för 2490:- och presterar bättre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Men all effekt blir ju värme då det inte utförs något arbete:) men tdp är inte ett mått på faktisk effektanvändning är ju sant.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte detsamma. Det måste väl stämma? Om kortet avger 100W värme så måste det dra 100W effekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Heinel:

Men all effekt blir ju värme då det inte utförs något arbete:) men tdp är inte ett mått på faktisk effektanvändning är ju sant.

Skickades från m.sweclockers.com

dock får inte grafikkortet använda något för att all energi som den får ska bli till värme och då är grafikkortet svalt eftersom den avger lite energi eftersom den får in lite energi.

Skrivet av stimpen:

Tänkte detsamma. Det måste väl stämma? Om kortet avger 100W värme så måste det dra 100W effekt?

om man mattar in 100W och får ut sen värme i en mängd av 100W så har grafikkortet i princip ingen verkningsgrad. för att grafikkortet ska fungera som den ska så måste energin som kommer in vara högre än vad som blir om gjord till värme.

Verkningrad=nyttigjord energi/tillförd energi.

vet inte riktigt hur jag ska förklara fysiken i frågan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomakr:

Ok men räcker 550W, jag vet att det är annat som spelar in också.

Ja, 550W räcker. Men som du säger spelar annat in också så värt att kolla upp det också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Ja, 550W räcker. Men som du säger spelar annat in också så värt att kolla upp det också!

Skrev fel det var bara på 500W. Funderar på köpa ett på minst 600W så man har lite spelrum.

Här är några jag funderar på.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026705
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738855

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

om man mattar in 100W och får ut sen värme i en mängd av 100W så har grafikkortet i princip ingen verkningsgrad. för att grafikkortet ska fungera som den ska så måste energin som kommer in vara högre än vad som blir om gjord till värme

Ett grafikkort är ingen motor så att tala om verknigsgrad leder ingen vart. Nästintill all energi du pluttar in i grafikkortet kommer omvandlas till värme, främst i kretsarna men i en liten del också som effektförluster i ledningsbanor, kablage och andra komponenter. Lite slipper också ut i form av vibrationer (hej spoltjut) och lite högfrekventa ljud. Den enda egentligen relevanta del på ett grafikkort som inte enbart resulterar i en omvandling till värme är fläkten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomakr:

Skrev fel det var bara på 500W. Funderar på köpa ett på minst 600W så man har lite spelrum.

Här är några jag funderar på.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1563421
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1026705
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2738855

Här har du iaf en länk för hur mycket ett system med ett 780 drar.

http://www.sweclockers.com/recension/18794-asus-och-msi-gefor...

Sedan kan du kolla på nätagget du tänkt köpa hur effektivt nätagget är vid viss användning.

Jag har för mig att det är ganska vanligt att ligga mellan 80-90% effektivitet.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av twit:

Ett grafikkort är ingen motor så att tala om verknigsgrad leder ingen vart. Nästintill all energi du pluttar in i grafikkortet kommer omvandlas till värme, främst i kretsarna men i en liten del också som effektförluster i ledningsbanor, kablage och andra komponenter. Lite slipper också ut i form av vibrationer (hej spoltjut) och lite högfrekventa ljud. Den enda egentligen relevanta del på ett grafikkort som inte enbart resulterar i en omvandling till värme är fläkten.

Så TDP är samma sak som energianvändning?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Så TDP är samma sak som energianvändning?

Nej, du har redan citerat wikipedia för svaret på den frågan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720