Råd om vart fläktar skall installeras! Tack!

Permalänk
Medlem

Råd om vart fläktar skall installeras! Tack!

Jag är inte nöjd med de fläktarna som chassin medföljer och har köpt två nya. Nu undrar jag vart fläktarna skall installeras som ger bästa kylningseffekten. Tack på förhand!

Chassin: AW Scorpion (Efter att ha köpt gtx 780 och allt annat hade jag inte råd till bättre chassi)
1 front(140mm only?); 1 back(120mm only); 1 top(Max 140mm); 2 side(Max 140)
Fläktarna som jag har:
AW Scorpion 120mm
(Den andra medföljande fläkten är trasig.)
Noctua NF-s12B; 120mm; Airflow - 100,6 m³/h
Corsair SP140; blue LED; 140mm; Airflow (CFM): 49.49

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så är det alltid en bra idé att ha insug en bit ner i chassit, och utblås i toppen av chassit. Rekommenderar även att du satsar på ett positivt lufttryck, dvs. fler fläktar som suger in än fläktar som blåser ut. Detta gör så att mindre damm letar sig in i chassit.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroro64:

Jag är inte nöjd med de fläktarna som chassin medföljer och har köpt två nya. Nu undrar jag vart fläktarna skall installeras som ger bästa kylningseffekten. Tack på förhand!

Chassin: AW Scorpion (Efter att ha köpt gtx 780 och allt annat hade jag inte råd till bättre chassi)
1 front(140mm only?); 1 back(120mm only); 1 top(Max 140mm); 2 side(Max 140)
Fläktarna som jag har:
AW Scorpion 120mm
(Den andra medföljande fläkten är trasig.)
Noctua NF-s12B; 120mm; Airflow - 100,6 m³/h
Corsair SP140; blue LED; 140mm; Airflow (CFM): 49.49

Skickades från m.sweclockers.com

Så...förstår jag dig rätt med att du har 3 fläktar att tillgå?
Jag hade antagligen satt 2 in (1 front, 1 sida) och 1 ut (back eller top, beror nog på hur din processor har sina fläktar riktade)
Om det går, 140 mm ut, 120 mm in

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jink:

Generellt sätt så är det alltid en bra idé att ha insug en bit ner i chassit, och utblås i toppen av chassit.

Det spelar ingen som helst roll. Det viktiga är att man har ett fungerande luftflöde.
Chassits utformning är avgörande för var man tar in och blåser ut luft.

Enda gången konvektionen (att varm luft stiger) har en inverkan är när man har extremt lågt luftflöde, så luften nästan står still.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för snabbsvar!
Ska göra det som ni föreslår, två insug och en utblåst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag kör 4 inblås, 1 utblås,
Behövs inga fler utblås, chassit är knappast 100% tätt direkt
Som utblås har jag fläkten på radiatorn på min h80i. Som går på 700 varv och med riktigt fina temps, kanske tack vare 4 inblås, även dom på strax under 700 rpm
(Tyst, sval burk)

Skickades från m.sweclockers.com