Chassi t. 5820k m. vatten - R5, H440, Enthoo?

Permalänk
Medlem

Chassi t. 5820k m. vatten - R5, H440, Enthoo?

På jakt efter vitt chassi som jag tänkt montera S36 Kelvin i.
S36 ska kyla 5820k och på sikt kanske (tillsammans med ytterligare rad) 970 i SLI. (Kör gpu:erna på luft från start.)
Vad har ni för rekommendationer?
Har kollat på FD R5, NXZT H440 och Phanteks Enthoo Pro.
Ska som sagt helst vara vitt, plats för minst 360rad, bra luftflöde och gärna god ljuddämpning.
Vad är era erfarenheter? Har jag missat ngt chassi som passar in på kriterierna ovan?

5820k i oc med FD Kelvin S36
Asus X99-s
Gigabyte OC WF 970 i SLI - luft från början, kanske vatten på sikt

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av daolo:

På jakt efter vitt chassi som jag tänkt montera S36 Kelvin i.
S36 ska kyla 5820k och på sikt kanske (tillsammans med ytterligare rad) 970 i SLI. (Kör gpu:erna på luft från start.)
Vad har ni för rekommendationer?
Har kollat på FD R5, NXZT H440 och Phanteks Enthoo Pro.
Ska som sagt helst vara vitt, plats för minst 360rad, bra luftflöde och gärna god ljuddämpning.
Vad är era erfarenheter? Har jag missat ngt chassi som passar in på kriterierna ovan?

5820k i oc med FD Kelvin S36
Asus X99-s
Gigabyte OC WF 970 i SLI - luft från början, kanske vatten på sikt

Om du nu planerar för vatten i hela systemet kör en billig luftkylare och kör custom loop efter ett tag tror du kommer blinmkt nöjdare.

Kolla runt lite ex sök cchassinamn + watercooling så får du se aandras byggen som du kan härma / få inspiration ifrån.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

En personlig favorit som känns lite lyxigare än enthoo pro:
http://www.inet.se/produkt/6911831/phanteks-enthoo-luxe-vit
Inbyggd led-belysning med tio olika färger och går även att köpa till led-slinga att fästa länga kanten inuti chassit:
http://www.inet.se/produkt/6911854/phanteks-enthoo-luxe-inter...
men om man inte gillar sånt går det självklart att stänga av.

Liten recension: http://youtu.be/cQOPK-OgvnM

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Om du nu planerar för vatten i hela systemet kör en billig luftkylare och kör custom loop efter ett tag tror du kommer blinmkt nöjdare.

Kolla runt lite ex sök cchassinamn + watercooling så får du se aandras byggen som du kan härma / få inspiration ifrån.

Är tex FD S36 med extra rad verkligen så mkt sämre än custm loop? Smidigheten tilltalar mig och det kan dröjainnan jag bygger ut - bberor på ljudnivå och temps.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av daolo:

Är tex FD S36 med extra rad verkligen så mkt sämre än custm loop? Smidigheten tilltalar mig och det kan dröjainnan jag bygger ut - bberor på ljudnivå och temps.

Jag har inte mycket kunskap om slutna utökade system men radiatorerna och block brukar vara av sämre kvalite än riktig custom kylning och jag har haft ex en h100 och pumpen där lät ju nästan mer än fläktarna xD

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Valde R5 med Kelvin S36 - känns än så länge ok men har inte börjat klocka.
Kan säga att det är väldigt trångt för andra gpu:n i 4:e pci-slotten - tar nästan emot usb3-kontakt och frontpanelskontakt på x99-s, och det är inte långt till nätagget. Men funkar iaf!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse23:

Jag har inte mycket kunskap om slutna utökade system men radiatorerna och block brukar vara av sämre kvalite än riktig custom kylning och jag har haft ex en h100 och pumpen där lät ju nästan mer än fläktarna xD

Fractal Design Kelvin använder sig av komponenter från Alphacool.

Radiatorn är en Alphacool NexXxoS ST30 och pumpen en Alphacool DC-LT Ceramic

Pumpen är inte kanonbra, men betydligt bättre än andra lösningar. (Kan tänka mig Swiftechs modeller är snäppet bättre)

Skrivet av daolo:

Valde R5 med Kelvin S36 - känns än så länge ok men har inte börjat klocka.
Kan säga att det är väldigt trångt för andra gpu:n i 4:e pci-slotten - tar nästan emot usb3-kontakt och frontpanelskontakt på x99-s, och det är inte långt till nätagget. Men funkar iaf!

Låter bra! Jag har en S36 själv med ett par Scythe GT på, hur är temperaturerna för dig?

Här även märkt att för bäst prestanda/ljudnivå så kör jag min pump på 2000 rpm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Valde R5 med Kelvin S36 - känns än så länge ok men har inte börjat klocka.
Kan säga att det är väldigt trångt för andra gpu:n i 4:e pci-slotten - tar nästan emot usb3-kontakt och frontpanelskontakt på x99-s, och det är inte långt till nätagget. Men funkar iaf!

Hur har det gått med temps och ljudnivå nu när du klockat? Håller på och bygger en dator med x99 och 5820k, och funderar på den här kylaren. Hittat ett par goda reviews men den tycks vara rätt ovanlig ännu - hittar inte jättemycket på nätet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fractal Design Kelvin använder sig av komponenter från Alphacool.

Radiatorn är en Alphacool NexXxoS ST30 och pumpen en Alphacool DC-LT Ceramic

Pumpen är inte kanonbra, men betydligt bättre än andra lösningar. (Kan tänka mig Swiftechs modeller är snäppet bättre)
Låter bra! Jag har en S36 själv med ett par Scythe GT på, hur är temperaturerna för dig?

Här även märkt att för bäst prestanda/ljudnivå så kör jag min pump på 2000 rpm.

Skrivet av lilu:

Hur har det gått med temps och ljudnivå nu när du klockat? Håller på och bygger en dator med x99 och 5820k, och funderar på den här kylaren. Hittat ett par goda reviews men den tycks vara rätt ovanlig ännu - hittar inte jättemycket på nätet.

Har inte benchat temps något - ngt specifikt du vill att jag testar? Körde aida64 nysd dock bara 10 min men hade då ca 65grader.

Stör mig dock lite på ett väsande ljud som måste vara pumpen - är det något du hör seftyphoon?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Har inte benchat temps något - ngt specifikt du vill att jag testar? Körde aida64 nysd dock bara 10 min men hade då ca 65grader.

Stör mig dock lite på ett väsande ljud som måste vara pumpen - är det något du hör seftyphoon?

Kör du överklockat? Nejdå, Aida är utmärkt Kör du på standardfläktarna?

Väsande tycker jag inte, men jag var tvungen att ställa ner varvtalet på pumpen till 2000 rpm. Vid 12V tycker jag pumpen låter för mycket.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kör du överklockat? Nejdå, Aida är utmärkt Kör du på standardfläktarna?

Väsande tycker jag inte, men jag var tvungen att ställa ner varvtalet på pumpen till 2000 rpm. Vid 12V tycker jag pumpen låter för mycket.

Ok - kanske ska testa det! Gör du det via fläktkontroller eller via moderkortet?

Kör OC på 4.4 GHz för närvarande på 1.3V. Testade 4.5GHz också men det såg ut att generera en omstart här och där.

Kör standardfläktarna - har inte använt mina Scythe GT ännu. Kör radiatorfläktarna "inne" i chassit innanför radiatorn och radiatorn på toppen - blåser ut luften från chassit genom radiatorn.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Ok - kanske ska testa det! Gör du det via fläktkontroller eller via moderkortet?

Kör OC på 4.4 GHz för närvarande på 1.3V. Testade 4.5GHz också men det såg ut att generera en omstart här och där.

Kör standardfläktarna - har inte använt mina Scythe GT ännu. Kör radiatorfläktarna "inne" i chassit innanför radiatorn och radiatorn på toppen - blåser ut luften från chassit genom radiatorn.

Jag kör via moderkortet, använder AI Suite för det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag kör via moderkortet, använder AI Suite för det.

Vilken del i ai suite är det?
Har min pump på cpu-opt, kan troligtvis inte styra den oavsett.

Gjort en ticket hos FD för att försöka utröna om mitt pumpljud är normalt eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Kör standardfläktarna - har inte använt mina Scythe GT ännu. Kör radiatorfläktarna "inne" i chassit innanför radiatorn och radiatorn på toppen - blåser ut luften från chassit genom radiatorn.

Jag hade nog nästan velat rekommendera att byta så att fläktarna blåser/suger in kalluft utifrån och in till chassit i stället, spec då du har luftkylning på grafikkorten.
Detta då om jag förstår hur ditt system ser ut att du då trycker varm luft igenom radiatorn som skall kyla.

Kanske kan vara värt mödan om du funderar över tempsen, ingen jätteminskning kanske men endå att fundera på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarynoth:

Jag hade nog nästan velat rekommendera att byta så att fläktarna blåser/suger in kalluft utifrån och in till chassit i stället, spec då du har luftkylning på grafikkorten.
Detta då om jag förstår hur ditt system ser ut att du då trycker varm luft igenom radiatorn som skall kyla.

Kanske kan vara värt mödan om du funderar över tempsen, ingen jätteminskning kanske men endå att fundera på.

Jag har installerat min S36 i fronten (Define R5) på det viset. Har dock bara en standard 140mm fläkt som utblås. Oklart om det räcker. Körde 10 minuter Aida64 på 4,6ghz @ 1.3V igår, fick max core temps mellan 61-69. Kollade temps i HWMonitor. Fick däremot en max Package Temp på 79 grader? Borde inte den visa lägre?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Har inte benchat temps något - ngt specifikt du vill att jag testar? Körde aida64 nysd dock bara 10 min men hade då ca 65grader.

Stör mig dock lite på ett väsande ljud som måste vara pumpen - är det något du hör seftyphoon?

Hörde pumpen på min rätt tydligt när jag hade chassit öppet och huvudet rätt nära, men det ljudet lät mer som ett pulserande malande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daolo:

Vilken del i ai suite är det?
Har min pump på cpu-opt, kan troligtvis inte styra den oavsett.

Gjort en ticket hos FD för att försöka utröna om mitt pumpljud är normalt eller inte.

Fan Xpert 2 (i mitt fall), du kan koppla pumpen var du vill. Den är PWM-styrd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB