Dator startat inte efter jag har sleevat grafikkortskabeln

Permalänk

Dator startat inte efter jag har sleevat grafikkortskabeln

Tjena sweclockers, jag fick hem min sleeving idag och började direkt att sleeva (första gången).
När jag var klar efter någon timme så testade jag kabel, den funkade inte. Datorn startade inte överhuvudtaget, när jag drog ut 6 pin kontakten ut graffekortet och lät 2 pin kontanten sitta i så började iaf fläkarna börja snurra osså vidare. Kan tillägga att jag klippte bort kondensatorn från kabeln (evga g2 750w) är det bara att skrota kabel eller gåre att fixa?

// Orolig meddlem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedroxer:

Tjena sweclockers, jag fick hem min sleeving idag och började direkt att sleeva (första gången).
När jag var klar efter någon timme så testade jag kabel, den funkade inte. Datorn startade inte överhuvudtaget, när jag drog ut 6 pin kontakten ut graffekortet och lät 2 pin kontanten sitta i så började iaf fläkarna börja snurra osså vidare. Kan tillägga att jag klippte bort kondensatorn från kabeln (evga g2 750w) är det bara att skrota kabel eller gåre att fixa?

// Orolig meddlem

för det första finns det inga 2 pins kontakter om det nu va den som va för 8 alltså 6+2 d¨är jag med men det ända som går att göra är väl egentligen att gör om gör rätt kolla igenom igen.

Permalänk
Medlem

Säkert ett stift som inte sitter fast ordentligt och därmed inte har kontakt.

Kolla?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Kocken2015:

för det första finns det inga 2 pins kontakter om det nu va den som va för 8 alltså 6+2 d¨är jag med men det ända som går att göra är väl egentligen att gör om gör rätt kolla igenom igen.

Skrivet av SmOOthy:

Säkert ett stift som inte sitter fast ordentligt och därmed inte har kontakt.

Kolla?

alla stift ser ut att sitta i, kan jag ha bränt sönder gummit på kabeln så att den kortsluter på något sätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedroxer:

alla stift ser ut att sitta i, kan jag ha bränt sönder gummit på kabeln så att den kortsluter på något sätt?

om du hade kunnat ta bilder på ditt jobb så kanske vi kan se bättre

Permalänk
Skrivet av Kocken2015:

om du hade kunnat ta bilder på ditt jobb så kanske vi kan se bättre

http://gyazo.com/293e57398e65858b4209bd185424383c
http://gyazo.com/cf03ee1f50b2994a97da9eb06f03449e
http://gyazo.com/2bff659d5cdf87e13241dc75234c0cb0
http://gyazo.com/f163e5dbbfae87c5642269bf59e49903
http://gyazo.com/151654029fdbdb60239fc18f3960b376

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att ändarna har kontakt med varandra med multimeter eller något liknande?
Kopplingen med eltejp verkar inte vara helt klockren...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Har du kollat så att ändarna har kontakt med varandra med multimeter eller något liknande?
Kopplingen med eltejp verkar inte vara helt klockren...

Har inte tillgång till någon multimeter atm, kan man kolla om den leder ström på något annat sätt?
Delen där eltejpen sitter är osynlig ändå eftersom mitt nätagg och den delen är gömd i mitt h440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedroxer:

Har inte tillgång till någon multimeter atm, kan man kolla om den leder ström på något annat sätt?
Delen där eltejpen sitter är osynlig ändå eftersom mitt nätagg och den delen är gömd i mitt h440.

Inte på något lätt sätt. Eller ja, om du är lite pysslig kan du ju ta ett vanligt batteri, två kablar skalade i ändarna, en fläkt, och fulkoppla dem genom din sleevade kabel en och en. Något säger mig dock att du inte har dessa saker liggandes bara sådär om du inte heller har en multimeter.
Det lättaste är att skaffa en multimeter, det är väldigt basic utrustning för alla som någonsin drar någon form av kablage.
Vad gäller eltejpen menade jag inte utseendet utan funktionen. Är du säker på att ledningarna därunder har kontakt med varandra?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du har nog kopplat PCIe kablarna fel. Standard är att man tänker att man tittar på kontakten framifrån på många bilder. Ofta är bilderna tvärt om att du tittar på hålet som stiftet stoppas ned i.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Inte på något lätt sätt. Eller ja, om du är lite pysslig kan du ju ta ett vanligt batteri, två kablar skalade i ändarna, en fläkt, och fulkoppla dem genom din sleevade kabel en och en. Något säger mig dock att du inte har dessa saker liggandes bara sådär om du inte heller har en multimeter.
Det lättaste är att skaffa en multimeter, det är väldigt basic utrustning för alla som någonsin drar någon form av kablage.
Vad gäller eltejpen menade jag inte utseendet utan funktionen. Är du säker på att ledningarna därunder har kontakt med varandra?

Får nog införskaffa mig en multimeter då.
Eltejpens funktion är endast att hålla sleevingen på plats så den inte rivs upp och blir ful, alltså det är inga ledningar direkt under tejpen, utan de ligger under gummit på kablen. Var de det du menade eller missförstod jag dig nu?

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har nog kopplat PCIe kablarna fel. Standard är att man tänker att man tittar på kontakten framifrån på många bilder. Ofta är bilderna tvärt om att du tittar på hålet som stiftet stoppas ned i.

Förstod inte riktigt vad du menar, jag har kopplat kablarna tvärsöver så det inte korsar varandra så att säga.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thedroxer:

Förstod inte riktigt vad du menar, jag har kopplat kablarna tvärsöver så det inte korsar varandra så att säga.

Låter som att du inte har det. Låter precis som att du kortsluter (kopplar 12V mot Jord).

Värt att notera. Plats 1 i kontakten måste inte betyda plats 1 i kontakten som skall in i Nätagget. Den interna kopplingen kan skilja sig vilt mellan nätagg till nätagg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att du inte har det. Låter precis som att du kortsluter (kopplar 12V mot Jord).

Värt att notera. Plats 1 i kontakten måste inte betyda plats 1 i kontakten som skall in i Nätagget. Den interna kopplingen kan skilja sig vilt mellan nätagg till nätagg.

Jag undersökte en pcie kabel som jag inte rört, du verkar ha helt rätt att jag har kopplat det fel. Kablarna verkar korsa varandra. Återkommer med resultat

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av thedroxer:

Jag undersökte en pcie kabel som jag inte rört, du verkar ha helt rätt att jag har kopplat det fel. Kablarna verkar korsa varandra. Återkommer med resultat

Vanligt antagande. Pin-out skall aldrig antas vara 1-1 förhållande på Komponent - Nätaggssidorna.

Lös det så skall du se att det löser sig (sett folk göra exakt samma grej på samma nätagg tidigare).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedroxer:

Jag undersökte en pcie kabel som jag inte rört, du verkar ha helt rätt att jag har kopplat det fel. Kablarna verkar korsa varandra. Återkommer med resultat

Det är vid sådana här tillfällen man ska vara glad att man har ett kvalitetsagg med ett väl fungerande kortslutningsskydd som förhindrar start. Är lite si och så med kortslutningsskyddet på billiga agg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vanligt antagande. Pin-out skall aldrig antas vara 1-1 förhållande på Komponent - Nätaggssidorna.

Lös det så skall du se att det löser sig (sett folk göra exakt samma grej på samma nätagg tidigare).

Du ska ha ett STORT tack, det löste sig! Tycker det är lite konstig att det inte går rakt över. Tack en gång till

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det är vid sådana här tillfällen man ska vara glad att man har ett kvalitetsagg med ett väl fungerande kortslutningsskydd som förhindrar start. Är lite si och så med kortslutningsskyddet på billiga agg.

Jag sparar hellre några extra hundralappar än köper något halvdant, tur att man är den personen i detta fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedroxer:

Jag sparar hellre några extra hundralappar än köper något halvdant, tur att man är den personen i detta fall

Ok att spara in på ett nätagg kan bli din egna domedag den dag något händer med agget. Vilket kan leda till att det drar med sig både ditt grafikkort och moderkort. Bara upplysningsvist ;D

Permalänk
Hedersmedlem

Varför klippte du bort kondensatorn? Sitter det kondensatorer på kablarna behövs de för att få ner ripplet och bör givetvis vara kvar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Varför klippte du bort kondensatorn? Sitter det kondensatorer på kablarna behövs de för att få ner ripplet och bör givetvis vara kvar.

Rippel märker man väl endast av vid höga belastningar på nätagget? Eller är jag helt ute och cyklar? Ett system med 2 st 970 drar typ 550w och då har jag 200w utrymme till rippel. Det har fungerat hittills iaf haha

Permalänk
Medlem

Kolla manualen. Om du har tur så står det hur ändarna är kopplade med varandra. Det gör det för brorsans ax760 men jag är inte säker på om evga har med det i sin manual

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14