Bästa midtower chassiet just nu?

Permalänk
Inaktiv

Bästa midtower chassiet just nu?

Har ett Antec Solo 2 och trots att det känns mycket gediget så saknar den mycket av de nya finesser som finns på nyare chassin såsom fler hål, bättre fläktfilter, hårddisk burar på tvären etc.

Vilket chassi gäller nu? Det måste vara gediget och inte plastigt. Det är mina krav!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nzxt H440, Enthoo Pro eller Fractal R5 är de bästa "mainstream" chassin nu.

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjasih:

Nzxt H440, Enthoo Pro eller Fractal R5 är de bästa "mainstream" chassin nu.

Tack för tipsen! Hur står sig dem mot Antec 280? Eller är Antec 280 omkört sedan länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Tack för tipsen! Hur står sig dem mot Antec 280? Eller är Antec 280 omkört sedan länge?

Antec 280 är lite mer basic i hur du kan ändra på HDD burar osv, hela frontburen sitter fastnitad i chassit. Sen så kan det bara ta 120mm fläktar och fötterna på det chassit var inte de bästa jag har sett direkt, plastpluppar som sitter fast i chassit med en plastplupp som lätt glider omkring. Så skulle undvikit det chassit faktiskt och kört på något av de som nämnts som är mycket bättre imo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

vad menar du med plastigt? hela fronten på r5 är plast vad jag kommer ihåg, samma sak med enthoo pro. kommer inte ihåg hur det är med h440.

det finns t.om. lite plast på mitt enthoo primo, så det är svårt att helt undvika. phanteks enthoo evolv ska dock vara helt i aluminium på utsidan vad jag kommer ihåg.

Permalänk

Silverstone är kända för att göra väldigt robusta chassin. De brukar inte använda plast på t.ex. Fortress-serien. De finns i alla möjliga formfaktorer, så jag föreslår att kika på dem om söker ett väldigt robust chassi. Kommer inte riktigt på några som är på samma nivå i det avseendet.

Define R5 och alla dessa har mycket fina finesser och så där, men för ren och skär kvalitet och för att undvika plast är det Silverstone eller kanske Lian Li. Aldrig varit så inkommen i Lian Lis grejer eftersom jag tycker att de ser gammalmodiga ut och jag ser ingen kabeldragningsmöjlighet på de flesta av deras chassin (jag har antagligen fel där, rätta mig i så fall vänligt men bestämt) och det känns som att Silverstones mer högklassiga chassin är det man bör kika på främst. Har som sagt säkerligen fel om Lian Li där. Bara vad jag sett över åren då jag kikat på deras utbud.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av Finlandssvensken:

Silverstone är kända för att göra väldigt robusta chassin. De brukar inte använda plast på t.ex. Fortress-serien. De finns i alla möjliga formfaktorer, så jag föreslår att kika på dem om söker ett väldigt robust chassi. Kommer inte riktigt på några som är på samma nivå i det avseendet.

Define R5 och alla dessa har mycket fina finesser och så där, men för ren och skär kvalitet och för att undvika plast är det Silverstone eller kanske Lian Li. Aldrig varit så inkommen i Lian Lis grejer eftersom jag tycker att de ser gammalmodiga ut och jag ser ingen kabeldragningsmöjlighet på de flesta av deras chassin (jag har antagligen fel där, rätta mig i så fall vänligt men bestämt) och det känns som att Silverstones mer högklassiga chassin är det man bör kika på främst. Har som sagt säkerligen fel om Lian Li där. Bara vad jag sett över åren då jag kikat på deras utbud.

Äger ett Lian Li-chassi och kan säga att du har ganska så rätt. Mitt har i och för sig något år på nacken men det är ändå en modell som känns väldigt typisk för Lian Li. Om vi börjar med fördelarna så är det satans snyggt, kommer inte riktigt ihåg hur det är aluminiumen är behandlad men den är eloxerad av något slag. På utsidan är det väldigt cleant, men insidan är värre, i princip omöjligt att dra några kablar bakom moderkortsplåten och en hel del sladdar som sitter där sedan innan som man inte riktigt har möjlighet att slyffla undan någonstans.

TS: Jag skulle ha tagit Nzxt h440, det är riktigt bra kvalitetskänsla och hela fronten är typ 2-3mm tjock plåt som andas kvalitet.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

NZXT H630 har jag precis bytt till, kan inte annat än rekommendera det. Helt i stål, bra passform och stilrent! Ganska stort för miditower dock.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk

Om du kan vänta lite så hade jag kört på Phanteks kommande modell Evolv, tycker den har allt. Viktigt för mig är att inga fläktar har "direkt kontakt" med utsidan (mha dörr eller lucka) för att eliminera ljud.

https://www.youtube.com/watch?v=EsgI_f_O8BA
https://www.youtube.com/watch?v=gShKOco2kzE

Själv köpte jag en R5a för en månad sen. Det är nog det tystaste chassit man kan få tag på (jag har också ändrat om lite grann) och det är mycket genomtänkt. Kvalitén kanske inte är absoluta toppskiktet, men bra nog.

Permalänk
Avstängd

Lyssna inte på de som är tvärsäkra, bästa chassiet är en väldigt subjektiv upplevelse. Själv är jag helt och hållet subjektiv då jag rekommenderar NZXT s340 som jag är smått förälskad i. Kolla recensioner på youtube och bilda dig en egen uppfattning är nog bästa rådet.

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Äger ett Lian Li-chassi och kan säga att du har ganska så rätt. Mitt har i och för sig något år på nacken men det är ändå en modell som känns väldigt typisk för Lian Li. Om vi börjar med fördelarna så är det satans snyggt, kommer inte riktigt ihåg hur det är aluminiumen är behandlad men den är eloxerad av något slag. På utsidan är det väldigt cleant, men insidan är värre, i princip omöjligt att dra några kablar bakom moderkortsplåten och en hel del sladdar som sitter där sedan innan som man inte riktigt har möjlighet att slyffla undan någonstans.

TS: Jag skulle ha tagit Nzxt h440, det är riktigt bra kvalitetskänsla och hela fronten är typ 2-3mm tjock plåt som andas kvalitet.

Jo det var lite det jag tänkte. Jag satt och försökte titta på deras utbud efter jag skrivit detta också och såg att somliga har vad som ser ut som utskärningar för t.ex. CPU-kontakten och så där, men det är inte mycket att arbeta med i midi-classen. Det fanns något full Tower som hade riktiga utskärningar med gummi och allt, så det verkade bättre. Håller dock med om att de är riktigt snygga! De har nästan den där Mac-känslan över sig. Åtminstone några av modellerna. Egentligen vore det roligt att testa ett då alla som har ett verkar väldigt nöjda med dem, men de ser ut att vara riktigt krångliga att bygga snyggt i, men kan förstås ha fel där.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ostersjo:

NZXT H630 har jag precis bytt till, kan inte annat än rekommendera det. Helt i stål, bra passform och stilrent! Ganska stort för miditower dock.

Jag har läst att slädarna till hårddiskarna är riktigt undermåliga på H630. Stämmer det?

Skrivet av retro123:

Lyssna inte på de som är tvärsäkra, bästa chassiet är en väldigt subjektiv upplevelse. Själv är jag helt och hållet subjektiv då jag rekommenderar NZXT s340 som jag är smått förälskad i. Kolla recensioner på youtube och bilda dig en egen uppfattning är nog bästa rådet.

Det ser kvalitetsingivande ut men det är alldeles för litet för mig. Det är t om mindre än mitt Antec Solo II som jag tycker är alldeles för trångt och en av anledningarna till att känner att jag måste uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag har läst att slädarna till hårddiskarna är riktigt undermåliga på H630. Stämmer det?

Det ser kvalitetsingivande ut men det är alldeles för litet för mig. Det är t om mindre än mitt Antec Solo II som jag tycker är alldeles för trångt och en av anledningarna till att känner att jag måste uppgradera.

De är plastiga och tunna, men flexibla, vibrationsdämpande och enkla att fästa. Kvalitetstarmen vrider sig lite vid tanken på dem, men jag har samtidigt aldrig haft problem med dem, och jag tar ändå ut mina diskar då och då.

Det hela känns väldigt onödigt då resten av chassits kvalitet verkligen är toppen.

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ostersjo:

De är plastiga och tunna, men flexibla, vibrationsdämpande och enkla att fästa. Kvalitetstarmen vrider sig lite vid tanken på dem, men jag har samtidigt aldrig haft problem med dem, och jag tar ändå ut mina diskar då och då.

Det hela känns väldigt onödigt då resten av chassits kvalitet verkligen är toppen.

Tackar för infot! Lite tråkigt att NZXT var tvungen att spara in på just det då jag värderar hårddiskburar ganska högt. Synd för ett så fint chassi annars.

Permalänk
Medlem

Rekomenderar Fractal design R5
Gediget rymligt man kan flytta hd burarna
Lätt att rengöra fläktfiltrena
Tätt släpper inte in damm knappt alls
Tyst
Enda klaga på är luckan om man måste hålla på och öppna den ofta annars låter man den vara stängd hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har ett Coolermaster Silencio 352. Är väldigt nöjd! https://pcpartpicker.com/b/yhpbt6