Permalänk
Medlem

FD R5 eller NZXT 440

Vilken hade ni valt?
440 är ju snyggare och lättare att bygga i. Det ända jag är fundersam över är om man behöver ha 5,25" platserna. Om man ska installera drivrutinerna och OS. Vad tror ni?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Nej varför skulle man behöva 5,25 platserna, OS installerar man via en USB sticka, drivrutiner tankar man från nätet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

H440 har sämre luftflöde p.g.a små ventiler och all ljuddämpande skum. Har ett själv och älskar allt med chassit förutom just luftflödet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Själv införskaffade jag ett R5 för 3 veckor sedan just för att jag faktiskt behöver mina 5,25" platser. Men är du säker på att du inte behöver dem så kan du ju lika gärna välja NZXT 440 om du tycker det ser bättre ut.

Permalänk
Medlem

Ta FD 5 med fönster om du nu vill ha ett med fönster? En tanke bara

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

H440 har sämre luftflöde p.g.a små ventiler och all ljuddämpande skum. Har ett själv och älskar allt med chassit förutom just luftflödet.

...fast R5 har också små ventiler och en massa ljuddämpande skum

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjasih:

...fast R5 har också små ventiler och en massa ljuddämpande skum

Men har man fläktar monterade i taket så är det ingeting som stryper dem på R5:an (öppna hål). På H440 är det bara små springor på sidan och bak son släpper in/ut luft.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Valde mitt R5 över H440. Personligen tycker jag dock inte H440 är snyggare. Det är pråligare, men ser mer ut som något en fjortonåring vill ha för att skryta på Dreamhack än en desktop för en vuxen person. Glaset gör att man kan titta på purdy colors i datorn men det gör datorn mer högljudd vilket jag tycker är en ganska dålig kompromiss, vill jag titta in i datorn kan jag öppna luckan.

Sen är ju H440 rätt mycket dyrare också, i övrigt tror jag dock chassina är ganska likvärdiga. 5,25" platserna är helt meningslösa om du inte specifikt har något du vill koppla in i dem. OS installerar du genom att kopiera windows CDn till en USB sticka som du flashat som bootable FAT32 (finns guider för online, hur enkelt som helst), drivrutiner till nätverkskortet kan du tanka ner på mobilen och lägga över på datorn om windows inbyggda drivers inte fungerar, sen är du good to go.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tycker du ska ta det som du tycker är snyggast. Det skiljer inte mycket annars. Jag lyfte över min rigg från ett R3 till ett H440 och temperaturen på komponenterna var ca 1-3 grader bättre i H440. I princip inom felmarginalen med andra ord. Så luftflödet skiljer det inte mycket på.

OS installerar man från USB, sen så laddar man hem de drivrutiner man behöver. Svårare än så är det inte. Jag har iaf inte saknat mina 5.25" platser en enda gång.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Gällande dvd skaffa en extern dvd finns för runt 300 kr så är du gardera. ..

Har själv http://www.inet.se/produkt/7404257/samsung-extern-dvd-rw-se-2... den går på usb2 behöver ingen extra ström matning. .. vid dvd bot ha den på en usb2 utag så funkar det

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Perfekt, nu slapp jag själv skapa en tråd.

Funderar på samma sak, börjar bli dags för ett byte här också. Lutar åt H440 för min del, men har även med Phanteks Luxe i bakhuvudet. Svåra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anelya:

Perfekt, nu slapp jag själv skapa en tråd.

Funderar på samma sak, börjar bli dags för ett byte här också. Lutar åt H440 för min del, men har även med Phanteks Luxe i bakhuvudet. Svåra val

enthoo pro/enthoo luxe är andra chassi än de andra två, det är inte stängt och ljuddämpat. vilket du än väljer så lär du bli nöjd i alla fall.

nöjer du dig med pro utan fönster så är det enligt mig oslagbart med nuvarande prissättning på netonnet, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/pha....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anelya:

Perfekt, nu slapp jag själv skapa en tråd.

Funderar på samma sak, börjar bli dags för ett byte här också. Lutar åt H440 för min del, men har även med Phanteks Luxe i bakhuvudet. Svåra val

Jag tog H440 och är jättenöjd

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

Jag tog H440 och är jättenöjd

Mjo, har en kompis som sagt likadant. Största anledningen till H440 är att jag tänkte köra alla komponenter i vitt och svart när jag ska uppgradera datorn senare i år. Jag måste ha nytt chassi asap då det är fel på strömanslutningen på mitt Silverstone

Skrivet av versions:

enthoo pro/enthoo luxe är andra chassi än de andra två, det är inte stängt och ljuddämpat. vilket du än väljer så lär du bli nöjd i alla fall.

nöjer du dig med pro utan fönster så är det enligt mig oslagbart med nuvarande prissättning på netonnet, http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/chassi/tower/pha....

Så sant så. Phanteks känns lite mer som ett chassi till lan osv med all belysning så det är egentligen det jag är minst sugen på av de tre

Är i princip ute efter ett stilrent och ett tystare chassi än mitt nuvarande Rv03 och H440 verkar det bästa änsålänge

Skickades från m.sweclockers.com