Permalänk
Medlem

Tips på billig och bra UPS

Har lite problem med strömavbrott hemma och eftersom att jag nyss köpt en stationär dator som bla ska agera mediaserver så behöver jag troligen en UPS. Har ingen koll på UPS'er alls så tar gärna emot råd.

Behöver alltså nåt billigt och bra som kan stänga ner datorn /sätta i viloläge (hur det nu funkar) när det blir strömavbrott. Sen gärna slå igång datorn när strömmen är tillbaka, men det kanske är mer en konfiguration i datorn, inte nåt en UPS kan?

Finns det nåt slags notifieringssystem också, att den kan skicka mail/smartphone-notifiering vid strömavbrott så är det en bonus (men inget krav).

Hittade den här på prisjakt, är den lämplig?
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=850075

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt ifall tråden hamnade i fel sektion, lite osäker på var den ska ligga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par stycken APC Back-UPS på mina datorer/servrar därhemma. Den största, BE700G-GR, kan driva min media/tjänsteserver med 5st 7200RPM snurrdiskar och i7 920 i ca 15-20 minuter utan AC.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Back-UPS%20ES

Funkar fint, stabilt och har mjukvarustöd från både windows och linux (APCUPSd).

Har bytt batteriet på en av dem för ett par månader sedan, var mycket enkelt och dessutom mycket billigare än att köpa ny UPS.

Hur lång driftstid utan AC behöver du? Vad har du för HW i datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Anmäl tråden om ni lägger den fel och invänta flytt.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Anmäl tråden om ni lägger den fel och invänta flytt.

*Tråd flyttad*

Tack för flytten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Jag kör ett par stycken APC Back-UPS på mina datorer/servrar därhemma. Den största, BE700G-GR, kan driva min media/tjänsteserver med 5st 7200RPM snurrdiskar och i7 920 i ca 15-20 minuter utan AC.

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=Back-UPS%20ES

Funkar fint, stabilt och har mjukvarustöd från både windows och linux (APCUPSd).

Har bytt batteriet på en av dem för ett par månader sedan, var mycket enkelt och dessutom mycket billigare än att köpa ny UPS.

Hur lång driftstid utan AC behöver du? Vad har du för HW i datorn?

APC verkar göra bra UPS'er och ha bra mjukvara ja, kanske ska satsa på en sån. Finns det nåt i mjukvaran för att skicka mail/notifieringar?

Egentligen behöver jag nog ingen längre driftstid utan AC - det jag vill är att datorn stängs ner / går i viloläge snyggt utan risk för att nånting blir korrupt. Jag kommer bara ha datorn inkopplad i UPS'en och inte t.ex. router, NAS etc, så det finns ändå ingen större mening med att datorn står påslagen under strömavbrott om man ändå inte kommer åt den från nån annan enhet. Och sen som sagt, om det går, att få datorn att slås igång igen när strömmen är tillbaka.

Datorhårdvara:
Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK Black Edition
Samsung 850 Pro SSD 256 GB (systemdisk)
Crucial MX100 SSD 500GB
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
32 GB RAM Corsair LP
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS PCE-AC68 Dual-band AC1900
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av roadrun:

APC verkar göra bra UPS'er och ha bra mjukvara ja, kanske ska satsa på en sån. Finns det nåt i mjukvaran för att skicka mail/notifieringar?

Egentligen behöver jag nog ingen längre driftstid utan AC - det jag vill är att datorn stängs ner / går i viloläge snyggt utan risk för att nånting blir korrupt. Jag kommer bara ha datorn inkopplad i UPS'en och inte t.ex. router, NAS etc, så det finns ändå ingen större mening med att datorn står påslagen under strömavbrott om man ändå inte kommer åt den från nån annan enhet. Och sen som sagt, om det går, att få datorn att slås igång igen när strömmen är tillbaka.

Datorhårdvara:
Gigabyte GA-Z97X-UD3H-BK Black Edition
Samsung 850 Pro SSD 256 GB (systemdisk)
Crucial MX100 SSD 500GB
1TB WD Blue 7200rpm 64MB
32 GB RAM Corsair LP
Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS PCE-AC68 Dual-band AC1900
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär

Om du inte ska ha modem/router kopplad till din UPS så kommer ju ändå internet att försvinna när strömmen försvinner. Då kommer ju inte någon enhet i hemmet kunna skicka ett mail till dig när strömmen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrezZeR:

Om du inte ska ha modem/router kopplad till din UPS så kommer ju ändå internet att försvinna när strömmen försvinner. Då kommer ju inte någon enhet i hemmet kunna skicka ett mail till dig när strömmen försvinner.

Det är ju ganska sant, ibland tänker man inte hela vägen

Är hursomhelst inne på Eaton 3S, dvs http://www.prisjakt.nu/product.php?p=850075 som jag länkade till i första posten. Tror den räcker till mitt syfte, kostar 599kr på Dustin just nu också. Åsikter om den?