Adaptrar till grafikkortsström- har jag tänkt rätt?

Permalänk

Adaptrar till grafikkortsström- har jag tänkt rätt?

Skulle installera mitt gamla 6950 Powercolor i en polares dator när jag märker att de inte finns nå PCI-express kontakter.
Så man blev väl tvungen att beställa adaptrar. Tog ett par kort för att komma ihåg de kontakter som fanns.
Tänkte beställa de här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7804136/2015-03-16
På 6950:it så är de en 8 pin och en 6 pin kontakt. Sen så ska även fläkten ha molex ström. Har jag tänkt rätt?
Var fan ett tag sen jag höll på med sånt här så känner mig inte helt säker.

Bilderna:

Dold text
Dold text
Permalänk
Medlem

Hur ser nätagget ut? Har du en bild på det?

Du ska nog inte koppla 6/8-pin på Molexen. Skippa det.

Edit: Fan, har din polare käkat tacos i datorn? Städa!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Hur ser nätagget ut? Har du en bild på det?

Du ska nog inte koppla 6/8-pin på Molexen. Skippa det.

Edit: Fan, har din polare käkat tacos i datorn? Städa!

Nätagget är ett CX500m, de är modulärt så misstänker att förra ägarn tagit bort pci express kablar för få undan sladdar. Dock så fick han inte med några. Vettefan hur jag ska göra...Har liksom lovat polarn att fixa de där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Nätagget är ett CX500m, de är modulärt så misstänker att förra ägarn tagit bort pci express kablar för få undan sladdar. Dock så fick han inte med några. Vettefan hur jag ska göra...Har liksom lovat polarn att fixa de där.

Ja det är modulärt. Ge ström från nätagget till kortet, inte via Molex.

Vad jag kan hitta så ska du ha dessa kablar.

SweCTråd

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Skulle installera mitt gamla 6950 Powercolor i en polares dator när jag märker att de inte finns nå PCI-express kontakter.
Så man blev väl tvungen att beställa adaptrar. Tog ett par kort för att komma ihåg de kontakter som fanns.
Tänkte beställa de här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7804136/2015-03-16
På 6950:it så är de en 8 pin och en 6 pin kontakt. Sen så ska även fläkten ha molex ström. Har jag tänkt rätt?
Var fan ett tag sen jag höll på med sånt här så känner mig inte helt säker.

Bilderna:

Tja det går att köpan enstaka kablar på cosairs hemsida
http://www.corsair.com/en-us/shop?c=power-supply-parts-and-ac...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

finns ju i värsta fall kablar att köpa på typ inet eller liknande. Kostar dock en del plus att du får med en massa andra kablar.

Länk: http://www.inet.se/kategori/594/tillbehor

Kan dock inte garantera att någon av kablarna passar på detta nätagg men du kan ju googla lite så hittar du säkert bra info.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Permalänk

Nej behöver som sagt en 8 pin och en 6 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Nej behöver som sagt en 8 pin och en 6 pin

Du köper två.

6+2 = 8 pin
6 = 6 Pin

Du tar alltså bort två överflödiga.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Du köper två.

6+2 = 8 pin
6 = 6 Pin

Du tar alltså bort två överflödiga.

Ojdå, så långt tänkte jag inte. Men va bra, då blire att köpa två sånna då. Tackar för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Ojdå, så långt tänkte jag inte. Men va bra, då blire att köpa två sånna då. Tackar för hjälpen

Så lite så. Bara att skriva om du behöver mer hjälp

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Så lite så. Bara att skriva om du behöver mer hjälp

Behöver hjälp igen! Tog en titt på nätagget igen och de är bara ledigt i en av slottarna på nätagget.
Jag beställde ju två adaptrar. Hur gör jag nu då?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Behöver hjälp igen! Tog en titt på nätagget igen och de är bara ledigt i en av slottarna på nätagget.
Jag beställde ju två adaptrar. Hur gör jag nu då?

Vart går den som sitter i nu?

Kan du fota och visa vart den går?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Vart går den som sitter i nu?

Kan du fota och visa vart den går?

Vilken av dom? Dom som sitter i går ju ut till hdd, skivläsare, mobo och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av yonologin:

Vilken av dom? Dom som sitter i går ju ut till hdd, skivläsare, mobo och så

Jo, men du borde kunna köra allt på en lina/uttag. För just nu saknar du 1 stycken 8-pin till grafikkortet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Jo, men du borde kunna köra allt på en lina/uttag. För just nu saknar du 1 stycken 8-pin till grafikkortet.

Im back! Drog till polarn med adaptarna. Fanns ju som sagt en ledig 8 pins uttag från nätagget så kopplade in ena adaptern där. Dock så var bara resten av uttagen i nätagget 6pinnare. Och de gick liksom inte att "vända" den andra adaptern utan 8 pins sidan måste in i nätagget och 6+2 pinnarn måste in i grafikkortet. Förstår inte hur allt skulle gå på ett uttag? Så då lär jag beställa en 6pin-6pin antar jag? Kan dock inte hitta nån sån