Permalänk
Medlem

Corsair CX750M

tjena.
Jo började nyss spela BF hardline och i samma veva som jag började spela detta kom det som en bränd lukt från min dator så jag började med att skruva isär den och letade efter luktkällan och har nu kommit fram till att det är nätdelen som luktar , allting funkar som det ska men man blir ju orolig....

någon som vart med om liknande ?
Ska man investera i en ny direkt ?

ska tilläggas att jag spelade inte så krävande spel innan bf hardline ,endast world of tanks , diablo3 , world of warcraft så inget som är i närheten av Battlefield Hardline.

Ha de gött

Permalänk
Medlem

Inga svar
va ska man köpa istället ?

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen ingen expert på det här med nätagg men det låter ju inte bra om det börjar lukta bränt. Vad har du mer för komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

Inga svar
va ska man köpa istället ?

Hur luktar det?
Bränt dam?

Bränt kretskort eller komponent?

Ålder på agget?

Lista dina komponenter ifall någon ska kunna tipsa om ett agg till dig.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

tjena.
Jo började nyss spela BF hardline och i samma veva som jag började spela detta kom det som en bränd lukt från min dator så jag började med att skruva isär den och letade efter luktkällan och har nu kommit fram till att det är nätdelen som luktar , allting funkar som det ska men man blir ju orolig....

någon som vart med om liknande ?
Ska man investera i en ny direkt ?

ska tilläggas att jag spelade inte så krävande spel innan bf hardline ,endast world of tanks , diablo3 , world of warcraft så inget som är i närheten av Battlefield Hardline.

Ha de gött

Hur gammalt är nätaggregatet? Kvitto kvar?

Corsair har 3 års garanti på den PSUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joharnes:

Hur gammalt är nätaggregatet? Kvitto kvar?

Corsair har 3 års garanti på den PSUn.

Öppnade det innan och dammsög det , och det brann precis upp... så imorgon måste det handlas ett nytt.

Så tips mottages varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

Öppnade det innan och dammsög det , och det brann precis upp... så imorgon måste det handlas ett nytt.

Så tips mottages varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Hur många W behöver du?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul...

10 år garanti.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

för att kunna vara behöver vi data vad innehåller din dator .. kan vara att agget bara gav upp eller så överbelasta du det..
med för tunga saker men nu gissar jag vilt efter som jag har ingen aning av vad för saker du har i datorn..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Msi gaming moderkort z87 g43
Och tror det är ett geforce gtx 780 , 770 eller 760
Får ju inte igång datorn så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sanity:

Öppnade det innan och dammsög det , och det brann precis upp... så imorgon måste det handlas ett nytt.

Så tips mottages varmt

Att ett nätagg brinner upp är oacceptabelt, du är medveten om att du troligen kommer få ett nätagg på nytt från butiken du köpte det i? Förutsatt att du inte öppnade nätagget då hoppas jag?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av sanity:

Msi gaming moderkort z87 g43
Och tror det är ett geforce gtx 780 , 770 eller 760
Får ju inte igång datorn så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Sa du att du dammsög datorn sa du?!

Permalänk
Medlem

Öppnade det , så garantin är borta så nu behöver man ett nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

Öppnade det , så garantin är borta så nu behöver man ett nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Öppet köp försvinner ju. Men garantin kvarstår även om du öppnat den och den är trasig. Man måste ju prova saker innan man vet det är trasigt;-)

Permalänk
Medlem

Ok ja prova går ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

Öppnade det innan och dammsög det , och det brann precis upp... så imorgon måste det handlas ett nytt.

Så tips mottages varmt

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta dammsuga sönder delarna. Det kan ta flera månader från att man gjort det till att saker går sönder. Räcker att du gjort det tillräckligt nära utan att ens ha rört något.

Skrivet av sanity:

Msi gaming moderkort z87 g43
Och tror det är ett geforce gtx 780 , 770 eller 760
Får ju inte igång datorn så.....

Skickades från m.sweclockers.com

Då håller jag med att du behöver ett nytt nätagg. Nu gissar jag bara vad som händer när du försöker starta eftersom folk har menat allt från hel död datorn till att deras favorit program i Windows inte startar när de skrivit att datorn inte går igång/startar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foxmaner:

Öppet köp försvinner ju. Men garantin kvarstår även om du öppnat den och den är trasig. Man måste ju prova saker innan man vet det är trasigt;-)

Nu tror inte att man med "öppna nätagget" menade öppna förpackningen till nätagget. Jag tror alla är med på att förpackningen är öppnad eftersom nätagget är använt och har gått sönder.
Frågan gällde nog snarare om TS har skruvat isär nätagget. Och det brukar medföra att garantin går förlorad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

mycket bra snubbe på net on net idag .... trots att jag öppnat nätdelen och brutit warranty skruven så förstog han att det inte var jag som orsakat skadan på nätdelen och konstaterade att den där lukten som nätdelen gav ifrån sig ska man inte behöva utså.

så la några extra hundringar till så fick bli en sån här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

tack för all hjälp och tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

mycket bra snubbe på net on net idag .... trots att jag öppnat nätdelen och brutit warranty skruven så förstog han att det inte var jag som orsakat skadan på nätdelen och konstaterade att den där lukten som nätdelen gav ifrån sig ska man inte behöva utså.

så la några extra hundringar till så fick bli en sån här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

tack för all hjälp och tips

glöm inte bort:
Tillverkarsupport 10 års garanti vid registrering www.evga.com/warranty

Hoppas du blir nöjd.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Skrivet av sanity:

Öppnade det innan och dammsög det , och det brann precis upp... så imorgon måste det handlas ett nytt.

Så tips mottages varmt

Skickades från m.sweclockers.com

du borde nog läsa på lite om ESD det finns en anledning varför man ska vara försiktig med dammsugare.
det kan vara mer än bara nätagg med tanke på att du gjort en dubbel strike.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

mycket bra snubbe på net on net idag .... trots att jag öppnat nätdelen och brutit warranty skruven så förstog han att det inte var jag som orsakat skadan på nätdelen och konstaterade att den där lukten som nätdelen gav ifrån sig ska man inte behöva utså.

så la några extra hundringar till så fick bli en sån här http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

tack för all hjälp och tips

Sa han verkligen att det inte var ditt fel?
För du öppnade och dammsög nätaggregatet ju... ._.
Dammsuger du en komponent kan det orsaka skador till komponenten, kan hända att det får samma skador som ditt nätaggregat.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Sa han verkligen att det inte var ditt fel?
För du öppnade och dammsög nätaggregatet ju... ._.
Dammsuger du en komponent kan det orsaka skador till komponenten, kan hända att det får samma skador som ditt nätaggregat.

ska man få ESD skador på nätagget så ska det gå genom moderkortet tillbaka genom 24pin eller 4+4pin och döda elektroniken där.
troliga är väl mer att man dödar moderkort/grafikkort med ESD. eller att nätagget själv dödar moderkort/grafikkort med strömspik.

ska man spela rysk roulett så sätter man väl inte revolvern i skrevet och trycker av om man vill skjuta sig själv i huvudet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Är inte så kunnig inom ämnet ska tilläggas men eftersom det blev överhettat innan jag dammsög det så var det inte dammsugaren som gjorde skadan denna gång...

då har jag en fråga till då jag är totalnoob , hur gör man rent datorn från damm ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

Är inte så kunnig inom ämnet ska tilläggas men eftersom det blev överhettat innan jag dammsög det så var det inte dammsugaren som gjorde skadan denna gång...

då har jag en fråga till då jag är totalnoob , hur gör man rent datorn från damm ?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Permalänk
Skrivet av sanity:

Är inte så kunnig inom ämnet ska tilläggas men eftersom det blev överhettat innan jag dammsög det så var det inte dammsugaren som gjorde skadan denna gång...

då har jag en fråga till då jag är totalnoob , hur gör man rent datorn från damm ?

kompressor med tryckluft eller på burk. man måste dock hålla i fläktar så dom inte spinner upp i flera tusen varv.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

men eftersom jag sa till snubben i butiken och på felsökningen att jag dammsugit , han påtalade inte att det var fel så jag är nog inte den enda som tror det är ok att dammsuga

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanity:

men eftersom jag sa till snubben i butiken och på felsökningen att jag dammsugit , han påtalade inte att det var fel så jag är nog inte den enda som tror det är ok att dammsuga

tro vad du vill, det är din dator. försök inte lämna tillbaka något om du förstör det med din dammsugare bara (säger inte att det var det som hände med nätagget).

Permalänk
Skrivet av sanity:

men eftersom jag sa till snubben i butiken och på felsökningen att jag dammsugit , han påtalade inte att det var fel så jag är nog inte den enda som tror det är ok att dammsuga

en säljare i butiken behöver inte vara kunnig på om det är ok att dammsuga datorn eller inte, däremot ska dom ha kunskap på det dom säljer,
inet säljer inte dammsugare, är man säljare så är det inte heller säkert att man jobbar med support.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag säger bara att alla är inte proffs som alla här inne , och tror faktiskt att det är ok att dammsuga... herregud

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av sanity:

Jag säger bara att alla är inte proffs som alla här inne , och tror faktiskt att det är ok att dammsuga... herregud

Skickades från m.sweclockers.com

du får tycka vad du vill så länge du inte sprider felaktigheter till andra så dom dödar sina datorer. Nej det är inte ok att dammsuga datorn om du inte har väldigt bra förståelse på hur ESD fungerar och hur det kan motverkas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Haha vilket liv det blev, lugna ner er. Han förespråkade inte att dammsuga datorn utan bara att han gjort det och att killen på Netonnet inte heller verkar veta att det inte är något man ska göra.

Nu vet TS att man ska blåsa rent datorn, gå vidare.