Mycket underligt datorproblem - hjälp behövs!

Permalänk

Mycket underligt datorproblem - hjälp behövs!

Hej alla likasinnade,

Jag har ett ganska konstigt problem med min dator, det är ingenting jag personligen varit med om förut och jag har byggt/jobbat och pysslat med datorer och elektronik i 15 år. Jag hoppas med denna tråd kunna få oss att slå våra kloka huvuden ihop och komma till en lösning eller iallafall utesluta vissa delar.

Till problemet. Det började med att datorn tvärdog när jag spelar. Inte jämt men då och då. Ofta så stängdes den bara av som att någon ryckte strömsladden, men ibland låser den sig också och jag måste trycka in powerknappen. Jag tänkte i början att det borde vara ett värmeproblem eftersom det händer när jag spelar (efter ett tag av spelande också). Dock så verkar temperaturerna vara normala, ligger på runt 35 i systemet och 55 i grafikkortet. CPUn är runt 40. Så det BORDE inte vara problemet. En annan viktig del som gör detta problem riktigt konstigt är att datorn går ibland inte att sätta igång. Jag trycker på powerknappen men det är helt dött. Detta hittade jag en failsafe till. Om jag håller in powerknappen i runt 5-6 sekunder, släpper den (datorn är fortfarande död), väntar 2-3 sekunder och sedan trycker på powerknappen igen så startar den. Detta slår aldrig fel. Datorn har ALDRIG stängt av sig under vanligt Windowsjobb. Bara i spel (Heroes of Newerth/Smite/The Sims 4)

Därför har jag börjat misstänka att det är nätagget som är trasigt på något sätt, tappar ström eller är ostabilt. Jag har kollat igenom trådarna under denna kategorin i forumet (och övriga internet också) utan att hitta någon som har samma problem.

Vad säger ni om detta? Vad föreslår ni att jag ska prova för att åtgärda detta?

Följande har jag gjort för att försöka fixa det:

* Formaterat datorn och installerat Windows på nytt
* Blåst ut datorn från allt damm och annat
* Sett till så allt är kopplat korrekt och inget sitter och glappar
* Kört minnes/CPU/grafikkort stresstester med normala resultat

Jag är tacksam för alla åsikter och all hjälp jag kan få!

Trevlig helg!

Hälsningar,
Niklas

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf provat en annan nätdel allra först, blir förvånad om det inte är det som är felet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Hej alla likasinnade,

Jag har ett ganska konstigt problem med min dator, det är ingenting jag personligen varit med om förut och jag har byggt/jobbat och pysslat med datorer och elektronik i 15 år. Jag hoppas med denna tråd kunna få oss att slå våra kloka huvuden ihop och komma till en lösning eller iallafall utesluta vissa delar.

Till problemet. Det började med att datorn tvärdog när jag spelar. Inte jämt men då och då. Ofta så stängdes den bara av som att någon ryckte strömsladden, men ibland låser den sig också och jag måste trycka in powerknappen. Jag tänkte i början att det borde vara ett värmeproblem eftersom det händer när jag spelar (efter ett tag av spelande också). Dock så verkar temperaturerna vara normala, ligger på runt 35 i systemet och 55 i grafikkortet. CPUn är runt 40. Så det BORDE inte vara problemet. En annan viktig del som gör detta problem riktigt konstigt är att datorn går ibland inte att sätta igång. Jag trycker på powerknappen men det är helt dött. Detta hittade jag en failsafe till. Om jag håller in powerknappen i runt 5-6 sekunder, släpper den (datorn är fortfarande död), väntar 2-3 sekunder och sedan trycker på powerknappen igen så startar den. Detta slår aldrig fel. Datorn har ALDRIG stängt av sig under vanligt Windowsjobb. Bara i spel (Heroes of Newerth/Smite/The Sims 4)

Därför har jag börjat misstänka att det är nätagget som är trasigt på något sätt, tappar ström eller är ostabilt. Jag har kollat igenom trådarna under denna kategorin i forumet (och övriga internet också) utan att hitta någon som har samma problem.

Vad säger ni om detta? Vad föreslår ni att jag ska prova för att åtgärda detta?

Följande har jag gjort för att försöka fixa det:

* Formaterat datorn och installerat Windows på nytt
* Blåst ut datorn från allt damm och annat
* Sett till så allt är kopplat korrekt och inget sitter och glappar
* Kört minnes/CPU/grafikkort stresstester med normala resultat

Jag är tacksam för alla åsikter och all hjälp jag kan få!

Trevlig helg!

Hälsningar,
Niklas

Tycker nästan det låter lite som ett kondensatorproblem. Kolla om du har några svullna på moderkortet, grafikkortet eller i nätaggregatet (om det är ok att öppna det med garanti osv).

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Avstängd

Jag får nog hålla med ovan, antingen någon konding som börjar bli dålig eller en dåligt utförd lödning på något av korten. Kan vara helt hopplöst att hitta om man inte är duktig på elektronik eller älskar att sitta med lupp och kolla varenda lödning.

Något som kan funka är att baka korten i ugnen men är samtidigt rätt riskabelt. Några har fått det att funka men många har förstört korten helt och hållet. Själv är jag en av dem som misslyckats. Googla på bakning av grafikkort så hittar du hur man går till väga.

Kanske inte det första alternativet jag skulle satsa på. Börja med att byta ut någon del och se om problemet försvinner.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av MegaNiklas:

Hej alla likasinnade,

Jag har ett ganska konstigt problem med min dator, det är ingenting jag personligen varit med om förut och jag har byggt/jobbat och pysslat med datorer och elektronik i 15 år. Jag hoppas med denna tråd kunna få oss att slå våra kloka huvuden ihop och komma till en lösning eller iallafall utesluta vissa delar.

Till problemet. Det började med att datorn tvärdog när jag spelar. Inte jämt men då och då. Ofta så stängdes den bara av som att någon ryckte strömsladden, men ibland låser den sig också och jag måste trycka in powerknappen. Jag tänkte i början att det borde vara ett värmeproblem eftersom det händer när jag spelar (efter ett tag av spelande också). Dock så verkar temperaturerna vara normala, ligger på runt 35 i systemet och 55 i grafikkortet. CPUn är runt 40. Så det BORDE inte vara problemet. En annan viktig del som gör detta problem riktigt konstigt är att datorn går ibland inte att sätta igång. Jag trycker på powerknappen men det är helt dött. Detta hittade jag en failsafe till. Om jag håller in powerknappen i runt 5-6 sekunder, släpper den (datorn är fortfarande död), väntar 2-3 sekunder och sedan trycker på powerknappen igen så startar den. Detta slår aldrig fel. Datorn har ALDRIG stängt av sig under vanligt Windowsjobb. Bara i spel (Heroes of Newerth/Smite/The Sims 4)

Därför har jag börjat misstänka att det är nätagget som är trasigt på något sätt, tappar ström eller är ostabilt. Jag har kollat igenom trådarna under denna kategorin i forumet (och övriga internet också) utan att hitta någon som har samma problem.

Vad säger ni om detta? Vad föreslår ni att jag ska prova för att åtgärda detta?

Följande har jag gjort för att försöka fixa det:

* Formaterat datorn och installerat Windows på nytt
* Blåst ut datorn från allt damm och annat
* Sett till så allt är kopplat korrekt och inget sitter och glappar
* Kört minnes/CPU/grafikkort stresstester med normala resultat

Jag är tacksam för alla åsikter och all hjälp jag kan få!

Trevlig helg!

Hälsningar,
Niklas

Vad för delar och agg har du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för delar och agg har du?

Tack för alla svar hittills! Jag ska ta en titt på korten så snart jag kan och se om jag ser några tjocka kondringar.

Jag har följande setup:

Intel i5-2500k 3.3 ghz
16 gb corsair vengence
AsusP8Z68-Vpro Mobo
AMG Radeon HD 6900 series
800W Corsair Agg osäker på modell, har för mig det var CX eller RM.
120 gb ssd som primärdisk
2 tb satadisk som sekundärdisk.

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Tack för alla svar hittills! Jag ska ta en titt på korten så snart jag kan och se om jag ser några tjocka kondringar.

Jag har följande setup:

Intel i5-2500k 3.3 ghz
16 gb corsair vengence
AsusP8Z68-Vpro Mobo
AMG Radeon HD 6900 series
800W Corsair Agg osäker på modell, har för mig det var CX eller RM.
120 gb ssd som primärdisk
2 tb satadisk som sekundärdisk.

Om du inte hittar några svullna kondensatorer så skulle jag rekommendera att testa med annat nätagg. CX-serien är budget och RM har fått några kängor för att vara lite opålitligt men är dock generellt ett bra mellanklassnätagg.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara moderkortets BIOS också som spökar. Kör du automagisk överklockning så nolla och kör BIOS i fabriksinställningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Är du säker på att temperaturen verkligen är det du säger? Du kanske kan känna på GPU osv för hand efter att datorn hängt sig?

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Skulle kunna vara moderkortets BIOS också som spökar. Kör du automagisk överklockning så nolla och kör BIOS i fabriksinställningar..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte pillat med överklockning över huvud taget eftersom jag inte spelar så krävande spel.. Jag har provat uppdatera BIOS dock utan resultat.

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Skrivet av nidnus:

Är du säker på att temperaturen verkligen är det du säger? Du kanske kan känna på GPU osv för hand efter att datorn hängt sig?

Jag har iofs bara provat Speed Fan, finns det någon anledning att tvivla på vad det programmet säger?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk

Om jag ska prova byta PSU.. Har ni något förslag på en lämplig? Behöver inte vara jättekraftig, tänker på något i stil med:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

Är detta något att ha?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Jag har iofs bara provat Speed Fan, finns det någon anledning att tvivla på vad det programmet säger?

Alla program kan ha problem med att visa data för vissa uppsättningar. Testa annat program också. T ex http://openhardwaremonitor.org/

Skrivet av MegaNiklas:

Om jag ska prova byta PSU.. Har ni något förslag på en lämplig? Behöver inte vara jättekraftig, tänker på något i stil med:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

Är detta något att ha?

Du har ingen annan dator du kan låna från innan du köper nytt?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Om jag ska prova byta PSU.. Har ni något förslag på en lämplig? Behöver inte vara jättekraftig, tänker på något i stil med:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/evga-...

Är detta något att ha?

Det är just därför du fått dessa problemen, det är antagligen ett riktigt dåligt nätaggregat, speciellt om det är ett corsair CX som är kända för att gå sönder rätt fort, satsa hellre på något av hög kvalitet och var inte dumsnål för ett dåligt nätagg kan slå ut hela systemet! inga billiga nätagg!!

#15317988

begagnat kvalitetsagg kanske?? annars rekommenderar jag detta nya nätagget http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/power-fractal-des...

80+ guld certifierat och av bra kvalitet.. inte snåla!!

förresten vad menar du med 6900 series? 6990 kan du inte driva på 500w men 6950/6970 går bra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är just därför du fått dessa problemen, det är antagligen ett riktigt dåligt nätaggregat, speciellt om det är ett corsair CX som är kända för att gå sönder rätt fort, satsa hellre på något av hög kvalitet och var inte dumsnål för ett dåligt nätagg kan slå ut hela systemet! inga billiga nätagg!!

#15317988

begagnat kvalitetsagg kanske?? annars rekommenderar jag detta nya nätagget http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/power-fractal-des...

80+ guld certifierat och av bra kvalitet.. inte snåla!!

förresten vad menar du med 6900 series? 6990 kan du inte driva på 500w men 6950/6970 går bra.

Jag har ju inget att testa med, därför känns det lite waste att köpa en fett nätagg om det inte är problemet..

Jag har 6950 som exakt modell

Skrivet av GreyWilk:

Alla program kan ha problem med att visa data för vissa uppsättningar. Testa annat program också. T ex http://openhardwaremonitor.org/

Du har ingen annan dator du kan låna från innan du köper nytt?

Testade openhardwaremonitor, ligger på samma nivåer där. Runt 55 på grafikkortet vid gameplay. Nej, tyvärr har jag inget liggandes..

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Det är just därför du fått dessa problemen, det är antagligen ett riktigt dåligt nätaggregat, speciellt om det är ett corsair CX som är kända för att gå sönder rätt fort, satsa hellre på något av hög kvalitet och var inte dumsnål för ett dåligt nätagg kan slå ut hela systemet! inga billiga nätagg!!

#15317988

begagnat kvalitetsagg kanske?? annars rekommenderar jag detta nya nätagget http://cdon.se/hemelektronik/fractal-design/power-fractal-des...

80+ guld certifierat och av bra kvalitet.. inte snåla!!

förresten vad menar du med 6900 series? 6990 kan du inte driva på 500w men 6950/6970 går bra.

Dock var det du tipsade om inte dyrt alls, tror du min burk kan drivas med det agget?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Dock var det du tipsade om inte dyrt alls, tror du min burk kan drivas med det agget?

Inga problem med 500w men du kan ju inte köra dubbla grafikkort med den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Inga problem med 500w men du kan ju inte köra dubbla grafikkort med den

Skickades från m.sweclockers.com

Nej.. och det kanske man vill göra i framtiden.

Detta då: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... ?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Skrivet av MegaNiklas:

Nej.. och det kanske man vill göra i framtiden.

Detta då: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... ?

Att köpa och köra gamla kort i CF är oftast sämre än att köpa ett kort från nyaste gen.

Skulle gå på evga g2 750 eller 850 watt beroende vilken som är billigast.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Nej.. och det kanske man vill göra i framtiden.

Detta då: http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/ntaggregat/modul... ?

Skulle köpt EVGA G2 i den prisklassen på 750/850w och att köra CF/SLI smakar sämre än vad det kostar har själv kört det ett par gånger och att uppgradera blir både dyrt och tråkigt eftersom prestandavinsten oftast ligger i att grafikminnet inte räcker och att gpu prestandan ligger på samma nivå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

I Smite verkar CPU temperaturerna (enligt Open Hardware Monitor) gå uppe mot 70-75 grader. Det såg jag inte i SpeedFan jag använde tidigare. Låter ganska högt i mina öron..

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

I Smite verkar CPU temperaturerna (enligt Open Hardware Monitor) gå uppe mot 70-75 grader. Det såg jag inte i SpeedFan jag använde tidigare. Låter ganska högt i mina öron..

inte om du kör intel stockkylaren som där kylpastan stelnar med åren vilket leder till högre temps, det skulle ju inte vara fel och köpa någon tornkylare och byta ut om det är så

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

inte om du kör intel stockkylaren som där kylpastan stelnar med åren vilket leder till högre temps, det skulle ju inte vara fel och köpa någon tornkylare och byta ut om det är så

Ah jag misstog mig lite, CORE temp låg på runt 70 vid spelande, men själva CPU tempen ligger på 55-60. Inget konstigt med andra ord. Dock har du självklart rätt i att det aldrig skadar att byta kylare och slänga på ny pasta..

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Ah jag misstog mig lite, CORE temp låg på runt 70 vid spelande, men själva CPU tempen ligger på 55-60. Inget konstigt med andra ord. Dock har du självklart rätt i att det aldrig skadar att byta kylare och slänga på ny pasta..

oroa dig inte, körde min i5 2500k i 5ghz och den tuffade på i 1,5år utan några stabilitetsproblem och låg vid 80-85'c vid spelande

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Låter absolut som sagts ovan att det är kondingar antingen i agg eller moderkort då dom inte laddar riktigt kan datorn starta ibland ibland inte och vara en massa krångel till och från och funka skitbra ibland och vanligaste som är kassa är dom i agget som är det jag skulle satsa en peng på ..men kolla moderkort då det är enkelt att se om dom är kass så länge det inte är kapslade kondingar ...va fan kallar man dom... haha silverfärgade helkapslade dom brukar oftast läcka på undersidan i.a.f och är svårt att se ibland

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Låter absolut som sagts ovan att det är kondingar antingen i agg eller moderkort då dom inte laddar riktigt kan datorn starta ibland ibland inte och vara en massa krångel till och från och funka skitbra ibland och vanligaste som är kassa är dom i agget som är det jag skulle satsa en peng på ..men kolla moderkort då det är enkelt att se om dom är kass så länge det inte är kapslade kondingar ...va fan kallar man dom... haha silverfärgade helkapslade dom brukar oftast läcka på undersidan i.a.f och är svårt att se ibland

Det jag dock inte förstår är varför datorn enbart stängt av sig under spelande. Att den inte går att starta ibland är ganska självklart nätagg problem, men varför dör den aldrig i windows? Har ni någon teori om det?

Visa signatur

i5 2500k 3.3 GHz, 16 GB, SSD 120, ASUS Radeon HD 6950 2 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Det jag dock inte förstår är varför datorn enbart stängt av sig under spelande. Att den inte går att starta ibland är ganska självklart nätagg problem, men varför dör den aldrig i windows? Har ni någon teori om det?

Både grafikkort och processor drar rimligen mer ström när du spelar.

Permalänk
Skrivet av MegaNiklas:

Det jag dock inte förstår är varför datorn enbart stängt av sig under spelande. Att den inte går att starta ibland är ganska självklart nätagg problem, men varför dör den aldrig i windows? Har ni någon teori om det?

Högre belastning än agget klarar och stänger av. Kör du ett grafikkort är det rätt märkligt om du har ett 800 watts agg (kolla upp detta vad du har).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MegaNiklas:

Det jag dock inte förstår är varför datorn enbart stängt av sig under spelande. Att den inte går att starta ibland är ganska självklart nätagg problem, men varför dör den aldrig i windows? Har ni någon teori om det?

Det jag skulle tro är som dom andra sagt att du får en mycket högre belastning i spel än annars och dom flesta har ganska mycket strömsparar funktioner som rullar och vid slö surf och låg belastning belastas nätagget mycket mindre än vid full load men kan vara andra saker än agg som tex gpu moderkorts problem värme på tex NB mosfet till drivrutiner o.s.v men som du beskriver det låter det väldigt mycket som kondingar för när dom är vissna blir det mer dyk vid belastning och boot då dom inte hunnit ladda upp sig riktigt eller inte orkar med att hålla stabil nivå på spänningen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaNiklas:

Jag har ju inget att testa med, därför känns det lite waste att köpa en fett nätagg om det inte är problemet..

Enligt din profil bor du i "Storstockholm". Jag finns i Täby så om det inte är alltför långt kan du gärna få låna en psu eller också ett annat grafikkort.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition