Vad behövs reset button till?

Permalänk

Vad behövs reset button till?

Snabb fråga bara. Om det blir nödvändigt med tvångsomstart, har reset button på chassit då någon speciell funktion eller kan man lika gärna hålla inne on/off button tills datorn stänger av sig och sedan sätta på den igen, och reset button är bara till för latmaskarna som inte orkar hålla inne on/off button?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle gissa att det är skonsammare för datorn att trycka reset än att bara stänga av och slå på igen.

Permalänk

Reset återstartar bara BIOS medan 4-sek stoppar nätaggregatet.
Min dator har ingen Reset knapp så för mig gäller startknappen och fyra sekunder...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Skulle gissa att det är skonsammare för datorn att trycka reset än att bara stänga av och slå på igen.

På vilket sätt är det skonsammare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att hålla inne strömknappen bryter strömmen vid källan. Reset knappen kör ett script i moderkortet som startar om datorn. Mindre risk för att förstöra hårddiskar och liknande

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

På vilket sätt är det skonsammare?

Jag antar att du redan läst svaren, men kolla uppåt så har du svaret där. Jag skulle aldrig ha en dator utan resetknapp. Det är inte ovanligt att datorn hänger sig totalt samtidigt som hårddiskarna jobbar, då känns det verkligen inte nyttigt att slå av strömmen. Det brukar ofta höras ett rejält "hugg" i hårddiskarna då, som att de stoppas från full fart på en sekund.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av WoG:

... Det brukar ofta höras ett rejält "hugg" i hårddiskarna då, som att de stoppas från full fart på en sekund.

Det är läshuvudena som snabbt (bråkdels sekund) måste föras ut från diskytorna (emergency retract) till parkeringsplatsen innan skivorna varvar ned.

Jag har som sagt ingen Reset knapp så jag väntar tills disklampan slutar blinka.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA