Permalänk
Medlem

Grafikkort får inte plats

Snabb backstory:
Fick det här chassit av en kompis-kompis. Killen gav mig chassit och ett gammal grafikkort gratis men utan skruvar och vissa andra delar saknades. Köpte skruvarna, byggde ihop och nu var det dags att skaffa nytt grafikkort.

Nutid:
Var en total idiot och beställde grafikkort med den korkade idén att det skulle passa. Hade fel, såklart.
Det som blockar grafikkortet är hyllan där hårddiskarna ska vara. Hyllan är tom och alla slots är borta, så jag skulle förmodligen kunna ta bort hyllan helt och hållet och ge mer plats åt grafikkortet.

- Den här bilden var tagen från Google, men jag gjorde en liten professional HD ultra design (1 minut i photoshop) på vad som orsakar problemet.
Kortet kolliderar med det röda (hyllan), som ändå är helt tom och värdelös.

Frågan är då, kan jag ta bort det?
Och i sådana fall, hur?

Tack.

Hade ändå tänkt köpa nytt chassi, men det vore nice om man kunde ta bort den onödiga hyllan som ändå är helt tom.

Permalänk

Två frågor!
Vad är det för chassi och för grafikkort! Ganska svårt att gissa :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Två frågor!
Vad är det för chassi och för grafikkort! Ganska svårt att gissa :-/

Äsch, vad är det för sport om man får veta sånt

Om det faktiskt är chassit på bilden det gäller så är det ju ett Cooler Master CM Storm Scout 2. Här kan du ladda ner manualen som visar hur man plockar bort hårddisk-buren.

Eller fel av mig, jag blev lurad av en recension som använde den bilden. Det verkar i själva verket vara ett Scout, inte Scout 2. Manualen finns här, men det verkar vad jag kan se inte gå att plocka bort buren på det chassit. Då är det nog vinkelslip som gäller.

Permalänk
Medlem

Ta farsans borrmaskin och ett borr och dra ur alla popnitar bara, se till att inget metallspån kommer på några komponenter.

Chassit kommer få försämrad rigiditet, så du borde kanske inte sitta på det efter.

Går ju såklart såga bort med bågfil eller sticksåg, ja till och med gå på med slägga.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Skrivet av SWEGTA:

Snabb backstory:
Fick det här chassit av en kompis-kompis. Killen gav mig chassit och ett gammal grafikkort gratis men utan skruvar och vissa andra delar saknades. Köpte skruvarna, byggde ihop och nu var det dags att skaffa nytt grafikkort.

Nutid:
Var en total idiot och beställde grafikkort med den korkade idén att det skulle passa. Hade fel, såklart.
Det som blockar grafikkortet är hyllan där hårddiskarna ska vara. Hyllan är tom och alla slots är borta, så jag skulle förmodligen kunna ta bort hyllan helt och hållet och ge mer plats åt grafikkortet.

http://i.imgur.com/nftCGC0.png

- Den här bilden var tagen från Google, men jag gjorde en liten professional HD ultra design (1 minut i photoshop) på vad som orsakar problemet.
Kortet kolliderar med det röda (hyllan), som ändå är helt tom och värdelös.

Frågan är då, kan jag ta bort det?
Och i sådana fall, hur?

Tack.

Hade ändå tänkt köpa nytt chassi, men det vore nice om man kunde ta bort den onödiga hyllan som ändå är helt tom.

Jag fick en (ungefär) sådan här för 9 år sedan av min farbror. http://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cotech/40-8408?user...

Den är det mest essentiella verktyget en chassimoddare eller kreativ 15-åring kan äga.

Inget snickarverktyg men du kan kapa, skära, slipa, borra, fila, etc i vad som helst. Har du en möbel eller pryl du vill ändra på, bygg om den med detta verktyg.

Har använt min till att fixa/förbättra/bygga, moped, kattlucka, otaliga chassimoddar, möbler, belysning under sängen, dra kablar till mobilladdare snyggt inuti nattduksbord, fixa hemgjord pilbåge likväl som pilar till tävlingsbåge, laga trasiga saker, kapa hårddiskburar (vilket är exakt vad du behöver göra just nu), etc.

Räkna med att behöva köpa nya kapskivor och tillbehör ofta men det är värt.

Verktyget lärde mig som femtonåring att bli mer kreativ och mer händig.
Bästa jävla julklappen någonsin.

Permalänk
Skrivet av perost:

Äsch, vad är det för sport om man får veta sånt

Om det faktiskt är chassit på bilden det gäller så är det ju ett Cooler Master CM Storm Scout 2. Här kan du ladda ner manualen som visar hur man plockar bort hårddisk-buren.

Eller fel av mig, jag blev lurad av en recension som använde den bilden. Det verkar i själva verket vara ett Scout, inte Scout 2. Manualen finns här, men det verkar vad jag kan se inte gå att plocka bort buren på det chassit. Då är det nog vinkelslip som gäller.

Gissar det även går att ta bort popnitarna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köttar ett nytt chassi närsomhelst, så får nöja mig med vad jag har ett tag.
Tack för hjälpen dock! Rock on.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWEGTA:

Köttar ett nytt chassi närsomhelst, så får nöja mig med vad jag har ett tag.
Tack för hjälpen dock! Rock on.

Har ett något low-end Corsair-chassi och i den kan man ta bort hårddiskhållarna genom att bara skruva loss ett par skruvar. För mig så fanns skruvarna på botten av chassit (fyra hål, syns i bilden nedan). Tryckte sedan in en halv hårddiskvagga i 5.25-tumsplatserna för att få plats med HDDs och monterade SSD:arna direkt på sidan med häftmassa. Någon liknande mod kanske också fungerar för dig? Även om det krävs lite våld och tid för att få bort den så kan det vara värt det då du sparar en hel del pengar jämfört med att köpa något helt nytt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Ta farsans borrmaskin och ett borr och dra ur alla popnitar bara, se till att inget metallspån kommer på några komponenter.

Chassit kommer få försämrad rigiditet, så du borde kanske inte sitta på det efter.

Går ju såklart såga bort med bågfil eller sticksåg, ja till och med gå på med slägga.

^ this

har slaktat mitt chassi på allt som fanns inuti så det enbart är ett tomt skal nu och min SSD sitter med självhäftande tejp bakom moderkortspanelen

borra bort alla popnitar med en borr bara, finns billiga borrar och köpa på biltema osv som man kan förstöra för popnitarna fastnar i borrhuvudet, använd helst en borr som är lite större än popniten för då fastnar de inte eftersom du borrar bort all metall, ett mindre borrhuvud fastnar de i och sätter sig som ringar runt den och är väldigt svåra att få av

se till att tömma chassit på komponenter först bara och torka av hela chassit och damma av det och låt det torka ordentligt innan du monterar dit komponenter igen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.