Hur funkar det här med W på ett nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hur funkar det här med W på ett nätaggregat?

Satt och tänkte på det här med 80+ certefikat (ifall det kallas det min hjärna är slö idag) och började undra.
Jag har ett nätagg som är 80+ gold vilket innebär att jag har ca 90% verkningsgrad.
Så på mina 650w får jag då ut 585w eller får jag ut 650w men den drar ca. 720w ifrån väggen vid full belastning?

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PerUtanZ:

Satt och tänkte på det här med 80+ certefikat (ifall det kallas det min hjärna är slö idag) och började undra.
Jag har ett nätagg som är 80+ gold vilket innebär att jag har ca 90% verkningsgrad.
Så på mina 650w får jag då ut 585w eller får jag ut 650w men den drar ca. 720w ifrån väggen vid full belastning?

Det sistnämnda.
Du kan använda 650W internt men det drar mer från väggen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det sistnämnda.
Du kan använda 650W internt men det drar mer från väggen.

Då fliker jag in med en annan fråga..

Det spelar alltså ingen roll om man har ett 80+ aggregat eller inte till datorn?
Det har bara med elräkningen att göra?

Jag kan lira en dator med ett 500W 80+,
Lika gärna som man kan lira med ett teoretiskt 500W 10+?

EDIT: googlade lite och hittade själv att precis så var fallet!

Då blir man lite fundersam över att folk rekommenderar 80+ vid frågor om aggregatet klarar av komponenter som drar nära gränsen på maxeffekt.
Vilket då är helt felaktig rekommendation

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Satt och tänkte på det här med 80+ certefikat (ifall det kallas det min hjärna är slö idag) och började undra.
Jag har ett nätagg som är 80+ gold vilket innebär att jag har ca 90% verkningsgrad.
Så på mina 650w får jag då ut 585w eller får jag ut 650w men den drar ca. 720w ifrån väggen vid full belastning?

Skrivet av Kimpur:

Då fliker jag in med en annan fråga..

Det spelar alltså ingen roll om man har ett 80+ aggregat eller inte till datorn?
Det har bara med elräkningen att göra?

Jag kan lira en dator med ett 500W 80+,
Lika gärna som man kan lira med ett teoretiskt 500W 10+?

EDIT: googlade lite och hittade själv att precis så var fallet!

Då blir man lite fundersam över att folk rekommenderar 80+ vid frågor om aggregatet klarar av komponenter som drar nära gränsen på maxeffekt.
Vilket då är helt felaktig rekommendation

Skickades från m.sweclockers.com

PerUtanZ.

Det är en fråga om effektivitet, 80+ bronze är som exempel 88% medans t.ex titanium är 94% effektivitet vid olika laster.
Så ja, det är ett sätt att spara el helt enkelt, sedan om det är på grund av din ekonomi eller miljön är upp till var och ens samvete.
Det blir det sistnämnda av dina alternativ. Du får 650W men PSUn drar 720W eller annat värde, beroende på klassificering.
Själv har jag AX-1200 80+gold som då ligger på 90.48% effektivitet.
/Lifooz

Kimpur.

Exakt, du kan köra med vilken PSU du vill, dock skall du alltid satsa på en PSU med kvalité.
Zhongjing 1300W bör väljas bort framför EVGA Supernova G2 750W.
Anledningen är först och främst att det första kan sluka dina datorkomponenter när skiten dör.
Den andra anledningen är att det förmodligen kanske rör sig om 3-500 watt egentligen. Etiketten är alltså i den förstnämnda PSUns fall bara en försköning av egentliga fakta, ungefär som denna ministereo.
Dessutom är det oftast riktigt ruttna komponenter i dessa PSUer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Då fliker jag in med en annan fråga..

Det spelar alltså ingen roll om man har ett 80+ aggregat eller inte till datorn?
Det har bara med elräkningen att göra?

Jag kan lira en dator med ett 500W 80+,
Lika gärna som man kan lira med ett teoretiskt 500W 10+?

EDIT: googlade lite och hittade själv att precis så var fallet!

Då blir man lite fundersam över att folk rekommenderar 80+ vid frågor om aggregatet klarar av komponenter som drar nära gränsen på maxeffekt.
Vilket då är helt felaktig rekommendation

Imo så väljer man inte ett agg med hög effektivitet pga lägre elräkning i första hand. Hög effektivitet är ett tecken på att det sitter högkvalitativa komponenter i agget, dessutom ger högre effektivitet lägre värmeutvecklingen vilket i sin tur gör att nätagg är lättare att kyla (tystare) vilket dessutom ökar livslängden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade info på Wikipedia om vad som krävs i procent nivå av ett psu för att det ska kunna belönas med en speciell 80+ klassificering

Wikipedia

Själv köpte jag ett Fractal design Newton R3 1000W igår som har platinum klassificering på grund av att jag vill ha ett nätagg som förhoppningsvis inte kommer att starta någon fläkt typ någonsin i min htpc vid filmtittande men samtidigt ville jag ha möjlighet att uppgradera med valfritt grafikkort i framtiden , om det presterar efter mina önskemål återstår väl att se

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

PerUtanZ.

Det är en fråga om effektivitet, 80+ bronze är som exempel 88% medans t.ex titanium är 94% effektivitet vid olika laster.
Så ja, det är ett sätt att spara el helt enkelt, sedan om det är på grund av din ekonomi eller miljön är upp till var och ens samvete.
Det blir det sistnämnda av dina alternativ. Du får 650W men PSUn drar 720W eller annat värde, beroende på klassificering.
Själv har jag AX-1200 80+gold som då ligger på 90.48% effektivitet.
/Lifooz

Kimpur.

Exakt, du kan köra med vilken PSU du vill, dock skall du alltid satsa på en PSU med kvalité.
Zhongjing 1300W bör väljas bort framför EVGA Supernova G2 750W.
Anledningen är först och främst att det första kan sluka dina datorkomponenter när skiten dör.
Den andra anledningen är att det förmodligen kanske rör sig om 3-500 watt egentligen. Etiketten är alltså i den förstnämnda PSUns fall bara en försköning av egentliga fakta, ungefär som denna ministereo.
Dessutom är det oftast riktigt ruttna komponenter i dessa PSUer.

/Lifooz

LOL...vad i helvete rökte de på SONY den dagen de kom på att de skulle försöka inbilla folk att den hade 2200W....någonstans 60-100W skulle jag nog tippa på mer

Fast det är ju samma sak med högtalare till dator, det är otroliga fantasisiffror på vissa av dem, som på dessa Logitech Z623 där de påstår att det är 400W, skulle nog mer räkna med att det max är som på Logitech Z333 med 80W.
Aldrig i livet att det är 1000W på Logitech Z906, snarare max 150W som på Logitech Z506.

Där litar jag mer på siffrorna på Corsair SP2500, de överdriver inga siffror.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

En bidragande orsak till rekommendationen är att "nya" PSU i princip alltid kommer med en 80+ certifiering. OEM, och gamla PSU har inte. Nya PSU'n utan är oftast gamla, antingen restlager, eller skit-PSU'n med tvivelaktig design som tillverkas av tillverkare som inte tagit fram en ny design, utan fortsätter tillverka stenåldersprylar. Det finns säkert undantag, men... Tumregel, så att säga. (Det finns ju gott om tvivelaktiga PSU'n med certifiering med...)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Känner att mitt nätagg kanske klarar sli ändå

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av -=Mr_B=-:

En bidragande orsak till rekommendationen är att "nya" PSU i princip alltid kommer med en 80+ certifiering. OEM, och gamla PSU har inte. Nya PSU'n utan är oftast gamla, antingen restlager, eller skit-PSU'n med tvivelaktig design som tillverkas av tillverkare som inte tagit fram en ny design, utan fortsätter tillverka stenåldersprylar. Det finns säkert undantag, men... Tumregel, så att säga. (Det finns ju gott om tvivelaktiga PSU'n med certifiering med...)
B!

Bequiet Kraft är ett nätagg som inte har 80+.
Detta pga det är ett nätagg utan 110/120V lina och kan inte få 80+ klassificering utan detta.

Bequiet Kraft är mer eller mindre ett FSP Aurum utan 110/120V linan och FSP Aurum är annars 80+ Guld.
Ett undantag helt enkelt från regeln.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

LOL...vad i helvete rökte de på SONY den dagen de kom på att de skulle försöka inbilla folk att den hade 2200W....någonstans 60-100W skulle jag nog tippa på mer

Fast det är ju samma sak med högtalare till dator, det är otroliga fantasisiffror på vissa av dem, som på dessa Logitech Z623 där de påstår att det är 400W, skulle nog mer räkna med att det max är som på Logitech Z333 med 80W.
Aldrig i livet att det är 1000W på Logitech Z906, snarare max 150W som på Logitech Z506.

Där litar jag mer på siffrorna på Corsair SP2500, de överdriver inga siffror.

Ledsen Rajat det är inte ens i närheten av 60-100 äkta watt heller.
Watt skall mätas helst utan distortion, det är först då som man vet vad enheterna pallar med, innan karusellen går för fort.
Jag vet inte heller vad dom tog där borta i Japan.
Jag skulle då inte försöka inbilla någon, att den där lilla fjösen skulle kunna producera 2,2Kw.
VESA skryter ju paj om alla sina standarder, kan dom inte ta fram någon global världsstandard, där man mäter THD utan minsta distortion från högtalaren i fråga.
Jag menar det är ju faktiskt väldigt lätt att höra när det går utför. Kör en aukustisk gitarr-låt på dina högtalare och öka volymen.
När basen övergår från djup och kraftfull till mer gäll och ansträngd, sänk volymen.
Mycket svårare än så tycker jag inte att det borde vara.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Jag kan lira en dator med ett 500W 80+,
Lika gärna som man kan lira med ett teoretiskt 500W 10+?

EDIT: googlade lite och hittade själv att precis så var fallet!

Nej du har dragit helt fel slutsats. Verkningsgraden avgör, bortsett från elräkningens storlek, även hur mycket värme som kommer produceras av nätagget och därmed behöva matchande kylning. Ett nätagg med en verkningsgrad på 10% som behöver förse komponeneterna med 250W kommer dra 2500W från väggen och producera värme motsvarande 2250W, medan ett agg med 80% verkningsgrad kommer dra 312.5W och tillföra värme motsvarande 62.5W.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej du har dragit helt fel slutsats. Verkningsgraden avgör, bortsett från elräkningens storlek, även hur mycket värme som kommer produceras av nätagget och därmed behöva matchande kylning. Ett nätagg med en verkningsgrad på 10% som behöver förse komponeneterna med 250W kommer dra 2500W från väggen och producera värme motsvarande 2250W, medan ett agg med 80% verkningsgrad kommer dra 312.5W och tillföra värme motsvarande 62.5W.

Jo tack, det vet jag. Men jag talade om hur aggen orkade driva på bristningsgränsen, där folk talar på forumet som att ett 80+ ger "mer watt" än ett utan även om det är speccat med t.ex 500 på båda.
Har pluggat elektriker så det där med värme och spilleffekt vet jag om.
Var bara nätaggregat jag var lite osäker på när många skriver som de gör på forumet.

Struntar man i värme och elräkningen så kan det ju va schyst med ett inbyggt värmeelement

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Bequiet Kraft är ett nätagg som inte har 80+.
Detta pga det är ett nätagg utan 110/120V lina och kan inte få 80+ klassificering utan detta.

Bequiet Kraft är mer eller mindre ett FSP Aurum utan 110/120V linan och FSP Aurum är annars 80+ Guld.
Ett undantag helt enkelt från regeln.

Kraft har inte 80+ certifiering, för att det är ett budget PSU baserat på en dålig design. Man har valt att skita i att möta certifieringskraven som finns för 230v, så man kunde tillverka en billig enhet. Det finns certifieringskrav för 80+ på 230v, men man har valt att skita i dem. I sammanhanget dumt, eftersom man är en hyfsad kvalitetsproducent, och åtminstone enligt SweC's test är man bara 1% från, och bara på 50% last, brons-klassning. Själv hävdar man 82% verkningsgrad. Inbilla dig inte att Aurum, och Kraft är "nästan samma" PSU, och att bara 120v delen saknas, det är stor skillnad. Om jag inte minns fel har FSP 5 års garanti, BeQuiet Kraft, har 2. Bara där borde det finnas information nog för att klargöra skillnaden.

Kraft är säkert inte skit, BeQuiet köper dem från FSP, men det är ett budget PSU, av skitdesign. Gissningsvis bränner FSP av gamla komponentlager de inte vill använda i sina egna prylar på de här billiga OEM produkterna. Och det för oss till mitt tidigare inlägg.

Skrivet av -=Mr_B=-:

OEM, och gamla PSU har inte.

Där, och ingen annanstans ligger nog förklaringen. BeQuiet har helt enkelt valt ett gammalt PSU ur FSP's OEM urval. Och då får man en design som inte uppfyller kraven. Hade man velat ha en annan design, hade man fått betala mer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Är som sagt inte bara elräkningen då många agg av lite mer kvalitet oftast har högre ampere på varje lina och håller sig stabilare vid tyngre belastning och har oftast lite bättre tystare fläktar bättre kylning sen ganska ofta kondingar av bättre kvalitet så agget håller längre

men finns modeller där det snålas på komponenter kylning osv som är guld eller är rebrandade äldre modeller så är inte någon garanti men dom är generellt oftast lite bättre och en del bronze kan vara upp till 650w och klarar bara det i kortare stunder eller med dåliga värden medans ett seasonic gold klarar 650w konstant load med bra värde och även fast det är 650w klarar en peak på 850w

så är inte bara strömsparning utan även kvalitet man får men har byggt medium spelburkar som gått 5-6 år på bronz agg som funkat fint med oc så bronz är inte skit men tycker guld ligger så nära i pris i dag att det är värt det om man inte är på en stram budget

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Är som sagt inte bara elräkningen då många agg av lite mer kvalitet oftast har högre ampere på varje lina och håller sig stabilare vid tyngre belastning och har oftast lite bättre tystare fläktar bättre kylning sen ganska ofta kondingar av bättre kvalitet så agget håller längre

men finns modeller där det snålas på komponenter kylning osv som är guld eller är rebrandade äldre modeller så är inte någon garanti men dom är generellt oftast lite bättre och en del bronze kan vara upp till 650w och klarar bara det i kortare stunder eller med dåliga värden medans ett seasonic gold klarar 650w konstant load med bra värde och även fast det är 650w klarar en peak på 850w

så är inte bara strömsparning utan även kvalitet man får men har byggt medium spelburkar som gått 5-6 år på bronz agg som funkat fint med oc så bronz är inte skit men tycker guld ligger så nära i pris i dag att det är värt det om man inte är på en stram budget

Har själv TX och HX agg från Corsair (550 och 750) som tuggar på trots att de är så gamla att de skulle kunna läggas i antikhörnan. Visst, om du lastar dessa 100% så kommer de nog inte vara så bra som de en gång var, men man ska sikta på agg runt 50-75% av lasten man normalt har (typ 75% vid 95-100% last) då detta är bäst för både aggregatet och elräkningen.

Kan dock säga ang 80PLUS, det är inte en siffra, eller en Wiki bedömning, utan en oberoende test organisation, som just heter "80PLUS", precis som denna site heter "Sweclockers", och den organisationen började en gång med att kvalitets ställa ATX agg, när vi satt på usla OEM och skit agg som gav typ 50-60% effektivitet, med hemska ripplar och dålig spännings stabilitet. Mycket har hänt sedan den tiden, och idag är i princip alla aggregat otroligt mycket bättre, men samtidigt är de mycket mer kraftfulla, så nu börjar även skillnaden mellan 80 och 90% göra skillnad.

Ta tex ett 600W agg. Förenklat, om du har ett 80% eff aggregat så kräver detta 720W från väggen. Har du ett 90% så kräver det 660W. Detta är 60W skillnad, för samma sak du får ut. Och du kan mao ha en 60W lampa, eller 4st 15W lågenergi lampor som du gratis kan ha tända, jämfört. Dessutom är det 60W mindre energi som din dators aggregat måste leda bort. (Tänk på att många CPUer idag är lätt 60W).
Även vid 50% är ju 30W nog för att ha iaf 2st 15W lågenergi tända, som kan lysa upp ett helt rum.. gratis, i jämförelse.

Sen är det inte alltid ekonomiskt att gå från tex guld till platinum, men att gå från icke cert till gul tex är enorm fördel.

http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx
Kolla dock alltid upp att aggregatet faktiskt har certifieringen. Då det har förekommit de som fuskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har själv TX och HX agg från Corsair (550 och 750) som tuggar på trots att de är så gamla att de skulle kunna läggas i antikhörnan. Visst, om du lastar dessa 100% så kommer de nog inte vara så bra som de en gång var, men man ska sikta på agg runt 50-75% av lasten man normalt har (typ 75% vid 95-100% last) då detta är bäst för både aggregatet och elräkningen.

Kan dock säga ang 80PLUS, det är inte en siffra, eller en Wiki bedömning, utan en oberoende test organisation, som just heter "80PLUS", precis som denna site heter "Sweclockers", och den organisationen började en gång med att kvalitets ställa ATX agg, när vi satt på usla OEM och skit agg som gav typ 50-60% effektivitet, med hemska ripplar och dålig spännings stabilitet. Mycket har hänt sedan den tiden, och idag är i princip alla aggregat otroligt mycket bättre, men samtidigt är de mycket mer kraftfulla, så nu börjar även skillnaden mellan 80 och 90% göra skillnad.

Ta tex ett 600W agg. Förenklat, om du har ett 80% eff aggregat så kräver detta 720W från väggen. Har du ett 90% så kräver det 660W. Detta är 60W skillnad, för samma sak du får ut. Och du kan mao ha en 60W lampa, eller 4st 15W lågenergi lampor som du gratis kan ha tända, jämfört. Dessutom är det 60W mindre energi som din dators aggregat måste leda bort. (Tänk på att många CPUer idag är lätt 60W).
Även vid 50% är ju 30W nog för att ha iaf 2st 15W lågenergi tända, som kan lysa upp ett helt rum.. gratis, i jämförelse.

Dold text

Sen är det inte alltid ekonomiskt att gå från tex guld till platinum, men att gå från icke cert till gul tex är enorm fördel.

http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx
Kolla dock alltid upp att aggregatet faktiskt har certifieringen. Då det har förekommit de som fuskar.

Det -=Mr_B=- nämnde tåls dock att upprepas. Även när det är en riktig 80+ märke så är finns det nätagg i listan på 80+ hemsida vill man inte ha.

Tex känt skräp som HuntKey och Hiper med omdömet UNDVIK får en att tvivla på 80+ kvalitet kontroll. Sen har vi kända budget nätagg som AXP (eller Xion) som må funka med budget grafikkort men som man INTE vill ha i en spel dator med bra grafikkort oavsett antal watt. Finns säker flera.