Verktyg Visningsval
2008-01-19, 09:18   #121

fesen

Medlem

fesens avatar

Plats: Stary Oskol

Registrerad: mar 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xphaze
*Platshållare*
Har tagit mig lite tid åt att uppdatera listan lite på agg.
OBS! Allt är baserat på egna erfarenheter samt tester jag kollat upp på nätet så är det någon som har invändningar så bara släng ett PM!
Den här klassiska länken kan vara värd att lägga upp också:
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html

Pålitliga:
AeroCool
BFG
Chill Innovation
Gigabyte
Mushkin
Nexus
Silver Power
Xigmatek

Dåliga:
Xion - Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Ace - Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Deltaco Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Sweex Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Trust Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.

Bara å lägga till på listan.

Senast redigerad av fesen 2008-01-19 klockan 16:54.
2008-01-19, 16:15   #122

laggarbacken

Medlem

laggarbackens avatar

Plats: Världsmedborgare

Registrerad: mar 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fesen
Har tagit mig lite tid åt att uppdatera listan lite på agg.
OBS! Allt är baserat på egna erfarenheter samt tester jag kollat upp på nätet så är det någon som har invändningar så bara släng ett PM!
Den här klassiska länken kan vara värd att lägga upp också:

Pålitliga:
AeroCool
BFG
Chill Innovation
Gigabyte
Mushkin
Nexus
Silver Power
Xigmatek

Dåliga:
Bra gjort

Jag skulle också vilja se att Hiper försvann från "pålitliga", då de enligt mig och många andra inte är det.

Edit: du kan lägga till Xion i den dåliga listan.

MVH laggarbacken
2008-01-23, 08:42   #123

stefan555

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: okt 2007

Citat:

Dåliga:
Xion - Tveksamma prestanda och varierande kvalitet.
Bara å lägga till på listan.
Här får man se upp lite.

Deltaco har agg under helt eget namn; OEM för aggen är FSP och GlobalWin
I listan på prisjakt, under Deltaco, hittar vi annars namn som Tagan, SevenTeam, FSP, Akasa och Huntkey. Av de aggen är det bara Huntkey aggen som inte är pålitliga.
Problemet är bara att aggen säljs med ett namn PSU-xxx, men egentligen så är det ofta ett agg som inte är OEM'at av Deltaco.
Det är butikerna som säljer aggen med Deltacos artikelnummer, Deltaco är distributören till butikerna. Om sedan Deltaco inte tillåter butikerna att sälja aggen under det riktiga namnet vet jag inte.
De flesta aggen som står under Deltaco på prisjakt är bra aggregat, sedan finns det en del mindre bra (Huntkey/ Deltaco/Huntkey). Alla heter PSU-xxx på prisjakt.

Silver Power, ja och nej, De har två modeller; en 600W och en 1000W.
600W är gjord av Solytech, en division av Deer. Deer är en av de värsta amöborna som finns bland OEM'er. Solytech är av något bättre kvalitet än de äkta Deer-gjorda aggen, men att kalla ett Solytech-byggt aggregat för pålitliga är att ta i.
Silverpower 1000W är gjort av CWT, och är helt ok, men det finns inte på prisjakt.

Du kan lägga till följande agg bland de pålitliga:
Akasa (OEM Enhance)
Amacrox (OEM FSP)
Chieftek Turbo (CFT-xxx-14C, OEM CWT, 750W och 850W är samma som Thermaltake Toughpower, förutom annan fläkt)
Chieftek Smart serien GPS-xxx-xxxxxx, OEM Delta)
Gigabyte (OEM CWT)
NesteQ (OEM Enhance och SevenTeam)
Seventeam

Lägga till bland de opålitliga
Atrix (=Colorsit)
CoolerMaster ExtremePower, (en del agg är kraftigt överspecade)

Sedan finns det märken som har enstaka riktigt bra agg eller dåliga agg.
fesen, jag tycker att det är ett fantastiskt bra initiativ, jag har gjort samma sak som du, men har den för eget bruk. Jag tror att jag har kommit lite längre än du.

Om du är intresserad kan du skicka ett PM till mig, så kan du få den informationen jag har fått ihop.
Sedan när vi har slagit våra kloka huvuden ihop, kan vi nog sätta ihop en bra lista.
stefan555 är inte uppkopplad
2008-01-24, 16:01   #124

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av stefan555
text...
Nice, du har grym koll på OEM och kretstyper som används i diverse agg så det är till väldigt stor nytta
Hoppas något admin är villig att uppdatera Nätaggsguiden när listan förfinats lite.
2008-01-25, 11:35   #125

stefan555

Medlem

Citat:
Nice, du har grym koll på OEM och kretstyper som används i diverse agg så det är till väldigt stor nytta
Hoppas något admin är villig att uppdatera Nätaggsguiden när listan förfinats lite.
Du har ett medelande från mig. Hoppas du har fått det, jag ser ingen kopia i min utkorg
2008-01-25, 13:43   #126

Andreas D

Andreas Dimestam
Chefredaktör

Andreas Ds avatar

Plats: 127.0.0.1 / ::1

Registrerad: apr 2002

stefan555, fesen: bara dra iväg ett PM till mig så kikar jag på det sen.
2008-01-25, 14:08   #127

stefan555

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av xphaze
stefan555, fesen: bara dra iväg ett PM till mig så kikar jag på det sen.
ok, will do
2008-02-10, 13:57   #128

zoloth

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: okt 2002

Är det någon som har koll på vad det finns för passivt kylda nätdelar på marknaden? Vissa marknadsförs som ljudlösa och passivt kylda trots att dom har en fläkt. Dom enda modeller jag sett utan fläkt ligger på 300-350w.

Finns det kraftigare nätdelar utan fläkt? Priset spelar inte någon större roll så länge det hålls inom vad som är rimligt.
zoloth är inte uppkopplad
2008-02-10, 16:11   #129

stefan555

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zoloth
Är det någon som har koll på vad det finns för passivt kylda nätdelar på marknaden? Vissa marknadsförs som ljudlösa och passivt kylda trots att dom har en fläkt. Dom enda modeller jag sett utan fläkt ligger på 300-350w.

Finns det kraftigare nätdelar utan fläkt? Priset spelar inte någon större roll så länge det hålls inom vad som är rimligt.
Det finns inte så många helt passiva aggregat på den svenska marknaden. Det starkaste jag vet är FSP Zen 400W. FSP400-60GNF.
Problemet med aggregatet är att det är specat med för hög rippel, rippel kan skada dina andra komponeter på sikt.

http://www.fsp-group.com.tw/europe/1...fid=52&proid=3

Men varför vill du ha ett passivt aggregat, det innbär att du oftast måste komplettera med andra fläktar
2008-02-11, 03:46   #130

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zoloth

Finns väldigt tysta agg med fläkt annars, dom bästa ligger runt 20db och då måste du nästan sätta örat emot för att kunna avgöra om det är igång eller inte.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=46107
Det här ska vara bland dom bättre med effektivitet på 80+ (vilket ger lägre värmeutväckling)

http://www.inet.se/?page=product&sto...437&a=6909437&
Annars är detta tyst och billigt.
2008-02-26, 15:37   #131

fogy

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jul 2007

Tjena allihopa!

Tänkte jag postar här så jag inte behöver göra en ny tråd för en skitfråga...
Jag ska bygga en familjedator åt min far och tänkte använda mig av ett Antec NSK 4480-chassi. I det medföljer det ett EarthWatts 380 W agg som jag antar klarar av att driva det tänkta systemet. Trots det vill jag ändå kolla mer er lite mer erfarna på området.

Systemet i fråga är:

ASUS M2N NFORCE 430
AMD ATHLON 64 X2 5200+
CORSAIR 2GB DDR2 PC5400
ASUS RADEON HD3650 256MB
OPTIARC DVD±R/RW AD-7203S
WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB
samt hans gamla systemdisk från gamla datorn, ngn form av IDE-disk... =)

Borde inte vara några problem, eller?

Ha det!
Antec 182 | Corsair HX520W | Asus P7P55D PRO | Core i5 750 | Corsair DDR3 1600 MHz 2x2048 MB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | WD My Book 500 GB eSATA | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA
fogy är inte uppkopplad
2008-02-27, 00:44   #132

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av fogy
Tjena allihopa!

Tänkte jag postar här så jag inte behöver göra en ny tråd för en skitfråga...
Jag ska bygga en familjedator åt min far och tänkte använda mig av ett Antec NSK 4480-chassi. I det medföljer det ett EarthWatts 380 W agg som jag antar klarar av att driva det tänkta systemet. Trots det vill jag ändå kolla mer er lite mer erfarna på området.

Systemet i fråga är:

ASUS M2N NFORCE 430
AMD ATHLON 64 X2 5200+
CORSAIR 2GB DDR2 PC5400
ASUS RADEON HD3650 256MB
OPTIARC DVD±R/RW AD-7203S
WESTERN DIGITAL CAVIAR SE16 500GB
samt hans gamla systemdisk från gamla datorn, ngn form av IDE-disk... =)

Borde inte vara några problem, eller?

Ha det!
Earthwatts är bra agg och systemet du satt ihop kommer det lätt kunna driva.
2008-03-04, 18:33   #133

awqawq

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2008

Kan någon här säga vilket är det bästa, tystaste agg.
Jag har märkt att väldigt många har corsair ,är de väldigt bra eller?
Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm
Ipad 2 3G
Nexus 4
awqawq är inte uppkopplad
2008-03-04, 21:14   #134

laggarbacken

Medlem

laggarbackens avatar

Plats: Världsmedborgare

Registrerad: mar 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av awqawq
Om du vill ha det tyst är Corsair ett utav de få alternativen, och ja dom är väldigt bra. Och det spelar ingen roll vad du väljer för Corsair model, ingen gör dig besviken.

Här ska du också kolla om du leter tyst psu.
http://www.silentpcreview.com/section10.html

MVH laggarbacken
2008-03-07, 14:55   #135

-=|ZetaXtreme|=-

Medlem

-=|ZetaXtreme|=-s avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jan 2008

Jag testade den där räknaren och den rekommenderade mig 670 watt för mitt system ("Recommended PSU wattage for decent brand PSU: 615W", "Recommended 12V combined amps / watts for decent brand PSU: 47.6 A / 572 W") jag sitter på ett sådant här nätagg http://www.hipergroup.com/English/pr...hpu-4m580.html

Det ligger ju nästan 40 watt under vad de rekommenderade borde jag byta agg eller ska jag ta testet med en nypa salt och behålla detta agget?

Edit: Det står "Max sustained total power consumption while gaming (watts): 450W" betyder det att jag klarar mig eller ska jag köpa ett nytt agg?

Systemet:
HPU-4M580 580 watt hiper nätagg med 630 watt peak
Q6600 @ 3,6ghz
2xOCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB @ 1200mhz
2x 8800GT sli
Xfx 780i
Tuniq Tower 120 + nocta fläkt (inte säker på model men den kostade ca 300 spänn på datorbutiken)
Nzxt lexa skal med 3 inbyggda 120 mm fläktar och en 80mm som jag sedan har lagt till 2st 80 mm och en 120 mm fläkt i plus en fan control
320gb WB hdd SATA
Dvd brännare av okänt märke (fick den av en kompis och den lilla plastbiten där framme saknas och där är ingen klisterlapp på den)
Ska eventuellt införskaffa mig en bluray spelare inom en snar framtid
Har även 2 cold cathodes i mitt chassi.

Senast redigerad av -=|ZetaXtreme|=- 2008-03-07 klockan 15:21.
[ i7 2600k @ 5GHz | NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm Sy SS 800 | Asus P8P67 | HD6870 DirectCU| Corsair 4x4GB (16GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi | 120GB Vertex 3 + 2x2TB slask & home (riktig lagring på 8TB RAID5 NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro 13 | 8GB ram | OptiBay 500GB HDD + Intel 320 160GB SSD | OS X(main), Mint ]
-=|ZetaXtreme|=- är inte uppkopplad
2008-03-08, 07:25   #136

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Jag testade den där räknaren och den rekommenderade mig 670 watt för mitt system ("Recommended PSU wattage for decent brand PSU: 615W", "Recommended 12V combined amps / watts for decent brand PSU: 47.6 A / 572 W") jag sitter på ett sådant här nätagg http://www.hipergroup.com/English/pr...hpu-4m580.html

Det ligger ju nästan 40 watt under vad de rekommenderade borde jag byta agg eller ska jag ta testet med en nypa salt och behålla detta agget?

Edit: Det står "Max sustained total power consumption while gaming (watts): 450W" betyder det att jag klarar mig eller ska jag köpa ett nytt agg?

Systemet:
HPU-4M580 580 watt hiper nätagg med 630 watt peak
Q6600 @ 3,6ghz
2xOCZ nVIDIA SLI DDR2 PC6400 2048MB @ 1200mhz
2x 8800GT sli
Xfx 780i
Tuniq Tower 120 + nocta fläkt (inte säker på model men den kostade ca 300 spänn på datorbutiken)
Nzxt lexa skal med 3 inbyggda 120 mm fläktar och en 80mm som jag sedan har lagt till 2st 80 mm och en 120 mm fläkt i plus en fan control
320gb WB hdd SATA
Dvd brännare av okänt märke (fick den av en kompis och den lilla plastbiten där framme saknas och där är ingen klisterlapp på den)
Ska eventuellt införskaffa mig en bluray spelare inom en snar framtid
Har även 2 cold cathodes i mitt chassi.
Japp det ska klara det, ditt system lär dra i runda slängar 400-450w vid maxload.
2008-04-03, 00:43   #137

Ant3

Medlem

Ant3s avatar

Plats: Bohus (Norr om GBG)

Registrerad: jan 2008

Funderar på att köpa ett Sunbeam NUUO 550W Black PSU men jag vet inte om de är pålitligt.

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=721
[Antec P180] [Corsair AX 750] [Antec Kuhler H2O 920] [Intel Core i5 2500K @ 4.2GHz @ Stock volt] [Corsair Vengeance DDR3 8GB 1600MHz/CL9] [Asus P8P67-M PRO] [ASUS GTX 570 DCII @ C:850 S:1700M:4000 V:1.1] [ Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr]
Ant3 är uppkopplad nu Folding
2008-04-10, 08:26   #138

wazzabi

Medlem

wazzabis avatar

Plats: Skåne

Registrerad: nov 2007

för er som söker tysta och effektiva agg skulle jag vilja slå ett slag för detta agg som jag har: http://www.datorbutiken.com/se/defau...t=HIPPSU-530BL
agget är sjukt tyst och har vunnit ett test på toms hardware tror jag. sen är det billigt oxå ^^
wazzabi är inte uppkopplad Folding
2008-04-15, 15:27   #139

WrongTarget

Medlem

WrongTargets avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: maj 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av wazzabi
för er som söker tysta och effektiva agg skulle jag vilja slå ett slag för detta agg som jag har: http://www.datorbutiken.com/se/defau...t=HIPPSU-530BL
agget är sjukt tyst och har vunnit ett test på toms hardware tror jag. sen är det billigt oxå ^^
Vad jag sett av det aggregatet, så är det ett tyst aggregat med rätt låga ripplenivåer. Men det är ganska klent på 12V-linorna (30A totalt) och en relativt låg effektivitet på runt 75%.

Corsair VX450 ger 33A på 12V-linan, är mycket tyst, full med japanska kvalitetskondensatorer, hög effektivitet (80+) och är billig (under 600kr).
Vill man ha en kraftigare variant finns Corsair VX550 för ungefär 650kr. Det ger 41A på 12V-linan. (i övrigt väldigt lik 450W varianten)
Vill man ha ett modulärt aggregat, så finns Corsair HX520 för 750kr ungefär (ger 40A på 12V-linan).
2008-04-17, 01:46   #140

MichaSWE

Moderator

MichaSWEs avatar

Plats: göteborg

Registrerad: okt 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av awqawq
Asså det är ju lite av en smaksak.

Men kollar man runt lite så är de två fläktkylda aggen som är tystast och bäst.

Be quiet och seasonic

men det verka vara fler folk som har haft problem med seasonic även om det inte är många, än be quiet aggen där jag hittils inte hitta någon som sagt något negativt om dem bortset från att dem är lite dyra. Kollar man runt lite kan man få ett sådant agg för en rätt rimlig summa med för den delen

Jag kör själv ett be quiet dark power pro 450w first class och är grymt nöjd med det.

crossair som många kör är ett bra pålitligt agg men knapast särskillt tyst
och smaken är ju olika. Mig veteligen har be quiet aggen även en högre efficiency generelt men det aviker ju från serie till serie så man får gå in och rota lite specar osv.

står lite er om dem där

http://www.sweclockers.com/nyhet/723...fran_be_quiet/
Mina System: HePC och Gaming
MichaSWE är inte uppkopplad
2008-04-17, 11:01   #141

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Asså det är ju lite av en smaksak.

Men kollar man runt lite så är de två fläktkylda aggen som är tystast och bäst.

Be quiet och seasonic

men det verka vara fler folk som har haft problem med seasonic även om det inte är många, än be quiet aggen där jag hittils inte hitta någon som sagt något negativt om dem bortset från att dem är lite dyra. Kollar man runt lite kan man få ett sådant agg för en rätt rimlig summa med för den delen

Jag kör själv ett be quiet dark power pro 450w first class och är grymt nöjd med det.

crossair som många kör är ett bra pålitligt agg men knapast särskillt tyst
och smaken är ju olika. Mig veteligen har be quiet aggen även en högre efficiency generelt men det aviker ju från serie till serie så man får gå in och rota lite specar osv.

står lite er om dem där

Klart fler har problem med Corsair aggen då det är flest personer som har sånt, bästa tillverkarna går knappast att skillja i kvalitét så länge det är bra kondisar i dom.
Sen existerar det ganska bra med andra tillverkare med kvalitets agg tex CWT, FSP och ATNG.

Säg inte att Corsair aggen inte är tysta, granterat tystare än Be Quiets modeller med 92mm fläkt kanske tystaste agget med aktivkylning.

Enligt testerna så är Be Quiet inte lika tyst som ett Corsair. Dock 430w modellen men fortfarande i Dark power pro serien.

Senast redigerad av fesen 2008-04-17 klockan 11:15.
2008-04-17, 12:58   #142

MichaSWE

Moderator

MichaSWEs avatar

Citat:
Klart fler har problem med Corsair aggen då det är flest personer som har sånt, bästa tillverkarna går knappast att skillja i kvalitét så länge det är bra kondisar i dom.
Sen existerar det ganska bra med andra tillverkare med kvalitets agg tex CWT, FSP och ATNG.

Säg inte att Corsair aggen inte är tysta, granterat tystare än Be Quiets modeller med 92mm fläkt kanske tystaste agget med aktivkylning.

Enligt testerna så är Be Quiet inte lika tyst som ett Corsair. Dock 430w modellen men fortfarande i Dark power pro serien.
Den sidan du har testet från har testat den gammla serien som det iofs finns ex kvar att köpa ute i handeln fortfarande men nu gällde det inte den serien Kolla länken igen

Det är desutom så att amerikanska test sidor har lite problem att göra nya aktuella tester på just Be-quiet i och med att dem inte säljs i USA.

Sen syfatde jag på att det verkar vara mer strul med seasonic jämfört med be-quiet inte jämfört med corsair, för det har jag ingen koll på. Den ända erfarenheten jag har där är att jag vet att när vi jämförde min kompis 550w black nånting från corsair med mitt så kom vi båda fram till att hans väsnades betydligt mer framför allt under lite belastning, än vad mitt gjorde. Jag skulle ändå säga att corsair agget definitivt inte var särskilt högljut men det lät tydligt mer.
2008-04-17, 13:23   #143

fesen

Medlem

fesens avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Den sidan du har testet från har testat den gammla serien som det iofs finns ex kvar att köpa ute i handeln fortfarande men nu gällde det inte den serien Kolla länken igen

Det är desutom så att amerikanska test sidor har lite problem att göra nya aktuella tester på just Be-quiet i och med att dem inte säljs i USA.

Sen syfatde jag på att det verkar vara mer strul med seasonic jämfört med be-quiet inte jämfört med corsair, för det har jag ingen koll på. Den ända erfarenheten jag har där är att jag vet att när vi jämförde min kompis 550w black nånting från corsair med mitt så kom vi båda fram till att hans väsnades betydligt mer framför allt under lite belastning, än vad mitt gjorde. Jag skulle ändå säga att corsair agget definitivt inte var särskilt högljut men det lät tydligt mer.
Testa ni i samma dator eller med era respektive system? ^^,

Det är Seasonic och CWT som tillverkar Corsair aggen sen drar dom på en lapp, samma med Antec Earthwatts och NeoHE som också tillverkas av Seasonic fler agg i rörelse blir mer RMA.
2008-04-17, 21:43   #144

MichaSWE

Moderator

MichaSWEs avatar

Citat:
Testa ni i samma dator eller med era respektive system? ^^,

Det är Seasonic och CWT som tillverkar Corsair aggen sen drar dom på en lapp, samma med Antec Earthwatts och NeoHE som också tillverkas av Seasonic fler agg i rörelse blir mer RMA.
I och med att min m8 är lite av en pryl... och att vi båda tyckte att det var rätt mycket skillnad så testade vi även med mitt agg i hans burk, med i princip samma resultat. Vi ahdde ingen db mätare så fick bli på känn. Jag orkade dock inte mecka med hans agg i min burk

om jag ska försöka beskiva skilnaden vi upptäkte så var det dels ett något starkare ljud från corsair agget, men det man tänkte mest på var att själva ljudet var mer högfreqvent och kanske därför även upfattas som lite mer irriterande. Jag måste bara återigen påpeka att det absolut inte var jämförbart med ett budget agg som låter som en jumbojet så fort det ska leverera lite. Corsair agget var helt klart även det ett relativt tyst agg.

Kolla om du kan få möjlighet att kolla på ett Be-quiet i den nya dark power first class serien så kan du ju avgöra själv

Jag har faktist nuförtiden tillgång till en av statens provningsanstalt goodkänd db mätare genom jobbet men den är ute på annat håll just nu. Men jag kan mäta lite när jag får tillbaka den

Senast redigerad av MichaSWE 2008-04-17 klockan 22:08.
2008-04-23, 20:10   #145

Zache_22

Medlem

Plats: härnösand

Registrerad: apr 2008

ursäkta är inte så insatt i nätagg oså,
men vad är de för skillnad mellan ett modulärt nätagg och ett som inte är de??
Zache_22 är inte uppkopplad
2008-04-23, 20:30   #146

fqvarfort

Medlem

Plats: Gävle

Registrerad: aug 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zache_22
ursäkta är inte så insatt i nätagg oså,
men vad är de för skillnad mellan ett modulärt nätagg och ett som inte är de??
Saxat från http://www.sweclockers.com/forum/sho...hreadid=612278

"Modulära nätaggregat
Med modulärt menas att kablarna går att lossa från nätaggregatet. Man kan således undvika att få ett "råttbo" av oanvända sladdar. Vissa menar dock att den extra skarven som krävs påverkar strömkvalitén negativt. Dessutom löper man risken att de extra kontakterna börjar glappa om man ofta pillar ut kablarna. Man kan nog säga att denna finess är en smaksak, vissa älskar funktionen medan andra tycker att det kvittar. Ofta kostar modulära nätaggregat några kronor extra."
fqvarfort är inte uppkopplad
2008-05-18, 11:00   #147

Forzy

Medlem

Plats: Veberöd

Registrerad: mar 2008

Hej alla.
Sitter här inför ett datorköp som jag velat göra länge men känner att tiden är rätt nu.

Jag tänker köpa mig ett antec sonata III med inbyggt 500 watts nätagg och min fråga är om det kan driva mitt system utan problem eller framtida problem?

Här är det systemet jag tänkte mig:
Gigabyte EP35-DS4
intel core duo 8400
4 gig OCZ Reaper pc-6400
2 stycken 500 gigs samsung HDar
Dual Layer samsung brännare
XFX geforce 9800 gtx

tacksam för svar snarast möjligt.
Forzy är inte uppkopplad
2008-05-18, 11:45   #148

Bjurzz

Medlem

Plats: Dalarna

Ja det ska klara av det, det är ett väldigt bra och stabilt nätagg och det där kommer dra max 350-400 W i full load.
CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit
Bjurzz är inte uppkopplad
2008-06-04, 23:51   #149

Shaggyvara

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: jun 2008

Då det verkar finnas mången kunnig person här så tänkte jag, när flera andra också gör det, fråga om mitt system bör få ett nytt nätagg iom inköp av nytt grafikkort.

Systemet:
MSI K9N SLI-2F
2 gig RAM Corsair pc-6400
AMD 4000+ X2 (ej överklockad)
Geforce 8500 GT
2 st dvd-brännare (en LG och en NEC)
Western Digital 250GB SATA 7200RPM
Nätagg 350W (okänt märke)

Problemet:
Vill uppgradera grafikkortet till minst ett 8800 GT, helst ett 9800 GTX, men vet inte om nätagget kommer orka.

Det rullar ju på lätt och smidigt som det är nu men grafikkortet ska bytas ut och då har jag kollat på ett XFX 9800 GTX, men är mycket rädd för att nätagget säger "Ciao" om jag försöker. Enligt "Extreme Power Supply Calculator" så kommer hela systemet att max komma upp i 295W, men av det jag läst tidigare var kanske det inte det viktigaste. Var det Amperen som var "the shit", så att säga?

Har kollat på det här om jag skulle tvingas köpa nytt:
http://www.inet.se/datorkomponenter/...svart/6308638/
Shaggyvara är inte uppkopplad
2008-06-05, 08:17   #150

Bjurzz

Medlem

Plats: Dalarna

Är inte så otroligt insatt i nätagg men skulle rekomendera dig att köpa ett nytt agg eftersom det inte mår bra av att ligga nära max watten hela tiden. Plus att med ett okänt märke kan det vara si och så med antalet watt det leverar. Det kan även vara ostabilt med Amperen. Jag skulle rekomendera dig att köpa ett Corsair agg.
http://www.inet.se/datorkomponenter/...0vxeu/6909437/
Det har 50W mer än Nexus agget och 80plus testat, vilket betyder att minst mindre än 20% av energin går förlorad. Det är även i princip ljudlöst och ett väldigt gediget märke av hög kvalitet.

/Stenberg
CPU: Intel i5-3570K| GPU: Gigabyte Windforce GTX 670 | Minne: Corsair Vengeance 1600Mhz 16GB | Mobo: ASRock Z77 Extreme4 | SSD: Samsung 830-Series 128GB| Lagring: 500GB Internt, 2+1TB Externt | Chassi: Fractal Design Define R4 Black | PSU: Corsair TX 650W | OS: Windows 7 64-bit
Bjurzz är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb