SFF-tråden (bilder och diskussion)

Permalänk
Medlem

SFF-tråden (bilder och diskussion)

Då jag och flera andra tyckte att det saknades en dedikerad tråd för att diskutera SFF-datorer och tillhörande komponenter, så skapar jag nu en för just det ändamålet.

SFF står för Small Form Factor och med det menas oftast små stationära datorer. Termen innefattade ursprungligen datorsystem som bygger på moderkort som är mindre än micro-ATX. Just micro-ATX kanske ligger lite i gränslandet; vissa definierar det som SFF, andra inte, men det beror nog till stor del på chassit. SFF-datorer används ofta som HTPCs, som hemmaservrar då de kan göras tysta och strömsnåla, eller som LAN-datorer då de är lätta att ta med sig.

I denna första post kan vi t.ex. länka till relevanta gallerier, guider och diskussioner; skicka mig ett PM med länk så kan jag kolla på det. Bara inte förstaposten blir för lång så

SFF-gallerier
SFF version 2.0 av anders.149
Minidatorn av Lunait
SFF-HTPC av Xfinity
SFF: Passiv HTPC av Purgatory
SFF: Server Rev1 av Purgatory
Laine's Purple Haze av JaZid
Laine's Malay HTPC av JaZid
Liten är fin av roast
Project BWB2 (FD Array R2) av Rizzt
HTPC/mediaserver i Lian Li PC-Q08B av sorkin
Sugo 05B + Radeon 6950 = ? av LoTex94
SFF - Silverstone Sugo SG07 av Rizzt
Emko 2600K av Lunait
Liten men kraftfull av og900turbo

Intressanta trådar:
Tråd om SG05 på [H]ardForum

Har ni fler gallerier så skicka en länk

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag kan väl börja då. Har en SFF-dator hittills:

Mer bilder och specifikationer i min signatur.

Om en vecka tänker jag dessutom skaffa mig en HTPC/hemmaserver som jag gissar kvalificerar som SFF. Hittills funderar jag på följande:

• Lian Li PC-Q08B (svart)
• Zotac NM10-DTX
• XFX HD5450 (passivt kylt)
• 2GB DDR2 800MHz
• 2TB WD Caviar Green (en till att börja med, men skaffar fler (max 6) allt eftersom det behövs)

Vad tror ni om det? Hade ni valt några andra komponenter, och isåfall varför? Nån som sett en recension av Lian Li PC-Q08 än, förresten?

Funderar på nätagg, hittills lutar det åt Corsair CX400W. Hade även gärna haft en adapter från SATA eller IDE till intern USB, eftersom jag annars måste koppla ur DVD-läsaren när jag skaffar den sjätte hårddisken.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Jag kan väl börja då. Om en vecka tänker jag skaffa mig en HTPC/hemmaserver som jag gissar kvalificerar som SFF. Hittills funderar jag på följande:

• Lian Li PC-Q08B (svart)
• Zotac NM10-DTX
• XFX HD5450 (passivt kylt)
• 2GB DDR2 800MHz
• 2TB WD Caviar Green (en till att börja med, men skaffar fler (max 6) allt eftersom det behövs)

Vad tror ni om det? Hade ni valt några andra komponenter, och isåfall varför?

Funderar på nätagg, hittills lutar det åt Corsair CX400W. Hade även gärna haft en adapter från SATA eller IDE till intern USB, eftersom jag annars måste koppla ur DVD-läsaren när jag skaffar den sjätte hårddisken.

Chassit är ju inte jättesnyggt! Jag tror fortfarande att ett Fractal Array rev2 skulle göra sig bra... vad gör Lian Li:t bra?

Varför ett grafikkort när det finns ett integrerat (som i och för sig verkar vara ett riktigt bottennapp)? Är det alldeles för dåligt för HD-material? Hur är det med RAID-stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Chassit är ju inte jättesnyggt! Jag tror fortfarande att ett Fractal Array rev2 skulle göra sig bra... vad gör Lian Li:t bra?

Varför ett grafikkort när det finns ett integrerat (som i och för sig verkar vara ett riktigt bottennapp)? Är det alldeles för dåligt för HD-material? Hur är det med RAID-stöd?

Fördelen med Lian Li:t är att det har plats för en DVD-/Bluray-läsare; bra att ha om någon tar med sig en film, och underlättar vid installation av OS. Funderar dock fortfarande på Array R2, nackdelen är då som sagt att det inte finns någon plats för DVD.

Det integrerade grafikkortet klarar inte 1080p (har en netbook med GMA3150 och det klarar knappt 720p), så jag måste ha ett separat grafikkort.

NM10-DTX har enligt Zotacs hemsida RAID-stöd på fyra av SATA-portarna (gissningsvis de svarta); dock stöder det bara RAID 0, 1 och 0+1.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Fördelen med Lian Li:t är att det har plats för en DVD-/Bluray-läsare; bra att ha om någon tar med sig en film, och underlättar vid installation av OS. Funderar dock fortfarande på Array R2, nackdelen är då som sagt att det inte finns någon plats för DVD.

Aj, tänkte jag inte på! Någon form av DVD/Blureej vill man ju ha..

Skrivet av Lunait:

Det integrerade grafikkortet klarar inte 1080p (har en netbook med GMA3150 och det klarar knappt 720p), så jag måste ha ett separat grafikkort.

Crappy!

Skrivet av Lunait:

NM10-DTX har enligt Zotacs hemsida RAID-stöd på fyra av SATA-portarna (gissningsvis de svarta); dock stöder det bara RAID 0, 1 och 0+1.

RAID 1 räcker väl egentligen...

Permalänk
Medlem

Problemet blir ju som sagt att ansluta DVD:n när jag redan har 6 st hårddiskar inkopplade. Det bästa jag kan komma på är en sån här: USB 2.0 till SATA/IDE 2.5"/3.5" extern m. nätdel - kan använda endast SATA/IDE-till-USB-delen och sköta strömförsörjningen via en av nätaggets molex-kontakter.

Jag har en IDE-DVD liggandes, så den kan jag använda och så får jag ju dra ut USB-kontakten genom I/O-plåten och till en USB-kontakt på baksidan. Fast det lättaste hade ju förstås varit att ha en adapter som ansluter till en intern USB istället...

Jag vill inte på något sätt ta monopol på tråden här, så posta på om ni har något

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Hur ställer ni er förresten till barebone-chassin vs. vanliga chassin? Shuttle har ju t.ex. en barebone för s1366 (Shuttle SX58J3 500W), en socket som det i dagsläget inte finns några mini-ITX-moderkort för.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Fördelen med Lian Li:t är att det har plats för en DVD-/Bluray-läsare; bra att ha om någon tar med sig en film, och underlättar vid installation av OS. Funderar dock fortfarande på Array R2, nackdelen är då som sagt att det inte finns någon plats för DVD.

Det integrerade grafikkortet klarar inte 1080p (har en netbook med GMA3150 och det klarar knappt 720p), så jag måste ha ett separat grafikkort.

NM10-DTX har enligt Zotacs hemsida RAID-stöd på fyra av SATA-portarna (gissningsvis de svarta); dock stöder det bara RAID 0, 1 och 0+1.

Satsa på Lian-Li istället, rejälare chassi och enklare hantering vad jag kan se. Kolla gärna SPCR's recension av Array: Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com

Själv kommer jag antingen köra PC-Q08 eller Chenbros när jag väl slänger ihop en liten miniserver.
Chenbro ES34069 120W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

IGP på Zotac-moderkortet bör ju ändå klara 1080p eller har jag missat något?
Vad gäller grafikkort så påstås det att Nvidias kort fortfarande är att föredra i Linux, tänkte på om du tänkt köra Linux ihop med XBMC exempelvis. Jag har sett att det är saker på gång även för Radeon men du har troligen inte stöd från början, vilket Nvidias kort ska ha.
Bra val av moderkort för övrigt, överväger den till eventuell uppgradering/förminskning av min HTPC. Kör ett m-ATX system idag som känns onödigt stort och överlag dåligt sammansatt.

Skrivet av Lunait:

Hur ställer ni er förresten till barebone-chassin vs. vanliga chassin? Shuttle har ju t.ex. en barebone för s1366 (Shuttle SX58J3 500W), en socket som det i dagsläget inte finns några mini-ITX-moderkort för.

Jag är mycket positiv till speciellt Shuttles X58-system, i och med att dessa är unika. Jag har varit sugen på en länge men inte blivit av. Just nu stör jag mig lite på brist på SATA3 samt USB3, men det är enda felet i mitt tycke. Produkten är ju rätt prisvärd dessutom.

Sedan har jag fattat tycke för Shuttles XPC-SG41J1: Shuttle XPC SG41J1 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Barebone-chassin
Bra pris och lämplig att återanvända ett gammalt LGA775-system. Ser bra ut också men nätdelen känns klen, även om man kommer rätt långt även på denna. Moderkortet går även byta ut mot ett annat m-ITX om behovet uppstår.

Det enda tråkiga med barebones i mitt tycke är dels att man ofta blir låst till ett visst moderkort (Shuttle har först nyligen börjat använda m-ITX standarden) samt att en del av nöjet försvinner då man inte får sätta ihop systemet själv.
Silverstone SG05 var för mig en riktigt rolig upplevelse då jag dels fick välja komponenter till systemet själv men också fick möjlighet att experimentera samt söka information och klura på hur jag kan förhöja upplevelsen av mitt system ytterliggare. Entusiasten i mig älskar detta. =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Satsa på Lian-Li istället, rejälare chassi och enklare hantering vad jag kan se. Kolla gärna SPCR's recension av Array: Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com

Själv kommer jag antingen köra PC-Q08 eller Chenbros när jag väl slänger ihop en liten miniserver.
Chenbro ES34069 120W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin

IGP på Zotac-moderkortet bör ju ändå klara 1080p eller har jag missat något?

Jag är mycket positiv till speciellt Shuttles X58-system, i och med att dessa är unika. Jag har varit sugen på en länge men inte blivit av. Just nu stör jag mig lite på brist på SATA3 samt USB3, men det är enda felet i mitt tycke. Produkten är ju rätt prisvärd dessutom.

Sedan har jag fattat tycke för Shuttles XPC-SG41J1: Shuttle XPC SG41J1 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Barebone-chassin
Bra pris och lämplig att återanvända ett gammalt LGA775-system. Ser bra ut också men nätdelen känns klen, även om man kommer rätt långt även på denna. Moderkortet går även byta ut mot ett annat m-ITX om behovet uppstår.

Det enda tråkiga med barebones i mitt tycke är dels att man ofta blir låst till ett visst moderkort (Shuttle har först nyligen börjat använda m-ITX standarden) samt att en del av nöjet försvinner då man inte får sätta ihop systemet själv.
Silverstone SG05 var för mig en riktigt rolig upplevelse då jag dels fick välja komponenter till systemet själv men också fick möjlighet att experimentera samt söka information och klura på hur jag kan förhöja upplevelsen av mitt system ytterliggare. Entusiasten i mig älskar detta. =D

Jag har alltid varit nyfiken på ljudnivån, Silverstone verkar ha gjort ett bra jobb med FSPs SFX agg i mini-ITX lådorna men Shuttle har ju typ en 40mm fläkt i nätagget >.< vilket bör vara en orkan om det blir för varmt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Jag har alltid varit nyfiken på ljudnivån, Silverstone verkar ha gjort ett bra jobb med FSPs SFX agg i mini-ITX lådorna men Shuttle har ju typ en 40mm fläkt i nätagget >.< vilket bör vara en orkan om det blir för varmt?

Ljudnivån är rätt okej vid idle och låg last. Jag kör ju till skillnad från Lunait med FSP 300W ihop med i5 750 och HD5850 och även vid hög last kan jag inte påstå att nätdelen går upp i några otroligt höga ljudnivåer. Vad som istället stör vid last är att jag får oljud från coils när grafikkortet lastas. Med mitt gamla 8800GTS 512MB låter detta hela tiden, olastat som lastat men med HD5850 försvinner oljudet olastat (vilket inte är någon större förvåning med tanke på hur litet kortet lastar systemet vid idle). Fläkten ska vara lite större än så, har för mig det är 60mm.

Jag använder tyvärr inte mitt system för tillfället pga höga lägenhetstemperaturer samt att jag fortfarande väntar på att Silverstones jäkla nätagg ska komma in i lager någon gång. Bara det svalnat lite i höst så ska jag dra igång allt igen. Funderar mest på hur jag ska lösa grafikkortstemperaturerna (vill ha en 3'e-partskylare att kyla mitt HD5850 men finns inga vettiga som passar i SFF-chassin. Jag har 3st HP ZR24w i Eyefinity som värmer upp kortet rätt skapligt. Inga temperaturproblem men hade gärna sett ett tystare grafikkort.

Men ja, jag gissar på att nätdelen bör låta en hel del om jag skulle köra systemet nu i sommar (rumstemperatur på ca 30 grader) vilket bör dra upp fläkten rejält, speciellt när grafikkortet driver 5760x1200 i upplösning.

Mycket bra jobb med FSP's nätagg, när jag köpte chassit för nästan ett år sedan så trodde jag ärligt talat att det inte var något vidare nätagg men jag är klart imponerad. Även om första exet blev RMA på då nätdelen började föra rejäla oljud. Nuvarande ex har dock fungerat bra, trots att det är något underspecat för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

IGP på Zotac-moderkortet bör ju ändå klara 1080p eller har jag missat något?
Vad gäller grafikkort så påstås det att Nvidias kort fortfarande är att föredra i Linux, tänkte på om du tänkt köra Linux ihop med XBMC exempelvis. Jag har sett att det är saker på gång även för Radeon men du har troligen inte stöd från början, vilket Nvidias kort ska ha.

Vad jag har läst (och erfarit, även om recensioner är att föredra framför anekdoter) så klarar inte GMA3150 1080p särskilt bra (t.ex. här), men det verkar finnas specialvarianter av GMA3150 som har Crystal HD-chip från Broadcom; dessa ska tydligen klara 1080p (t.ex. här) - dock beror det tydligen en del på vilken mjukvara man använder också. Å andra sidan verkar Intel ha begränsat GMA3150 till en maximal upplösning på 1366x768 via HDMI, vilket gör att det ändå inte fungerar.

Vad gäller operativsystem tänkte jag nog köra Windows 7 (kan få det gratis via universitetet), men är inte helt säker än. Skulle du rekommendera Linux istället?

En till fördel med Q08 är valfriheten vad gäller nätagg, särskilt då jag vill få datorn så tyst som möjligt; ATX-agg brukar väl generellt sett vara aningen tystare än SFX-agg. Skaffade mig ett Nexus NK-5000 R3 då det enligt SPCR ligger på 12dBA vid 200W belastning. (länk).

Skrivet av anders.149:

Det enda tråkiga med barebones i mitt tycke är dels att man ofta blir låst till ett visst moderkort (Shuttle har först nyligen börjat använda m-ITX standarden) samt att en del av nöjet försvinner då man inte får sätta ihop systemet själv.
Silverstone SG05 var för mig en riktigt rolig upplevelse då jag dels fick välja komponenter till systemet själv men också fick möjlighet att experimentera samt söka information och klura på hur jag kan förhöja upplevelsen av mitt system ytterliggare. Entusiasten i mig älskar detta. =D

Samma här; att bygga ihop ett system är för mig en av de stora behållningarna med datorer i allmänhet. Dock innebär det tyvärr att jag ibland (inte särskilt seriöst) funderar på att byta dator bara för att kunna bygga ihop en ny - det håller inte riktigt rent ekonomiskt...

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Vad jag har läst (och erfarit, även om recensioner är att föredra framför anekdoter) så klarar inte GMA3150 1080p särskilt bra (t.ex. här), men det verkar finnas specialvarianter av GMA3150 som har Crystal HD-chip från Broadcom; dessa ska tydligen klara 1080p (t.ex. här) - dock beror det tydligen en del på vilken mjukvara man använder också. Å andra sidan verkar Intel ha begränsat GMA3150 till en maximal upplösning på 1366x768 via HDMI, vilket gör att det ändå inte fungerar.

Vad gäller operativsystem tänkte jag nog köra Windows 7 (kan få det gratis via universitetet), men är inte helt säker än. Skulle du rekommendera Linux istället?

En till fördel med Q08 är valet av nätagg, särskilt då jag vill få datorn så tyst som möjligt; ATX-agg brukar väl generellt sett vara mycket tystare än SFX-agg. Skaffade mig ett Nexus NK-5000 R3 då det enligt SPCR ligger på 12dBA vid 200W belastning.

My bad, var riktigt säker på att Zotacs kort körde ION för grafiken. Hm..
Tur att det är ett m-DTX kort vilket innebär möjlighet till ett separat grafikkort samt exempelvis ett ljudkort.

Jag skulle rekommendera Linux om du är villig att lägga ner tid på systemet. Du kan ju anpassa din HTPC/server precis som du vill ha den, men då krävs ju också en hel del engagemang å andra sidan. Min HTPC kör Ubuntu 10.04 och senaste XBMC för denna ihop med ett Auzentech ljudkort och ett 9500GT.

Precis, dels nätdelen är ju ett plus men sen har du ju som du redan nämnt plats för exempelvis DVD/BD-läsare. bättre kylförmåga samt rätt rymligt. Dock inget jag skulle vilja kalla för passande till HTPC-chassi. Men då är jag rätt konservativ på det området.
Blir det Array så se till att invänta den uppdaterade modellen bara, speciellt med tanke på vad för moderkort du vill köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Jag skulle rekommendera Linux om du är villig att lägga ner tid på systemet. Du kan ju anpassa din HTPC/server precis som du vill ha den, men då krävs ju också en hel del engagemang å andra sidan. Min HTPC kör Ubuntu 10.04 och senaste XBMC för denna ihop med ett Auzentech ljudkort och ett 9500GT.

Tid har jag nog så det är inga problem. Så länge jag kan få allt jag vill att fungera så spelar det ingen roll (tänker främst på någon form av VPN-tjänst då allt annat jag behöver ska fungera lika bra/bättre i Ubuntu, men efter vad jag läst så ska VPN gå att lösa också). Men vilket Nvidia-grafikkort rekommenderar du isåfall (single-slot med passiv kylning)? Funderar på Sparkle GT220 "Heatsink" (länk).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Tid har jag nog så det är inga problem. Så länge jag kan få allt jag vill att fungera så spelar det ingen roll (tänker främst på någon form av VPN-tjänst då allt annat jag behöver ska fungera lika bra/bättre i Ubuntu, men efter vad jag läst så ska VPN gå att lösa också). Men vilket Nvidia-grafikkort rekommenderar du isåfall (med passiv kylning)?

Det mesta bör gå idag. Iallafall allt som är relevant att köpa på det ditt system avser.

Jag har ingen superkoll på grafikkort i mellanklassen och neråt men det är troligen ett GT 220 eller 240 du bör sikta in dig på. Troligen någon av dessa:

Asus GeForce Bravo 220 Silent/DI/1GD2(LP) 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Asus GeForce ENGT240 Silent/DI/1GD3 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
Zotac GeForce GT 240 Zone HDMI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Själv hade jag satsat på Asus GT 220-kort då min kommande HTPC kommer bli liten och jag kommer då behöva lågprofilskort, har du inte behov av detta så bör GT 240-korten vara ett bättre val. Större kylare och något mer prestanda.
Kom ihåg att du behöver Array R2 om du vill köra med någon av dessa, i och med fästplåten.

EDIT: Sparkles kort ser trevligt ut, kom bara ihåg att kylaren kan ta i andra komponenter. Dubbelkolla med utrymme i de chassin du överväger. Fördelen är att du inte förorar PCI-e x1-kortplatsen.

Permalänk

Har i dagsläget mATX-chassit NSK-3480 med följande:

Phenom II 550BE upplåst till X4 B50 @3.5GHz
ASUS M4A785TD-M EVO
A-data 2x2GB CL7 DDR3 1333MHz
+ lite diverse skräp och ett D-link WLAN N-draftkort

Tanken är då att byta moderkort till ett AM3 ITX-kort, men vad jag vet finns det bara ett... Har jag några alternativ?
Det är Sugo SG06 som gäller i chassiväg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Ljudnivån är rätt okej vid idle och låg last. Jag kör ju till skillnad från Lunait med FSP 300W ihop med i5 750 och HD5850 och även vid hög last kan jag inte påstå att nätdelen går upp i några otroligt höga ljudnivåer. Vad som istället stör vid last är att jag får oljud från coils när grafikkortet lastas. Med mitt gamla 8800GTS 512MB låter detta hela tiden, olastat som lastat men med HD5850 försvinner oljudet olastat (vilket inte är någon större förvåning med tanke på hur litet kortet lastar systemet vid idle). Fläkten ska vara lite större än så, har för mig det är 60mm.

Jag använder tyvärr inte mitt system för tillfället pga höga lägenhetstemperaturer samt att jag fortfarande väntar på att Silverstones jäkla nätagg ska komma in i lager någon gång. Bara det svalnat lite i höst så ska jag dra igång allt igen. Funderar mest på hur jag ska lösa grafikkortstemperaturerna (vill ha en 3'e-partskylare att kyla mitt HD5850 men finns inga vettiga som passar i SFF-chassin. Jag har 3st HP ZR24w i Eyefinity som värmer upp kortet rätt skapligt. Inga temperaturproblem men hade gärna sett ett tystare grafikkort.

Men ja, jag gissar på att nätdelen bör låta en hel del om jag skulle köra systemet nu i sommar (rumstemperatur på ca 30 grader) vilket bör dra upp fläkten rejält, speciellt när grafikkortet driver 5760x1200 i upplösning.

Mycket bra jobb med FSP's nätagg, när jag köpte chassit för nästan ett år sedan så trodde jag ärligt talat att det inte var något vidare nätagg men jag är klart imponerad. Även om första exet blev RMA på då nätdelen började föra rejäla oljud. Nuvarande ex har dock fungerat bra, trots att det är något underspecat för mina behov.

Jo det är bra, Teapo 105c caps och Guld utmärkelse av Hardwaresecrets.
Tror du det skulle gå att byta fläkten om man satsar på ett väldigt klent grafikkort? För du säger att det har okej ljudnivå idle sen har Silverstone en mindre sofistikerad låda med 120w DC-DC agg men frågan är om man vågar trycka i en quad, AMD har iofs Athlon II x4 med 45TDP.
Får se när jag tröttnar rejält på mitt nuvarande system, jag surfar i princip bara och lyssnar på musik så jag behöver inget fancy.

Skrivet av Rymdvanilj:

Har i dagsläget mATX-chassit NSK-3480 med följande:

Phenom II 550BE upplåst till X4 B50 @3.5GHz
ASUS M4A785TD-M EVO
A-data 2x2GB CL7 DDR3 1333MHz
+ lite diverse skräp och ett D-link WLAN N-draftkort

Tanken är då att byta moderkort till ett AM3 ITX-kort, men vad jag vet finns det bara ett... Har jag några alternativ?
Det är Sugo SG06 som gäller i chassiväg!

Komplett.se - ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3
Att det är SO-DIMM är väll det enda negativa om du ska köpa.
Fatta den och en av AMDs 45w quads, hade varit en dröm!

http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2010/06/Asus...
socketen sitter mitt i dessutom! dvs inget Intelkrafs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Har i dagsläget mATX-chassit NSK-3480 med följande:

Phenom II 550BE upplåst till X4 B50 @3.5GHz
ASUS M4A785TD-M EVO
A-data 2x2GB CL7 DDR3 1333MHz
+ lite diverse skräp och ett D-link WLAN N-draftkort

Tanken är då att byta moderkort till ett AM3 ITX-kort, men vad jag vet finns det bara ett... Har jag några alternativ?
Det är Sugo SG06 som gäller i chassiväg!

Förutom Asus M4A88T-I Deluxe som fesen nämnde finns ett till, men då måste du importera det från Tyskland: J&W Minix 890GX-USB3

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk

Okidoki, vilket är det man ska ha då?

Skrivet av Lunait:

Förutom Asus M4A88T-I Deluxe som fesen nämnde finns ett till, men då måste du importera det från Tyskland: J&W Minix 890GX-USB3

Fördelar med J&W MiniX 890GX-USB3:
890GX/SB850-chip
HD4290 integrerat
USB3

Nackdelar:
Dyrt!
Finns inte i Sverige = krångelfaktorn är hög
Låg TDP-gräns?
SO-dimm - är det en nackdel eller ej? (Corsair 2x2GB 1333MHz verkar ju finnas för runt 1000 kronor och det är rimligt enligt mig. Dock skulle jag vilja återanvända mina A-data 2x2GB CL7 1333MHz i vanlig storlek!)

Skrivet av fesen:

Komplett.se - ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3
Att det är SO-DIMM är väll det enda negativa om du ska köpa.
Fatta den och en av AMDs 45w quads, hade varit en dröm!

http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2010/06/Asus...
socketen sitter mitt i dessutom! dvs inget Intelkrafs

Fördelar:
-USB3
-Finns i Sverige
-880G/SB710

Nackdelar:
-Lite dyrt
-Låg TDP-gräns?
-SO-dimm

Och har vi inte glömt ett?

Sapphire IPC-AM3DD785G

Fördelar:
-Finns i Sverige
-Billigast av de 3

Nackdelar:
-Lite sämre chip men jag använder 785G just nu och det är precis lagom för mig!
-Ingen WLAN?
-Låg TDP-gräns?
-SO-dimm

Visst känns det som att ASUS-kortet är vettigast?
Dock vill jag ju använda dom minnen jag har som är i normal storlek! Varför har AM3-brädorna inte rätt storlek på slotsen?

Permalänk
Medlem

Om du inte har något emot att skaffa SO-DIMM-minnen så skulle jag nog kört på ASUS-kortet. Vet inte vad det har för TDP-gräns men Sapphire-kortet klarar 95W-processorer med tillräcklig moderkortskylning, trots Sapphires officiella gräns på 65W. (Om du vill behålla dina nuvarande minnen tror jag inte att Sapphire-kortet är helt fel heller.)

Något annat som kan nämnas om J&W:s kort är att det har SATA 6.0Gbps, även om det kanske inte är så jätterelevant i dagsläget.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Om du inte har något emot att skaffa SO-DIMM-minnen så skulle jag nog kört på ASUS-kortet. Vet inte vad det har för TDP-gräns men Sapphire-kortet klarar 95W-processorer med tillräcklig moderkortskylning, trots Sapphires officiella gräns på 65W. (Om du vill behålla dina nuvarande minnen tror jag inte att Sapphire-kortet är helt fel heller.)

Något annat som kan nämnas om J&W:s kort är att det har SATA 6.0Gbps, även om det kanske inte är så jätterelevant i dagsläget.

Oj, missade det där med SATA 6.0 på J&W. Dock är väl inte SATA 6.0 speciellt väldigt för det gör väl ingen jätteskillnad idagsläget?

Problemet med Sapphire-kortet är väl att det saknar WLAN?! Jag har inte lyckats få fram spec som säger att det har nåt WLAN i alla fall. Sen har det ju inga PCI-portar heller så mitt D-link DWA547 N-draftkort ryms inte... och trådat nätverk till min dator duger inte!

Permalänk
Medlem

Finns ett nice 2x2 paket med HyperX minnen SO-DIMM att köpa såg jag, 1300kr tror jag 1333mhz och 7-7-7-20 vid 1.5v.

Asus kortet har en hög TDP gräns på 95w.

Krångelfaktorn är väll inte så farlig, köper man av rätt Tysk/UK eller annan Nordisk butik så ska det gå relativt smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Oj, missade det där med SATA 6.0 på J&W. Dock är väl inte SATA 6.0 speciellt väldigt för det gör väl ingen jätteskillnad idagsläget?

Nej, såvida du inte tänker skaffa Crucial RealSSD 300 så spelar det ju ingen roll idag. Men det lär ju komma fler SATA 6.0-diskar så småningom.

Skrivet av Rymdvanilj:

Problemet med Sapphire-kortet är väl att det saknar WLAN?! Jag har inte lyckats få fram spec som säger att det har nåt WLAN i alla fall. Sen har det ju inga PCI-portar heller så mitt D-link DWA547 N-draftkort ryms inte... och trådat nätverk till min dator duger inte!

Det har du visserligen rätt i. Det finns ju USB-mottagare för trådlöst nätverk dock.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fesen:

Jo det är bra, Teapo 105c caps och Guld utmärkelse av Hardwaresecrets.
Tror du det skulle gå att byta fläkten om man satsar på ett väldigt klent grafikkort? För du säger att det har okej ljudnivå idle sen har Silverstone en mindre sofistikerad låda med 120w DC-DC agg men frågan är om man vågar trycka i en quad, AMD har iofs Athlon II x4 med 45TDP.
Får se när jag tröttnar rejält på mitt nuvarande system, jag surfar i princip bara och lyssnar på musik så jag behöver inget fancy.

Komplett.se - ASUS M4A88T-I Deluxe, Socket-AM3
Att det är SO-DIMM är väll det enda negativa om du ska köpa.
Fatta den och en av AMDs 45w quads, hade varit en dröm!

http://www.pcgameshardware.de/screenshots/medium/2010/06/Asus...
socketen sitter mitt i dessutom! dvs inget Intelkrafs

Det kan bli aningen svårt att byta, det är tunna fläktar som sitter i aggen. Skulle vara om du monterar en fläkt utanför men då försvinner ju mer utrymme i chassit dessvärre. =(

300W FSP-agget bör klara den belastning du nämner utan att dra upp i ljudnivå.

Har du möjlighet att vänta med köp så är det bara bra, måste säga att det hänt en hel del det senaste året vad gäller utbud av m-ITX produkter i Sverige, och bättre lär det ju bli. När jag satte ihop mitt första system för nästan ett år sedan så var det enda vettiga Zotac's Geforce 9300 ITX-WiFi och sen dess har det kommmit mer och intressantare grejer.

Asus kort var nytt för mig och det känns positivt. Nyare chipsest än Sapphires kort är trevligt. Samt max 95W TDP.
Nu vill jag bara se ett m-DTX kort för X58 i Rampage-serien från Asus. Snääääällla?

Skrivet av fesen:

Finns ett nice 2x2 paket med HyperX minnen SO-DIMM att köpa såg jag, 1300kr tror jag 1333mhz och 7-7-7-20 vid 1.5v.

Asus kortet har en hög TDP gräns på 95w.

Krångelfaktorn är väll inte så farlig, köper man av rätt Tysk/UK eller annan Nordisk butik så ska det gå relativt smärtfritt.

Personligen ser jag nästan SO-DIMM slotar som en fördel då det tar upp mindre utrymme av PCB vilket kan användas för annat. Men priser och utbud är ju inte i nivå med vanliga DIMM's dessvärre.

Det läckraste med m-ITX korten för AMD är ju möjligheten att köra Phenom II X6 modellerna som kommer med 95W TDP. De är inte för alla förvisso (skiner mest vid flertrådad användning) men möjligheten till att köra dessa är riktigt trevlig.
Förvisso klarar Shuttles senaste X58-barebone Intels hexacores men för ca 10 000kr så känns det inte lika roligt.

Permalänk
Proffsmoddare

Håller på att bygga mig ett vattenkyld värstingdator i en Fractal-Design Array Rev2. Mycket trevligt chassi och skulle man köra luftkylning vore det troligen inte ens svårt att göra. SFF är ju bland det häftigaste man kan bygga just nu tycker jag och chassina börjar bli snyggare och snyggare. Fractal-Design Array måste ha samma tillverkare som Lian Li för de är precis samma byggkvalite.

Mycket kul initiativ till tråd och jag hoppas att den blir riktigt aktiv!

Lite bilder. Kan uppdatera dem när bygget är klart också

Hårdvaran


Chassit


Nätagget


Hårdvaran är:

i5 750
DFI LANPARTY MI P55-T36
2x2GB A-Data
Be Quiet SFX 350w MDPC-X mod
Fractal-Design Array Rev2
HD5870
Kingston V-Series 64GB

+ H2O på MB, CPU och GPU

Projekttråd hittar du här:

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Nu vill jag bara se ett m-DTX kort för X58 i Rampage-serien från Asus. Snääääällla?

Låter inte dumt!

Kan någon förresten förklarar m-DTX?

Skrivet av sack:

Håller på att bygga mig ett vattenkyld värstingdator i en Fractal-Design Array Rev2. Mycket trevligt chassi och skulle man köra luftkylning vore det troligen inte ens svårt att göra. SFF är ju bland det häftigaste man kan bygga just nu tycker jag och chassina börjar bli snyggare och snyggare. Fractal-Design Array måste ha samma tillverkare som Lian Li för de är precis samma byggkvalite.

Riktigt nice! Trångt också, men vad sjutton... det är ju det SFF mest av allt syftar till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rymdvanilj:

Låter inte dumt!

Kan någon förresten förklarar m-DTX?

DTX (form factor) - Wikipedia, the free encyclopedia

Något större än m-ITX och medför möjlighet till två kortplatser.

Enda kortet jag vet av som just nu säljs i Sverige med denna standard: Zotac NM10-DTX WiFi - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort med integrerad CPU
Tyvärr är det bara ett Atom-kort men den extra kortplatsen samt den större PCB-ytan öppnar upp för intressanta system.

En del chassin som säljs idag stödjer m-DTX, exempelvis Silverstones SG05/06/07 samt FD Array R2.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rymdvanilj:

Riktigt nice! Trångt också, men vad sjutton... det är ju det SFF mest av allt syftar till

Datorer ska vara som tjejer.. Eller? Små, tysta och..?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Skrivet av sack:

Datorer ska vara som tjejer.. Eller? Små, tysta och..?

Njaa, små och tysta är inget ideal, men jag tror att ordet du söker är tajta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Håller på att bygga mig ett vattenkyld värstingdator i en Fractal-Design Array Rev2. Mycket trevligt chassi och skulle man köra luftkylning vore det troligen inte ens svårt att göra. SFF är ju bland det häftigaste man kan bygga just nu tycker jag och chassina börjar bli snyggare och snyggare. Fractal-Design Array måste ha samma tillverkare som Lian Li för de är precis samma byggkvalite.
[...]
Projekttråd hittar du här:[/B]
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Riktigt nice! Men hur får du plats med hårddiskar i chassit nu? Ska du bara ha en SSD, eller någon form av större lagringsdisk också?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Rymdvanilj:

Njaa, små och tysta är inget ideal, men jag tror att ordet du söker är tajta

Haha, nä.. Jag trollar bara.

Skrivet av Lunait:

Riktigt nice! Men hur får du plats med hårddiskar i chassit nu? Ska du bara ha en SSD, eller någon form av större lagringsdisk också?

Jag funderar på, eller planerar att köpa 3st större SSDs. Det är dyrt, men det kan vara värt det. Annars så blir det en eller två större SSDs och sen 2.5" diskar.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS