Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Lunait
Fördelen med Lian Li:t är att det har plats för en DVD-/Bluray-läsare; bra att ha om någon tar med sig en film, och underlättar vid installation av OS. Funderar dock fortfarande på Array R2, nackdelen är då som sagt att det inte finns någon plats för DVD.
Det integrerade grafikkortet klarar inte 1080p (har en netbook med GMA3150 och det klarar knappt 720p), så jag måste ha ett separat grafikkort.
NM10-DTX har enligt Zotacs hemsida RAID-stöd på fyra av SATA-portarna (gissningsvis de svarta); dock stöder det bara RAID 0, 1 och 0+1.
Satsa på Lian-Li istället, rejälare chassi och enklare hantering vad jag kan se. Kolla gärna SPCR's recension av Array:
Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com
Själv kommer jag antingen köra PC-Q08 eller Chenbros när jag väl slänger ihop en liten miniserver.
Chenbro ES34069 120W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin
IGP på Zotac-moderkortet bör ju ändå klara 1080p eller har jag missat något?
Vad gäller grafikkort så påstås det att Nvidias kort fortfarande är att föredra i Linux, tänkte på om du tänkt köra Linux ihop med XBMC exempelvis. Jag har sett att det är saker på gång även för Radeon men du har troligen inte stöd från början, vilket Nvidias kort ska ha.
Bra val av moderkort för övrigt, överväger den till eventuell uppgradering/förminskning av min HTPC. Kör ett m-ATX system idag som känns onödigt stort och överlag dåligt sammansatt.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Lunait
Hur ställer ni er förresten till barebone-chassin vs. vanliga chassin? Shuttle har ju t.ex. en barebone för s1366 (
Shuttle SX58J3 500W), en socket som det i dagsläget inte finns några mini-ITX-moderkort för.
Jag är mycket positiv till speciellt Shuttles X58-system, i och med att dessa är unika. Jag har varit sugen på en länge men inte blivit av. Just nu stör jag mig lite på brist på SATA3 samt USB3, men det är enda felet i mitt tycke. Produkten är ju rätt prisvärd dessutom.
Sedan har jag fattat tycke för Shuttles XPC-SG41J1:
Shuttle XPC SG41J1 (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Barebone-chassin
Bra pris och lämplig att återanvända ett gammalt LGA775-system. Ser bra ut också men nätdelen känns klen, även om man kommer rätt långt även på denna. Moderkortet går även byta ut mot ett annat m-ITX om behovet uppstår. =)
Det enda tråkiga med barebones i mitt tycke är dels att man ofta blir låst till ett visst moderkort (Shuttle har först nyligen börjat använda m-ITX standarden) samt att en del av nöjet försvinner då man inte får sätta ihop systemet själv.
Silverstone SG05 var för mig en riktigt rolig upplevelse då jag dels fick välja komponenter till systemet själv men också fick möjlighet att experimentera samt söka information och klura på hur jag kan förhöja upplevelsen av mitt system ytterliggare. Entusiasten i mig älskar detta. =D
Antec Mini-P180, Corsair AX-750W, ASRock Z77 Extreme4-M, 2700K, Noctua NH-U12P + 2x Scythe SlipStream, 4x4GB Corsair LP, 2x Crucial M4 256GB RAID 0, Gigabyte GTX 670 Windforce 3X, 3x HP ZR24w i Eyefinity, Filco Majestouch-2 (CherryMX Brown), Logitech G500, Auzentech X-Plosion + AKG K530, TrackIR, Xbox 360-kontroll, Logitech G25, Saitek X52 Pro
SFF-tråden -
Samlingstråd Eyefinity/TH2Go/Surround