Iphone 4S sämst, Samsung Galaxy S2 bäst (i kylan)

Permalänk
Hedersmedlem

Iphone 4S sämst, Samsung Galaxy S2 bäst (i kylan)

Verkar som Amoled skärmar klarar sig betydligt bättre än andra i lägre temperaturer. 4S fick redan problem vid -5 och dog helt vid -10. SGS2 klarade sig ändå ner till -35c

http://www.metro.se/nyheter/iphone-samst-i-kyla/FlOlbm!d8cg@B...

Testet är gjort av finska tidningen "Mikropc"

Vet inte hur testet är utfört då jag inte fattar finska, men man får ju hoppas att dom har testat med ett antal mobiler istället för en av varje.....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Kul med sån här info som man inte tänker på när man köper mobilen.

Permalänk

Galaxy s2 simply the best phone in tha world!

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Medlem

Menar dom att mobilen frys ner till 10- eller att den vistas i luft i 10-? Inte som att mobilen blir så kall om man har den i fickan?

Permalänk
Sötast

Härlig rubrik, precis i stil med aftonbladet där

Fast nu har iaf SideWinder86 något att glädja sig över...

Google translate:

"12 timmar efter frysutrustning bars ut ur -15 º C temperatur. Samtidigt provaren sig började kylmettämisen. Testning påbörjades 20 minuter efter uppsamling, och ut från påsens öppning." Källa:

Som jag förstår det så lät de telefonerna frysas i -15 C under 12 timmar? Wow.... om det stämmer så förstår jag inte meningen med artikeln.

Permalänk
Medlem

det som är intressant är vad dom menar med 10-, är själva telefonen 10- eller är temperaturen man vistas i 10-.
Jag själv har en iphone 4 som har klarat alperna på 3 000 meters höjd och 25 minus utan problem, det som oftast händer först med iphone (flera kompisar har erfarit det) är att skärmen spräcks innan dom märker nå hårdvaru fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Hahaha, struntprat! Jag har använt min iPhone i minus 20 utan problem. Android är sämst

tare lugnt grabben!

Dom måste mena att telefonen är -10 grader och inte att den vistas i -10 grader... hade min 4S i Sälen i julas i ca -10/-15, funkade hur bra som helst... så telefonen i sig måste vara -10 för att ngt ska hända, detta är nog sällan man kyler ner sin telefon till minusgrader...

Sen varför skulle man använda så att telefonen ens blir minusgrader? om man utsätter sig för extrem kyla och behöver utrustning tror jag det allt finns kyltålig utrustning

Permalänk
Avstängd

Min telefon låg i bilen över natten (-13) och fungerade lika bra då jag hämtade den dagen efter vid typ -10.

iPhone 3GS.

Känns något konstigt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

Sen varför skulle man använda så att telefonen ens blir minusgrader? om man utsätter sig för extrem kyla och behöver utrustning tror jag det allt finns kyltålig utrustning

Ja uppenbarligen, Samsung Galaxy s2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Min telefon låg i bilen över natten (-13) och fungerade lika bra då jag hämtade den dagen efter vid typ -10.

iPhone 3GS.

Känns något konstigt.

Blev det så kallt i bilen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segimer:

Blev det så kallt i bilen då?

Skickades från m.sweclockers.com

Säkerligen inte långt ifrån.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Min telefon låg i bilen över natten (-13) och fungerade lika bra då jag hämtade den dagen efter vid typ -10.

iPhone 3GS.

Känns något konstigt.

Finns det några likheter mellan 3gs och 4s rent hårdvaromässigt?

Permalänk
Medlem

Dem menar såklart inte temperaturen i luften Isåfall hade nog 300 miljoner personer märkt att deras telefoner inte fungerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emahex:

Finns det några likheter mellan 3gs och 4s rent hårdvaromässigt?

GPU och processor som bygger på samma arkitektur.

Skulle väl vara skärmen och skalets material som skiljer åt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Var med om att när jag var på Kungsberget förra veckan med en kompis så laggade hennes Iphone 4 pga kylan.
Var väl runt 9-

Permalänk

Inga problem att använda min 4S i -35, hade förvisso bara framme den korta svängar. Men i -30 har jag haft den framme (hållit den i handskförsedd hand, släkt skärm, lyssnade på musik via inbyggda spelaren i hörlurar = minimal belastning) i över en halvtimme utan problem. Mina långkallingar gav upp före!

Förra året fotade jag luftballonger i -30 med en iPhone 4 i över en timme utan problem. Polarens Desire dog och vägrade starta tills den blev genomvarm igen.

Ger inte mycket för deras test, är inte realistiskt att frysa telefonen under så lång tid. Ska vi testa hur bra en telefon klarar tropikerna genom att förvara dem i en bastu (100% luftfuktighet 60-80 grader varm)? Alla telefoner skulle bli fuktskadade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Var med om att när jag var på Kungsberget förra veckan med en kompis så laggade hennes Iphone 4 pga kylan.
Var väl runt 9-

Hur uteslöt ni mjuk/hårdvaru problem?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Hahaha, struntprat! Jag har använt min iPhone i minus 20 utan problem. Android är sämst

Ja, men som tur är har Google implementerat en funktion i ICS som gör att telefonerna klarar kyla mycket bättre Google vet hur man gör en mer hållbar produkt genom att ändra i mjukvaran. Skärmskyddsfunktionen som kom i Froyo gjorde ju glasen okrossbara, en succé.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Ja, men som tur är har Google implementerat en funktion i ICS som gör att telefonerna klarar kyla mycket bättre Google vet hur man gör en mer hållbar produkt genom att ändra i mjukvaran. Skärmskyddsfunktionen som kom i Froyo gjorde ju glasen okrossbara, en succé.

Han refererade till det sjukt icke-optimerade mjukvaran som gör att varje iphone prossessor går varm i onödan och på så sätt skyddar den mot kyla, något som det skräddarsydda android operativet inte gör.

Permalänk
Medlem

Eftersom folk redan börjat prata om vad som är bäst så säger jag Android ftw.

Köpte en Iphone4 och ångrar det fortfarande : >. Men har lärt mig något.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara värt att slänga upp denna länk http://blogg.tkj.se/iphone-minusgrader/ . Gäller även 4s enligt: http://www.apple.com/se/iphone/specs.html

Det är ju fruktansvärt smart att köpa en telefon man ej får ha påslagen i minusgrader, om man nu bor i Sverige.

Permalänk
Medlem

100% meningslöst test, lika meningslös som tråden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tyckte testet var rätt så relevant ändå, det är ju bra att veta vad som (i värsta fall verkar det som) händer med mobilerna i hård kyla. Skulle vara roligt att veta hur länge dom låg i kylan dock, och om kylan var uppmätt i rummet eller i/på själva mobilen.

Och dessutom intressant att skärmarna klarade sig så bra osv. Definitivt ett intressant test, speciellt om man vill veta om man vågar lägga ifrån sig mobilen när man badar isvak på vintern eller dylika manlighetstest. ;D

Visa signatur

When still, be as the mountain;
when in movement be as the dragon riding the wind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

100% meningslöst test, lika meningslös som tråden.

Inte mer meningslöst än ditt meningslösa inlägg som är ganska meningslöst i den här meningslösa tråden.

Permalänk
Medlem

Min S2:a kändes stor i början (hade en nokia 5800), men nu skulle jag aldrig vilja ha en mindre skärm! Den går också ner i fickan utan problem...
Det är ju knappast något positivt med en telefon som tål kyla sämre än en annan, hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Inte mer meningslöst än ditt meningslösa inlägg som är ganska meningslöst i den här meningslösa tråden.

Absolut inte, men en meningslös tråd behöver en meningslös post som berättar att det är meningslöst.

Permalänk
Medlem

haha låter nog rätt när jag va uppe i sälen och vi hade typ -20 där uppe så dog polarens och hans flickvänns mobil typ efter max en timme ute i backarna och då hade dom ändå mobilerna i fickorna.. medans andra polarens nexus funka prima och även polarens flickvänns polare's SE experia funkade felfritt ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Finns det någon information om antalet telefoner av var modell som ingår i testet? Eller de har tagit för givet att de inte fått med något måndags exemplar?

Permalänk
Medlem

Snacka om att be om problem med den rubriken

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.