Är iPhone verkligen så dålig?

Permalänk
Medlem

Är iPhone verkligen så dålig?

Hej allihopa, som så många andra så planerar jag att gå över till Tele2's Unlimited abbonemang nu de kommande dagarna. Som ni vet så får man då välja fritt mellan dagens smartphones. Har länge planerat att köra på en iPhone 4S men då jag inte ser särskilt många andra personer på forum och YouTube som verkligen väljer den framför t.ex SGS2 så börjar jag undra.

Varför iPhone: Känner helt enkelt att det verkar vara en buggfri, skönt flytande telefon med relativt bra prestanda och med mycket välutvecklade appar och tillbehör. Alla iPhone's jag använt har helt enkelt bara fungerat som de skall, aldrig sett crash-rapporter, aldrig upplevt lagg osv. Bara om man jämför en 3GS med min nuvarande HTC Legend så flyter appar otroligt mycket bättre på en 3GS trots samma prestanda på processor (600MHz). Det finns också som jag skrev mycket valmöjligheter vad gäller skal och övriga tillbehör som dockningsstationer. Vad jag vet skall även ljudet bli bättre om man kopplar in en förstärkare/dockningsstation via en iPhone-port istället för vanligt 3.5 jack som Android lurar endast klarar. En annan anledning som får iPhone att framstå som framtidssäker är att app-tillverkarna måste se till att först och främst de nyare generationerna av iPhone klarar av appar med flyt eftersom att de utgör en mycket stor del av marknaden.

Vad är nu anledningen till allas rekomendation av t.ex SGS2? Ja, hårdvaran är på pappret bättre men mycket flyter ju lika bra om inte bättre på en 4S då de flesta appar är utvecklade och optimerade just för de senare iPhone versionerna. I övrigt så får man en större/bättre skärm på SGS2, det är det enda som jag ser som en fördel, men känns inte som att detta väger upp nackdelarna.

Kan verka som att jag nu är stenhårt bestämd på att iPhone är den bättre telefonen, det är jag inte. Jag försöker bara få er att förstå vad jag är ute efter och påminna er om fördelar med Apples bidrag till smartphone marknaden. Vore nu schysst om ni gav mig lite råd om vilken telefon som jag verkligen skall välja och varför!

Permalänk
Medlem

Svårt att säga ärligt talat. Själv har jag haft både billiga och dyra Android, samt fixat mycket med egna ROMS och en del egen programmering. Testade nyss tjejens Iphone 4S och den känns faktiskt betydligt bättre på många sätt. Snyggt, enkelt, flytande, fungerande kan man sammanfatta.

Jag hade nog bara rekommenderat android om du gillar att mixtra med inställningar, programmera själv eller vill ha en billig smartphone. Annars Iphone. Dock ogillar jag itunes och sånt, skönare att ha mobilen som ett usb-minne i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hej allihopa, som så många andra så planerar jag att gå över till Tele2's Unlimited abbonemang nu de kommande dagarna. Som ni vet så får man då välja fritt mellan dagens smartphones. Har länge planerat att köra på en iPhone 4S men då jag inte ser särskilt många andra personer på forum och YouTube som verkligen väljer den framför t.ex SGS2 så börjar jag undra.

Varför iPhone: Känner helt enkelt att det verkar vara en buggfri, skönt flytande telefon med relativt bra prestanda och med mycket välutvecklade appar och tillbehör. Alla iPhone's jag använt har helt enkelt bara fungerat som de skall, aldrig sett crash-rapporter, aldrig upplevt lagg osv. Bara om man jämför en 3GS med min nuvarande HTC Legend så flyter appar otroligt mycket bättre på en 3GS trots samma prestanda på processor (600MHz). Det finns också som jag skrev mycket valmöjligheter vad gäller skal och övriga tillbehör som dockningsstationer. Vad jag vet skall även ljudet bli bättre om man kopplar in en förstärkare/dockningsstation via en iPhone-port istället för vanligt 3.5 jack som Android lurar endast klarar. En annan anledning som får iPhone att framstå som framtidssäker är att app-tillverkarna måste se till att först och främst de nyare generationerna av iPhone klarar av appar med flyt eftersom att de utgör en mycket stor del av marknaden.

Vad är nu anledningen till allas rekomendation av t.ex SGS2? Ja, hårdvaran är på pappret bättre men mycket flyter ju lika bra om inte bättre på en 4S då de flesta appar är utvecklade och optimerade just för de senare iPhone versionerna. I övrigt så får man en större/bättre skärm på SGS2, det är det enda som jag ser som en fördel, men känns inte som att detta väger upp nackdelarna.

Kan verka som att jag nu är stenhårt bestämd på att iPhone är den bättre telefonen, det är jag inte. Jag försöker bara få er att förstå vad jag är ute efter och påminna er om fördelar med Apples bidrag till smartphone marknaden. Vore nu schysst om ni gav mig lite råd om vilken telefon som jag verkligen skall välja och varför!

Kan intyga på att ljudet är 100 ggr bättre hos iphone än hos andra smartphones. När jag bytte till en SGS2 trodde jag att det var ett skämt angående ljudet, men det visade sig att det helt enkelt var värdelöst. Sen kan jag inte tycka att iphone är buggfri, och när det väl strular är det oftast en återställning eller service som krävs. "It just works" håller bara när det väl fungerar... av förklarliga skäl. Om du vill ha en telefon som känns gedigen och ljudet är viktigt samt ett gränssnitt som alla kan förstå och använda är iphone bra, om inställningar och anpassningsbarhet samt hårdvara är viktigt så kör på en high-end android. Förslagvis kommande HTC One X.

Permalänk
Skrivet av MacRyhage:

Hej allihopa, som så många andra så planerar jag att gå över till Tele2's Unlimited abbonemang nu de kommande dagarna. Som ni vet så får man då välja fritt mellan dagens smartphones. Har länge planerat att köra på en iPhone 4S men då jag inte ser särskilt många andra personer på forum och YouTube som verkligen väljer den framför t.ex SGS2 så börjar jag undra.

Varför iPhone: Känner helt enkelt att det verkar vara en buggfri, skönt flytande telefon med relativt bra prestanda och med mycket välutvecklade appar och tillbehör. Alla iPhone's jag använt har helt enkelt bara fungerat som de skall, aldrig sett crash-rapporter, aldrig upplevt lagg osv. Bara om man jämför en 3GS med min nuvarande HTC Legend så flyter appar otroligt mycket bättre på en 3GS trots samma prestanda på processor (600MHz). Det finns också som jag skrev mycket valmöjligheter vad gäller skal och övriga tillbehör som dockningsstationer. Vad jag vet skall även ljudet bli bättre om man kopplar in en förstärkare/dockningsstation via en iPhone-port istället för vanligt 3.5 jack som Android lurar endast klarar. En annan anledning som får iPhone att framstå som framtidssäker är att app-tillverkarna måste se till att först och främst de nyare generationerna av iPhone klarar av appar med flyt eftersom att de utgör en mycket stor del av marknaden.

Vad är nu anledningen till allas rekomendation av t.ex SGS2? Ja, hårdvaran är på pappret bättre men mycket flyter ju lika bra om inte bättre på en 4S då de flesta appar är utvecklade och optimerade just för de senare iPhone versionerna. I övrigt så får man en större/bättre skärm på SGS2, det är det enda som jag ser som en fördel, men känns inte som att detta väger upp nackdelarna.

Kan verka som att jag nu är stenhårt bestämd på att iPhone är den bättre telefonen, det är jag inte. Jag försöker bara få er att förstå vad jag är ute efter och påminna er om fördelar med Apples bidrag till smartphone marknaden. Vore nu schysst om ni gav mig lite råd om vilken telefon som jag verkligen skall välja och varför!

SGS2 är ungefär vad Iphone var för något år sedan, överskattad.

Xperia S är det bästa alternativet just nu, eller om kan tänka dig att vänta några veckor HTC one X (hårdvarumässigt). Speciellt när du väljer ett abonnemang som tele2's 345kr eller 3's 349kr där priset på mobilen inte spelar någon roll.

Fördelen med just SGS2 är att den är extremt mainstream, så många appar etc utvecklas med den i tanke, detta är även samma anledning till att välja Iphone 4S.

Personligen förderar jag Android över iOS alla dagar i veckan, då iOS i min mening känns lite som att logga in på ett guest-konto på valfri dator. Och jailbreakad strular från min erfarenhet betydligt mer än rootad android.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Kan intyga på att ljudet är 100 ggr bättre hos iphone än hos andra smartphones. När jag bytte till en SGS2 trodde jag att det var ett skämt angående ljudet, men det visade sig att det helt enkelt var värdelöst.

Vilket ljud syftar du på?
Samtalsvolym/kvalité upplever jag som samma på en 4S som min gamla Xperia X10, samma sak om jag kör med lurar för att lyssna på musik.
Däremot är Iphonens inbyggda högtalare bättre om man vill spela musik direkt i telefonen utan lurar (varför man nu skulle komma på tanken att göra detta vet jag inte)

Personligen skulle jag tagit Sony Xperia S från Tele2's erbjudande (har dock fortfarande en betalningsanmärkning som ligger och skräpar så det gick tyvärr inte för min del att beställa .. )

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jag äger en Iphone 4, och kan inte påstå att jag är nöjd med tanke på vad jag betalade.
Nästa gång väljer jag något bättre alternativ. troligtvis Android.

Permalänk

iPhone 4S känns rätt underskattad jailbreaka den så har du samma och fler möjligheter än vad du har på en Android också

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjalmarrr:

iPhone 4S känns rätt underskattad jailbreaka den så har du samma och fler möjligheter än vad du har på en Android också

Inte sant, då du kan göra så mycket mer med än Android, byta kernel version, ROM, roota och massa mer. Gillar man pilla med mobiler välj Android, vill man vara bekväm och ha en laggfri mobil från början välj iPhone.

Permalänk
Medlem

grejen är väl att iphone är svindyra och man måste jailbreaka dom om man inte vill använda skitprogram vilket gör att man tappar garanti.
men det är inget större fel på dom, men många vill inte stötta apple av olika anledningar.
my 2 cents

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis är nog iphone bäst om du kan leva med deras mindre/sämre skärm, att tvingas ha itunes (brrr), och det inte finns någon specifik app i android du måste ha.
Android kör linux->java->program, vilket gör samma hårdvara mindre effektivt än ios som i princip kör en egen unix-variant-os-> program. Java är ganska ineffektivt och ger en del overhead.

Jag har själv haft samsung två telefoner i rad, (sgs1 sgs2), och skulle jag köpa en ny idag, skulle jag troligen köpa en samsung igen.
Om apple släppte en iphone med större oled-variant, utan itunes-tvång, så skulle jag nog luta mot den.

Permalänk
Medlem

Jag är i grunden en android användare men efter att ha haft en htc hero,zte blad och till slut en nexus s, så gick jag över till en 4s i november och har ångrat mig några gånger men tiden jag spar med min iphone är värd så jävla mycket mer. Med mina android lurar så har det alltid varit något som buggat eller inte haft rätt flyt och man har lagt in nya roms och dyligt, jag vet att man inte måste hålla på med sånt men har man lite intresse i luren så sitter man i träsket på swedroid och letar nya snabbare roms.

Permalänk
Medlem

Iphone är inte dåligt, men den är inte bättre häller.
Gillar man det en iphone erbjuder är det bra, men man måste gilla hela konceptet för det finns bara EN typ av iphone.
Android har (nästan) en telefon som passar alla, simpel, stor smart osv osv..

Detta snack om att iphone funkar mycke bättre börjar bli gammal, du ser inga bugrapporter för dom visas inte i iOS, betyder inte att program inte hänger sig. ipad kan få bluescreen, de kan inte android tablets

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Hej allihopa, som så många andra så planerar jag att gå över till Tele2's Unlimited abbonemang nu de kommande dagarna. Som ni vet så får man då välja fritt mellan dagens smartphones. Har länge planerat att köra på en iPhone 4S men då jag inte ser särskilt många andra personer på forum och YouTube som verkligen väljer den framför t.ex SGS2 så börjar jag undra.

Varför iPhone: Känner helt enkelt att det verkar vara en buggfri, skönt flytande telefon med relativt bra prestanda och med mycket välutvecklade appar och tillbehör. Alla iPhone's jag använt har helt enkelt bara fungerat som de skall, aldrig sett crash-rapporter, aldrig upplevt lagg osv. Bara om man jämför en 3GS med min nuvarande HTC Legend så flyter appar otroligt mycket bättre på en 3GS trots samma prestanda på processor (600MHz). Det finns också som jag skrev mycket valmöjligheter vad gäller skal och övriga tillbehör som dockningsstationer. Vad jag vet skall även ljudet bli bättre om man kopplar in en förstärkare/dockningsstation via en iPhone-port istället för vanligt 3.5 jack som Android lurar endast klarar. En annan anledning som får iPhone att framstå som framtidssäker är att app-tillverkarna måste se till att först och främst de nyare generationerna av iPhone klarar av appar med flyt eftersom att de utgör en mycket stor del av marknaden.

Vad är nu anledningen till allas rekomendation av t.ex SGS2? Ja, hårdvaran är på pappret bättre men mycket flyter ju lika bra om inte bättre på en 4S då de flesta appar är utvecklade och optimerade just för de senare iPhone versionerna. I övrigt så får man en större/bättre skärm på SGS2, det är det enda som jag ser som en fördel, men känns inte som att detta väger upp nackdelarna.

Kan verka som att jag nu är stenhårt bestämd på att iPhone är den bättre telefonen, det är jag inte. Jag försöker bara få er att förstå vad jag är ute efter och påminna er om fördelar med Apples bidrag till smartphone marknaden. Vore nu schysst om ni gav mig lite råd om vilken telefon som jag verkligen skall välja och varför!

Jag hade också en Legend och believe me, slänger du in t.ex. CM7 och klockar CPU till 800MHz så kommer du märka en brutal skillnad. Telefonen blev som ny!

Fick hem en Xperia S för tre dagar sen och den är grym enligt mig. Snabb, snygg, rätt storlek och kommer uppgraderas till ICS snart. Jag har även funderat fram och tillbaka på iPhone men det slutar med att jag inte kommer på någon anledning varför jag skulle vilja ha en sån. Har haft en 3G de senaste månaderna och om man överser att den var fruktansvärt seg så var den även fruktansvärt tråkig. Man kan flippa runt ikonerna och byta bakgrundsbild and that's it.

En android behöver inte ens rootas för att tillåta tonvis med customization imo.

Det enda jag kan klaga på är batteritiden btw, 12h räckte den igår.

Permalänk

Köp inte Galaxy S2, jag gjorde det misstaget (min åsikt).
Skärmen är för lågupplöst. Galaxy har dåligt flyt över allt trotts att jag använder ICS till min telefon. Dessutom så är hela telefonen full med buggar och den fysiska designen innehåller några missar som jag stör mig på. Sedan så har fettskydded nötts ut på min skärm efter bara 6 månader, kanske bara är jag som råkade få en dålig skärm, eller så är fettskydded dåligt på SII:an? Vem vet.

Galaxy s2 är till och med så buggig att jag inte ens kan skriva ordentligt här på forumet med telefonen, jag gjorde en video om det förut. Jag kan leta upp den åt dig om du vill? Så att ingen här kan säga att jag talar osanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Galaxy s2 är till och med så buggig att jag inte ens kan skriva ordentligt här på forumet med telefonen, jag gjorde en video om det förut. Jag kan leta upp den åt dig om du vill? Så att ingen här kan säga att jag talar osanning.

Tror all androidtelefoner har den buggen. Har några buggar på den här sidan på min HTC Desire som också kör Gingerbread. Men det löser nog sig med ICS och Chrome.
Annars kan du testa andra webläsare på telefonen.

Skrivet av furuliden:

Köp inte Galaxy S2, jag gjorde det misstaget (min åsikt).
Skärmen är för lågupplöst. Galaxy har dåligt flyt över allt trotts att jag använder ICS till min telefon. Dessutom så är hela telefonen full med buggar och den fysiska designen innehåller några missar som jag stör mig på. Sedan så har fettskydded nötts ut på min skärm efter bara 6 månader, kanske bara är jag som råkade få en dålig skärm, eller så är fettskydded dåligt på SII:an? Vem vet.

Min bror är värre än angry german kid när det gäller på ta sönder prylar. Men hans S2 funkar bra än. Det skulle jag säga är ett bra tecken på att det är prylar av kvalitet. Samma gäller hans HTC Legend.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Windows

Hej

Har själv en nokia lumia 800, då jag bytt upp mig från en iphone 4. Kan säga att jag är helnöjd, känns mycket fräschare i menyerna och har mycket fler funktioner jag gillar som Xbox live osv. Men tror det mesta är en smaksak, gillar du att ha en mobil som är mycket vanlig och som har många välutvecklade appar så välj iphone, känner du för att modda och hålla på själv kör android, eller vill du ha en mycket snygg och flytande mobil, ta windows. Dock är en STOR nackdel mängden appar, finns många större appar som Wordfeud osv, men inte många småappar som man själv saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Köp inte Galaxy S2, jag gjorde det misstaget (min åsikt).
Skärmen är för lågupplöst. Galaxy har dåligt flyt över allt trotts att jag använder ICS till min telefon. Dessutom så är hela telefonen full med buggar och den fysiska designen innehåller några missar som jag stör mig på. Sedan så har fettskydded nötts ut på min skärm efter bara 6 månader, kanske bara är jag som råkade få en dålig skärm, eller så är fettskydded dåligt på SII:an? Vem vet.

Galaxy s2 är till och med så buggig att jag inte ens kan skriva ordentligt här på forumet med telefonen, jag gjorde en video om det förut. Jag kan leta upp den åt dig om du vill? Så att ingen här kan säga att jag talar osanning.

Släng upp videon! blev nyfiken på alla problem folk snackar om. Funderar själv på att skaffa Galaxy S3 eller om det är mer värt att vänta på Iphone 5 som kommer senare i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Köp inte Galaxy S2, jag gjorde det misstaget (min åsikt).
Skärmen är för lågupplöst. Galaxy har dåligt flyt över allt trotts att jag använder ICS till min telefon. Dessutom så är hela telefonen full med buggar och den fysiska designen innehåller några missar som jag stör mig på. Sedan så har fettskydded nötts ut på min skärm efter bara 6 månader, kanske bara är jag som råkade få en dålig skärm, eller så är fettskydded dåligt på SII:an? Vem vet.

Galaxy s2 är till och med så buggig att jag inte ens kan skriva ordentligt här på forumet med telefonen, jag gjorde en video om det förut. Jag kan leta upp den åt dig om du vill? Så att ingen här kan säga att jag talar osanning.

Buggar kommer ju endast från den ROMen du använder så antagligen har du valt helt fel rommar eller fått ett måndagsex?

Eller kernel/modem. Jag har haft en del buggar med ICS men ska man ha utan touchwiz får man leva med buggar i dagsläget då det fortfarande är Alpha.

Permalänk
Medlem

Jag valde en iPhone 4s bara för att det flyter så bra, väldigt responsiv och att skärmen är högupplöst
Sen tror jag att 4s har en bättre GPU än nästan alla android mobiler.

Permalänk
Medlem

Utan att citera varje inlägg så kan jag nu säga att jag läst igenom varje inlägg och reflekterat kring det som ni säger. Då jag haft min sega Legend nu i två år och ändå inte rootat den än så känns det knappast som att det är något jag kommer göra med en ny t.ex. Xperia S.

Alltså, utan att säga att något är bättre eller sämre så tror jag att 4S passar mitt ändamål bättre då jag inte har något större behov av att "modda/ändra" utseendet i telefonen mer än vad som är möjligt med en JBR'ad iPhone.

Tack för alla svar och fortsätt gärna att dela mer er av åsikter till varandra, jag kommer i alla fall att läsa alla inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Det enda jag kan klaga på är batteritiden btw, 12h räckte den igår.

Den bör ju bli bättre dock, Android håller ju på med en massa saker i bakgrunden under de första dagarna som man kör telefonen.
Med min X10 så höll telefonen ca 10 timmar dagarna efter att vi fick 2.3.3 till den och nu håller den närmare 30 timmar trots fler aktiva appar och då har jag 3G och bluetooth aktivt 24/7.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Den kallas inte iBad bad for your freedom utan anledning. Detsamma gäller dock alla badphones bad for your freedom och badiler bad for your freedom.
Bryr du dig om ditt privatliv kan jag rekommendera att du köper en olåst badphone bad for your freedom, flashar med AOSP och kör MVNO men den kommer fortfarande att vara en badphone bad for your freedom

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Kan verka som att jag nu är stenhårt bestämd på att iPhone är den bättre telefonen, det är jag inte. Jag försöker bara få er att förstå vad jag är ute efter och påminna er om fördelar med Apples bidrag till smartphone marknaden. Vore nu schysst om ni gav mig lite råd om vilken telefon som jag verkligen skall välja och varför!

Iphone är inte dålig. Tvärtom. Men den är tråkig. Känns så 2010. Har haft en ruta med ikoner på startsidan sedan 2007.

Apple, som varit föregångare med att prova nytt, har blivit försiktig och vågar inte göra stora ändringar i sin succeprodukt. Som MS varit med Windows det senaste decenniet. Samtidigt kommer MS ut med WP och W8, som är något helt nytt och intressant. Världen är inte som den varit.

Men du blir inte besviken om du köper en iPhone. Det gör inte de som köper en VW Golf heller.

Permalänk
Medlem

är väl som jag brukar säga till polare som av nån anledning frågar mig vilken telefon som är bäst... Vill du ha en enkel telefon som du lär dig snabbt och funkar bra välj iphone, vill du ha lite pill o trix o sitta o tweaka o testa grejer välj Android.
Jag har en sgs 2 och jag måste säga att det lätt är den bästa telefonen jag nånsin använt... Speciellt nu när den fick ics igår. (Kör 3 så det tar lite extra tid)..

Som vanligt när det gäller sånt här så beror det helt på vad du som användare vill ha ut av din telefon.
Vilken du än väljer så önskar jag dig lycka till och hoppas just du blir nöjd med ditt val.

*Edit* Du kanske skulle kolla lite på windows phone oxå, Det verkar faktiskt riktigt bra..

Permalänk
Medlem

Jag är själv ägare till en sgs2 och är mycket nöjd. Jag tycker att Iphone 4s är en riktigt fin telefon det med, men efter att ha ägt flertalet större android lurar kan jag tycka att skärmen är lite för liten.

Missförstå mig inte, skärmen är skitbra på 4S! Men just kombinationen med att jag inte har världens bästa syn och att jag har ganska stora fingrar gör att 4S går bort.

Jag har endast skumläst tråden men det verkar som att en 4S passar dig bra, men just storleken/formatet kan ju vara värt att ta sig en extra funderare över.

Permalänk

Jag har ägt både iPhone och SGS2. Båda telefonerna lämnar en del att önska, så det kommer nog helt ner till personliga preferenser.

Pro's/Con's iPhone:
+Generellt sett mer välkonstruerade appar.
+Driftsäkert. Flyter på som en gud.
+Eftermarknadstillbehören är oändliga.
+Kvalitetskänsla i konstruktionen. Gillar att det är lite tyngd i telefonen, den känns mer gedigen. Att det är mycket glas och metall, knappt någon plast alls, skadar ju inte. Ligger bra i handen.
-iTunes. Är så dåligt, krångligt och långsamt. Sen de ständiga uppdateringarna? Blir skiten aldrig bättre?
-iTunes. Förtjänar två minus för att det drar ned användarupplevelsen så mycket.
-Förutsägbart och stelt. Gränssnittet känns inte det minsta personligt och det känns som att möjligheterna för att skräddarsy telefonen för ditt eget behov är minimala.
-3,5"-skärm känns lite i minsta laget just nu. 4" hade helt klart gett telefonen bättre möjligheter.
-Utveckling. iPhoneOS har i princip sett likadant ut från start. Konceptet är ju att man ska känna igen sig, men det är trist att gränssnittet i princip ser exakt likadant ut sen telefonen lanserades.

Pro's/Con's Samsung Galasxy S2
+Stor skärm. 4,2" ger mer dynamik till användningen anser jag, även om det egentligen "bara" handlar om 0,7" mer.
+Anpassning. Det går att förändra så mycket på telefonen och då behöver du inte ens vara särskilt tekniskt kunnig. Skräddarsy telefonen helt efter dina behov utan att ens behöva byta ROM.
+Funktionalitet/Mångsidighet. Det finns många funktioner med denna telefon som jag inte ens visste att jag behövde, men som gjort livet lite lättare. Ta bara en sån sak som filöverföring via blåtand eller att använda din telefon som lokal hotspot. Kan slänga upp bilden till min platt-tv via HDMI och en liten adapter för ett par hundringar.
+Filöverföring. Klicka och dra, som ett USB. Borde inte behöva vara svårare.
+Universal ladd/dataprt i form av microUSB, som är standarden för alla mobiler (exkl. iPhone)
-Sämre kvalitet på appar. Har laddat ner ett otal appar som är så fruktansvärt dåliga och då snackar jag inte optimeringsmässigt, som inte borde ha fått publicerats.
-Telefonen i sig är tunn och fin, men känns överlag väldigt plastig. Väger lite för lätt i handen.
-Blir tokvarm vid laddning och ibland när man pressar den med tyngre applikationer.
-Utbudet av eftermarknadstillbehör går inte att jämföra med iPhone. Då snackar jag främst skal och liknande. Dockor tex, kanske blir bättre i framtiden, med tanke på standarport för laddning/data.

Råkade bli en liten novell, men du får läsa om du orkar
Antalet + och - återspeglas inte alls som någon form av betyg från mig, bara personliga åsikter.
Själv är jag rätt sugen på en WindowsPhone nästa gång. Har pillat lite på polarens Nokia Lumia 800 och den är fantastiskt trevlig. Det som talar mest emot den är att applikationsmarknaden är väldigt tunn just nu, men det lär hinna växa till sig innan jag byter telefon igen.

Permalänk
Medlem

Hur är videokomprimeringen när man filmar i 1080p på iphone 4s? Hur stor plats tar låt säga 1min film? Finns det någon app som möjligen kan komprimera filmen ytterliggare utan någon märkbar kvalitetsförlust? realtid? Vore gött med en lur som filmar i 1080p och som komprimerar till .flv eller vad nu youtube använder, direkt i luren.
Bildstabilisatorn slår ju allt vad konkurrenterna har att komma med om man nu skulle tycka sånt är kul.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Köpte en 3GS ett par år tillbaka, aldrig igen. Känns nästan klaustrofibiskt att använda iOS. "It just works" är väl deras filosofi dock?

Visserligen kan man jailbreaka men i min erfarenhet orsakade det bara bugg på bugg på bugg. Där ryker ju nästan alla fördelar med en iPhone till att börja med.

Android kanske inte är det perfekta operativsystemet heller, men bra mycket närmre.

Sen att appar skulle löpa bättre på iOS är ingenting jag har upplevt personligen men det är väl mest pga att det tog så lång tid för Android att hinna ikapp iPhones i popularitet. Är de inte nästan jämlika numera?

edit: någon nämnde iTunes. Hur kunde jag glömma det. Blev något oerhört glad när jag äntligen blev av med den dyngan.

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon android, men jag tycker alla smarta telefoner verkar ha sina brister. Min iPhone hänger sig ibland vilket är väldigt störigt. Härligast var det när larmet gick en morgon och inte gick att stänga av. Som med alla saker där det finns stora valmöjligheter kommer du att bli missnöjd. Du kommer tro att gräset är grönare på andra sidan.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Jag tänker sälja min SGS2 och använda min iPhone 3GS istället. Haft den nu i 3 månader och ska vara så sjukt mycket bättre men allt är så sjukt krims-kramsigt jämfört med iphone.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux