Verktyg Visningsval
2012-03-20, 17:15   #1

Elmer7

Medlem

Elmer7s avatar

Plats: Stockholm

Registrerad: sep 2009

Nokia lumia 800 vs samsung galaxy s2

Tänkte slå till på Tele2's erbjudande, Men undrar vilken telefon jag ska välja Lumia eller s2

Någon som har s2: För/nackdelar

Någon som har lumia: -||-

Och ja jag är medveten om att det inte finns så många appar på lumian än.

Iphone är redan bortslutet.

EDIT: Fick precis hem mobilen och kan säga att jag vart förvånad hur stilren och snabb den va! Tack för alla åsikter återigen!

Senast redigerad av Elmer7 2012-03-24 klockan 16:41.
Elmer7 är inte uppkopplad
2012-03-20, 18:15   #2

kalleidol

Medlem

Plats: Varberg

Registrerad: jan 2002

Lumian flyter bättre (inget lagg) är mycket smidigare att ställa in.. Allt funkar helt enkelt. Har även bättre kamera och är enligt mig snyggare

Sgs 2 har fler appar och något större skärm.

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04
kalleidol är inte uppkopplad
2012-03-20, 18:27   #3

MyZk0

Medlem

MyZk0s avatar

Registrerad: okt 2010

Nokia.
Mer flyt, mindre buggar.
Simplicity :-P
MyZk0 är inte uppkopplad Folding
2012-03-20, 18:28   #4

philip_BNF

Medlem

philip_BNFs avatar

Plats: Lund

Registrerad: dec 2010

Håller med, lumian flyter så otroligt mycket bättre
|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|
philip_BNF är uppkopplad nu
2012-03-20, 18:31   #5

-ronz

Medlem

-ronzs avatar

Plats: Storvik

Registrerad: mar 2009

2 helt olika världar imo, WP7 och Android.. men själv tänker jag beställa en Lumia 800 den 29e Mars
AMD Phenom II X6 1100T @ 4.0ghz | Asus Crosshair V Formula 990FX | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Red | SLI Asus DCII GTX 670 | Intel X25-M G2 80GB SSD | 500GB WDC Blue | Corsair AX 850W | Corsair H60 | Silverstone Fortress 2 | Asus Xonar DX | Eizo Foris 2331
-ronz är inte uppkopplad
2012-03-20, 18:35   #6

Jerkanftw

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: jan 2011

Hade tagit Lumian, har själv tittat på den mycket och ska köpa den i slutet av april förmodligen (beroende på hur det ser ut då)
Jerkanftw är uppkopplad nu
2012-03-20, 18:38   #7

krigarkungen

Medlem

krigarkungens avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: maj 2011

sgs2 flyter bättre nu efter ICS ska tilläggas.

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"
krigarkungen är inte uppkopplad
2012-03-20, 18:44   #8

Ludzee

Medlem

Ludzees avatar

Plats: Täby

Registrerad: feb 2011

Xperia S om den går att välja, såhääääääääääääääääär bra skärm, men lte lagg då och då.
Ludzee är uppkopplad nu
2012-03-20, 18:49   #9

jOnÄTÄn

Medlem

jOnÄTÄns avatar

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Ludzee Visa inlägg
Xperia S om den går att välja, såhääääääääääääääääär bra skärm, men lte lagg då och då.
Håller med mycket hällre den än Galaxy s2 om du kan välja den. Men skulle personligen valt Lumian eftersom jag föredrar Windows.
2012-03-20, 20:44   #10

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Beror helt på vad du är för typ av användare. Tänker du leka mycket med telefonen och vill konfigurera allt som du vill ha det så är ju android överlägset. Men Windows phone flyter på bra, stabilt och fungerar kanon out of the box utan krångel.
2012-03-20, 21:40   #11

Fränkie

Medlem

Plats: Knivsta

Registrerad: maj 2009

Har Lumian.
Den fungerar fint.
Men finns vissa saker som jag stör mig på ibland

Den kräver Zune. Jag tycker att en Windows phone borde koppla bättre mot Windows. Tillochmed android kan väl göra en basic koppling som ex ett USB minne? Det kan inte Lumia 800 iaf.
Dåligt med appar. Trodde inte jag skulle märka av det då jag inte anser mig vara en riktig uber mobilspel/app människa men jag tycker att det fattas en del tyvärr.
Kanske bara är min, men mottagningen är verkligen dålig. En plats där jag vissa delar av dygnet kan ha väldigt bra mottagning kan jag, 20min senare när jag besöker samma plats, toa, kök etc ha helt värdelös mottagning. Funderar på reklamera den pga det.
Har för mig att det fanns en till sak som jag störde mig på men kommer inte på vad det är just nu.. Eller faktiskt. Ibland när jag ska ringa någon, då går det inte fram signaler. Jag kan inte heller avsluta samtalet hur mycket jag än trycker på "avsluta samtalet" och därefter stängs mobilen av. Har kanske hänt mig 5 gånger på 3 veckor.

Det jag gillar mest med den är nog internet verkligen flyter på bra, explorer är snabbt och nu snackar jag inte om uppkopplingen.

Jag är nöjd med den men inte helt inlove.

EDT
Finns java "spelare" eller va det heter??? Får inte igång vissa java grejer och samma sak med flash.

Har inte suttit och lekt med någon kompis S2an mer än kanske 1min. Den skillnaden jag kan komma att tänka på är att Lumian verkar flyta på bättre när man bläddrar mellan sidorna / menyerna. 800an är väldigt smidig där och jag upplever S2an lite hackig.

Senast redigerad av Fränkie 2012-03-20 klockan 21:49.
Fränkie är inte uppkopplad
2012-03-21, 13:53   #12

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fränkie Visa inlägg
Den kräver Zune. Jag tycker att en Windows phone borde koppla bättre mot Windows. Tillochmed android kan väl göra en basic koppling som ex ett USB minne? Det kan inte Lumia 800 iaf.
Tycker också det är tråkigt. Men zune är inte hemskt att använda.

Citat:
Dåligt med appar. Trodde inte jag skulle märka av det då jag inte anser mig vara en riktig uber mobilspel/app människa men jag tycker att det fattas en del tyvärr.
Det måste ju finnas en användarbas som efterfrågar apparna för att det ska vara lönt att göra en för just den plattformen. Så visst lite får man offra innan utbudet växt.
Citat:

Det jag gillar mest med den är nog internet verkligen flyter på bra, explorer är snabbt och nu snackar jag inte om uppkopplingen.
Jo jag gillar också IE skarpt på telefonen.
Citat:
EDIT
Finns java "spelare" eller va det heter??? Får inte igång vissa java grejer och samma sak med flash.
Nej, java och flash finns inte. Adobe har slutat/kommer sluta stödja flash på mobila plattformar. Html5 håller på att ta över och kommer i de flesta fall vara ett bättre val.

Senast redigerad av jocke92 2012-03-21 klockan 14:01.
2012-03-21, 15:23   #13

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: /#

Registrerad: aug 2004

Samsungs touchwiz som jag antar är anledningen till "hackigheten" folk talar om går att byta ut till valfri launcher med ett par enkla knapptryck.

Själv kör jag custom rom på min sgs2. Körde stock rom (2.3.3 tror jag) någon vecka, tw har jag aldrig använt.
Nu kör jag checkrom revohd med redpill kernel (för tillfället) samt adw ex launcher.
Existerar inga hackigheter i min lur.
Tror aldrig jag varit så nöjd med något "elektronik"köp förut i hela mitt liv.
S2ans kamera är också riktigt bra.

I dagens läge skulle jag nog dock vänta på s3an om man har möjlighet.

Före detta iphone användare (aldrig igen).. Har inte testat wp7 än tyvärr, så det kan jag inte uttala mig om.
Boss302 är inte uppkopplad
2012-03-21, 15:32   #14

Elmer7

Medlem

Elmer7s avatar

Registrerad: sep 2009

Beställde precis Nokian hoppas jag blir nöjd!

Tack för alla svar!
Elmer7 är inte uppkopplad
2012-03-21, 15:43   #15

Fajer

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: mar 2011

Ehh... Kanske inte skall låna trådar bara sådär, men TS verkar bestämt sig (:

Lumia 900. Jag tycker jag har googlat lite men det enda jag kan få fram är vilket kvartal den skall släppas i Sverige. Sitter och väntar ihärdigt då min Iphone håller på och klappar ihop (lika bra det!). Hoppas jag missat något men är det någon mer som väntar och kanske har lite mer information om när den kommer?
Fajer är inte uppkopplad
2012-03-21, 17:42   #16

Sir. Haxalot

Medlem

Sir. Haxalots avatar

Plats: här..

Registrerad: jun 2006

Citat:
Microsoft har iofs sagt att vid nästa Major uppdatering "Apollo", som borde släppas om ~6 månader så ska Zune programvaran läggas ner. Är inte helt säker vad det ska bytas ut mot dock. Skulle gissa på full integration med Windows 8 och något liknande Windows Phone Connector for Mac till Windows 7 och tidigare.
Sir. Haxalot är inte uppkopplad
2012-03-21, 17:51   #17

hede

Medlem

hedes avatar

Registrerad: mar 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av krigarkungen Visa inlägg
sgs2 flyter bättre nu efter ICS ska tilläggas.
det gör den fan inte!
Ljudkort Asus xonar essence STX
hede är uppkopplad nu
2012-03-21, 19:11   #18

jOnÄTÄn

Medlem

jOnÄTÄns avatar

Registrerad: jan 2008

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Samsungs touchwiz som jag antar är anledningen till "hackigheten" folk talar om går att byta ut till valfri launcher med ett par enkla knapptryck.

Själv kör jag custom rom på min sgs2. Körde stock rom (2.3.3 tror jag) någon vecka, tw har jag aldrig använt.
Nu kör jag checkrom revohd med redpill kernel (för tillfället) samt adw ex launcher.
Existerar inga hackigheter i min lur.
Tror aldrig jag varit så nöjd med något "elektronik"köp förut i hela mitt liv.
S2ans kamera är också riktigt bra.

I dagens läge skulle jag nog dock vänta på s3an om man har möjlighet.

Före detta iphone användare (aldrig igen).. Har inte testat wp7 än tyvärr, så det kan jag inte uttala mig om.
Värt att tänka på är att alla tycker olika om vad som flyter bra. Jag har själv inte prövat en android som flytit på likabra som en Wp7 telefon i menyerna (med eller utan special launcher custom rom kanske kan fixa det men dom brukar ju medföra massa andra problem) men tillräckligt för att jag ska acceptera det.
Sen är ju inte Fpsen allt ändå
2012-03-21, 20:39   #19

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: /#

Registrerad: aug 2004

Next to none erfarenhet av wp7. Jämför endast med iphone.

Checkrom bygger på samsungrom, noll buggar har jag stött på.

HardwareAcceleration Enabled(GPUUIEnabled)
Vet inte exakt vad det betyder på gingerbread dock.
Boss302 är inte uppkopplad
2012-03-22, 12:46   #20

Fränkie

Medlem

Plats: Knivsta

Registrerad: maj 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot Visa inlägg
Microsoft har iofs sagt att vid nästa Major uppdatering "Apollo", som borde släppas om ~6 månader så ska Zune programvaran läggas ner. Är inte helt säker vad det ska bytas ut mot dock. Skulle gissa på full integration med Windows 8 och något liknande Windows Phone Connector for Mac till Windows 7 och tidigare.
Wooho! Det låter riktigt bra! Blir surfplattsköp direkt det kommer med W8 då. Inte för att vara Microsoft fan, men programmen jag använder mest är program till PC och jag använder Windows på PCn, jag föredrar även äldre spel till Windows än nyare mobilspel. Heroes 3, C&C skulle äga alla nya mobilspel i mina ögon.
Fränkie är inte uppkopplad
2012-03-22, 12:53   #21

Mocka

Medlem

Mockas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Så enkelt är det väl inte? Måste den inte rootas, flashas med Odin osv osv osv osv? Kastat ett getöga på Swedroid och XDA men det är ju typ 25 steg om jag inte minns fel Har man aldrig gjort det innan känns det inte lite läskigt att kanske råka bricka telefonen. Eller har jag fel?

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hede Visa inlägg
det gör den fan inte!
Jodå, bara man formaterar om den och kör fabriksinställningar så blir det prima.
2012-03-22, 18:18   #22

[SH]

Medlem

[SH]s avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2011

Citat:
Har Lumian.
Kanske bara är min, men mottagningen är verkligen dålig. En plats där jag vissa delar av dygnet kan ha väldigt bra mottagning kan jag, 20min senare när jag besöker samma plats, toa, kök etc ha helt värdelös mottagning. Funderar på reklamera den pga det.
Har för mig att det fanns en till sak som jag störde mig på men kommer inte på vad det är just nu.. Eller faktiskt. Ibland när jag ska ringa någon, då går det inte fram signaler. Jag kan inte heller avsluta samtalet hur mycket jag än trycker på "avsluta samtalet" och därefter stängs mobilen av. Har kanske hänt mig 5 gånger på 3 veckor.
Tror faktiskt att det är fel på din mobil, Lumian har erkänt bra mottagning. Mängder av användarrecensioner vittnar om att folk får väldigt bra mottagning med telefonen. Likaså det där med samtalen utan signaler och som inte kan avslutas, det verkar väldigt konstigt. Ring Nokia Support och hör om det torde bero på mobilen eller lokala brister i mobilnätet.