Galaxy S2 vs Iphone 4S för en knapptelefonanvändare?

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 vs Iphone 4S för en knapptelefonanvändare?

Älskar min Sony Ericsson W995 eftersom jag använder den som mp3 spelare väldigt mycket och den har ju knappar för walkman på sidan så man kan styra den i blindo.

Men nu saknar jag lite att kunna surfa vettigt och att kanske låta 2010-talet hinna ikapp mig

Blev sugen på Tele2s kampanj nu och då på en Iphone 4s men dom är ju tvärslut överallt och det är många veckor man får vänta om man beställer.
Så jag kommer nog köpa en telefon och ta ett kompis surf utan bindningstid för det är alltid skönt att slippa var upplåst i flera år.

Eftersom att en 4s går på nästan 6000 så är det mycket pengar.
Har sneglat på Galaxy S2 som verkar vara en riktigt trevlig liten lur som hamnar 1500 billigare ungefär.

Det jag vill kunna göra är lyssna på musik.
Då även mp3 på ett enkelt sätt eftersom jag har mycket cd skivor som jag har rippat till mp3. Iphone blir väl lite bökig om man måste gå genom itunes och konvertera allt innan det går in i telefonen...
Ta foto och film smidigt och gärna ganska snabbt eftersom det är på mina barn man oftast tar på.
Sen naturligtvis surfa, ringa, sms osv.

Iphone ser jag har ett par fördelar.
Stabil, beprövad och lite mer låst

S2 har ju lite större skärm och kostar mindre.
Men samtidigt är jag livrädd för android telefoner för jag tror inte jag känner någon som har haft en mer än ett år innan det har bytts till iphone...
Sen att jag har en jobbtelefon med android 2,1 gör ju inte saken bättre.

Någon som har använd båda och kan ge lite tipps och för och nackdelar med dom.

Har läst massor här på forumet och tester mm men är fortfarande förvirrad.

Super fan av det ena eller det andra bryr jag mig inte om för jag har ett iphone "fan girl" här hemma som försöker övertala mig

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Själv föredrar jag android framför IOS. Bland annat därför att IOS är VÄLDIGT "låst" i jämfört med android. Gillar inte heller att du måste använda itunes för att ens kunna överföra en låt till mobilen från datorn. Galaxy s2 har även en filhanterare, något som IOS saknar.

Du måste i princip jailbreaka en iphone för att kunna "använda den".

Android är ganska enkelt att använda men även stabilt. Att överföra låtar från cd/datorn till en android mobil är mycket enkelt bara att klippa och klistra

Permalänk
Medlem

4s är nog bättre för dig eftersom den har siri, och tror att det skulle passa dig eftersom du lyssnar mycket på musik, och du kanske gillar att styra den från "blindo" antar jag väl ja android är lite mer upplåst än IOS men för dig tror jag inte att det är någon skillnad.. men det som är dåligt på iphone sidan är bra på S2 och det som är dåligt på S2 är bra på iphone... så det är väl mer smaksak har du nån kompis som har S2/4S så testa dom och se vilken som passar dig helt enkelt för att dom är väldigt lika och går knappt att jämföra

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

4s är nog bättre för dig eftersom den har siri, och tror att det skulle passa dig eftersom du lyssnar mycket på musik, och du kanske gillar att styra den från "blindo" antar jag väl ja android är lite mer upplåst än IOS men för dig tror jag inte att det är någon skillnad.. men det som är dåligt på iphone sidan är bra på S2 och det som är dåligt på S2 är bra på iphone... så det är väl mer smaksak har du nån kompis som har S2/4S så testa dom och se vilken som passar dig helt enkelt för att dom är väldigt lika och går knappt att jämföra

Hitills har jag aldrig någonsin sett någon överhuvudtaget använda siri eller iris på tex tuben. Vem orkar gå igenom processen:
1. Ta fram iphonen
2. Håll in knappen
3. Säg vad du vill
4. Vänta tills den utfattat att du är klar
5. Lyssna på den konfirmera vad du vill
6. Eventuellt säga om meningen pga brus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

4s är nog bättre för dig eftersom den har siri,

http://www.youtube.com/watch?v=Y6QySOKzFQk

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jag har en Galaxy S2 och jag är helnöjd med den. Jag tycker iPhone har för liten skärm och det finns en del annat lite störigt med den (iTunes etc.). Om jag försöker vara objektiv så är telefonerna ganska likvärdiga, men iPhone är överprisad. Dessutom så är Galaxyn skönare att hålla, iPhone4 har vassa metallkanter.

Permalänk
Medlem

vill bara påpeka att du inte behöver konvertera mp3 filer i itunes, iphone accepterar dem utan problem
Om du nu lyssnar mkt på musik, åk iväg och provlyssna och se vilken som passar dig?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U 32GB Ram,1TB
Rojter: Edgerouter 4, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Super fan av det ena eller det andra bryr jag mig inte om för jag har ett iphone "fan girl" här hemma som försöker övertala mig

Lär dina barn att inte vara mainstream!

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem

HTC one S/X kanske kan vara ett alternativ annars? Du borde iaf kolla på den innan du bestämmer dig

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Bra med lite synpunkter och erfarenheter från användare.

Men nu börjar det nästan luta åt en Galaxy S2 eftersom jag är lite sugen på att testa något "annorlunda" och okänt för mig iaf.

Sen så är den lite billigare och det finns ju alltid annat man vill köpa

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 är ej att rekommendera för musik. Ingen vidare DAC (Yamaha C1YMU823 / MC-1N2).

Citat:

The Galaxy S II uses Yamaha audio hardware. The Galaxy S II's predecessor, the original Galaxy S, used Wolfson's WM8994 DAC.

Galaxy SI has wolfson codec , which was open source.
Supercurio a well known developer and audio expert here in XDA was able to create good sound output using his voodoo app.

In galaxy SII samsung replaced wolfson with yamaha and this was closed source.
The sound quality for audiophiles using galaxy sII was terrible. ( not to my ears as I am a certified non-audiophile )
Being closed source no further development was possible.

IN the words of supercurio "
DAC Distortion
With today’s Android audio implementation, all kind of media are sent to the DAC as a 44100 / 16bit / Stereo stream. Despite the usage of a fixed rate, Yamaha’s codec is not able to provide a very clean output.

Galaxy S II DAC output quality is limited by several kind of distortions. So far, no firmware was able to fix those despite early Korean updates describing “audio clarity improvements”.

When playing music, those artifacts are perceived as “lack of clarity”, “reduction of stereo separation”, “loss of detail” and “lifeless sound” (opposite of lively)."

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Iphone har väl fortfarande bäst ljud?
Har inte sett något annat på swedroids tester iaf, så är det mp3 som är det viktigaste är den ju klart ett vettigt val.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Galaxy S2 LTE (4G). Finns i Tele2's 345 kr-deal, om du väljer Maxi 4G istället för Maxi!

Obs! Är inte samma lur som den utan LTE!

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Galaxy S2 på lunchen!
Ska bli kul att få igång den...

Köpte telefon utan abonnemang och ändrade mitt nuvarande så jag har med surf.
89kr i månaden (lite högre blir det ju så klart) är ändå billigare än 345kr i månaden eftersom jag inte tror jag kommer surfa så mycket annat än WiFi.
Men vi får se... skönt att inte vara bunden i 2 år eftersom jag inte riktigt gillar det.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

iPhone har ju bättre ljud än sg2 och är väl allmänt lite mer välkomnande. Ljudet i sig hör inte jag så stor skillnad på men då är jag ingen stor musiklyssnare heller.
Låter ju mer på dig som du skulle haft iPhone men alltid roligt med nytt och ingen av telefonerna kommer göra dig besviken.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av scared:

Själv föredrar jag android framför IOS. Bland annat därför att IOS är VÄLDIGT "låst" i jämfört med android. Gillar inte heller att du måste använda itunes för att ens kunna överföra en låt till mobilen från datorn. Galaxy s2 har även en filhanterare, något som IOS saknar.

Du måste i princip jailbreaka en iphone för att kunna "använda den".

Android är ganska enkelt att använda men även stabilt. Att överföra låtar från cd/datorn till en android mobil är mycket enkelt bara att klippa och klistra

Jag håller med om bokstavligen vartenda ord.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Köpte mig en Galaxy S2 på lunchen!
Ska bli kul att få igång den...

Köpte telefon utan abonnemang och ändrade mitt nuvarande så jag har med surf.
89kr i månaden (lite högre blir det ju så klart) är ändå billigare än 345kr i månaden eftersom jag inte tror jag kommer surfa så mycket annat än WiFi.
Men vi får se... skönt att inte vara bunden i 2 år eftersom jag inte riktigt gillar det.

Mycket bra val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Men vi får se... skönt att inte vara bunden i 2 år eftersom jag inte riktigt gillar det.

Vill bara tipsa om att om du tecknar deras Maxi abonnemang utan att köpa en telefon så har du ingen bindningstid, men ändå 345kr/månaden till alla.

Bara som en liten hint ^^
Hoppas du blir nöjd med S2'an.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Mycket bra val.

Ja jag hoppas det... av det jag har lekt med den nu så är den riktigt trevlig.
Men 2 stora nackdelar har jag upptäckt om jag jämför med min gamla W995.
Batteriet laddas ur läskigt snabbt och tiden det tar för att ladda telefonen är ju vansinnigt absurd!!! Var nere på 40% idag och satte den på laddning. Efter 2h 20 min var den fulladdad! Lite förvånad över tiden...

Tar batteriet skada om man "småladdar" eller bör man ladda fullt när man väl laddar?
Iof drar man usb sladden till datorn "småladda" den ju.

Skrivet av club01:

iPhone har ju bättre ljud än sg2 och är väl allmänt lite mer välkomnande. Ljudet i sig hör inte jag så stor skillnad på men då är jag ingen stor musiklyssnare heller.
Låter ju mer på dig som du skulle haft iPhone men alltid roligt med nytt och ingen av telefonerna kommer göra dig besviken.

Har inte hunnit testa ljudet ännu för jag glömde mina Koss lurar på jobbet och dom som följde med gillar jag inte.
Skulle det vara för illa få jag köpa en mp3 spelare.

Skrivet av Gorian:

Vill bara tipsa om att om du tecknar deras Maxi abonnemang utan att köpa en telefon så har du ingen bindningstid, men ändå 345kr/månaden till alla.

Bara som en liten hint ^^
Hoppas du blir nöjd med S2'an.

//Gorian

Ahhh det kanske man skulle ha tänkt på!
Iof går det ju att ändra till det om jag märker att jag surfar utanför mitt WiFi område. Ringa tror jag inte jag kommer göra varken mer eller mindre.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheGiant:

Ja jag hoppas det... av det jag har lekt med den nu så är den riktigt trevlig.
Men 2 stora nackdelar har jag upptäckt om jag jämför med min gamla W995.
Batteriet laddas ur läskigt snabbt och tiden det tar för att ladda telefonen är ju vansinnigt absurd!!! Var nere på 40% idag och satte den på laddning. Efter 2h 20 min var den fulladdad! Lite förvånad över tiden...

Tar batteriet skada om man "småladdar" eller bör man ladda fullt när man väl laddar?
Iof drar man usb sladden till datorn "småladda" den ju.

Har inte hunnit testa ljudet ännu för jag glömde mina Koss lurar på jobbet och dom som följde med gillar jag inte.
Skulle det vara för illa få jag köpa en mp3 spelare.

Ahhh det kanske man skulle ha tänkt på!
Iof går det ju att ändra till det om jag märker att jag surfar utanför mitt WiFi område. Ringa tror jag inte jag kommer göra varken mer eller mindre.

De nya batterierna mår bättre av att "småladdas".
Batteritiden är snarlik på alla smartphones.
Cdon säljer 2000mAh batteri (samsung) till bra pris, om man vill ha extra kräm.

Ang ljud så har iphone samma ljudchip som galaxy s.. s2ans yamaha har inte dåligt ljud även om det inte är riktig, riktigt så bra som wolfson chippet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Iphone har väl fortfarande bäst ljud?
Har inte sett något annat på swedroids tester iaf, så är det mp3 som är det viktigaste är den ju klart ett vettigt val.

Nu har jag ju inte testat ljudet i S2 men det är väl främst i högtalaren där ljudet skiljer sig åt? Vet att mellan en 4S och min X10 så skiljer sig ljudet inte ett dugg så fort man kör med lurar och vem sitter egentligen och kör musik direkt i telefonhögtalaren?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Nu har jag ju inte testat ljudet i S2 men det är väl främst i högtalaren där ljudet skiljer sig åt? Vet att mellan en 4S och min X10 så skiljer sig ljudet inte ett dugg så fort man kör med lurar och vem sitter egentligen och kör musik direkt i telefonhögtalaren?

Nu har jag inte sett ljudtester på just X10:an (gmsarena har dock tester på andra SE, se länk nedan) men det kanske säger mer om dina hörlurar än om ljudkretsen?

Citat:

What really puts the iPhone 4S in a class of its own (not counting its predecessors, of course) is its headphones-on performance. The minor jump in stereo crosstalk is all that our lab equipment was able to detect as the resistance to the line-out port increased. The rest of the readings remained virtually unchanged, rounding up a really impressive performance.

Länk: http://www.gsmarena.com/apple_iphone_4s-review-665p5.php#aq

Med de vanligtvis riktigt kassa hörlurar som följer med telefoner så lär du knappast höra mycket till skillnad mellan några av telefonerna på marknaden.

Permalänk
Medlem

Ta en HTC One X eller S!
Ska du ändå köpa ny så köp inte någon av de gamla telefoner du föreslagit

Permalänk

Hej! Har en iphone 4s nu men ska byta till Xperia S. Du borde ta en titt på den då den är sjukt bra. Ska lägga upp min iphone 4s i marknad nu när det är gratis och övergår till xperia s nu på söndag.

Här är en bra review på xperia s
http://www.youtube.com/watch?v=g4HLniX86fE&feature=related

Permalänk
Medlem

Folk har ofta det här argumentet med att man måste använda iTunes för att överföra låtar till sin iPhone. Ingen som använder Spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Folk har ofta det här argumentet med att man måste använda iTunes för att överföra låtar till sin iPhone. Ingen som använder Spotify?

Jo, det är ju det första man installerar på sin mobila enhet Överlägset mest använda app:en för mig. Hemma i ljudanläggningen, i bilen och i hörlurarna på pendeln/bussen..Spotify är alltid med

Själv använder jag aldrig iTunes nu för tiden (sedan iOS 5 släpptes).

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Folk har ofta det här argumentet med att man måste använda iTunes för att överföra låtar till sin iPhone. Ingen som använder Spotify?

Jag använder spotify varje dag och jag har själv en 4S.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheGiant:

Älskar min Sony Ericsson W995 eftersom jag använder den som mp3 spelare väldigt mycket och den har ju knappar för walkman på sidan så man kan styra den i blindo.

Men nu saknar jag lite att kunna surfa vettigt och att kanske låta 2010-talet hinna ikapp mig

Blev sugen på Tele2s kampanj nu och då på en Iphone 4s men dom är ju tvärslut överallt och det är många veckor man får vänta om man beställer.
Så jag kommer nog köpa en telefon och ta ett kompis surf utan bindningstid för det är alltid skönt att slippa var upplåst i flera år.

Eftersom att en 4s går på nästan 6000 så är det mycket pengar.
Har sneglat på Galaxy S2 som verkar vara en riktigt trevlig liten lur som hamnar 1500 billigare ungefär.

Det jag vill kunna göra är lyssna på musik.
Då även mp3 på ett enkelt sätt eftersom jag har mycket cd skivor som jag har rippat till mp3. Iphone blir väl lite bökig om man måste gå genom itunes och konvertera allt innan det går in i telefonen...
Ta foto och film smidigt och gärna ganska snabbt eftersom det är på mina barn man oftast tar på.
Sen naturligtvis surfa, ringa, sms osv.

Iphone ser jag har ett par fördelar.
Stabil, beprövad och lite mer låst

S2 har ju lite större skärm och kostar mindre.
Men samtidigt är jag livrädd för android telefoner för jag tror inte jag känner någon som har haft en mer än ett år innan det har bytts till iphone...
Sen att jag har en jobbtelefon med android 2,1 gör ju inte saken bättre.

Någon som har använd båda och kan ge lite tipps och för och nackdelar med dom.

Har läst massor här på forumet och tester mm men är fortfarande förvirrad.

Super fan av det ena eller det andra bryr jag mig inte om för jag har ett iphone "fan girl" här hemma som försöker övertala mig

Xperia S ?

Såg att du köpt en Galaxy S2 nu

Men iaf, alla smartphones har skitdålig batteritid, SGSII har ganska bra jämfört med andra "smartphones".

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leechu:

Ta en HTC One X eller S!
Ska du ändå köpa ny så köp inte någon av de gamla telefoner du föreslagit

Skrivet av DarkMx1000:

Hej! Har en iphone 4s nu men ska byta till Xperia S. Du borde ta en titt på den då den är sjukt bra. Ska lägga upp min iphone 4s i marknad nu när det är gratis och övergår till xperia s nu på söndag.

Här är en bra review på xperia s
http://www.youtube.com/watch?v=g4HLniX86fE&feature=related

Skrivet av MSIOCGenie:

Xperia S ?

Han har redan plockat ut en Galaxy S2

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.