Citat:
Ursprungligen inskrivet av
sskludde
Rootat och bytt ROM har man ju gjort förr på Optimus 2x.

Nu är frågan, har du några ROMs att rekommendera för HTC One X? Och byter man ROM på samma sätt som Optimus 2X via CWM? Och hur blir man påverkad om till exempel HTC skulle släppa ny uppdatering som kanske innehåller 4.0.4? Får man då helt enkelt vänta tills det har kommit till ROMen?
Och vad tjänar jag egentligen på det? Prestanda tycker jag det finns tillräckligt om. Och vad är det här för något med S-ON/OFF?
Har nu provat roota luren med denna:
http://forum.xda-developers.com/show....php?t=1644167 men gnäller bara om gammal adb version. Vad ska man ta sig till?
Jisses va frågor

Ska försöka svara på dem jag kan så gott jag kan.
ROM's att rekommendera:
Sense: InsertCoin's rom (Finns på SweDroid)
Utan sense: (även kallat sense-less, eller vanilla-ICS) Cyanogenmod 9, både Domination och "vanliga". Kör Domination Build just nu och funkar riktigt bra =)
Det du ska tänka på när du rootar är att du
måste flasha Boot.img för varje rom enskilt.
Dvs, om du lägger in CM9 på sd-kortet, rebootar, går in i fastboot (pwr+vol-minus), fastboot, och kopplar in USB'n i datorn så att det står "Fastboot-USB" på skärmen. Brukar även plinga till i Windows (som om du sätter i ett USB-minne).
Därefter så tar du boot.img (som finns i CM9 (eller en annan rom)'s zipp-fil, lägger in i en mapp som heter fastboot (Finns att ladda ner, googla).
Efter detta använder du CMD och går in i fastboot mappen (cd C:\fastboot t.ex), och skriver ("Fastboot flash boot boot.img"), när detta är klart skriver du ("Fastboot erase cache").
Sedan så installerar du den via CWM som vanligt =)
Anledningen till varför du ska flasha boot.img separat är för att detta kan inte göras i romen pga HTC's nya säkerhet. Inte så krångligt när man väl kommit in i det

Uppdateringar är ofta snabbare att komma till nya roms, än vad det gör för original
Men om det kommer en ny uppdatering, och du sitter på Cyanogenmod 9 013 (<- ID'nummer), och 4.0.4 kommer i Cyanogenmod 9 014, alltså romen som kommer efter, så flashar du den romen som vilken annan rom och du har 4.0.4
S-ON/S-OFF har med kernelsäkerhet att göra. Med S-ON kan du inte flasha kernels, eller använda fastboot kommandon. (Sägs det, har S-ON på min, och har flashat x-antal roms med fastboot, och även ny kernel :S)
Det du tjänar på det är att du blir admin över din egen telefon. Alltså, du kan använda program som tidigare inte gått (såsom Ubuntu för Android, Titaniumbackup, modifieringar i gränsnittet du bara kan drömma om, speedkeys osv

)
Det är lite som att jailbreaka för iPhone.
Att roota innebär att du endast får root-access i telefonen. Att flasha ny rom innebär att du byter "operativsystem" i telefonen till t.ex vanilla-ICS.
Finns massa extra att läsa

Ang. ditt problem med gammal ADB-version, så kanske din fastboot folder behöver uppgraderas? Gamla drivisar till Android-SDK?
Jag vet inte