Verktyg Visningsval
2012-03-25, 00:37   #1

krillebus

Medlem

Registrerad: mar 2012

google maps navigation?

Hej alla, ny här!

Fy faen säger jag bara.
Har en Huawei ideos x3 telefon med navigation.
Skulle åka idag från Hälleforsnäs i Sörmland till Haninge Sthlm.
Öppnade navigatorn och knappade in uppgifterna, körde enl instruktionerna och den jäääveln ledde mig till E4an, 4 mil söder om Nyköping!!! En omväg på ungefär 10 mil.''

Vilket skit! Ska det verkligen vara så dåligt, är ju ingen dyr telefon men ändå, man blir ju bara förbannad!!
krillebus är inte uppkopplad
2012-03-25, 00:44   #2

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: /#

Registrerad: aug 2004

Hehe.. Förstår din frustration men när man läser det är det svårt att inte dra lite på smilbanden.

Då jag testat det har det funkat helt ok.

Låter ganska märkligt. Borde inte ha någon betydelse heller vilken apparat du har.
Boss302 är inte uppkopplad
2012-03-25, 00:59   #3

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Plats: Salstad

Registrerad: feb 2009

Det har nog inget med telefonen att göra, det är vilken navigeringsmjukvara man har som spelar roll och google är inte den bästa, det är därför det finns navigatorer och de är fortfarande överlägsna telefonnavigeringen.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-25, 01:09   #4

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Copilot har jag använt en hel del o har funkat bra. Även utrikes..
300:- för europakartor är helt ok tycker jag.
2012-03-25, 01:11   #5

club01

Medlem

club01s avatar

Plats: Gävle

Registrerad: nov 2002

Den navigationen är väl en tjänst från Google som dom har i sina Android telefoner och inget speciellt för just den mobilen. Skulle troligvis lätt dig samma väg som en dyrare Galaxy S2 tex. Sen finns det väl olika inställningar för typ snabbaste vägen eller kortaste vägen mm.
Men även om man har en TomTom navigator för 6k som har alla funktioner och dom nyaste kartorna så måste man ju ha lite innanför pannbenet och inte lite 100 blankt på navigatorn. Var ju nån artikel på aftonbladet för några dagar sedan om något Japanskt turistpar som litade så mycket på navigatorn så dom körde rakt ut i vattnet. Lite så jag inbillar mig TS när jag läser detta.
2012-03-25, 01:48   #6

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av club01 Visa inlägg
Den navigationen är väl en tjänst från Google som dom har i sina Android telefoner och inget speciellt för just den mobilen. Skulle troligvis lätt dig samma väg som en dyrare Galaxy S2 tex. Sen finns det väl olika inställningar för typ snabbaste vägen eller kortaste vägen mm.
Men även om man har en TomTom navigator för 6k som har alla funktioner och dom nyaste kartorna så måste man ju ha lite innanför pannbenet och inte lite 100 blankt på navigatorn. Var ju nån artikel på aftonbladet för några dagar sedan om något Japanskt turistpar som litade så mycket på navigatorn så dom körde rakt ut i vattnet. Lite så jag inbillar mig TS när jag läser detta.
Ja det var en liknade sak som hände i Vänersborg för några år sedan, de hade ställt in navigatorn på att de skulle vandra så den navigerade in dem på en gångstig som korsade järnvägen, men där fastnade deras bil på rälsen, som tur för dem kom det inget tåg då men de fick bärga bilen, De visade ju nån turist som fastnade på ett skoterspår på nyheterna för några månader sedan också. Man bör kolla så man väljer rätt färdsätt/fordon, min navigator har ju även en massa andra parametrar, som vägtyper och hastighetsgränser som man kan aktivera, sånt kan också leda till andra vägval än man själv tänkt sig.
Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-25, 12:23   #7

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Det står väl t.om att det är i betastadiet?

Som sagt är det inget med telefonen utan mjukvaran.
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-03-25, 22:49   #8

krillebus

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av club01 Visa inlägg
Visst, lite har man väl innanför pannbenet, tänker inte köra över en åker bara för att navigatorn tycker det! Eller köra ut i vattnet föa att den tycker det men för helvete, är det inte navigatorns uppgift att leda än rätt från A - B ??
Om jag är i område där jag inte hittar så vill ju åtminstonde jag tro att den ska leda mig rätt, vad ska jag annars med den till??????????
Kanske läge att köpa en pappers karta istället, tycker det är kasst när navigotorn leder än att åka 10 mil fel. den totala sträckan skulle blivit 15 mil nu blev den 25 istället, "skiiiit dåligt" Google eller inte!!

Var skaffar man annan mjukvara???
2012-03-25, 22:54   #9

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Google play (android market)
2012-03-25, 23:32   #10

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av krillebus Visa inlägg
Visst, lite har man väl innanför pannbenet, tänker inte köra över en åker bara för att navigatorn tycker det! Eller köra ut i vattnet föa att den tycker det men för helvete, är det inte navigatorns uppgift att leda än rätt från A - B ??
Om jag är i område där jag inte hittar så vill ju åtminstonde jag tro att den ska leda mig rätt, vad ska jag annars med den till??????????
Kanske läge att köpa en pappers karta istället, tycker det är kasst när navigotorn leder än att åka 10 mil fel. den totala sträckan skulle blivit 15 mil nu blev den 25 istället, "skiiiit dåligt" Google eller inte!!

Googla "android navigation" så får du upp både tester och rena annonser
Annars finns det direkt hos garmin och tomtom/navigon och tänk på att vägnavigering kräver nya kartor för att vara bra.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-25, 23:47   #11

Rattnalle

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: okt 2007

Jag körde Google Maps Navigation under ett helt år när jag jobbade som servicetekniker och den ledde mig galet en enda gång av de fyra-fem adresser om dagen jag körde till under hela året. Tycker den funkar klockrent och är helt överlägsen t.ex. CoPilot vad gäller enkelhet och snabbhet i gränssnittet samt tydlighet i körinstruktionerna. Inte massa onödigt plotter på skärmen som stör.
Rattnalle är inte uppkopplad
2012-03-25, 23:49   #12

krillebus

Medlem

Tack pöjkar

Jag söker så får jag se vad jag kommer fram till.
2012-03-26, 00:00   #13

Oldskool

Medlem

Oldskools avatar

Plats: Bålsta

Registrerad: maj 2010

Du kan själv ställa in i navigeringen om den skall visa den kortare eller snabbare vägen. Default väljer den den snabbaste vägen. Om det var köer på den andra vägen så kan en hyfsad omväg vara snabbast.

Skickades från m.sweclockers.com
"Sverigedemokraternas asylpolitik har sin utgångspunkt i den grundläggande insikten om att vi i Sverige är viktigare än personer som födda i andra länder. Vi vet om att Sverige behöver invandring annars minskar befolkningen men vi ljuger med statistik och överdriver hela tiden. Vi måste därför slå på dem som är svagast i samhället och göra Sverige till ett ruttet och hjärtlöst samhälle.”Sanningen
Oldskool är inte uppkopplad
2012-03-27, 22:11   #14

club01

Medlem

club01s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av krillebus Visa inlägg

Jo men det är fortfarande en gratistjänst. Enligt mig fungerar den i princip lika bra som min tomtom gps för 2000kr när det kommer till att hitta. Sen att tomtomen har mer inlagda bensinstationer och sånt kanske men det kan man ju googla sig till också.
Finns såklart bättre grejer men för 0kr är det bland det bästa man kan hitta. Aldrig använt mig av Nokia maps men antar att det är liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerad av club01 2012-03-27 klockan 22:12.
2012-03-27, 22:27   #15

mackaparen

Medlem

Plats: Lund

Registrerad: dec 2011

Sitter med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284507 men efter att ha kört med Google Navigation sedan dett kom ut så har bara gpsen legat och skräpat haft 0 problem med Google N mobilen är både snabbare o smidigare tycker jag, inga laddningstider osv...

Kanske bara är jag som har tur eller ngt?
mackaparen är inte uppkopplad
2012-03-28, 08:01   #16

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mackaparen Visa inlägg
Sitter med en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=284507 men efter att ha kört med Google Navigation sedan dett kom ut så har bara gpsen legat och skräpat haft 0 problem med Google N mobilen är både snabbare o smidigare tycker jag, inga laddningstider osv...

Kanske bara är jag som har tur eller ngt?
Funkat bra för mig med, nackdelen är ju om du ska åka en sväng utomlands p.g.a kostnaderna för datatrafik.
2012-03-28, 18:13   #17

mrqaffe

Medlem

mrqaffes avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Funkat bra för mig med, nackdelen är ju om du ska åka en sväng utomlands p.g.a kostnaderna för datatrafik.
Det stod i tidningarna om nån förra sommaren som råkade "online navigera " med roaming på telefonen under en resa till sydeuropa, det kostade 12 000 kr, det här är också att argument emot googlenavigering, lämnar man Sverige så blir det dyrt, åker man till tex Turkiet så kan det bli ännu dyrare, (med special abb kostar Turkiet hos telia 69kr/dygn för 20Mbyte om man har tele abb, data abb kostar 129/dygn/50Mbyte) samma gäller öststaterna, där brukar roamingen vara absurt dyr, inom eu så kostar det ofta kring 30kr/Mbyte om man inte har ett speciellt abb utan bara använder sitt vanliga, det är därför det nu lagstiftas emot dataroamingpriserna på samma sätt som det tidigare gjorts för samtalsroaming.
Skulle man tex använda sig av googelnavigering på usa semestern så kostar det 96kr/Mbyte med ett svenskt abb. De dyraste länderna ligger kring 200kr/Mbyte.
mrqaffe är uppkopplad nu
2012-03-28, 19:43   #18

club01

Medlem

club01s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrqaffe Visa inlägg
Det stod i tidningarna om nån förra sommaren som råkade "online navigera " med roaming på telefonen under en resa till sydeuropa, det kostade 12 000 kr, det här är också att argument emot googlenavigering, lämnar man Sverige så blir det dyrt, åker man till tex Turkiet så kan det bli ännu dyrare, (med special abb kostar Turkiet hos telia 69kr/dygn för 20Mbyte om man har tele abb, data abb kostar 129/dygn/50Mbyte) samma gäller öststaterna, där brukar roamingen vara absurt dyr, inom eu så kostar det ofta kring 30kr/Mbyte om man inte har ett speciellt abb utan bara använder sitt vanliga, det är därför det nu lagstiftas emot dataroamingpriserna på samma sätt som det tidigare gjorts för samtalsroaming.
Skulle man tex använda sig av googelnavigering på usa semestern så kostar det 96kr/Mbyte med ett svenskt abb. De dyraste länderna ligger kring 200kr/Mbyte.
Ganska så sjuka priser egentligen. Företagen borde ju snacka ihop sig om eventuella erbjudanden man kan köpa när man åker utomlands. Finns ju såna hos många idag men oftast är dom bara lite billigare och ändå svindyra så att säga.
Känns inte som kostnaden för dom borde gå upp så mycket egentligen eftersom nätet inte blir överbelastat av turisterna precis. Dom borde ju snarare tjäna pengar på att fler vill använda telefonen utomlands än som idag att inte en ända vettig människa gör det på grund av ja 12000kr räkningar
2012-03-28, 19:46   #19

morxy49

Medlem

morxy49s avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: dec 2010

jag har faktiskt för mig att när man startar navigation första gången så står det att det bara är en beta och att det kan finnas vissa fel i den
STATIONÄR: NZXT H2 | Asus P8P67 PRO | i5 2500k @4.5GHz | 16GB @1600 MHz | CM Hyper 212+ | Asus HD 6870 DirectCU | Crucial M4 128GB | 2x WD20EARX | 2x WD30EZRX | Asus Xonar DGX | HX 650W | 3x BenQ G2420HDB Eyefinity |
LJUD: Denon AVC-2530 | Briklin DM360 | Asus Xonar DGX | Sony MDR-XB1000 | AKG K618 |
KAMERA: Canon EOS 600D | Canon EF-S 18-55mm (Kit-Lens) | Hama Traveller Compact Pro |
morxy49 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb