Dålig batteritid på Samsung Galaxy S2 efter Android 4 ICS-uppdatering

Permalänk
Medlem

Dålig batteritid på Samsung Galaxy S2 efter Android 4 ICS-uppdatering

Hej jag uppdaterade till android 4 ics nyligen och märke att batteriet håller ca 2 timmar nu motsvarade 6 innan. finns det nån fix till detta eller ska man gå tillbaka till det gamla. Har en S2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något är fel på din telefon om batteriet bara räcker i 6 timmar i vanliga fall.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du bör nog se över din s2, min håller 1-2 dygn & då använder jag den rätt flitigt.

Permalänk
Testpilot

Ändrade rubriken på tråden då den ju inte handlar om ICS generellt utan att du fick dålig batteritid efter uppdatering på en specifik telefon. Tänk på att skapa tydliga rubriker i framtiden så att man inte behöver gissa sig till vad tråden handlar om

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Gå in i recovery (håll inne vol + , hem, power)
Välj wipe data/ factory reset
Wipe cache
(Du navigerar med volym knapparna och väljer med "hem")

Backuppa allt innan då alla inställningar m.m ryker (om det inte framgick av "factory reset")

Kör du in en ny rom utan wipe blir det lite som att installera win7 i win xp mappen utan förmat. Gammalt bråte kan ligga kvar o strula.

Någon som vet om man kan rensa dalvik cach i stock recovery??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Du bör nog se över din s2, min håller 1-2 dygn & då använder jag den rätt flitigt.

wow hur använder du din ?

Jag har ett ganska flexibelt jobb så använder den ungefär 90% av tiden de 6 timmarna den håller med kollar film.surfar, samt nästan alltid streamar musik. Och jag har bluetooth igång med till mitt headset.

standby håller den nog 1.5-2 dygn.

Skrivet av Boss302:

Gå in i recovery (håll inne vol + , hem, power)
Välj wipe data/ factory reset
Wipe cache
(Du navigerar med volym knapparna och väljer med "hem")

Backuppa allt innan då alla inställningar m.m ryker (om det inte framgick av "factory reset")

Kör du in en ny rom utan wipe blir det lite som att installera win7 i win xp mappen utan förmat. Gammalt bråte kan ligga kvar o strula.

Någon som vet om man kan rensa dalvik cach i stock recovery??

Måste man lägga in eget efter det eller blir det gamla "operatörs moddade andriod os" kvar som fanns när jag fick telefonen ?

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt av en mindre försämring av batteriet efter ICS-uppdatering. Dock beror det på hur jag använder den. Standby höll i ca 3 dygn med ytterst lite användande. nu håller den 1.5-2 med samma. Har kollat på film en gång vilket slukade batteri så ca 6 timmar med blåtand, film m.m. så skulle jag nog anse att det ligger omkring det normala? Annars lär väl min också vara sönder enligt uttalanden ovan...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

wow hur använder du din ?

Jag har ett ganska flexibelt jobb så använder den ungefär 90% av tiden de 6 timmarna den håller med kollar film.surfar, samt nästan alltid streamar musik. Och jag har bluetooth igång med till mitt headset.

standby håller den nog 1.5-2 dygn.

Måste man lägga in eget efter det eller blir det gamla "operatörs moddade andriod os" kvar som fanns när jag fick telefonen ?

När jag hade 3 rom va jag tvungen att ladda den var dag sen har jag provat lite olika roms, & nu kör jag stock nordic med ics. Många säger att de har fått sämre batteri i ics, men jag märker inte någon större skillnad. & då lyssnar jag på musik via telefonen när är ute, styr htpc hemma med telefonen, skickar en del sms & ringer ett antal samtal per dag kollar forum & lite annat. Men har den alltid på wifi när jag är hemma eller där det finns tillgång till det. Det som verkligen drar batteri är när man spelar(vilket jag gör sällan), då måste den laddas var dag annars varannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

När jag hade 3 rom va jag tvungen att ladda den var dag sen har jag provat lite olika roms, & nu kör jag stock nordic med ics. Många säger att de har fått sämre batteri i ics, men jag märker inte någon större skillnad. & då lyssnar jag på musik via telefonen när är ute, styr htpc hemma med telefonen, skickar en del sms & ringer ett antal samtal per dag kollar forum & lite annat. Men har den alltid på wifi när jag är hemma eller där det finns tillgång till det. Det som verkligen drar batteri är när man spelar(vilket jag gör sällan), då måste den laddas var dag annars varannan.

jo jag har ifrån 3 så kanske det e något fel med deras då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

wow hur använder du din ?

Jag har ett ganska flexibelt jobb så använder den ungefär 90% av tiden de 6 timmarna den håller med kollar film.surfar, samt nästan alltid streamar musik. Och jag har bluetooth igång med till mitt headset.

standby håller den nog 1.5-2 dygn.

Måste man lägga in eget efter det eller blir det gamla "operatörs moddade andriod os" kvar som fanns när jag fick telefonen ?

Operativsystemet ligger kvar.
http://www.addictivetips.com/mobile/android-partitions-explai...

Permalänk

Jag har också nyligen uppdaterat min Galaxy SII till Android 4 med "tappad" batteritid som effekt.

Innan hade jag ett extended batteri på 2500 Ah. Tog jag telefonen kl. 06:00 fulladdad så höll den till midnatt innan den pep på laddning.
Efter uppdatering till Android 4 piper den ca 15:00. - Rätt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

ICS är ju mer krävande än 2.3.x så sämre batteritid är nog väntat. SÅ mycket sämre batteritid däremot känns konstigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem

det känns konstigt jag hade 2.3.7 på min mobill när jag uppdaterade den till 4.0 så fick jag längre batteritid de va ju zte blade me det låter konstigt om du har tappat så mycket

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ändrade rubriken på tråden då den ju inte handlar om ICS generellt utan att du fick dålig batteritid efter uppdatering på en specifik telefon. Tänk på att skapa tydliga rubriker i framtiden så att man inte behöver gissa sig till vad tråden handlar om

Jag är ganska säker på att detta handlar om ICS generellt och inte bara för denna telefonen...
Jag har personligen en Xperia Arc S och efter upgradering till ICS har jag fått 10-30% sämre batteritid.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Charl96:

Jag är ganska säker på att detta handlar om ICS generellt och inte bara för denna telefonen...
Jag har personligen en Xperia Arc S och efter upgradering till ICS har jag fått 10-30% sämre batteritid.

Personen ovanför dig fick bättre batteritid och jag har inte märkt av någon förändring på min Sensation efter uppdatering. Eftersom trådskaparen hade problem med just en S2:a ändrade jag rubriken så att framgick vilken telefon det handlade om, det är alltid bra att ge så mycket information som möjligt även i rubriken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag håller med trådskaparen, efter uppgradering på min S2 är batteritiden avsevärt mycket sämre. Det var synd att jag uppgradera den, råder folk att inte uppgradera.

Permalänk
Skrivet av agitax:

Hej jag uppdaterade till android 4 ics nyligen och märke att batteriet håller ca 2 timmar nu motsvarade 6 innan. finns det nån fix till detta eller ska man gå tillbaka till det gamla. Har en S2

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett uppgraderat batteri
http://www.dustinhome.se/product/5010609162/samsung-galaxy-s-...

Permalänk
Medlem

Kan bara stämma in i kören.. Men hela grejjen med ics var bara en besvikelse.
Jag är iaf glad jag tog och testade android på allvar med flagskeppsmodell tillochmed, i framtiden blir det apple.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte märkt av sämre batteritid med ics på min sgs2, däremot kunde jag inte se några förbättringar alls mot checkrom revohd som jag kör, så det slutar iaf med att jag återställer min nandroid backup.

Permalänk
Medlem

spelar det någon roll om man uppdaterar på en ny och "ren" telefon? är det bara "gamla" S2or som får sämre batteri tider av ICS?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

spelar det någon roll om man uppdaterar på en ny och "ren" telefon? är det bara "gamla" S2or som får sämre batteri tider av ICS?

Gör man en wipe data/factory reset och wipe cache o dalvik cache från recovery så blir "gamla" s2or också "rena".

Byter man helt mjukvara som i detta fall, Ginger > ICS så kan man nog räkna med strul om man låter bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Gör man en wipe data/factory reset och wipe cache o dalvik cache från recovery så blir "gamla" s2or också "rena".

Byter man helt mjukvara som i detta fall, Ginger > ICS så kan man nog räkna med strul om man låter bli.

så när jag får min SG2 så är det bara att uppdatera och köra?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Finns en ganska signifikant bugg i galaxy S2 som gör att batteritiden blir sjukt mkt sämre än vad skulle kunna vara. (den står sig trots detta ganska väl med konkurrerande telefoner..)
Finns ingen generell lösning och Samsung vägrar acceptera att problemet finns. Ska tilläggas att buggen inte har med ICS att göra, men det kan mycket väl vara så att det blir än värre med ICS.
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1290020

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Hej jag uppdaterade till android 4 ics nyligen och märke att batteriet håller ca 2 timmar nu motsvarade 6 innan. finns det nån fix till detta eller ska man gå tillbaka till det gamla. Har en S2

Skickades från m.sweclockers.com

Har du gått in i inställningar, och gjort en systemåterställning på telefonen efter uppdateringen?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Hej jag uppdaterade till android 4 ics nyligen och märke att batteriet håller ca 2 timmar nu motsvarade 6 innan. finns det nån fix till detta eller ska man gå tillbaka till det gamla. Har en S2

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade exakt samma fel på min, i mitt fall löste det sig med en factory restore.
Nu har jag inte läst alla svar så det här kan mycket väl ha testats,
Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem

Factory reset.

Funkat för mig och med flera.

Permalänk
Medlem

Min S2 fick längre samtalstid efter ICS och jag använder min mycket då jag spelar Wordfeud och facebookar/fb-messenger typ 24/7 och jag klarar mig från morgon till kväll utan att ladda. Visst den är nere på ~5-10% vid 21~22 på kvällen men de får man ju ta när den används så mycket som den gör.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag har också märkt en betydligt sämre batteritid med ICS, hade förut ungefär 20timmar batteritid med lite användning men wifi igång hela tiden. Nu får man vara glad om den orkar 10 timmar...

Permalänk
Medlem

Jag fick sämre batteritid efter uppgraderingen och jag hade inte gjort någon reset. Jag spårade felet till exchange sync. Med hjälp av "better battery status" upptäckte jag att telefonen uppdaterade mot exchangeservern i princip hela tiden trots att jag hade ställt in ett den skulle synka varje kvart endast. Jag hade i "better battery status" en partial wakelock på exchange på runt 22%(!), vilket gjorde att exchange stod för runt 30% av batteriförbrukningen.
Nu har jag gjort en reset och exchange har en wakelock på 1-2% istället och drar i princip inget batteri alls.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

så när jag får min SG2 så är det bara att uppdatera och köra?:)

Gör en wipe iaf efter flash.