Hjälpte detta dig?
Ja 6 66.67 %
Nej 3 33.33 %
Antal röster: 9. Du får inte rösta i den här omröstningen
Sidan 1 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-05, 17:51   #1

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Plats: 127.0.0.1

Registrerad: apr 2010

[GUIDE] Flasha Android

SKICKA PM OM NÅGON LÄNK ÄR BRUTEN!
Som vanligt kan jag ej ta på mig ansvaret om att din telefon faktiskt kommer lyckas bli återställd eller inte. Jag kan dock enbart säga att denna metod är den jag använder då jag av misstag brickar min egna enhet och vill återställa den till fabrikat.

Om
Guiden är först och främst riktad mot I9000 (Samsung Galaxy S), det är ej rekommenderat att använda samma firmware från en I9000 till en annorlunda modell.
Guiden är dock(!) designad för att fungera med andra modeller och rutinerna är samma så länge ni använder en Odinflash (alltså inte Heimdall!).

Igen: Filerna länkade i denna guide är enbart garanterat att funka på I9000.

Spoiler:
Guiden innehåller varierande moddar för att återställa, flasha rom och kernel, backup och nedladdningslänkar till viktiga filer som Odin, PIT, stock Rom för Gingerbread och Froyo.
Kolla gärna mina andra guider för att roota eller överklocka din GT-i9000.

Om nedladdat material kommer som en .exe ska filen dubbelklickas för att extrahera innehållet. Om det kommer i en .zip med materialet direkt ska även den extraheras för att plocka separat innehåll. Sålänge den innehåller csc, pda och phone med filändelsen md5 ska den tas itu med via Odin. Om paketet kommer med flera filer som boot.img, META-INF etc så kan den flashas via recovery.

Syfte
Spoiler:
Det finns i nuläge få guider för hur man gör detta och därför gör jag en "större" guide som går igenom detta på svenska.
Videoguider kanske kommer inom snar framtid.

VIKTIGT ATT VETA
Spoiler:
Alla guider här är skrivna med utgångspunkten att du tar risken att testa det trots att jag inte tar på mig skulden. Jag har personligen testat ALLA dessa guider själv och de FUNKAR. Du bör ALLTID ha > 50 % batteri på din enhet. Du går miste om batteri på att utföra reboots och att konstant ändra mycket. Därför kan din enhet dö mitt under en process och det kan konstant bricka din enhet för framtiden. Softbrick och mindre allvarliga bricks kan man alltid åtgärda men de som kan uppstå av batteriförlust är svårare i flesta fall.

Om din enhet är fast i boot och inte ens går till bootanimationen kan detta bero på att din Kernel är fel, din ROM är fel inlagd eller andra anledningar. Jag rekommenderar därför att du utför åtgärden igen. Du har inte brickat enheten utan du har softbrickat den.

LYCKA TILL!

--Index--
  1. Introduktion
  2. Rekommendationer
  3. ADB användning
  4. Nödåterställning
    a) Förberedelse
    b) Procedur
    c) Efter
  5. Backup och återställning
  6. Förberedelse
    a) Utförande
    b) Återställning
    c) Efter
  7. Externa länkar
  8. Att byta boot animation
  9. Flasha kernel
  10. Avslutningsord

1. Introduktion
Spoiler:
Detta är en guide för Android enheter (först och främst SGS GT-i9000). Men fungerar även för andra också.
Först och främst hoppas jag att ni kommer finna denna guide lärorik och fungerande. Om någon länk är bruten, skicka ett PM till mig så laddar jag upp nya. Denna guide har flertal andra guider, kernel flash, odin flash, rom flash, recovery flash, backup och återställning med mera. De flesta lösningarna här passar dig som är i behov av hjälp.

Guiden är mest lämpad för de som inte har en backup på deras tidigare Android.
Denna flash ersätter inga filer under /sdcard men raderar alla nuvarande appar + kontaktlistan + sms.

Som ni nog sett har jag skrivit guider relaterande till Android enheter. Detta involverar roota och överklocka.
Och jag tänkte nu skriva en om hur du som brickat din GT-I9000 (Samsung Galaxy S) flashar tillbaka till den svenska
versionen av Android 2.3.3. Självklart finns alternativet att flasha tillbaka till tidigare Froyo om Gingerbread inte är lika
lockande. Om ni även vill passa på att roota er enhet kan ni som sagt kolla mina andra guider. Länkar finns under "Externa länkar".
För att göra det simpelt för er har jag redan sammanställt en lista över filer ni kommer behöva (varierar beroende på Android ROM) och namngivit filerna efter deras operativ nedan i Externa länkar.

2. Rekommendationer
Spoiler:
1. Om du är ny med att modda och aldrig utfört detta förr vill jag bara ge några små tips. LÄS alltid allt två gånger, man blir sjukligt arg över att ha läst fel och du annars hade lyckats. Om du är rädd att du inte kommer bli nöjd med den nya Stock ROM'en ta en backup, jag rekommenderar starkt likt många andra Clockworkmods recovery. Vid misstag, se till att du har en jigg för även en brickad telefon kan bli räddad.

2. INVESTERA I EN JIGG!
Köp eller konstruera din egna jigg. Den är en riktigt bra grej att ha och kostar i princip ingenting att tillverka men du slipper betala för dyr service.

3. Hur man använder ADB för att flasha
Spoiler:
Citat:
Vad är ADB? ADB är Androids "Android Debug Bridge". Det är ett enkelt verktyg för att utföra shell kommandon till din enhet. Fåtal kräver root från enheten men det finns alltid en lösning för att bli det. Så vi ska ta en titt på hur vi kan lära oss använda ADB för att flasha vår enhet till en annan rom.

Detta är främst för dom som inte har 3-button-combo.

Till att börja med, ladda ner det här, om du inte redan har det måste du även ladda ner Java SDK (SE development kit) här.
Installera det helst under en enkel katalog som C:\Android eller liknande så det blir enklast att använda det.
Vid installationsproblem, kommentera nedan.

När du väl installerat ditt Android SDK har du adb. Det återfinner du under exempelvis katalogen C:\Android\android-sdk\platform-tools.
Nu ska vi inte gå dit och starta ett verktyg, vi kan sköta detta genom CMD. Så om du är windows användare kan du trycka ner flagga + R och skriva cmd (alt cmd.exe). Nu när CMD startat är det till katalogen vi ska hänvisa genom kommandot "cd" (change directory).

Så nu skriver du: "cd C:\Android\android-sdk\platform-tools" exempelvis, fast utan harfnuttar.

Nu kan vi börja skicka kod till vår enhet. För de flesta som ska flasha sin enhet så använder vi ett verktyg som heter Odin (efter den nordiska mytologin). Verktyget erbjuder användaren möjligheten att lägga in ny programvara i enheten, självklart inte vilken som helst utan enbart specifika som är lämpade efter just din enhet (modellen). I mitt fall har jag en GT-i9000 så jag skulle köra på en rom som är avsedd för den.

I cmd påbörjar du varje adb kommando med "adb".

Vi vill sätta enheten i download mode för att kunna flasha enheten så skriv helt enkelt: adb reboot download. Denna metoden funkar självklart enbart för de som har möjlighet att ansluta sin enhet via en adb server. Hur gör man då det? Kan du inte hitta din enhet i adb?

Procedur för att ansluta din enhet:
  1. Starta din enhet som vanligt
  2. Gå in i "inställningar"
  3. Klicka på "Program"
  4. Klicka på "Utveckling"
  5. Kryssa i USB Felsökning utan att ha usb sladden i
  6. Försök ansluta enheten igen med koden: "adb wait-for-device"

Funkar det inte, pröva starta om cmd.

4. Nödåterställning

Spoiler:

A. Förberedelse
Spoiler:
Om du vid tillfälle råkat bricka din enhet kostar det ungefär 400kr + frakt + moms för enbart återställning av enheten (detta är utanför garantin då det är kunden som påverkat felet), återställning av dina filer kostar extra.

Ta ur ditt SD-kort om du har ett. Stäng av telefonen och se till att den är helt avstängd.
Först, skaffa dig en GT-i9000 som är brickad i en sådan utsträckning att du faktiskt kan ta dig in i Download mode. Detta kan du göra genom att köpa en jig eller tre-kombo-knapptrycken (Vol- > Hemknappen > Power) och släpp sedan när du ser texten som kommer upp på skärmen.
Du bör ha installerat samsungs drivrutiner för usb, om du använt KIES tidigare så har du dom redan. Om inte, ladda ner och installera.

DU FÅR INTE STÄNGA AV ENHETEN NÅGON GÅNG UNDER DETTA! DET KAN BRICKA DIN ENHET ÄNNU MER

Kontrollera att du laddat ned Odin3 V1.85 och PIT filen s1_odin_20100512.pit. Utöver dessa filer kommer du behöva 1x CSC, 1x PDA, 1x Phone filer som kommer med i .rar filen i antingen Gingerbread eller Froyo nedan. När du laddat ned din ROM, Odin och PIT kan du gå vidare till nästa steg.

B. Procedur
Spoiler:

Ladda ner 1. Vitala filer för att få flashprogrammet Odin och dess tillhörande PIT fil. Använd inte PIT filen som ligger tillsammans med Odin i mappen Odin, utan använd den som ligger utanför som heter s1_odin_20100512.pit. När du packat upp den och har filerna laddar du ner 2. alt. 3. Android ROM som kommer ge er en .rar fil (öppnas med 7zip, Winrar, Winzip, etc) som ni packar upp för att få mappen (exempelvis): GT_I9000_XWJVN_XXJVQ_OXXJV9_Sbl. Här i ligger ännu en mapp som innehåller dina CSC, Phone och PDA filer. Detta är ALLT du behöver. Följ nu stegen:
  • Starta Odin
  • Välj PIT filen genom att klicka PIT
  • Kontrollera att telefonen är avstängd
  • Ladda in alla filer enligt bilden nedan med PIT som i steg 2 ovan

Kryssa i Re-partition.
Nu när du har gjort Odin färdig, kontrollera att din enhet är i Download mode och anslut den sedan till din dator.

Nu när allt är klart så bör Odin visa upp 0:[COM(id på usb port)] som ett gult fält längst till vänster under ID:COM.
Om det inte gör det har din enhet misslyckats att ansluta och du får kanske byta usb port.

C. Efter
Spoiler:

NOTERA för detta kan vara viktigt för dig som får problem med enheten!

Din enhet kan få problem med nuvarande appar om du inte rensar cache genom recovery mode.
Detta kmr nödvändigtvis inte hända för er alla beroende på hur ni utfört flashen men om det händer, vet du vad du ska göra.

Även dina APN för mms och wap kommer högst troligen vara borta så kolla gärna bilderna för WAP och MMS för att lägga till dom igen.

Nu kommer din enhet vara flashad och ha den Android version du valde att ge den (Gingerbread alt. Froyo) och du kan börja använda enheten igen. Notera att enheten inte är rootad eller förändrad på något sätt utan har "Stock rom".

Hur ska odin vara inställd?
Spoiler:
När din Odin ser ut såhär, klickar du starta. Då är det klart för att flasha din enhet.
Din enhet MÅSTE SYNAS i Odin och det gör den bara om du är i
download mode.
Download mode är enkelt att känna igen.

RÖR INTE ENHETEN!

Under tiden att enheten just nu håller på att bli flashad kommer Odin föra över och installera den nya Android Rom'en till din enhet. Detta kan ta ca 4-5 minuter och den kommer troligtvis starta om sig 1-2 gånger innan den är klar. Abnormalt lång boot är förväntat då din telefon kommer anpassa fabrikatsinställningar för första gången.

5. Backup och återställning
Spoiler:

Om du inte har CWM recovery flashat på din kernel eller flashat via deras installation bör du skaffa det. Den är mycket bättre och erbjuder många fler funktioner än stock recovery gör. För att flasha, kolla guiden längst ner för "flasha kernel".

A. Utförande
Spoiler:

Om du har CWM recovery är det fritt fram att fortsätta, alternativ recovery ska funka också, allt utom stock recovery. Stäng av telefonen.

Använd 3-button-combo för att gå in i recoveryläge, du bör nu ha CWmods recovery istället för stock recovery.
Följ stegen för att utföra backup:
  1. Navigera till "Backup and restore"
    Längre ner bland alternativen
  2. Välj översta alternativet och bekräfta med att klicka Ok (hemknappen)
    Detta kommer påbörja processen att utföra en backup och det kan
    ta lång tid beroende på din enhets interna minne och hur mycket av
    det som är upptaget. Varierande tid: 5-10 min är att vänta sig.
  3. Starta om enheten och gå tillbaka till att använda den.
    Din backup är nu klar och ligger under:
    /mnt/sdcard/clockworkmod/backup med filnamnet
    av dagens datum och tidslag.

Vi vet nu hur man utför en backup.

B. Återställning
Spoiler:

Om du redan gjort en backup och vill återställa den är det otroligt simpelt.
Gör följande:
Starta om enheten
Vänta tills enheten är helt avstängd
Starta i recovery
Måste vara i CWMod
Välj "Backup and restore"
Välj restore
En lista kommer upp med alla dina nuvarande backups
som ligger under /mnt/sdcard/clockworkmod/backup.
Klicka på den backup du vill återställa
Nu börjar CWMod utföra återställning på din backup.

C. Efter
Vänta tills processen är klar. Din enhet kan ta längre tid på sig än vanligt vid första booten efter detta. Om problem med processer uppstår, rensa cache minnet från
recovery och försök igen. Du har nu återställt din enhet till det läge det var vid tillfället du utförde din backup.

Nu kommer din enhet vara tillbaka till det stadie det var under den tiden du utförde din backup. Allt som hänt efter det är borta och går inte få tillbaka.

6. Recovery Flash
Spoiler:

Denna delen beskriver hur du med hjälp av en .zip fil innehållande de vitala rom filerna kan flasha din enhet till en annan Rom. Med detta brukar det nästan alltid följa nya drivrutiner för modem, ny kernel och självklart den nya romen. Därför är det viktigt att du gör dessa steg helt korrekt för att annars kan konsekvenserna bli att du måste börja om från början eller aldrig ens lyckas lösa problemet.

Till att börja med:
  1. Ladda ner den rom du vill ha
    Kontrollera att den är komplett innan du fortsätter och att
    den inte har eventuella buggar som gps och wi-fi problem.
  2. Placera den under /mnt/sdcard
    Detta är enklaste stället att navigera till i recovery
  3. Starta om i recovery (CM-baserad eller CW helst)
    Vanliga recovery kan funka med men brukar kunna ha problem med
    signaturer.
  4. Rensa allt! VIKTIGT!!!!
    Var säker på att du rensat Dalvik, cache och fabrikatsåterställt enheten innan
    du fortsätter. Detta kan annars orsaka problem med din nya rom.
  5. Välj Install zip from sdcard
    Navigera till din .zip fil
  6. Välj ok
    Invänta nu processen som påbörjas
    rör inte enheten
  7. Vänta
  8. Starta om enheten i Recovery igen
    Om processen var en uppdatering och inte en installation måste du
    välja zip from sdcard igen och installera den på nytt.
  9. Starta om
    Och vänta 10-20 minuter
  10. Klar
    VÄNTA trots att den är klar. Det kan annars orsaka stora lagg och
    problem med initialiseringen av den nya android romen.

Efter.
Vänta tills processen är klar. Din enhet kan ta längre tid på sig än vanligt vid första booten efter detta. Om problem med processer uppstår, rensa cache minnet från
recovery och försök igen. Du har nu återställt din enhet till det läge det var vid tillfället du utförde din backup.
Om du upplever något problem som att Wi-Fi vägrar starta, telefonen laggar väldigt mycket, etc, starta om telefonen. Hjälper det inte, rensa cache igen. Du är inte rekommenderad att modda något i din nya rom, exempelvis att byta systemets lcd densitet från stock 240 (exempelvis) till 180 kan orsaka att android.phone inte fungerar längre, orsakar att du inte kan ta emot eller göra samtal.

Nu kommer din enhet vara tillbaka till det stadie det var under den tiden du utförde din backup. Allt som hänt efter det är borta och går inte få tillbaka.

8. Att flasha en boot animation
Spoiler:

Detta kräver att du förbereder dig ordentligt. Om du råkar göra fel måste du flasha om telefonen för att den kan bli brickad.
Som vanligt används ordet brickad i mina guider som en lös term för icke funktionerande enhet. En funktionell telefon kan boota. Inte en brickad.

Du måste även se till att den bootanimationen du laddar ner än avsedd för din enhet och därför kompatibel.
Om inte kan du bricka din enhet.

Glöm inte bort att filen du ladda ner ska vara i R/W permission (read / write).

Förberedelse
Spoiler:

Var noga med att läsa dessa steg:
  1. Ladda ner en bootanimation som du vill använda
  2. Se till att .zip arkivet den kommer i är skriv/läs tillgänglig.
  3. Ta backup på din nuvarande bootanimation
  4. Kopiera över bootanimationen till enheten
  5. Klar.

Enkel bakgrundsfakta och verktyg att använda
Spoiler:
Nu när du följt stegen måste jag informera att det finns mer än en metod att ersätta en bootanimation. Ena metoden är en DIY, andra en CWM.
En CWM animation kan ersätta den nuvarande genom clockwork mods recovery, en DIY ersätts genom att montera /system/media som tillåten att skrivas över (kräver root). Föreslaget att du använder ES File Explorer för detta.
För att konfigurera ES File med mount:
Meny > Settings > Path settings > Kryssa i "Up to root".
Root settings > Kryssa i "Root explorer" -> Acceptera SU förfråga
Kryssa i "Mount File System".

Klar.

DIY versionen
Spoiler:

1. Gå till /system/media och kopiera bootanimation.zip till valfri destination eller namnge den helt enkelt något annat.
OM DU FLYTTAT DEN ELLER NAMNGIVIT; STARTA INTE OM ENHETEN!
2. Gå dit du valde att placera den nya bootanimationen, se till att den inte heter samma sak som bootanimation.zip!
Gå nu tillbaka till /system/media och klistra in den nya bootanimationen. Namnge den nu bootanimation.zip. Detta krävs såklart
att den gamla är borttagen innan detta.
3. Klar.

CWM versionen
Spoiler:
1. Starta om i recovery
2. Välj att installera en zip från sd kort eller internt sd kort (beror på vart du placera den).
3. Navigera dit du la filen (fördelaktigen direkt i /sdcard eller /emmc
4. Godkänn och invänta att installationen utförs
5. Starta nu om enheten
6. Njut.

9. Flasha Kernel
Spoiler:

Att flasha kernel innebär att du genom Odin eller Recovery. Beroende på om du gör det genom en komplett rom (med tillhörande Kernel) eller om du gör det med enbart en ny kernel så varierar metoden du ska använda för att göra det. Om du ska flasha ny kernel och samtidigt flasha rom så behöver du i flesta fall inte separat modda en kernel för den Rom du vill ha för den följer med. Men vad om en kernel inte följer med? Separat nedladdning såklart. Om du laddat ned den separat får du en fil (oftast en .zip) innehållande en .tar med en zImage. Denna zImage är då den kernel du ska flasha.

Så hur flashar man då kernel? Vi börjar med Odin vägen som är den egentligen mest komplicerade metoden.
För att göra detta BÖR du verkligen följa stegen noggrant för annars kommer du få en "Processen slutade funka"-error som orsakar i princip alla dina appar att krascha.

Förberedelsen: Starta om i recovery -> Rensa Cache -> Rensa Dalvik cache -> Fabrikatsåterställ -> klar.
Nu när du har rensat de anledningar som kan ge dig kraschar när du väl implementerat din nya kernel så är det bara att börja.

Guide främst för att få CWM till GT-i9000 men metodiken är densamma för alla kernel

A. Odin kernel flash
Spoiler:

Utför standard proceduren, ladda ner din Kernel (kontrollera att det ÄR DIN roms anpassade kernel. Detta kan annars få telefonen att fastna i boot, sluta funka, frysa (kräva manuell avstängning eller krasch), knappar slutar funka, etc. I värsta fall bricka enheten.

När du laddat ner din kernel, exempelvis denna som är för 2.3.6. GT-i9000 som kommer med flashad kernel som både har root, flashad recovery och är utöver det precis som standard Kernel (svårare att upptäcka på service). Starta nu din Odin. Kontrollera att din enhet är avslagen och starta den sedan i Download mode. Detta är inte enbart bra att göra för att få bättre backup utan även för att flasha ROMS direkt via recovery!

Nu ansluter du enheten till datorn. Vänta på bekräftelse från Odin (gul box med ID:[COM[id på usb]]) och texten "Added" i status.

Ha varken Re-partition eller någon annan ibockad förutom F. Reset och auto reboot.
Välj din Kernel som en PDA och bekräfta genom att klicka "Start". Du kanske behöver rensa cache efter detta så det är en bra idé att gå rakt in i recovery efter reboot. Så slit därför ut batteriet så fort du är säker på att Kernel är klar (när bootanimationen syns).

Stig nu in i Recovery mode istället. Det bör nu se ut såhär. Gå nu till Wipe Cache partition, Rensa dalvik under Advanced och sist factory reset.

Om du inte gör det kan du få problem med att hålla dina appar vid liv. Din enhet kommer automatiskt krascha dom.

Nu har du flashat kernel. När du startar om så kommer din telefon troligen kräva längre tid än vanligt men gör INGENTING med din telefon förrän den laddat klart och har utfört mediesökningen.

B. Recovery flasha kernel
Spoiler:

UTFÖR FÖRBEREDELSE FRÅN ODIN METODEN FÖRST!
Överför din .zip till din enhet. Jag föredrar att placera den i /mnt/sdcard för det är enkelt att navigera dit. Starta nu om din enhet till Recovery mode.
Vad vi vill göra nu är att ange att vi vill "choose zip from sdcard", navigera dit du placerade .zip filen och välj ok. Din enhet kommer nu uppdatera till din nya kernel.

Vänta på att processen är klar och starta sedan om enheten.

10. Externa länkar
Spoiler:

Vitala filer: länk
Flash mjukvara för Windows - Android enheter
PIT fil (Partition information table) för GT-i9000

Gingerbread: länk uppdaterad 2012-04-12
Android Rom v. 2.3.3.
Froyo: länk
Föregångare till 2.3.3. (2.2)
WAP och MMS inställningar.

11. Avslutningsord
Jag vill först och främst tacka för att ni tagit er den tid ni har för att läsa denna guide och jag hoppas den tjänade sitt syfte att bistå er med hjälp i återställning av er brickade GT-i9000. Jag kommer finnas tillgänglig via PM här på SWEClockers för att hjälpa er som inte får till detta.

Q & A:

Typiska fel och åtgärder
Spoiler:
  1. Måste min enhet vara brickad?
    Svar: Nej. Det måste den inte men största användningsområdet och anledning till varför man vill tillbaka till Stock beror på att man brickat eller vill återställa den från en extern rom.
  2. Är detta den svenska Android ROM'en?
    Svar: Ja. Dessa versioner är avsedda för Sweden (Europe).
  3. Kommer mina APN inställningar finnas kvar?
    Svar: Nej, det tror jag inte de gör. Du kan behöva skriva in nya för WAP och MMS men det går fort och är enkelt.
    Inställningar för WAP och MMS hittar ni i externa länkar.
  4. Hur är det med mina filer när jag installerar en ny rom?
    Svar: Ja, denna återställningar ska inte skriva över existerande filer på filsystemet.
  5. Min tre-knapps-kombo funkar inte? Hur gör jag då?
    Svar: Om du inte kan ta dig in i Download mode så kan det bero på att enheten är brickad och inte soft-brickad. Det betyder
    att du måste tvinga in den i det läget med en jigg. Jag köpte min från dealextreme.com och den funkar perfekt. Verkligen värt pengarna då den knappt kostar en tjuga och dessutom gratis frakt till Sverige.
  6. Jag kan inte utföra backup från appen?
    Svar: Du ska inte utföra backup härifrån.
  7. Min återställning via CWMod misslyckades, hur gör jag då?
    Svar: Kör en nödåterställning tillbaka till stock rom eller tillbaka till din ROM.
  8. Min telefon vägrar starta!
    Svar: Avmontera batteriet och montera det på plats igen. Försök boota igen.
    Alternativet är att du kan ha bytt batteri till ett större (troligen annorlunda) än det du hade i
    sist gång. Gå till Recovery och rensa battery stat.

Om du känner att KERNEL inte är anpassad efter dig, ladda ner en ny, ange den som en PDA och tryck start
    för att skriva över den gamla. GLÖM INTE TÖMMA CACHE MINNET INNAN START!

9. Fast i boot
    Svar: Går inte förbi bootlogotypen, uppstår i flesta fall
    om du har en olämplig kernel som inte är kompatibel med din
    ROM. Flasha in en ny kernel och försök igen att boota enheten.
    Kan krävas att du pushar med Odin för att få tillbaka Recovery.
  10. Bootloop
    Svar: Du kommer få en irriterande bootloop som kräver att du
    flashar in en ny kernel eller hel rom för att återgå till recovery och
    installera en ROM på existerande. Förekommer oftast när en installation
    misslyckades pga 3-wipe saknades.
  11. Inställningar sparas inte
    Svar: Typiskt fel om en flash inte utfördes med komplett wipe.
    Flasha om med 3-wipe och problemet bör vara löst, självklart
    om det inte är en bugg i din ROM. Invänta isåfall en uppdatering.
  12. Mitt SD kort syns inte
    Svar: I de nyare 4.0.4 ROM så anges inte i flesta fall
    External_SD som External_SD längre. Du måste mest
    troligen installera en tredjeparts IO manager som ES File
    Explorer eller dylikt för att navigera. Det är noterbart att
    External_SD nu heter emmc.
  13. Får inte installera appar
    Svar: Se till att din ROM system har SU och att du har
    Fix Permission från flash eller recovery fixat.
  14. Appar går inte att installera (orsakar nödreboot)
    Svar: Testa att gå in i Recovery (CWM) och välj Fix Permission - Yes
    Detta bör fixa problemet, alternativt är det nödvändigt att flasha
    om din ROM, noga med 3-wipe.
  15. Krasch
    Svar: En otroligt irriterande förekomst av error som kan uppstå
    i de flesta 4.0.4. AOKP ROM om en installation misslyckades.
  16. Modemkrasch
    Svar: Testa att installera om modem eller flasha din ROM
    igen, löses oftast och förekommer sällan som fel i installation.
  17. Appkrasch
    Svar: Orsakas mestadels av inkompatibla appar som Bankdroid,
    Gallery3D och ett fåtal fler i 4.0.4 AOKP men kan också uppstå
    om din ROM installation inte lyckades helt. Självklart appar med
    krav på SU kommer orsaka kraschar också.
  18. Loop till recovery
    Svar: Orsakas om enbart somliga delar av ROMen installerades.
    Lösning: Installera ROM utan att wipe'a något så löser det sig.
  19. Kass uppkoppling till 4G/3G/2G med kraschar
    Svar: Du bör se till att ditt modem är optimerad för din region. Exempelvis JVT är ett bra modem som dock
    kräver en relativt hög batterikonsumtion. Du bör testa därför med XXKB3 som är ett riktigt bra modem.
    JVT förekommer i de flesta ROM för GT-i9000.

De flesta fel är pågrund av faktumet att du skippar 3-wipe (dalvik, cache, factory reset). Detta är en viktig procedur som du måste utföra för att
appar, system, rom, etc ska funka korrekt. Appar måste wipe'a cache om du byter Kernel.

CyanogenMod Step-by-step GT-i9000 och I9100
Spoiler:
Först och främst vill jag notera, detta är en step-by-step. Den är mindre detaljerad då stegen är detsamma som ovanstående men visar proceduren 1-Slut utan större förklaring. De flesta äldre 7.1 och lägre release av CyanogenMod inkluderar inte Play Store, nyare gör det. Länkade nedan är 7.2 men om det inte skulle finnas med iaf så är en fix inkluderad.

Jag rekommenderar personligen CyanogenMod. Det är en stabil custom Rom med bra batteritid, prestanda och mycket(!) funktioner.
Har CyanogenMod på både min I9000 och min I9100 och ingen av dem har något problem. CyanogenMod är enkel, snabb och har
aldrig krånglat varken i inställningar, låsskärm, wifi, gps, 3g eller liknande. En fantastisk rom.

Galaxy S i9000
Spoiler:
  1. Ladda ner CyanogenMod här (Galaxy S i9000)!!!
  2. Koppla in din telefon via USB
  3. Se till att placera cyanogenmod installations (.zip filen) på ett ställe du minns, exempelvis i /system/sdcard
  4. Starta om telefonen i Recovery
  5. Töm Cache, Dalvik och Factory reset'a din telefon
  6. Välj "Install zip from sdcard" eller liknande
  7. Välj din .zip arkiv med CyanogenMod installationen
  8. Vänta på installation
  9. ENDAST OM DE BUGGAR: Installera igen utan att göra något
    ENDAST FÖR DOM SOM VILL HA PLAY STORE NEDAN
  10. Starta CyanogenMod (power on)
  11. Ladda ner det här arkivet (Play store)
  12. För över det till din enhet
  13. Starta om recovery
  14. Installera arkivet du nyss la in
  15. Starta upp
  16. Klart

Externa Länkar (samlat)
Galaxy S i9100 länkar
Spoiler:
Ersätt enbart arkiven ovanför i Si9000 guiden med dessa.

CyanogenMod: här.
CyanogenMod Play Store fix: här.

Galaxy S i9000
Spoiler:

CyanogenMod: här
CyanogenMod Play Store fix: här.

Skicka gärna frågor på PM.

Om du uppskattade denna guide, överväg att göra en liten donation till
F-Hoffmann@hotmail.se. Oavsett summa är doneringen högst uppskattad.
Doneringar utförs via PayPal.

Senast redigerad av freddyfresh 2013-01-27 klockan 01:26.
freddyfresh är inte uppkopplad Folding
2012-04-05, 19:33   #2

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Svensk rom kanske inte finns specifikt men finns för regioner, dessutom kan man byta språk som man vill utgår jag från.

Inte för att vara ful men kan man inte bara återställa backupen man gjorde innan man bytte rom?
I övrigt, fin guide!
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-04-06, 14:14   #3

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tcntad Visa inlägg
Svensk rom kanske inte finns specifikt men finns för regioner, dessutom kan man byta språk som man vill utgår jag från.

Inte för att vara ful men kan man inte bara återställa backupen man gjorde innan man bytte rom?
I övrigt, fin guide!
Självklart kan man använda sin backup, men man kan se den här guiden mer som en guide om man inte har backup. För som du kan notera har jag aldrig nämnt backup Men bra av dig att antyda det.
Och ja varje ROM innehåller i princip varje språk (inte 100% på det) så det stämmer också.
Är själv lite osäker när det kommer till regioner för med svensk rom menar jag Sweden(Europe), är inte själv mästaren på att formulera mig så
2012-04-06, 14:23   #4

tcntad

Medlem

tcntads avatar

Plats: Rönninge

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av freddyfresh Visa inlägg
Självklart kan man använda sin backup, men man kan se den här guiden mer som en guide om man inte har backup. För som du kan notera har jag aldrig nämnt backup Men bra av dig att antyda det.
Och ja varje ROM innehåller i princip varje språk (inte 100% på det) så det stämmer också.
Är själv lite osäker när det kommer till regioner för med svensk rom menar jag Sweden(Europe), är inte själv mästaren på att formulera mig så
Jag förstår ändå, tänkte att den frågan kanske dyker upp senare
Mediafire Avast Anti-Theft Find your phone Guide: Integrera språkpaket till Windows 7 DVD'n (Skript: V5.2!) Guide: Hur man installerar Windows 7 Guide: Skapa en All In One DVD Guide: Skapa återställningspartition
tcntad är inte uppkopplad
2012-04-06, 14:35   #5

Pye

Medlem

Pyes avatar

Registrerad: nov 2011

kul med lite info på hur man flashar sgs jag softbricka min sgs förut å fick black screen of death. fick heller inte till download mode FÖRÄN jag pluggade in usb-kabeln och försökte med download-mode. har även senare läst borta på XDA att det kan hjälpa i vissa fall att ha usb när man försöker nå download mode från brick.
2012-04-06, 23:56   #6

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pye Visa inlägg
kul med lite info på hur man flashar sgs jag softbricka min sgs förut å fick black screen of death. fick heller inte till download mode FÖRÄN jag pluggade in usb-kabeln och försökte med download-mode. har även senare läst borta på XDA att det kan hjälpa i vissa fall att ha usb när man försöker nå download mode från brick.
Hoppas de löste sig iaf Xda har alltid gott om kunnigt folk ^^. Modda min kernel och fick själv det problemet och fick lösa det själv, tog dock 5 timmar att hitta svar på det så tänkte att jag skulle göra det lite enklare för alla andra Har just moddat klart min telefon nu så jag är nöjd iaf ^^ Kör alltid på jigg, säkrast att ha den liggandes bredvid en när man börjar modda
2012-04-07, 06:56   #7

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Plats: /#

Registrerad: aug 2004

Usb jiggen du länkade till går även bra att göra själv med ett 300k motstånd o förslagsvis en gammal microusbkabel.
(Om man inte orkar beställa eller vänta.)
Boss302 är inte uppkopplad
2012-04-07, 15:14   #8

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Usb jiggen du länkade till går även bra att göra själv med ett 300k motstånd o förslagsvis en gammal microusbkabel.
(Om man inte orkar beställa eller vänta.)
Väldigt sant men hade inget kopplingsschema eller guide för det så föreslog hellre att man köpte den. Det är knappt 20 kr och gratis frakt.
2012-04-07, 17:09   #9

Pye

Medlem

Pyes avatar

Registrerad: nov 2011

Citat:
Väldigt sant men hade inget kopplingsschema eller guide för det så föreslog hellre att man köpte den. Det är knappt 20 kr och gratis frakt.
FYFAN va bra! hade stört ont om tid å behövde flasha tillbaks till stock! å så har du lagt alla filer lättillgängligt med fungerande länkar! va ju gjort på några minuter dedär Man lyfter på hatten och tackar!
2012-04-07, 17:11   #10

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Var inget negativt.. jag bara "komplettera" lite.
2012-04-07, 17:45   #11

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pye Visa inlägg
FYFAN va bra! hade stört ont om tid å behövde flasha tillbaks till stock! å så har du lagt alla filer lättillgängligt med fungerande länkar! va ju gjort på några minuter dedär Man lyfter på hatten och tackar!
Perfekt!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Boss302 Visa inlägg
Var inget negativt.. jag bara "komplettera" lite.
Ajemen! Menade inte att du mena att min lösning för jigg var negativ heller ^^ bara påpeka varför jag
valde att lösa det såhär

Tråd modifierad:
  • Backup tillagd via CWMod. 2012-04-08.18.48.00
  • Backup återställning tillagd
  • Flash via Recovery tillagd
  • Flash för kernel tillagd

Senast redigerad av freddyfresh 2012-04-09 klockan 20:59.
2012-04-11, 00:28   #12

leetdruvan

Medlem

Plats: stockholm

Registrerad: mar 2011

Swype, tagentbord och språk

Hej! Flasha till både froyo och gingerbread och ingen av de har ett svenskt tagentbord, varken på det vanliga eller swype. Är det så för er med?

MVH

leetdruvan
leetdruvan är inte uppkopplad
2012-04-11, 01:00   #13

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av leetdruvan Visa inlägg
Hej! Flasha till både froyo och gingerbread och ingen av de har ett svenskt tagentbord, varken på det vanliga eller swype. Är det så för er med?

MVH

leetdruvan
Ganska självklar fråga men har du kollat inställningar? Du kan testa att byta språk till svenska på din Android. Om det inte löser sig ska jag leta efter en fix. Använder själv Swiftkey så har aldrig haft problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Senast redigerad av freddyfresh 2012-04-11 klockan 01:20.
2012-04-11, 01:26   #14

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:

MVH

leetdruvan
Är det en "nordic" version du flashat?
2012-04-11, 11:06   #15

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:
leetdruvan
Är ganska ovan med Swype, aldrig använt det och förstår inte varför jag skulle men jag tror du ska kunna byta språk genom att hålla inne Q
Ni kan testa (experimentellt) att ersätta den nuvarande swype.apk med dess .so fil genom att:
TA BACKUP INNAN Ni kanske måste roota er enhet innan. Men lugn, efter kan ni unroota den.
  1. Ladda ner swype här
  2. Ladda ner ADB shell här
  3. Packa upp swype i katalogen du skapade Adb i
  4. Starta adb
  5. Skriv koderna:
    su-
    rm /system/lib/Swype.apk
    rm /system/lib/Swype.odex
    rm /system/lib/libSwypeCore.so
    exit
    exit
    adb push (lägg till katalogen här om det inte är i adb)/Swype.apk /system/app/
    adb push (lägg till katalogen här om det inte är i adb)/libSwypeCore.so /system/lib/
    adb reboot

Senast redigerad av freddyfresh 2012-04-11 klockan 11:31.
2012-04-11, 18:35   #16

leetdruvan

Medlem

Sorry för dumma frågor där, är ingen forum nisse, det kan förklara en del.
Tack för alla svar så här fort!

Gällande boss fråga så är det firmware från länkarna i tråden jag flashat.

När jag gått in för att byta språk på Swype finns inte det Svenska språket med.
När jag valt Samsung-knappsats på inmatningsmetod och valt Svenska så finns varken å, ä eller ö med. Man måste hålla in bokstaven A för att komma till å,ä och O till ö har jag lagt märke till. Så de existerar ej på den ordinarie tagentbordet.

Jag ska testa det freddyfresh posta idag och se om svenska språket tillkommer genom att ersätta den nurvarande swype.apk.
Skulle du kunna gå igenom mer ingående vad och hur man ska göra det? Jag är nybörjare när det gäller sånt här haha.

MVH

leetdruvan

Senast redigerad av leetdruvan 2012-04-11 klockan 19:11.
2012-04-11, 20:30   #17

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:

När jag valt Samsung-knappsats på inmatningsmetod och valt Svenska så finns varken å, ä eller ö med. Man måste hålla in bokstaven A för att komma till å,ä och O till ö har jag lagt märke till. Så de existerar ej på den ordinarie tagentbordet.

Jag ska testa det freddyfresh posta idag och se om svenska språket tillkommer genom att ersätta den nurvarande swype.apk.
Skulle du kunna gå igenom mer ingående vad och hur man ska göra det? Jag är nybörjare när det gäller sånt här haha.

MVH

leetdruvan
Jag har själv ingen sgs och vet inte vad som är länkat till i op..
NEE & XEE ska vara nordic/Svenska iaf.
Kolla på samfirmware.com (gratis att regga sig där)
2012-04-12, 12:34   #18

leetdruvan

Medlem

Jag använde dessa som länkades i tråden. Och enligt trådskaparen ska de vara europeiska och det svenska språket ska vara med.

Citat:
Externa länkar
Gingerbread: länk
Android Rom v. 2.3.3.
2012-04-12, 13:24   #19

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:

MVH

leetdruvan
Finns färre dumma frågor än dumma svar. Problemet är fixat.

Citat:
Jag använde dessa som länkades i tråden. Och enligt trådskaparen ska de vara europeiska och det svenska språket ska vara med.

Citat:
Externa länkar
Gingerbread: länk
Android Rom v. 2.3.3.

Gillar inte riktigt samfirmware, krånglar med inloggning och föredrar andra sidor framför den.

Följ samma steg ovan med odin metoden för att flasha rom men istället väljer du den här (tråd uppdaterad också). Gingerbread 2.3.3. är det.

De nya länkade rom'en har svenskt stöd på swype.

Har inte haft så stor erfarenhet av att fatta tycke för Swype, så rekommenderar Go Keyboard, SlideIT eller Swiftkey istället.
Visst, att swype har en liten extra funktion att kunna "swype'a" är väl något.

Senast redigerad av freddyfresh 2012-04-12 klockan 17:55.
2012-04-12, 18:13   #20

leetdruvan

Medlem

Citat:
Finns färre dumma frågor än dumma svar. Problemet är fixat.

Gillar inte riktigt samfirmware, krånglar med inloggning och föredrar andra sidor framför den.

Följ samma steg ovan med odin metoden för att flasha rom men istället väljer du den här (tråd uppdaterad också). Gingerbread 2.3.3. är det.

De nya länkade rom'en har svenskt stöd på swype.

Har inte haft så stor erfarenhet av att fatta tycke för Swype, så rekommenderar Go Keyboard, SlideIT eller Swiftkey istället.
Visst, att swype har en liten extra funktion att kunna "swype'a" är väl något.

Tack så mycket! Nu är allt back 2 normal igen! Uppskattar all hjälp!
2012-04-12, 20:16   #21

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Modifiering av tråd

Citat:
Tack så mycket! Nu är allt back 2 normal igen! Uppskattar all hjälp!
Inga problem.

Ändringar efter: 2012-04-13 12:00
- Länkar kontrollerade
- La till flash kernel guide via Odin
- La till adb reboot hjälp för er utan 3-btn-combo
- Ny enklare layout att läsa med spoilers.
- Flera nya guider tillagda
- Typiska frågor och lösningar tillagd
- Verifierat varje lösning genom personligt testa dem

Ändringar efter: 2012-05-10 13:20
- Flash av bootanimation tillagd
- Integrera Q & A med Typiska fel och åtgärder

Finner du att en guide saknas/bör finnas med?
Skicka mig ett PM och säg till.

Hjälpte detta dig? Tryck gilla

Senast redigerad av freddyfresh 2012-05-10 klockan 13:22.
2012-07-08, 17:19   #22

dJ_dEMPA

Medlem

Registrerad: jul 2012

Den startar inte...

Jag flashade min GT i9000 enligt punkt. 4 med Odin.

Allt såg bra ut fram till jag hade startat processen i Odin då fastnade den på ett steg som hade med PIT-filen att göra. Så jag stängde programmet och drog ur sladden, downloadskärmen var fortfarande på så jag höll in tre-knappskombon igen för att starta om. Den startade alldrig om och utan stängde bara av och nu går det inte att få igång den igen. Jag har provat att byta batteri till original. Hur ska rensar man "battery stat" om det inte ens går att starta den...

Måste jag skicka den till Tre nu så dom får fixa detta eller kan jag göra nåt. Det händer ju inte ett smack när jag försöker starta.

Hjälp uppskattas!

dJ_dEMPA
dJ_dEMPA är inte uppkopplad
2012-07-08, 17:50   #23

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dJ_dEMPA Visa inlägg

Allt såg bra ut fram till jag hade startat processen i Odin då fastnade den på ett steg som hade med PIT-filen att göra. Så jag stängde programmet och drog ur sladden, downloadskärmen var fortfarande på så jag höll in tre-knappskombon igen för att starta om. Den startade alldrig om och utan stängde bara av och nu går det inte att få igång den igen. Jag har provat att byta batteri till original. Hur ska rensar man "battery stat" om det inte ens går att starta den...

Måste jag skicka den till Tre nu så dom får fixa detta eller kan jag göra nåt. Det händer ju inte ett smack när jag försöker starta.

Hjälp uppskattas!

dJ_dEMPA
PIT står för partition information table. Har detta gått åt pipan så är risken stor att den är brickad på riktigt.
2012-07-08, 18:18   #24

dJ_dEMPA

Medlem

Aj då...

Så då kan jag inte göra så mycket för utom att gå med den till min leverantör och låsas som det regnar, för dom kan väl återställa den om den är brickad på riktigt? Även om det kostar några hundra så är det ju värt det.

För övrigt så hade jag fan inte gett mig in på det här om inte Icecreamsandwich 4.0 börjat strula så mycket (batteritid på 1-2 timmar, appar krashar, går segt). Gingerbread 2.3.7 funkade klockrent sen var det någon kollega som tyckte att 4.0 det ska man ju ha... mm jättebra...

/dJ_dEMPA
2012-07-08, 18:33   #25

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Så då kan jag inte göra så mycket för utom att gå med den till min leverantör och låsas som det regnar, för dom kan väl återställa den om den är brickad på riktigt? Även om det kostar några hundra så är det ju värt det.

För övrigt så hade jag fan inte gett mig in på det här om inte Icecreamsandwich 4.0 börjat strula så mycket (batteritid på 1-2 timmar, appar krashar, går segt). Gingerbread 2.3.7 funkade klockrent sen var det någon kollega som tyckte att 4.0 det ska man ju ha... mm jättebra...

/dJ_dEMPA
Ja kommer du inte åt download mode så behövs JTAG utrustning.
http://m.youtube.com/#/watch?desktop...dUXE7jLg&gl=SE

Har ingen sgs själv, men behöver man verkligen partionera om flashminnet för att byta rom? Det är ju ganska riskfyllt om det går åt skogen. (Frågan är inte ställd till dig dempa)

Senast redigerad av Boss302 2012-07-08 klockan 18:39.
2012-07-08, 18:58   #26

freddyfresh

Medlem

freddyfreshs avatar

Citat:

Hjälp uppskattas!

dJ_dEMPA
Citat:

/dJ_dEMPA
Om du inte har behov av att vänta på telefonen, köp en Jigg. Kostar 15 kr och är sjukt mycket billigare än support. Annars kan du skicka telefonen till mig, skriv på pm om du är intresserad. Är klar med den på en halvtimme och skickar tillbaka den samma dag.. Men som sagt, skicka inte till support, onödigt.

Sånt som hände dig kan uppstå pågrund av anslutningen mellan USB och Odin, normalt och händer mig men jag har en jigg och när den väl är softbrickad är den enklare att återställa än innan faktiskt.

Hjälper gärna

Senast redigerad av freddyfresh 2012-07-08 klockan 19:06.
2012-07-08, 19:27   #27

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Usb jiggen startar download mode utan knappkombo.
Du kan göra en jig själv om du har brott.

Det är bara ett 300K motstånd mellen pinne 4 & 5 i micro usbporten.
http://4.bp.blogspot.com/-mwXvxv_rmk...IG+diagram.jpg

Edit: Det är absolut värt ett försök, mao testa innan du lämnar in telefon som freddy säger. Men det kräver väl att bootloadern är intakt?
Visar luren något tecken på liv över huvud taget?

Senast redigerad av Boss302 2012-07-08 klockan 19:53.
2012-07-08, 20:22   #28

dJ_dEMPA

Medlem

Så det är bara att sticka till Kjell o CO, köpa ett 300k motstånd, kortsluta det mellan pinne 4 & 5 i usb:en på mobben och downloadmode borde starta.

Freddyfresh: Tack för ebjudandet om service, men jag provar att köpa jiggen om det inte funkar så tar jag gärna hjälp Jag vill gärna lära mig att lösa det här så man kan flasha om mobben när det blir problem.

Boss302: Luren är helt död, den blinkar inte ens till... :S

Har nån av er Gingerbread 2.3.7 Nordic version, en bra version av Odin samt en PIT-fil som fungerar?
2012-07-08, 20:45   #29

Boss302

Medlem

Boss302s avatar

Citat:
Så det är bara att sticka till Kjell o CO, köpa ett 300k motstånd, kortsluta det mellan pinne 4 & 5 i usb:en på mobben och downloadmode borde starta.

Freddyfresh: Tack för ebjudandet om service, men jag provar att köpa jiggen om det inte funkar så tar jag gärna hjälp Jag vill gärna lära mig att lösa det här så man kan flasha om mobben när det blir problem.

Boss302: Luren är helt död, den blinkar inte ens till... :S

Har nån av er Gingerbread 2.3.7 Nordic version, en bra version av Odin samt en PIT-fil som fungerar?
Japp. Observera 300k (300R är bara 300)

Jag själv skalade av plasten från en microusbkabel så man inte behöver pilla i usbporten (det är ju ganska smått). Helst bör det då vara en kabel med 5 bleck. Min hade dock bara fyra så jag plockade ur alla o stoppade tillbaka 2, lödde på motståndet o hade smältlim på skiten.

Ok då blir det intressant om det hjälper med en jig.
Har tyvärr inga filer eller rekommendationer då jag har en s2.
2012-07-08, 21:03   #30

dJ_dEMPA

Medlem

Ok, men ska motståndet sitta kvar under inkoppling till datorn eller startas download-mode när man kortsluter och sedan kan man ta bort det för att ansluta till datorn?

Jag har en Samsung Galaxy S2 1,2GHz som också kallas GT-I9000...
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb